Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Låter en smula konstigt, rent ut sagt, men testa en uppdatering av BIOS, så ska det förhoppningsvis lösa sig.

Det är inte helt otänkbart att moderkortet är trasigt. Bäst är förstås om du kan säkerställa felet genom att testa alla komponenter på annat håll innan du skickar tillbaka kortet till din återförsäljare på RMA. Jag personligen hade börjat testa med ett annat nätaggregat till en början.

Som nämnt, coil whine kan framkomma av olika nätaggregat. Det är fullt möjligt att CDON/Captech har testat med ett helt annat nätagg än det du har, och kan därför inte replikera felet, alternativt att de helt enkelt inte upplever tjutet högt nog föra att vara störigt. Tjut är inte helt ovanligt (men ska åtgärdas om det är störande), tickande låter dock mer oroväckande. Om du har möjlighet att spela in en liten video och dela med dig så ska jag se vad vi kan göra, om du inte får hjälp från din återförsäljare.

Som sagt - presentera ditt projekt i tråden, så kan vi se vad vi kan göra. Jag sköter den biten själv, men det är både ont om exemplar till moddingprojekt (dessvärre), och ont om plats i min mailbox då det verkar som om alla moddare på något magiskt sätt fått tag på min mailadress.

Det ska ske under November.

Det är referens-PCB, dock med mindre variationer i komponenter. Det kan skilja lite på höjden på diverse komponenter, då vi använder mer högkvalitativa prylar än NVIDIA kör med på sin design.

Lite beroende på vilken variant av GE70 du hade tänkt dig kan det duga utmärkt. Jag vet att GS70, med i7-4700HQ och GTX 765M funkar alldeles utmärkt i BF4, men den har en rätt fet CPU som hjälper till utan tvekan. Satsar du på en GE70 med i7 ska du klara dig gott och väl.

okej skriver i tråden igen när det blir aktuellt då och ser om du har bättre koll då, tack för svar iaf!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Som sagt - presentera ditt projekt i tråden, så kan vi se vad vi kan göra. Jag sköter den biten själv, men det är både ont om exemplar till moddingprojekt (dessvärre), och ont om plats i min mailbox då det verkar som om alla moddare på något magiskt sätt fått tag på min mailadress.

Svårt att göra detta med ett projekt som hålls lite smått hemligt som ej är officiellt ännu ^^
Ja, adressen finns ju på er FB sida, antagligen därifrån

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Som nämnt, coil whine kan framkomma av olika nätaggregat. Det är fullt möjligt att CDON/Captech har testat med ett helt annat nätagg än det du har, och kan därför inte replikera felet

Det är en möjlighet, det är bara det att jag har prövat med två olika nätaggregat, Fractal Design Tesla R2 650W och Cooler Master V700. Tjut kvarstod trots annat nätaggregat.

Skrivet av Meantek:

...tickande låter dock mer oroväckande. Om du har möjlighet att spela in en liten video och dela med dig så ska jag se vad vi kan göra, om du inte får hjälp från din återförsäljare.

Exempel på tickande:
https://www.youtube.com/watch?v=DEK5ma7B_No

Exempel på tjut:
https://www.youtube.com/watch?v=Q88aUxIhGbU

Vänliga hälsningar
Användare

Visa signatur

R7 3800X || X570 I Aorus Pro WiFi || RTX 2080 Super || 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

De var aktiverade, eller rättare sagt, det fanns bara en enda och den var aktiverad. Testade ju som sagt även med det andra bioset (inte rört sedan fabrik!) och det är samma sak där. Datorn tar även längre tid att starta. Ska ta lite bilder, återkommer inom 10 min.

Skrivet av Najsisen:

Postar 3 bilder, skulle egentligen bara kunna skriva koderna, men vad skulle jag då ha för användning av min iphöne?

