Permalänk
Medlem

Kan adsl störas ut av järnväg?

Har bråkat med telia fram och tillbaka sen början av juli nu . Då mitt bredband började krångla. Dom har skickat ut relacom 7ggr och lagt långtids felsökningar på min lina. Nu har dom även skickat ut störningstekniker som säger att det eventuellt kan bero på järnvägen. Kan detta verkligen stämma och hur kan det bara hända över en natt mer eller mindre? Det har innan juli fungerat i stort sett felfritt i 4 år .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror kanske på hur kablarna går, järnvägen kan ge både elektriska störningar och vibrationer, så tekniskt kan det ge problem om den är tillräckligt nära kablaget, utan att veta detaljer så.. jo, det kan ge störningar. Kablar kan skadas av vibrationer så det kan ha fungerat innan och nu gått sönder något, jag har själv hållit på med ett problem som berodde på att kablarna påverkades av temperatur, det tog ett tag att komma fram till det, men det löstes till sist det också,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror kanske på hur kablarna går, järnvägen kan ge både elektriska störningar och vibrationer, så tekniskt kan det ge problem om den är tillräckligt nära kablaget, utan att veta detaljer så.. jo, det kan ge störningar. Kablar kan skadas av vibrationer så det kan ha fungerat innan och nu gått sönder något, jag har själv hållit på med ett problem som berodde på att kablarna påverkades av temperatur, det tog ett tag att komma fram till det, men det löstes till sist det också,

Okej . Jo att det kan påverka misstror jag inte men hur det bara sådär börjar utan indikation känns skumt. Dom har bytt x antal meter teleledningar m.m. Vilket borde löst problemet. Dock så vet jag att dom i maj påbörjade vdsl uppgradering i trakten och jag misstänker att det är i samband med nåt har hänt. Vilket dom såklart vägrar erkänna ens skulle vara möjligt. Jag ska ringa banverket nu iaf och kolla av läget med dom om något annorlunda har hänt sen juni hos dom vid berörd sträcka. Har det inte det är det väl bara ännu mer skitsnack från telia misstänker jag

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Rekordmedlem

Till mitt hus där jag nu bor har jag haft problem med en kopplingsplint, den gav konstiga effekter efter en kabelkoppling, den blev inte bra efter ett skruvande, det tog också ett tag att komma fram till, men den byttes till slut och då fungerade allt mycket bra, så bara man kan visa statistik eller nått sådant på att det är problem och inte blir "hysterisk" o gapar på teknikerna så brukar det lösa sig, intermittenta kabelfel är bland det svåraste som finns att felsöka, jag har själv hållit på med sånt i industrin och i normala nätverk, men inte i telefonsammanhang, men hursomhelst brukar det ta lång tid, man mäter och hittar nått litet problem och tror det är felet, byter och det funkar lite bättre, men så händer det nått efter en tid och man letar efter nästa lilla fel osv ... det är mycket lättare om det är avbrott, men sporadiska avbrott, kanske bara vid vissa frekvenser i kabeln typ adsl bryter men telefoni funkar, det är jobbiga fel att hitta.
I ditt fall kanske en pinglogg där man mäter tätt, typ max 5sekuner emellan, och jämför med järnvägstrafiken kan vara till hjälp för att se om det verkligen har med tågen att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Åh, VDSL uppgraderingar! Du är inte ensam om att ha fått problem efter att deras tekniker varit och uppgraderat basstationen. Nu fungerar det iofs helt okej för mig men jag hade hela tiden random disconnects efter uppgraderingen. Det tog 3-4 månader innan de lyckades lösa det.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det kan bli som för mig, en kopplingsplint blir konstig pga att man "skruvat på den", den hade nog oxiderat, men funkade bra till man rörde den, men var för gammal för att klara att man lossade o kopplade om en del kablar.

Visa signatur

Permalänk

Järnvägen kan förutom elektriska störningar även ge magnetiska störningar, har dom inte lagt ut en skärmad kabel till din lina så så kan det ju tänkas att det kan störa en hel del.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Har en kompis som av och till får Disconnect när tåget kör förbi hans hus. Så ja det är mycket möjligt.

Permalänk
Medlem

Visst är det mycket möjligt att tåget stör. Registera när tågen går och jämnför med connectionloggen och se om det stämmer överens med tiderna.

