Permalänk
Medlem

Problem med ADSL-anslutningen

Hej!

Nu är det så att jag har ett problem med min ADSL anslutning. Jag har haft detta problem i snart ett års tid men inte blivit mycket klokare på den tiden så nu tänkte jag vända mig till er andra och se om någon skulle råka ha en lösning!

Problemet är att: Modemet tappar signal med nätet ungefär var fem till tionde minut vilket gör att det startar om, eller så tappar det signalen endast några sekunder beroende på tillfället. Det kan dock gå några veckor då det fungerar helt okej men så börjar det jävlas igen... Man måste också starta om det nästan varenda timme för att det ska hålla hastigheten, t.ex då det precis startat visar det ungefär 6.90 mbit ned och 0.89 mbit upp vilket är det jag ska ha. Men efter en stund kan det stå på 2.90 mbit ner och 0.89 mbit upp, konstigt nog är uppladdnings-hastigheten konstant. Och dehär siffrorna är alltså från speedtest.net, ser jag på modemets status håller det enligt det en konstant inkommande hastighet på linan på 8046 kbit/s vilket är exakt det jag ska ha.

Så nu tror jag att felet ligger på linan från isp:n till mitt modem eftersom modemet verkar få enormt många crc-errors (uppemot 3000 per laddad hemsida!) och så verkar det vara enormt mycket störningar på linan också om man ser på SNR-margin är det högsta värdet jag sett 7.2 db och det lägsta 0.2 db innana det lag av.

Har dethär med problemet att göra eftersom hastigheten verkar hålla sig konstant? Vad kan man isåfall göra åt saken? Fråga om ni behöver mera info, igen höjdare på nätverk direkt men min slutsats av det jag har sökt fram är att ett ungefärligt snr värde på 5.6 db skulle kunna ha med problemet att göra! Och också det enorma antal paket som inte kommer fram.

Tack för att ni tog er tid att hjälpa mig!

//KP

Visa signatur

Speldator: AMD Ryzen 3600 | MSI 570x A-Pro | 16GB 2666Mhz | MSI RTX3060 Gaming X | Seasonic Focus+ Gold 650W | Radeon R7 SSD 240GB, WD Green SSD 240GB.

Jobbdator: Lenovo Thinkpad T580 | i7 8550U | 16GB | 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Provat att leta fram ny firmware till modemet?

Permalänk
Medlem

Först bör du se över hur du kopplat hemma och om du har några störkällor.

Har du splittern inkopplad och sitter den i första jack?
Är ditt telenät rätt kopplat, dvs utan parallellkopplingar?
Testa med ett annat modem och en ny splitter.

Störkällor är lite svårare att hitta. Men jag tror att det är någon elektrisk apparat hemma hos er som genererar en massa impulsbrus som i sin tur ger upphov till alla cv/crc-fel. En störkälla kan vara i princip alla elektriska apparater: microugn, lågenergilampa, tv, värmegolv, vattenpump. Försök hitta en koppling mellan crc-felen och vilka apparater som då är igång. Stäng tillfälligt av apparater för att se om det blir bättre. Prova att koppla in modemet på en annan fas.

Du skulle även kunna prova att koppla in ett överspänningsskydd till ditt modem.
Tex det här: http://www.clasohlson.com/se/%d6versp%e4nningsskydd/Pr3633900...

En annan tråd där det tillslut visar sig vara vattenpumpen:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alven72:

Provat att leta fram ny firmware till modemet?

Det har jag prövat.

Skrivet av madtop:

Först bör du se över hur du kopplat hemma och om du har några störkällor.

Har du splittern inkopplad och sitter den i första jack?
Är ditt telenät rätt kopplat, dvs utan parallellkopplingar?
Testa med ett annat modem och en ny splitter.

Störkällor är lite svårare att hitta. Men jag tror att det är någon elektrisk apparat hemma hos er som genererar en massa impulsbrus som i sin tur ger upphov till alla cv/crc-fel. En störkälla kan vara i princip alla elektriska apparater: microugn, lågenergilampa, tv, värmegolv, vattenpump. Försök hitta en koppling mellan crc-felen och vilka apparater som då är igång. Stäng tillfälligt av apparater för att se om det blir bättre. Prova att koppla in modemet på en annan fas.

Du skulle även kunna prova att koppla in ett överspänningsskydd till ditt modem.
Tex det här: http://www.clasohlson.com/se/%d6versp%e4nningsskydd/Pr3633900...