Koderna B4 och 9C har tillkommit, innan stod det bara A2 ett litet tag, men nu tar B4 flera sekunder varje boot hjälp uppskattas

Skrivet av Najsisen:

Har nu testat och kommit fram till att det inte funkar att flasha alls längre. Datorn bara hänger sig och efter cirka 45 minuter stängde jag av den. Innan har det ju bara tagit någon sekund innan den börjar, men den kommer inte till det steget längre. Den hittar usb minnet och filen om jag inte har usbminnet i någon av de felande portarna. Allt innan windows tar för övrigt cirka 30 sekunder att starta, men när det väl är igång startar windows, loggar in, och startar alla program på under 15 sekunder... börjar bli väldigt irriterande. Hoppas du kommer på någon smart lösning, och du får ursäkta mig om jag låter gnällig, men har haft problem med mitt chassi, mitt grafikkort, min cpukylare (viktigt att poängtera är att min cpu aldrig blivit för varm, utan kylaren bara låter mycket!) och nu mitt moderkort.

Skrivet av Meantek:

Om det fungerade innan får jag nästan lov att be dig flasha till ett äldre BIOS. Det gör du i M-Flash med en BIOS-fil på ett USB-minne, Live Update låter dig inte flasha till äldre BIOS. Skulle inte heller det fungera har USB-kontrollern antagligen begått harikiri.

Funkar det ingenstans är det förmodligen Bluetooth-modulen som är trasig. Det "lustiga" är att Bluetoothen är inbyggd på samma krets som WiFit, alltså ska det finnas där rent fysiskt åtminstone. Jag rekommenderar en retur till din återförsäljare för ett utbyte.

Skrivet av Najsisen:

Ska jag skicka tillbaka moderkortet till Dustin home (tror jag köpt det där, ska kolla ), börjar bli trött på att vänta :/

Skrivet av Meantek:

Jag ska höra efter - NVIDIA har en del att säga till om vad gäller BIOS på kort med deras GPU:er.

Om du inte kan flasha BIOS och kortet inte funkar som det ska är en reklamation till din ÅF det i princip enda som kvarstår.

Dold text

Har nu fått tillbaka kortet från Dustin home och är extremt konfunderad. De sa nämligen att kortet var okej och att de inte hade åtgärdat något.

Vad jag tror kan ha hänt är att de testade "fel" usbportar, då det endast är 4 av dem på baksidan som inte fungerar. Tycker även att det är lite skumt att de inte la märke till den extremt långa boot tiden.

Det tog dustin nästan en hel månad att felsöka och inte komma fram till ett skit, så att skicka in det igen är knappt ett alternativ. Vill själv veta vad som är felet och försöka kräva ett nytt...

Nu till felsökningsdelen:
1. Testade att formatera om - funkade inte
2. Testade att rensa bios (knappen på baksidan) - funkade inte
3. Testade Boota Ubunto via USB - funkade inte alls att boota utan den körde igång Windows. Prioriterade alla USB enheter men likväl Windows. Valde till sist USB minnet från Boot meny, men även denna gång startade windows.
4. Testade att boota med Xubunto via skiva - Hittade USB minnena!
5. Testade flasha bios* (Med mflash, aldrig använt något annat!) - funkade inte
6. Annat minne, annat filsysten (NTFS och FAT32), äldre bios verision** -> bios flash - funkade inte

*Bios version 17.11
** Bios version 17.10
Kommer ikväll (eller imorgon kväll ) installera Windows 8.1 på en annan disk och försöka igen.

Slänger även upp en liten film på hur det ser ut när jag bootar, det tar MYCKET längre tid än det gjorde tidigare. Gissar att dessa "koder" inte är felkoder eftersom att det fortfarande går att starta upp helt?

Dold text

Känns för övrigt konstigt att BIOS ska ta längre tid att starta än Windows, så det är nog något som är knas.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Känns för övrigt konstigt att BIOS ska ta längre tid att starta än Windows, så det är nog något som är knas.