Permalänk
Medlem

Ja det är möjligt, på samma sätt som WLAN kan störas av en mikrovågsugn (det är faktiskt svaret på en av frågorna i CCNA-testet).

Permalänk
Medlem

Okej tack för alla svaren ska jaga banverkets regions förvaltare i mitt område och fråga ut honom. Ska få hem en störningstekniker imorgon som skall gå igenom mitt hus för att utesluta att det är nåt där. Sen håller dom på att mäta längs med banvallen och till stationen så vi får väl se vad det säger i slutänden. Imorgon skall jag in till stan och hämta mitt gratis 3g/4gmodem vilket det nu blev som jag ska få ha i 2 veckor under tiden som dom pillar och se om det funkar. I så fall kanske det blir till att gå över till mobilt. Men bara om det funkar någorlunda att spela på

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Du får väl kräva fiber Det reagerar iofs på vibrationer, men elektriska störningar är inget problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får väl kräva fiber Det reagerar iofs på vibrationer, men elektriska störningar är inget problem.

Tror inte dom drar ut fiber i tossemarker. Hade tekniker ute idag igen . Han hitta ett gäng kablar i plinten närmast vårat hus som urkopplade och ojordade sen hitta han en störning i huset. Jag lokaliserade det till att det antingen är vår vattenpump eller varmvatten beredare . Vattenpumpen har mjukstart och kan stråla frekvenser trodde min elektriker. Kan man skärma av sånt. Pumpen sitter ena sidan och telekabeln i andra med gamla gedigna väggar mellan sig.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det går att skärma bort allt om man bara vill, är det gamla delar så är de kanske både slitna och konstruerade utan tanke på störnivåer, en mjukstart kan definitivt skicka ut skräp, men varmvattensberedaren har jag svårt att förstå, är den elektrisk är det ju en rent resistiv last. sedan är det där utrustning som har intermittent drift, du kan ju testa med att koppla bort dem, du behöver ju inte vatten o varmvatten hela tiden, så koppla bort o testa, du kan ju även tvinga igång dem o se om det blir sämre under drift, det är inte så svårt att testa det.
Har ni jordfelsbrytare installerat ? om inte kan ni ju installera en, det brukar krävas att elen funkar 100% ok för att den inte ska lösa ut, en elektriker kan även göra ett isolationsprov, om det hjälper mot störningar vet jag inte , men är det något fel så är det bra att fixa det iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det går att skärma bort allt om man bara vill, är det gamla delar så är de kanske både slitna och konstruerade utan tanke på störnivåer, en mjukstart kan definitivt skicka ut skräp, men varmvattensberedaren har jag svårt att förstå, är den elektrisk är det ju en rent resistiv last. sedan är det där utrustning som har intermittent drift, du kan ju testa med att koppla bort dem, du behöver ju inte vatten o varmvatten hela tiden, så koppla bort o testa, du kan ju även tvinga igång dem o se om det blir sämre under drift, det är inte så svårt att testa det.
Har ni jordfelsbrytare installerat ? om inte kan ni ju installera en, det brukar krävas att elen funkar 100% ok för att den inte ska lösa ut, en elektriker kan även göra ett isolationsprov, om det hjälper mot störningar vet jag inte , men är det något fel så är det bra att fixa det iallafall.

Jag har också svårt att tro att det är varmvattenberedaren då vi har haft den hela tiden pumpen däremot är ju insatt i juni strax innan problemen uppstod. I natt dock så bröts inte uppkopplingen alls. Så kanske med lite tur berodde det på dom lösa kablarna i plinten. För jag har lite svårt att tro att en vattenpump som står 4-5 meter ifrån telekabel med 2 rejäla väggar + en murstock emellan skulle kunna störa såpass att det skulle påverka. Modemet ligger nära jacket varav sen en 10 m lång tp kabel är dragen längs med och igenom väggar som sen i sin tur går upp till andra våning där min router sitter.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Jag har också svårt att tro att det är varmvattenberedaren då vi har haft den hela tiden pumpen däremot är ju insatt i juni strax innan problemen uppstod. I natt dock så bröts inte uppkopplingen alls. Så kanske med lite tur berodde det på dom lösa kablarna i plinten. För jag har lite svårt att tro att en vattenpump som står 4-5 meter ifrån telekabel med 2 rejäla väggar + en murstock emellan skulle kunna störa såpass att det skulle påverka. Modemet ligger nära jacket varav sen en 10 m lång tp kabel är dragen längs med och igenom väggar som sen i sin tur går upp till andra våning där min router sitter.