En annan tråd där det tillslut visar sig vara vattenpumpen:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Splittern är inkopplad i första jacket ja.
Hur vet man om det finns parallellkopplingar? Kan det ändå påverka då vårt modem är det enda som är ikopplat i telenätet i huset?
Jag har prövat tre olika modem och alla har nästan samma problem, en annan splitter skulle jag dock kuna pröva med.

Med störkällorna får jag väll testa mig fram det skulle kuna vara en trolig orsak faktiskt för i skrivande stund fungerar nätet perfekt (bara 4 crc errors på 15 minuter). Ska också pröva med ett överspänningsskydd tror jag har ett här hemma så det är bara att pröva.

Intressant tråd du länkade där hade då inte kunnat tror att något sånt skulle störa ut nätet men tydligen är det så känsligt!

Tack för svaren! Får börja testa mig fram nu då och försöka hitta störkällan.

Visa signatur

Speldator: AMD Ryzen 3600 | MSI 570x A-Pro | 16GB 2666Mhz | MSI RTX3060 Gaming X | Seasonic Focus+ Gold 650W | Radeon R7 SSD 240GB, WD Green SSD 240GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av .KP:

Splittern är inkopplad i första jacket ja.
Hur vet man om det finns parallellkopplingar? Kan det ändå påverka då vårt modem är det enda som är ikopplat i telenätet i huset?

Om du har en parallellkoppling i första jack så betyder det att splittern inte fungerar som den ska.
Teleledningen efter första jack kommer att fungera som en antenn som kommer att ta in den typen av störningar du har.

http://kundservice.glocalnet.se/Kundservice/FAQ-Start-Page/28...
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

Använder du vanlig telefoni? Om inte så kan du prova att helt enkelt koppla bort resten av slingan, koppla helt enkelt bort de övre trådarna i jacket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Om du har en parallellkoppling i första jack så betyder det att splittern inte fungerar som den ska.
Teleledningen efter första jack kommer att fungera som en antenn som kommer att ta in den typen av störningar du har.

http://kundservice.glocalnet.se/Kundservice/FAQ-Start-Page/28...
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

Använder du vanlig telefoni? Om inte så kan du prova att helt enkelt koppla bort resten av slingan, koppla helt enkelt bort de övre trådarna i jacket.

Kollade nyss och den är inte parallellkopplad, jag använder inte hem telefon så det skulle jag kunna pröva.

Talade förövrigt med en granne idag som sa att de hade haft samma problem med nätet samtidigt som jag så tyvärr börjar det se ut som det är störningar på linjen från isp:n. Grannen hade också varit i kontakt med isp:n och då hade de sagt att vårt kvarter är det sista på en sträcka på 3.5 km som i stort sett är kopplat på samma nät. Helt enkelt att för många använder det vilket skulle kunna förklara att det funkar överlag bra på natten. Så om så är fallet blir det väll att vänta på att det dras fiber hit om några år . Ska dock iallafall försäkra mig om att allt är kopplat rätt i huset.

Tack för att du har tagit dig tid att försöka hjälpa mig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det där med kopplat på samma nät är bara nått dom dragit till med för att det ska låta "bra" o stämmer ej.
Du har dina egna kopparpar ifrån dslam/xDSL-porten på stationen och fram till plint. ev. trafikstörning på det sättet skulle endast vara möjligt
om din eller någon grannes ADSL går kopplat via en A-plint och sedan backar och går i motsatt riktning tillbaka till B-plinten och vidare ut mot dig/granne.
Kan även vara avledning/obalans på kapacitansen på något av dina kopparpar.

Men som sagt, ta först reda på så du hittar inkommande teleledning (bor du i villa är det oftast en 2-par blå/vit och turkos/lila, eller ljusgul/mörkgul och ljusblå/mörkblå med svart hölje) samt koppla bort de trådar som går vidare mot nästa jack (de två övre).
Om den inte kommer in i jacket så försök hitta den under ev. doslock, källare, elskåp.

Uppstår felet vid någon speciell väderlek?
PV-tråd fram till jacket? (tråd som oftast är spikat mellan ledarna mot vägg/list).
Ev. skarvar på trådarna?

Nästa steg är som sagt att leta nätstörning.
Är väl inte säsong numera, men självgående gräsklippare av märkena STIGA och Biltema
ger ifrån sig störningar (bryt strömmen på laddstationen samt tag ur klipparen ur dockan).

Btw, vilken operatör har du?