Ska inte svära på någonting nu men har haft ett liknande problem. Tror till och med att det var samma bokstav och siffra i början där nere i hörnet. Problemet var en av mina hårddiskar som tappade kontakt så om du har flera diskar, koppla ur dom och prova igen. Har du optisk enhet via sata så koppla ur den också. Hoppas det hjälper
Msi kan dock ge dig mer info om vad det betyder, verkar vara någon fas i uppstarten som hakar upp sig på något vad jag kan förstå.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azpire:

Ska inte svära på någonting nu men har haft ett liknande problem. Tror till och med att det var samma bokstav och siffra i början där nere i hörnet. Problemet var en av mina hårddiskar som tappade kontakt så om du har flera diskar, koppla ur dom och prova igen. Har du optisk enhet via sata så koppla ur den också. Hoppas det hjälper
Msi kan dock ge dig mer info om vad det betyder, verkar vara någon fas i uppstarten som hakar upp sig på något vad jag kan förstå.

Har 5 diskar + dvd läsare^^ får ta och testa detta imorgon!

Visa signatur

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det är inte helt otänkbart att moderkortet är trasigt. Bäst är förstås om du kan säkerställa felet genom att testa alla komponenter på annat håll innan du skickar tillbaka kortet till din återförsäljare på RMA. Jag personligen hade börjat testa med ett annat nätaggregat till en början.

Jag har testat med annat nätagg, andra ram-stickor och lite annat jag hade möjlighet att göra själv utan resultat. Moderkortet är nu hos CDONs servicepartner. Förhoppningsvis blir det reklamerat och jag får ett nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Halloj!

Jag ställde samma fråga till EVGA här i forumet, och tänkte höra mig för hur ni ställer er i frågan!

Jag funderar på att skaffa ett av era 780Ti, referensdesign. Det jag dock stör mig lite på är den gröna GTX-loggan på sidan av dessa kort. Jag har sett folk som har lyckats få bort den gröna färgen på texten genom att försiktigt slipa bort den. Resultatet skulle bli något liknande det här:

och

Min fråga är; Hur ställer sig MSI till den här "modifikationen" garantimässigt? Inga ytterligare modifikationer än att försiktigt skrapa bort färgen är aktuella. Tycker personligen inte att det borde påverka funktion på något vis, men hur ser ni på saken?

Ett litet sidospår som skulle vara intressant är om det går att få tag i lösa referenskylare på något vis? Jag är sugen på att göra ett projekt av att göra kylaren vit, då det skulle bli ett fint tillskott i mitt bygge, men vill inte riktigt göra det på den enda kylaren till mitt kommande 6000 kronors-kort.

Tack,

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Hur tusan kommer man i kontakt med er??

Jag börjar fullkomligt att ledsna på MSI. Jag skapade först 2013-09-27 ett ärende på register.msi.com och fick svar ganska fort (men ingen faktisk hjälp). Precis likadant gjorde jag 2013-10-17 när jag skapade ett nytt ärende för en helt annan sak, men där får jag inget svar. Meantek får också hemskt gärna svara mig privat gällande det PM jag skickade 2013-11-05 där jag vädjade om hjälp. Ni har en fiende for life om ni fortsätter att ignorera min situation.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Föredetting
Skrivet av macmann1:

Halloj!

Jag ställde samma fråga till EVGA här i forumet, och tänkte höra mig för hur ni ställer er i frågan!

Jag funderar på att skaffa ett av era 780Ti, referensdesign. Det jag dock stör mig lite på är den gröna GTX-loggan på sidan av dessa kort. Jag har sett folk som har lyckats få bort den gröna färgen på texten genom att försiktigt slipa bort den. Resultatet skulle bli något liknande det här:

http://cdn.overclock.net/3/39/500x1000px-LL-3985f342_IMAG0087...

och

http://cdn.overclock.net/3/3f/900x900px-LL-3f36c33d_IMAG0124....

Min fråga är; Hur ställer sig MSI till den här "modifikationen" garantimässigt? Inga ytterligare modifikationer än att försiktigt skrapa bort färgen är aktuella. Tycker personligen inte att det borde påverka funktion på något vis, men hur ser ni på saken?

Ett litet sidospår som skulle vara intressant är om det går att få tag i lösa referenskylare på något vis? Jag är sugen på att göra ett projekt av att göra kylaren vit, då det skulle bli ett fint tillskott i mitt bygge, men vill inte riktigt göra det på den enda kylaren till mitt kommande 6000 kronors-kort.