Jag har faktiskt varit ute på ett fel där det var varmvattensbredaren som störde ut bredbandet, och det störde ut bredbandet för 20 andra också. Det som hände var att var 20 minut så kollade den trycket/värmen och då slog det ut allt internet. det blev störningar/packetloss för alla och oftast blev det så mycket så att alla tappade sync. vi löste det genom att koppla in ett Överspänningsskydd. ex http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161229326
Den kopplar du in på modemets elkontakt

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson_orka:

Jag har faktiskt varit ute på ett fel där det var varmvattensbredaren som störde ut bredbandet, och det störde ut bredbandet för 20 andra också. Det som hände var att var 20 minut så kollade den trycket/värmen och då slog det ut allt internet. det blev störningar/packetloss för alla och oftast blev det så mycket så att alla tappade sync. vi löste det genom att koppla in ett Överspänningsskydd. ex http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161229326
Den kopplar du in på modemets elkontakt

Har faktiskt införskaffat en likvärdig sådan sen om det hjälpt eller inte kan jag inte säga än men jag tror det har blivit lite bättre iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väcker liv i min gamla tråd igen. Jag har nu till 100% fått klart att det är vattenpumpen som sabbar mitt internet . Har haft ute dom som säljer skiten 3 ggr och dom har provat massa olika saker så som filter koppla bort jordfelskabel och satt magneter på ledningar utan framgång. Telia har lagt på ett filter som sänker mig från stadiga 7-7,5 mbit av 8 ner till 2,5-3,5 mbit så att internet inte skall bryta. Någon som har idé på vad som kan funka ? Finns det något extra störnings tåligt modem eller nåt special filter som filtrerar strömmen innan modemet. Ofta när pumpen går får jag ett coil whine ljud i proppskåpet med automat säkringar och där jordfels brytaren sitter. Funderar på att byta från Telia till bbb men vet inte om det kan hjälpa .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske du behöver någon av dessa grejor för att bli av med problemet.

http://www.dustinhome.se/xgroup/18336/ups/?filters=m_APC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Don_W:

Väcker liv i min gamla tråd igen. Jag har nu till 100% fått klart att det är vattenpumpen som sabbar mitt internet . Har haft ute dom som säljer skiten 3 ggr och dom har provat massa olika saker så som filter koppla bort jordfelskabel och satt magneter på ledningar utan framgång. Telia har lagt på ett filter som sänker mig från stadiga 7-7,5 mbit av 8 ner till 2,5-3,5 mbit så att internet inte skall bryta. Någon som har idé på vad som kan funka ? Finns det något extra störnings tåligt modem eller nåt special filter som filtrerar strömmen innan modemet. Ofta när pumpen går får jag ett coil whine ljud i proppskåpet med automat säkringar och där jordfels brytaren sitter. Funderar på att byta från Telia till bbb men vet inte om det kan hjälpa .

Det låter som om prylarna inte klarar emc kraven, skärmning är inget som går att ordna? Montera pumpstyrningen i en metalllåda och använd skärmad elkabel och filter på kabeln, det går ju att mäta upp hur mycket skit motorstyrningen ger och se om den är ok, annars kanske den går att byta ul helt ?
Ligger kablarna parallellt nånstans så skilj dem, du får försöka ta reda på exakt vad det är som händer och varför pumpen skickar ut en massa skit, och om du på nått sätt kan skärma eller reparera elnätet i huset om det är dåligt på nått sätt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

byt pump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Funderar på att byta från Telia till bbb men vet inte om det kan hjälpa .

Om det är vattenpumpen som helt klart stör kommer det inte vara någon skillnad även om du byter. Samma kablar används(både från station in till dig samt inne i ditt hus(jacken)).

Byta pump? Duscha/diska i kallt vatten? Fundera på att flytta kanske? O:

Permalänk
Medlem
Skrivet av kadett:

Kanske du behöver någon av dessa grejor för att bli av med problemet.

http://www.dustinhome.se/xgroup/18336/ups/?filters=m_APC

Det skulle kanske funka får kolla på detta närmare känns det som . Modemet skulle alltså ta strömmen från APC´n och APC´n får ifrån jacket så det rensas på vägen ? En elektriker jag kände föreslog hobby lösningen att jag skulle skaffa ett mc batteri och koppla modemet i det och sen köra en underhålls laddare på batteriet men det lät så lagom käckt när man har små barn och katter i huset.