Visa signatur

Intel i7 5960X@4.2ghz@EK Water • ASUS R5E bios 0802 • 16GB DDR4 G.Skill 3000mhz • Samsung 850 256GB PRO • 3x512gb Samsung 850 PRO RAID-0 • EVGA P2 1600W • Corsair Obsidian 900D • Gigabyte GeForce GTX 780Ti@EK Water • Samsung 27" T27A950

Permalänk
Medlem
Skrivet av kzc:

Det där med kopplat på samma nät är bara nått dom dragit till med för att det ska låta "bra" o stämmer ej.
Du har dina egna kopparpar ifrån dslam/xDSL-porten på stationen och fram till plint. ev. trafikstörning på det sättet skulle endast vara möjligt
om din eller någon grannes ADSL går kopplat via en A-plint och sedan backar och går i motsatt riktning tillbaka till B-plinten och vidare ut mot dig/granne.

Jag har för mig att överhörningen (och därmed brusnivån) ökar ju fler dsl som ligger i samma kabel.
Så det är nog på det viset att ju fler dsl-kunder som ligger kopplade desto sämre bandbredd får man.

Däremot så bör inte CV/CRC-felen öka bara för att man har fler grannar.
Modemen kompenserar för mer brus genom att automatisk sänka bandbredden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jag har för mig att överhörningen (och därmed brusnivån) ökar ju fler dsl som ligger i samma kabel.
Så det är nog på det viset att ju fler dsl-kunder som ligger kopplade desto sämre bandbredd får man.

Stämmer bra det, men iom att de flesta har sina modem påslagna 24/7 så bör hans problem inte uppstå pga att många "surfar" just på dagtid, utan har du en konstant anslutning på 8/1mbit till modemet så ska du få ut denna konstant. Mer troligt är att någon granne i området slår igång sin Digitalbox som han/hon har på en strömbrytare. (t.ex. Sagem dvb-t för Boxer med inbyggd hårddisk).

Visa signatur

Intel i7 5960X@4.2ghz@EK Water • ASUS R5E bios 0802 • 16GB DDR4 G.Skill 3000mhz • Samsung 850 256GB PRO • 3x512gb Samsung 850 PRO RAID-0 • EVGA P2 1600W • Corsair Obsidian 900D • Gigabyte GeForce GTX 780Ti@EK Water • Samsung 27" T27A950

Permalänk
Medlem
Skrivet av kzc:

Kan även vara avledning/obalans på kapacitansen på något av dina kopparpar.

Men som sagt, ta först reda på så du hittar inkommande teleledning (bor du i villa är det oftast en 2-par blå/vit och turkos/lila, eller ljusgul/mörkgul och ljusblå/mörkblå med svart hölje) samt koppla bort de trådar som går vidare mot nästa jack (de två övre).
Om den inte kommer in i jacket så försök hitta den under ev. doslock, källare, elskåp.

Uppstår felet vid någon speciell väderlek?
PV-tråd fram till jacket? (tråd som oftast är spikat mellan ledarna mot vägg/list).
Ev. skarvar på trådarna?

Nästa steg är som sagt att leta nätstörning.
Är väl inte säsong numera, men självgående gräsklippare av märkena STIGA och Biltema
ger ifrån sig störningar (bryt strömmen på laddstationen samt tag ur klipparen ur dockan).

Btw, vilken operatör har du?

Tack så mycket för svaret! Intressant info du hade där. Ja jag bor i villa så ska senare idag då jag kommer hem leta rätt på tele-ledningen och koppla bort den från övriga jack.

Vädret påverkar nog inte, inte något jag skulle lagt märke till iallafall men kan ju i fortsättningen tänka lite mer på hur vädret är då det lägger av.

Nätstörningar försökte jag tänka på igår och det ända jag kan komma på är om det skulle vara golvvärmen eller elektriska värme element? (Eftersom de ju är aktiverade endast ibland). Men det är också husets ända uppvärmning så inget man kan ha avstängt direkt... Dessutom har jag ju använt nätet felfritt i åtminstone 3-4 år innan problemet uppkom med värmen på. Någon automatisk gräsklippare har jag inte.

Min operatör heter JNT och är den ända man kan ha i staden (ADSL) så de borde ju ha koll på sitt nät tycker man.

Skrivet av madtop:

Låter ganska vettigt eftersom jag märkte igår att värdet på snr-margin sjunker markant om man använder flera datorer i huset samtidigt. Men det verkar som trådlöst skulle påverkas mest eftersom just nu med 2 datorer anslutna via ethernet port och en surfplatta på trådlöst har jag värdet 6.0. Men ansluter jag en dator till på trådlöst sjunker det till 4.2? Det värdet har väl något med bandbredd att göra? Men crc felen uppkommer alltid då snr värdet sjunker (från några hundra i timmen till tusentals per 10 minuter!)