Tack,

Det ska mycket till innan någon nekar ett garantiärende grundat på lite färg som saknas, ja. Då det är långt ifrån en väsentlig del av helheten ska det inte vara några problem.

Skrivet av nanananaBatman:

Hur tusan kommer man i kontakt med er??

Jag börjar fullkomligt att ledsna på MSI. Jag skapade först 2013-09-27 ett ärende på register.msi.com och fick svar ganska fort (men ingen faktisk hjälp). Precis likadant gjorde jag 2013-10-17 när jag skapade ett nytt ärende för en helt annan sak, men där får jag inget svar. Meantek får också hemskt gärna svara mig privat gällande det PM jag skickade 2013-11-05 där jag vädjade om hjälp. Ni har en fiende for life om ni fortsätter att ignorera min situation.

I första hand sköter vi kontakten genom den här tråden. Jag får säkert 10-15 PM varje dag, trots att jag i min signatur skriver att jag inte svarar på dem, jag har helt enkelt inte möjlighet att lägga tid på att svara enskilda användares frågor när de kan hjälpa alla i den här tråden med hjälp av lite sökning istället.

Vi väljer definitivt inte att aktivt ignorera din situation, men då jag inte läser PM får jag istället be dig förklara ditt ärende så lovar jag att ta tag i det och se till att det hamnar hos rätt människa internt. Vad tomtarna i Taiwan gör med register.msi.com har jag undrat mer än en gång, allt jag vet är att ärenden som tas upp i den här tråden som inte är lösta på annat håll löses så snabbt som bara möjligt.

Så, även om det är ett väldigt tråkigt svar, vill jag be dig beskriva ditt ärende direkt här i tråden, så ska jag hjälpa dig så snart som möjligt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det ska mycket till innan någon nekar ett garantiärende grundat på lite färg som saknas, ja. Då det är långt ifrån en väsentlig del av helheten ska det inte vara några problem.

Stort tack för svaret, som jag misstänkte då.

Gällande att få tag i enbart kylare till GTX 780Ti, är det något du har en aning om? Kanske tillochmed vad det skulle tänkas kosta.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

I första hand sköter vi kontakten genom den här tråden. Jag får säkert 10-15 PM varje dag, trots att jag i min signatur skriver att jag inte svarar på dem, jag har helt enkelt inte möjlighet att lägga tid på att svara enskilda användares frågor när de kan hjälpa alla i den här tråden med hjälp av lite sökning istället.

Vi väljer definitivt inte att aktivt ignorera din situation, men då jag inte läser PM får jag istället be dig förklara ditt ärende så lovar jag att ta tag i det och se till att det hamnar hos rätt människa internt. Vad tomtarna i Taiwan gör med register.msi.com har jag undrat mer än en gång, allt jag vet är att ärenden som tas upp i den här tråden som inte är lösta på annat håll löses så snabbt som bara möjligt.

Så, även om det är ett väldigt tråkigt svar, vill jag be dig beskriva ditt ärende direkt här i tråden, så ska jag hjälpa dig så snart som möjligt.

Ok, tack! Anledningen att jag PM'ade istället var att SweC så tydligt deklarerar att dessa trådar inte är till för enskilda ärenden. Saken är att jag köpte en ny MSI GT60 0nd. Inledningsvis tyckte jag att tangenten t.h. om Å (d.v.s. tecknen: ^ ¨ ~) var lite väl wigglig, men datorn hade andra problem som var av klart högre vikt och den supporten gav mig om det problemet fattiga råd som ledde att jag formaterade datorn två gånger för mycket. Jag löste slutligen problemet utan deras råd. Det var så klart surt att lägga om allting på nytt, att utan att ha nått önskad effekt ändå behöva sitta och lägga in alla program igen och starta om datorn någonstans runt känslan av tvåhundra gånger för få Windows uppdaterat ikapp till dags dato.

