Hjälp med 280x DCII Top, "låst" spänning?

Permalänk
Avstängd

Hjälp med 280x DCII Top, "låst" spänning?

Har problem med mitt Asus 280x DCII Top. Spänningen är låst till 1200mv för mig. Jag kan dra "reglaget" hela vägen till 1300mv men kortet går ändå aldrig över 1200mv i spel eller benchmark. Har provat ASus GPU Tweak och MSI AB 3.0.0 Beta 16.

Enda sättet att få det över 1.2v är att kryssa i "force constant voltage" o starta om datorn, då rullar det i 1.3v men det känns lite onödigt för så ska det väl inte behöva vara?

Bifogar bild:

Edit: Samma sak gäller memory voltage, kan justera mellan 1500-1700mv men den ligger konstant på 1600mv.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Avstängd

Ni som har ett 280x DCII Top kanske kan kolla om erat kort går upp i 1.3v utan att kryssa i "konstant spänning"? Då inet svarade med att jag förbrukat all rätt till garant iom att jag undersökt detta med att höja spänning/överklockat och att de därför inte kommer hjälpa mig så jag behöver lite mer kött på benen om jag ska gå vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_svahn:

Ni som har ett 280x DCII Top kanske kan kolla om erat kort går upp i 1.3v utan att kryssa i "konstant spänning"? Då inet svarade med att jag förbrukat all rätt till garant iom att jag undersökt detta med att höja spänning/överklockat och att de därför inte kommer hjälpa mig så jag behöver lite mer kött på benen om jag ska gå vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför frågar du en återförsäljare om en sådan sak, och hur vet supporten att det är just din vara som det gäller?

I MSI Afterburner måste du kryssa i "Force constant voltage", på vissa grafikkort är volten dynamisk och ändras beroende på hur mycket kraft grafikkortet kräver. Det är inget farligt att kryssa i det, volten håller sig konstant bara, vilket man vill om man ska överklocka. Inet är bara dumma i huvet som säger att garantin ryker pga av detta. Du kan ju ändå lämna in kortet till ASUS om någonting skulle hända.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

Varför frågar du en återförsäljare om en sådan sak, och hur vet supporten att det är just din vara som det gäller?

I MSI Afterburner måste du kryssa i "Force constant voltage", på vissa grafikkort är volten dynamisk och ändras beroende på hur mycket kraft grafikkortet kräver. Det är inget farligt att kryssa i det, volten håller sig konstant bara, vilket man vill om man ska överklocka. Inet är bara dumma i huvet som säger att garantin ryker pga av detta. Du kan ju ändå lämna in kortet till ASUS om någonting skulle hända.

Jag kunde inte hitta något som stödde det faktum att man måste använda konstant spänning på detta kort. Därför kontaktade jag dem och frågade de hört något liknande och om det isåfall var fel på hårdvara eller mjukvara. De frågade då efter ordernummer (så jag antog att det var något som var kasst med kortet) varpå jag förklarade att jag köpt kortet i deras butik i Torp och kunde bifoga kopia på kvitto senare under dagen. Men i nästa mail fick jag istället veta att min garanti var förbrukad iom att jag pillat med OC och spänning.

Jo det förstår jag att spänningen anpassas efter hur mycket kortet pressas men när det pressas så mycket att det uppstår artefakter tycker man ju att det borde ha hoppat upp till 1.3v automatiskt (om det är inställt i MSI AB).

Tycker att det är lite konstigt bemötande av Inet då jag aldrig hört något liknande.