Skrivet av kzc:

Stämmer bra det, men iom att de flesta har sina modem påslagna 24/7 så bör hans problem inte uppstå pga att många "surfar" just på dagtid, utan har du en konstant anslutning på 8/1mbit till modemet så ska du få ut denna konstant. Mer troligt är att någon granne i området slår igång sin Digitalbox som han/hon har på en strömbrytare. (t.ex. Sagem dvb-t för Boxer med inbyggd hårddisk).

Så du menar alltså att någon annans elektronik skulle påverka mitt nät med störningar?

Tack för alla svar! Skulle vara kul att gå till botten med detta problem jag snart haft ett år nu. Konstigt är det ju dock att det funkade bra innan så jag ska fundera vad som ändrat sedan dess!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Så du menar alltså att någon annans elektronik skulle påverka mitt nät med störningar?

Stämmer bra det, det skulle t.ex kunna vara grannens gräsklippare, som bor bra mycket längre bort på gatan.
Men nu är det ju som sagt snart snö, så det lär inte vara fallet:)

Säg att du har en granne längre bort i området och han har en defekt strömadapter (orsakar alltså nätbrum på samma frekvenser som ADSL'en syncar på) till sin Sagem Boxer digitalbox.
Störningen går då från strömadaptern->digitalboxen->antennsladden->antennen och störningen skickas ut mot hela området.
Samtidigt som det backar vidare ut i elnätet och backar ut i den kundens telenät bakåt mot plinten och
stör därmed hela villa området som går samma kabelväg, kunden behöver alltså inte ens ha tele/adsl utan räcker med att han tråd ligger på i plinten.

och har han/hon nu denna på en strömbrytare så kommer störningen endast då han slår igång den då..

En enstaka kund kan alltså störa ut ett helt villaområde.
Ska se om jag kan spela in en snutt från en störning så du vet hur det låter.
Behövs en liten radio som klarar AM-bandet för att leta med.

Men säg till när du lokaliserat inkommande telen först, för det räcker med en sockerbitskarv eller annan dålig skarv
för att ge liknande problem.

Så sätt jack'et direkt på inkommande trådar o koppla bort allt annat.

Visa signatur

Permalänk

Jag har nu läst igenom hela tråden, och detta låter för mig som ett klart tekniker ärende. Detta är inget du ska behöva felsöka så mycket själv. Speciellt inte då du får cv fel. Förmodligen så ligger du på ett dåligt par någonstans på vägen, har du luftledning eller jordkabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kzc:

Stämmer bra det, det skulle t.ex kunna vara grannens gräsklippare, som bor bra mycket längre bort på gatan.
Men nu är det ju som sagt snart snö, så det lär inte vara fallet:)

Säg att du har en granne längre bort i området och han har en defekt strömadapter (orsakar alltså nätbrum på samma frekvenser som ADSL'en syncar på) till sin Sagem Boxer digitalbox.
Störningen går då från strömadaptern->digitalboxen->antennsladden->antennen och störningen skickas ut mot hela området.
Samtidigt som det backar vidare ut i elnätet och backar ut i den kundens telenät bakåt mot plinten och
stör därmed hela villa området som går samma kabelväg, kunden behöver alltså inte ens ha tele/adsl utan räcker med att han tråd ligger på i plinten.

och har han/hon nu denna på en strömbrytare så kommer störningen endast då han slår igång den då..

En enstaka kund kan alltså störa ut ett helt villaområde.
Ska se om jag kan spela in en snutt från en störning så du vet hur det låter.
Behövs en liten radio som klarar AM-bandet för att leta med.

Men säg till när du lokaliserat inkommande telen först, för det räcker med en sockerbitskarv eller annan dålig skarv
för att ge liknande problem.

Så sätt jack'et direkt på inkommande trådar o koppla bort allt annat.

Tack för svaret då fick jag lite mer klarhet i det, det är ju dock nästan en omöjlighet att göra något åt det om det orsakas av någon i kvarteret :/

Skrivet av Niklas807:

Jag har nu läst igenom hela tråden, och detta låter för mig som ett klart tekniker ärende. Detta är inget du ska behöva felsöka så mycket själv. Speciellt inte då du får cv fel. Förmodligen så ligger du på ett dåligt par någonstans på vägen, har du luftledning eller jordkabel?

Jag tror jag ska gå till isp:n och be om att någon kommer och ser på det, tycker att om det är fel från deras sida kan de ju inte ta mycket betalt iallafall. Om de inte vill komma eller om det är mycket dyrt kanske jag försöker mig på det själv men inte annars Det har varit ganska stabilt de senaste dagarna med ändrat crc fel någon enstaka gång om dagen (alltså att det kommit typ 2000 på en gång). Jag har jordkabel.

Visa signatur