Jag har beskrivit allting för många gånger, här är PM'et i copy-pasta portion:

Hej,

Jag köpte nyligen en MSI GT60 (0nd), tangentbordet är av SteelSeries och det har löstagbara tangenter. En av tangenterna var dock trasig vid leverans. Jag trodde först att den bara var lite 'wobblig', men en dag hoppade den iväg helt. Tacksamt nog återfann jag tangenten och satte tillbaks den, men den får för sig ibland att hoppa bort igen på måfå. Jag behöver alltså en ny sådan tangent. Eftersom jag behöver datorn ser jag det lättast att vi båda förstår problemet: Det är tangenten och inte datorn som behöver service. Det är inget fel på tangentbordet, det är fel på denna enda lilla tangent. Någon service behöver inte utövas på 'systemet', denna tangent kan jag enkelt byta ut själv om jag bara får en ny sådan. Jag har varit hos återförsäljaren, jag har skapat service ärenden på MSI's hemsida (register.msi.com), och när jag inte fick något svar alls från MSI tog jag kontakt med SteelSeries som hänvisade tillbaks MSI. Har fortfarande inte sett svar i mitt ärende, nyligen har jag därför mailat med er brittiska avdelning istället i hopp om service. De åtminstone 'försökte' hjälpa mig men slutligen svarade att de inte kunde, och hänvisade mig till infocare. Du får ursäkta mig men jag är sjukt less sedan långt tillbaka. Infocare svarar:
"I´m really sorry to hear about your attempts. Your only option at InfoCare is create a call at our website: www.infocare.se and send your unit to our workshop. You will be provided with a cost estimate when the technician has the unit."

Jag känner att jag gjort alldeles för mycket redan, allt jag behöver är denna enkla lilla tangent. Jag vill inte skicka iväg den på service och sedan få en faktura på något ingrepp när det är en så enkel sak som inte ska behöva skickas iväg från första början. Problemet är, som framgår på bilderna nedan, att på baksidan av tangenten finns vit plast som normalt ska ha två små plastarmar. I mitt fall saknas den ena armen och detta gör att tangenten lossnar av sig självt.
http://postimg.org/image/wfcfdibaf/
http://postimg.org/image/xfj4o5ezr/
http://postimg.org/image/dyk1e04wx/

Snälla hjälp mig att få en ny sådan tangent, eller i brist på det åtminstone vänligen kontakta någon på MSI som kan hjälpa mig. Det här är säkert sjätte gången jag beskriver ärendet på nytt för ännu en instans och ingen har kunnat hjälpa mig. Det börjar bli skadligt tröttsamt.

Vänlig hälsning,
nanananaBatman

Dold text

Tack för ditt svar. Jag vet inte vart mer jag kan vända mig. Det är lika ruskigt varje gång det händer när tangenten spontant skuttar av och lämnar en tom vit yta.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det är inte alls omöjligt. Inget bekräftat, däremot.

Skulle man kunna få någon hemsida som skulle komma ut med nyheterna snabbast.. Vill nämligen ha en 780Ti, men helst i Lightning då min dator är i denna tema

Permalänk
Föredetting

Ok, tack! Anledningen att jag PM'ade istället var att SweC så tydligt deklarerar att dessa trådar inte är till för enskilda ärenden. Saken är att jag köpte en ny MSI GT60 0nd. Inledningsvis tyckte jag att tangenten t.h. om Å (d.v.s. tecknen: ^ ¨ ~) var lite väl wigglig, men datorn hade andra problem som var av klart högre vikt och den supporten gav mig om det problemet fattiga råd som ledde att jag formaterade datorn två gånger för mycket. Jag löste slutligen problemet utan deras råd. Det var så klart surt att lägga om allting på nytt, att utan att ha nått önskad effekt ändå behöva sitta och lägga in alla program igen och starta om datorn någonstans runt känslan av tvåhundra gånger för få Windows uppdaterat ikapp till dags dato.

Jag har beskrivit allting för många gånger, här är PM'et i copy-pasta portion:

Dold text

Tack för ditt svar. Jag vet inte vart mer jag kan vända mig. Det är lika ruskigt varje gång det händer när tangenten spontant skuttar av och lämnar en tom vit yta.