Skrivet av mrqaffe:

Det låter som om prylarna inte klarar emc kraven, skärmning är inget som går att ordna? Montera pumpstyrningen i en metalllåda och använd skärmad elkabel och filter på kabeln, det går ju att mäta upp hur mycket skit motorstyrningen ger och se om den är ok, annars kanske den går att byta ul helt ?
Ligger kablarna parallellt nånstans så skilj dem, du får försöka ta reda på exakt vad det är som händer och varför pumpen skickar ut en massa skit, och om du på nått sätt kan skärma eller reparera elnätet i huset om det är dåligt på nått sätt.

Pumpen är i en ända av huset och går medans modemet ligger tvärs över diagonalt. Skärma kanske skulle gå jag får ringa dom och kolla helt enkelt då dom varit ute 3 ggr redan om inte fyra och krånglat så anser jag att det borde gå under praxis byt ut till annan produkt normen för konsument rätt. Enda kruxet är att med mina arbetstider får jag väl avvakta med det gnället. Väntar dessutom en knodd till nu i april så har en hög gravid sambo som är måttligt förtjust i att ha massa folk hemma som pillar med saker som inte hon tycker intresserar henne (internet) Bor i ett gammalt torp och hela elsystemet skulle väl egentligen behövas ses över iofs men det är inget som jag är direkt sugen på just för tillfället.

Skrivet av anon76929:

byt pump.

Jo jag ska ta den diskussionen med dom hade jag tänkt men får väl dessvärre vänta in semestern så att jag är hemma när det skall göras

Skrivet av Disträ:

Om det är vattenpumpen som helt klart stör kommer det inte vara någon skillnad även om du byter. Samma kablar används(både från station in till dig samt inne i ditt hus(jacken)).

Byta pump? Duscha/diska i kallt vatten? Fundera på att flytta kanske? O:

Jo byta pump verkar ju vara enda lösningen flytta gör jag inte för att få bättre internet då vi själva äger fastigheten. Frågan angående BBB är att dom kanske har bättre system utanför kablarna om du förstår hur jag menar. Samt att jag är trött på Telias ständiga telefonköer överpriser och allmänt dryga kundtjänst som alltid förutsätter att man är en noll koll idiot när man ringer support. ( Har du provat starta om modemet? kommentarer)

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske kan göra ett test om det blir bättre av att köra modemet på batteri, om det funkar då så vet du ju vad felet beror på och för att testa är det bara att kolla vilken spänning du behöver och du behöver inte nån laddare, bara koppla ihop batterier till rätt spänning o testa.
Ska du ha en kabel som specifikt är väldigt bra och används till elsaneringar och mätrum och annan känslig miljö samt är den enda i sin typ som är säkerhetsgodkänd så finns Supra lorad.
http://www.jenving.se/lorad.htm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske kan göra ett test om det blir bättre av att köra modemet på batteri, om det funkar då så vet du ju vad felet beror på och för att testa är det bara att kolla vilken spänning du behöver och du behöver inte nån laddare, bara koppla ihop batterier till rätt spänning o testa.
Ska du ha en kabel som specifikt är väldigt bra och används till elsaneringar och mätrum och annan känslig miljö samt är den enda i sin typ som är säkerhetsgodkänd så finns Supra lorad.
http://www.jenving.se/lorad.htm

Kabeln du länka är den tänkt att monteras till pumpen eller tilll modemet? För jag antar att störningarna vandrar kors och tvärs över hela elsystemet även om det "bara" är modemet som tar stryk.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Don_W:

Kabeln du länka är den tänkt att monteras till pumpen eller tilll modemet? För jag antar att störningarna vandrar kors och tvärs över hela elsystemet även om det "bara" är modemet som tar stryk.