I vilket fall så kör jag nu på standardspänning då kortet går mycket svalare och är mycket tystare iom en mindre aggressiv fläktkurva. Förlorar bara 25MHz på kärnan och 200MHz på minnet.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Skrivet av mr_svahn:

Ni som har ett 280x DCII Top kanske kan kolla om erat kort går upp i 1.3v utan att kryssa i "konstant spänning"? Då inet svarade med att jag förbrukat all rätt till garant iom att jag undersökt detta med att höja spänning/överklockat och att de därför inte kommer hjälpa mig så jag behöver lite mer kött på benen om jag ska gå vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Har precis samma problem. Enda skillnaden är att jag använde Asus GPU Tweak. Laddar ned Afterburner just nu för att se hur mycket jag kan pressa ur kortet, men självklart söker även jag samma lösning som du.

Däremot kommer jag förmodligen använde stockvolt för "vanligt" spelande. Verkar komma upp i 1150mhz på core stabilt (precis som du?) i Unigine Heaven. Ska köra lite fler stresstester imorgon.

Visa signatur

R5 2600x / 32GB / R9 280X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Disclaimer:

Har precis samma problem. Enda skillnaden är att jag använde Asus GPU Tweak. Laddar ned Afterburner just nu för att se hur mycket jag kan pressa ur kortet, men självklart söker även jag samma lösning som du.

Däremot kommer jag förmodligen använde stockvolt för "vanligt" spelande. Verkar komma upp i 1150mhz på core stabilt (precis som du?) i Unigine Heaven. Ska köra lite fler stresstester imorgon.

Samma som jag, ja. Kommer upp i 1150/6800 utan att pilla på spänningen men jag kör 1225/7000 med höjd spänning och temp under 75 grader med 40% fan speed i BF4 atm.

Jag har provat GPU Tweak men det är ingen skillnad i inställningar, tycker bara bättre om MSI AB då det är mer lättöverskådligt och man kan övervaka mer saker, t.ex cpu usage o fps.

Hittar du nåt får du gärna dela med dig

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Skrivet av mr_svahn:

Samma som jag, ja. Kommer upp i 1150/6800 utan att pilla på spänningen men jag kör 1225/7000 med höjd spänning och temp under 75 grader med 40% fan speed i BF4 atm.

Jag har provat GPU Tweak men det är ingen skillnad i inställningar, tycker bara bättre om MSI AB då det är mer lättöverskådligt och man kan övervaka mer saker, t.ex cpu usage o fps.

Hittar du nåt får du gärna dela med dig

Efter en random omstart av datorn så kan GPU Tweak nu ändra volten. Inte rört minnet än, men får upp den i 1150/6400 utan artifacts på stockvolt i alla fall. Testade övervolta lite också men den verkade ge artifacts av temperaturen (~80C) med stockfläktkurvan redan i 1170, vilken jag senare ändrade och körde samma klock utan artifacts. Ska pilla mer imorgon, men testa GPU Tweak istället för MSI AB sålänge. Funkade i alla fall för mig.

EDIT: Har förresten endast stabilitetstestat i Unigine Heaven än så länge.
EDIT2: GPU tweak uppdaterades inte ens utan började bara fungera. Skumt.

Final edit: 1170 verkar vara min maxgräns innan jag får artifacts in Unigine Heaven

Visa signatur

R5 2600x / 32GB / R9 280X

Permalänk
Medlem

Inga problem med varken Asus eller Afterburner

Permalänk

Jag får hem ett Asus 280x DcII ikväll. Det vanliga, inte TOP. Men jag ska såklart OC det till samma mhz som TOP :). Kan återkomma med hur det ser ut för mig.

Visa signatur

Cooler Master Nepton 120XL | i7 3820 @ 4,2ghz | Asus P9X79 Pro | 16 GB Kingston HyperX DDR3 PC12800 | Sapphire r9 290x Tri-X | Samsung 250gb SSD

Permalänk

Verkar som att mitt kort vägrar gå över 1180 utan artifakter i Unigine Heaven, hur mycket volt och luft jag än matar det med. Kör 1170/7200 1.25v stabilt i BF3 just nu i alla fall. Minnet verkar kunna gå hur långt som helst.

Visa signatur

R5 2600x / 32GB / R9 280X