Jag förstår ditt problem till 100%, men jag måste dessvärre göra dig lite besviken än en gång - vi har nämligen inte lösa tangenter som reservdelar, utan det är hela tangentbord som gäller vid reparation. Vi har heller inte möjlighet att skicka ut hela tangentbord till vare sig slutanvändare eller andra återförsäljare/servicepartners än Infocare, hur pinsamt det än är för mig att förklara det varje gång.

Det enda jag kan göra i det här läget är att beklaga, samt att be dig att reklamera felet, helst via din återförsäljare. Gör du det via din återförsäljare är du skyddad av lite fler lagar än om du går till Infocare direkt. Ett ingrepp av den här sorten tar generellt sett några dagar från det att datorn landat på verkstaden.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Såg att du svarat andra, missat mitt inlägg eller väntar du på att jag ska testa utan diskar och Windows 8.1? Börjar tröttna rejält på problemen nu

Visa signatur

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Najsisen:

Såg att du svarat andra, missat mitt inlägg eller väntar du på att jag ska testa utan diskar och Windows 8.1? Börjar tröttna rejält på problemen nu

Ah, jag ber om ursäkt. Problemen du beskriver kan framkomma till följd av halvtrasiga diskar/ODD eller i vissa fall även kringutrustning såsom tangentbord/möss eller USB-minnen. Se till att du har senaste BIOS, koppla ur all utrustning och koppla in dem var för sig och se vilken som gör att POST-processen är långsam.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ah, jag ber om ursäkt. Problemen du beskriver kan framkomma till följd av halvtrasiga diskar/ODD eller i vissa fall även kringutrustning såsom tangentbord/möss eller USB-minnen. Se till att du har senaste BIOS, koppla ur all utrustning och koppla in dem var för sig och se vilken som gör att POST-processen är långsam.

Inga av diskarna påverkade alls, men efter en stunds felsökande har jag kommit fram till följande: kopplar jag min mus (logitech mx518) till en usb 2.0 port tar bios låååång tid, kopplar jag den via usb 3.0 går det snabbt. Är den urdragen går det snabbt, MEN kopplar jag den till usb 2.0 via en hubb så går det snabbt.

Detta löste dock aldrig att jag inte kunde flasha bios (via m-flash) och lagade inte heller de 4 trasiga portarna på i/O panelen!

Visa signatur

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Najsisen:

Inga av diskarna påverkade alls, men efter en stunds felsökande har jag kommit fram till följande: kopplar jag min mus (logitech mx518) till en usb 2.0 port tar bios låååång tid, kopplar jag den via usb 3.0 går det snabbt. Är den urdragen går det snabbt, MEN kopplar jag den till usb 2.0 via en hubb så går det snabbt.

Detta löste dock aldrig att jag inte kunde flasha bios (via m-flash) och lagade inte heller de 4 trasiga portarna på i/O panelen!

Eftersom det fortfarande inte fungerar riktigt tillfredsställande är det enda vi kan rekommendera ett nytt moderkort. Reklamera produkten hos din återförsäljare, så ska det ordna sig, förutsatt att det inte är några fysiska skador på kortet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hej,

Tror mitt inlägg drunknade i havet av andra inlägg och att det kan ha missats, här är det igen:

Skrivet av Användare:

Det är en möjlighet, det är bara det att jag har prövat med två olika nätaggregat, Fractal Design Tesla R2 650W och Cooler Master V700. Tjut kvarstod trots annat nätaggregat.

Exempel på tickande:
https://www.youtube.com/watch?v=DEK5ma7B_No

Exempel på tjut:
https://www.youtube.com/watch?v=Q88aUxIhGbU

Vänliga hälsningar

Användare

Visa signatur

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Användare:

Hej,

Tror mitt inlägg drunknade i havet av andra inlägg och att det kan ha missats, här är det igen:

Det är väldigt svårt att säga hur högt det där tjutet är relativt till andra kort. Internt har jag inte fått något svar ännu, men har du skickat videoklippen till din återförsäljare? Jag tänker att de ofta står i en miljö som är full med ljud redan från början och att det ska till ett väldigt högljutt kort för att det ska märkas av.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Det är väldigt svårt att säga hur högt det där tjutet är relativt till andra kort. Internt har jag inte fått något svar ännu, men har du skickat videoklippen till din återförsäljare? Jag tänker att de ofta står i en miljö som är full med ljud redan från början och att det ska till ett väldigt högljutt kort för att det ska märkas av.

