Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

anytime upgrade?

Jag blir inte klok på hur windows anytime upgrade i Windows 7 fungerar.

Tänkte uppgradera en dator från Home Premium till Professional. Fungerar måhända även vanliga licensnycklar för det system man tänkte uppgradera till och måste de i så fall vara retail eller räcker OEM. Eller måste det vara specifika uppgraderingsnycklar.

Trodde detta skulle vara en baggis att få reda på via microsofts supportsidor eller google men inte.Svämmas bara över av en massa information om hur man gör det olagligt. Webshopparna har inga specifika uppgraderingsnycklar. Hela processen med att köpa online i Windows verkar också helt dum i huvudet. Tydligen måste språket i operativsystemet matcha det land som uppgraderingen köps från (!!!!) - no kidding.

Tacksam för input från någon som känner till mer om detta.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapetonix:

Jag blir inte klok på hur windows anytime upgrade i Windows 7 fungerar.

Tänkte uppgradera en dator från Home Premium till Professional. Fungerar måhända även vanliga licensnycklar för det system man tänkte uppgradera till och måste de i så fall vara retail eller räcker OEM. Eller måste det vara specifika uppgraderingsnycklar.

Trodde detta skulle vara en baggis att få reda på via microsofts supportsidor eller google men inte.Svämmas bara över av en massa information om hur man gör det olagligt. Webshopparna har inga specifika uppgraderingsnycklar. Hela processen med att köpa online i Windows verkar också helt dum i huvudet. Tydligen måste språket i operativsystemet matcha det land som uppgraderingen köps från (!!!!) - no kidding.

Tacksam för input från någon som känner till mer om detta.

Det kvittar väl vilken nyckel det är eller?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Det kvittar väl vilken nyckel det är eller?

Det är precis det jag försöker reda ut. Måste det vara en specifik "Anytime Upgrade" nyckel, och om inte, kan det vara en vanlig nyckel för den version man uppgraderar till, och i så fall, måste den vara Retail eller räcker OEM?

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapetonix:

Det är precis det jag försöker reda ut. Måste det vara en specifik "Anytime Upgrade" nyckel, och om inte, kan det vara en vanlig nyckel för den version man uppgraderar till, och i så fall, måste den vara Retail eller räcker OEM?

Det är väl så att du får en ny eller samma nyckel när du uppgraderar till Pro och det är väll ingen specifik nyckel som behövs för att uppgradera?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Det är väl så att du får en ny eller samma nyckel när du uppgraderar till Pro och det är väll ingen specifik nyckel som behövs för att uppgradera?

En specifik nyckel kan väl inte vandra mellan olika SKU:er? Då skulle ju äkthetscertifikaten bli ogiltiga.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapetonix:

En specifik nyckel kan väl inte vandra mellan olika SKU:er? Då skulle ju äkthetscertifikaten bli ogiltiga.

Nu blev jag osäker...
Antagligen får man en ny nyckel.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Microsofts support svarade i princip med goddag yxskaft på frågan. Så jag fick svara på frågan själv genom att pröva. En färsk MSDNAA-nyckel fungerade inte, iallafall. Troligen är det avsedda uppgraderingsnycklar som gäller.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har gjort det en gång och nyckeln är väl speciell, man knappar in den i den befintliga installationen och sedan uppdateras den, det är ingen nyckel man kan göra en ren installation med så vitt jag vet utan en uppgraderingsnyckel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vill bara peka ut att jag nu fått reda på hur det ligger till, kan vara bra om någon googlar och vill få reda på denna infon.

En riktig retail-nyckel för den version som ska uppgraderas till fungerar även som Anytime Upgrade-nyckel.
OEM och MSDNAA nycklar fungerar inte.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk

MSDNAA nycklar validerar inte mot icke MSDNAA-installationsfiler. Vart så när jag höll på med de iaf, jäkla meck att få tag i rätt ISO för att kunna installera om