Okej, då får jag vänta på svar Jag skickade liknande videoklipp till CDON innan grafikkortet åkte på service, dock hittade de inte något "onormalt" och grafikkortet returnerades, därefter verkade det vara stopp. Men jag kan länka de här videoklippen och påtala att problemet fortfarande kvarstår, se vad CDON säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fråga till MSI / Meantek,

Köpte för ca 3v sedan ett MSI GTX 780 Lightning och är extremt nöjd.. Men, den senaste veckan har jag irriterat mig på något "missljud" som jag inte hört förut. Undersökte saken igår och kom fram till att en utav fläktarna på mitt lightning är boven. Fläkten till höger gäller det, http://cdn.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/revie... .

Låter lite som en kass fläkt kan låta. Lite som att den är obalanserad/skaver emot någonting. Så det är riktigt irriterande under idle och blir än mer irriterande vid högre RPM.

Har du något tips på vad jag själv skulle kunna göra eller är det vettigaste alternativet att skicka tillbaks till CDON för utbyte/rep?
Är väldigt nöjd med kortet i övrigt och slipper gärna skicka tillbaks kortet mitt under högsäsong dessutom (BF4 etc....).

För övrigt blir man ju lite besviken att ett sådant fel ska uppstå på ett kort som ändå osar Premium och dessutom marknadsförs som sådant.

Missljudet hörs för övrigt tydligt även när man själv sätter lite fart på fläkten.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av ZonCo:

Fråga till MSI / Meantek,

Köpte för ca 3v sedan ett MSI GTX 780 Lightning och är extremt nöjd.. Men, den senaste veckan har jag irriterat mig på något "missljud" som jag inte hört förut. Undersökte saken igår och kom fram till att en utav fläktarna på mitt lightning är boven. Fläkten till höger gäller det, http://cdn.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/revie... .

Låter lite som en kass fläkt kan låta. Lite som att den är obalanserad/skaver emot någonting. Så det är riktigt irriterande under idle och blir än mer irriterande vid högre RPM.

Har du något tips på vad jag själv skulle kunna göra eller är det vettigaste alternativet att skicka tillbaks till CDON för utbyte/rep?
Är väldigt nöjd med kortet i övrigt och slipper gärna skicka tillbaks kortet mitt under högsäsong dessutom (BF4 etc....).

För övrigt blir man ju lite besviken att ett sådant fel ska uppstå på ett kort som ändå osar Premium och dessutom marknadsförs som sådant.

Missljudet hörs för övrigt tydligt även när man själv sätter lite fart på fläkten.

Det enda vi egentligen kan rekommendera för en permanent fix är reklamation till återförsäljare. Du kan däremot testa, om du vill, att rycka kontakten till fläkten och se om temperaturerna håller sig någorlunda lågt, för att slippa ljudet tills du har möjlighet att reklamera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det enda vi egentligen kan rekommendera för en permanent fix är reklamation till återförsäljare. Du kan däremot testa, om du vill, att rycka kontakten till fläkten och se om temperaturerna håller sig någorlunda lågt, för att slippa ljudet tills du har möjlighet att reklamera.

Tackar för snabbt svar.
Då blir det nog att reklamera till CDON iaf, det är ju ändå så pass nytt och ett kort som jag tänkt köra ett tag framöver.

Lustigt att det dök upp efter någon veckas tid bara, det var inte ifrån början vad jag kan minnas. Hade även en tanke på om kortet får stå med fläktarna på 100% en tid om det kan göra nåt. Testar lite annars blir det RMA. Surt!

Permalänk
Medlem

Såg i en annan tråd att ni tillåter kylarbyte på era grafikkort. Men då kom jag på en fråga, är det då okej att lacka kylaren? Eller det kanske inte räknas som standardutförande?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Hej MSI

Jag installerade precis Windows 8.1 64bit och började direkt efter installera drivrutiner till moderkortet.
De flesta som fanns i win 7 64 downloads finns inte i win 8.1 då jag förmodar att de installeras automatiskt? För jag fick tillexempel tillgång till internet direkt, samt Bluetooth och allt sånt, som jag var tvungen att installera i windows 7.

Stämmer detta?

Och för övrigt installerade jag Drivrutiner för ljudet i moderkortet men hittade inte tillägget som mpower z77 har, THX trueaudio ? Den finns inte till win 8.1? Har du en aning om när den kommer, ifall den kommer? Senaste update var förra månaden.

http://www.msi.com/product/mb/Z77-MPOWER.html

Permalänk
Föredetting
Skrivet av KaakaaN:

Såg i en annan tråd att ni tillåter kylarbyte på era grafikkort. Men då kom jag på en fråga, är det då okej att lacka kylaren? Eller det kanske inte räknas som standardutförande?

Omlackering av kylaren kommer nog vara lite för iögonfallande för att du ska kunna komma undan med det. Jag rekommenderar dig att låta bli.

Skrivet av Hagge:

Hej MSI

Jag installerade precis Windows 8.1 64bit och började direkt efter installera drivrutiner till moderkortet.
De flesta som fanns i win 7 64 downloads finns inte i win 8.1 då jag förmodar att de installeras automatiskt? För jag fick tillexempel tillgång till internet direkt, samt Bluetooth och allt sånt, som jag var tvungen att installera i windows 7.

Stämmer detta?

Och för övrigt installerade jag Drivrutiner för ljudet i moderkortet men hittade inte tillägget som mpower z77 har, THX trueaudio ? Den finns inte till win 8.1? Har du en aning om när den kommer, ifall den kommer? Senaste update var förra månaden.

http://www.msi.com/product/mb/Z77-MPOWER.html

Det är en hel del drivrutiner som medföljer i Windows 8/8.1 som inte finns i Windows 7, ja, så din teori är alldeles korrekt. THX Trustudio ska det komma stöd för, mig veterligen, men jag har inget datum på när just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det är en hel del drivrutiner som medföljer i Windows 8/8.1 som inte finns i Windows 7, ja, så din teori är alldeles korrekt. THX Trustudio ska det komma stöd för, mig veterligen, men jag har inget datum på när just nu.

Okey, tack så mycket för tillfället

Permalänk
Medlem

Hej. Mitt tangetbord tappar anslutningen när jag har startat om datorn. Det händer inte varje gång,ca 3av10 ggr kanske. Tangentbordet fungerade korrekt på min förra dator. Självklart har jag dom senaste drivrutinerna till både moderkort och tangentbord. Operativsystem win7 ultimate 64-bit. Msi G45 Z87. Tangentbordet är av modell Logitech G110.
När den inte fungerar så får jag dra ur usb-sladden till tangentbordet och sedan ansluta den igen,då hoppar den igång. Har även lagt in den senaste biosen. (1.5)

Uppdatering,jag har även provat att att använda en annan usb-port,men problemet kvarstår

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Iksu:

Hej. Mitt tangetbord tappar anslutningen när jag har startat om datorn. Det händer inte varje gång,ca 3av10 ggr kanske. Tangentbordet fungerade korrekt på min förra dator. Självklart har jag dom senaste drivrutinerna till både moderkort och tangentbord. Operativsystem win7 ultimate 64-bit. Msi G45 Z87. Tangentbordet är av modell Logitech G110.
När den inte fungerar så får jag dra ur usb-sladden till tangentbordet och sedan ansluta den igen,då hoppar den igång. Har även lagt in den senaste biosen. (1.5)

Uppdatering,jag har även provat att att använda en annan usb-port,men problemet kvarstår

Händer det vid en vanlig uppstart, eller bara vid omstart? Jag ber våra glada vänner i Taiwan ta en titt på det här snarast och se om de har samma bekymmer. Om så är fallet löser vi självklart det med en BIOS-uppdatering, om inte, får vi kika på det där och då.

Visa signatur