Det är en elkabel som avger extremt lite störningar till omgivningen, troligen så är det så att ledningen till pumpstyrningen agerar som en antenn och det är den som bör åtgärdas om det inte går att fixa så den inte stör, men utan att mäta så är det bara gissningar, men det faktum att motorn verkar vara så pass stor att den motiverar mjukstart är ju ett tecken på att den kanske drar så pass hög effekt att den lastar elledningen nära vad den tål, och då kan det kanske räcka att bara byta ut den kabeln mellan pump och elcentral mot en normal men ny ledning, det kanske räcker utan nån speciellt skärmad kabel om det är en gammal kabel idag, men lorad ger väldigt låga fält runt kabeln och den har en speciell "ledande plastskärm" som den är ensam om att ha bland säkerhetsmässigt godkända kablar.

Men kan du inte hitta nån som kan mäta på elnätet, nån elfirma borde ha nått typ https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-429-84, för endera så är din pump med stryrdon ett "fulbygge" som inte klarar emc direktivet, är den ce märkt ? http://www.elsakerhetsverket.se/sv/EMC/ den senaste versionen har gällt fullt ut sedan 2009 men de första lagkraven kom 1995, eller så är ditt elsystem i väldigt dåligt skick och då kan det vara bra att byta ut det innan det blir värre problem som avbrott eller brand, har du gjort nån resistansmätning mellan motor och elcentralen eller kollat om det blir stora spänningsfall när motorn går, vad har du för spänning ute vid motorn när den är i drift ? Märks det späninngsfall i uttaget modemet är monterat i när motorn startas ? Det är ju enkelt att mäta det iallafall och det kan du kanske kolla själv, för det går ju mäta med en enkel multimeter. Mät vad är spänningen in till huset och vid respektive uttag och om det påverkas av pumpstarten, sånt kan vilken elektriker som helst göra eftersom det inte kräver nåt speciellt instrument som en elnätsanalysator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jo byta pump verkar ju vara enda lösningen flytta gör jag inte för att få bättre internet då vi själva äger fastigheten. Frågan angående BBB är att dom kanske har bättre system utanför kablarna om du förstår hur jag menar. Samt att jag är trött på Telias ständiga telefonköer överpriser och allmänt dryga kundtjänst som alltid förutsätter att man är en noll koll idiot när man ringer support. ( Har du provat starta om modemet? kommentarer)

På de flesta ISPerna så noteras ärenden på abonnemanget så att det syns vad som gjorts. Dock tar det ju tid att gå igenom alla loggarna om det är många så de faktiskt inte ser vad som gjorts. Bäst är då att direkt säga vad man har för problem och jag har gjort det här det här och det här och tekniker har gjort det här, på ett ungefär. För du anar inte hur många kunder som kan inkomma 5 gånger och har inte blivit ombedda att göra några av de mest självklara grejerna som faktiskt även löser problemet.

En av mina drömmar som supporttekniker är faktiskt att folk säger vad de redan har testat när de inkommer till mig. Det är något av det mest frustrerande att sitta där och rekommendera vissa åtgärder(som rekommenderas då de i de flesta fallen löser problemen) och kunden säger att de SJÄLVKLART har testat ALLT. Sen till slut kommer man till en del de faktiskt inte testat. Mmm, ja, jo, allt.

To the point: Lista vad du gjort(kan bli jobbigt om man inkommer många gånger, men värt det i slutändan av samtalet) så att de inte håller på och babblar om skit du redan gjort för jag tror inte de vill sitta och säga saker som absolut inte hjälper eller att du vill höra saker du redan gjort. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disträ:

På de flesta ISPerna så noteras ärenden på abonnemanget så att det syns vad som gjorts. Dock tar det ju tid att gå igenom alla loggarna om det är många så de faktiskt inte ser vad som gjorts. Bäst är då att direkt säga vad man har för problem och jag har gjort det här det här och det här och tekniker har gjort det här, på ett ungefär. För du anar inte hur många kunder som kan inkomma 5 gånger och har inte blivit ombedda att göra några av de mest självklara grejerna som faktiskt även löser problemet.

En av mina drömmar som supporttekniker är faktiskt att folk säger vad de redan har testat när de inkommer till mig. Det är något av det mest frustrerande att sitta där och rekommendera vissa åtgärder(som rekommenderas då de i de flesta fallen löser problemen) och kunden säger att de SJÄLVKLART har testat ALLT. Sen till slut kommer man till en del de faktiskt inte testat. Mmm, ja, jo, allt.

To the point: Lista vad du gjort(kan bli jobbigt om man inkommer många gånger, men värt det i slutändan av samtalet) så att de inte håller på och babblar om skit du redan gjort för jag tror inte de vill sitta och säga saker som absolut inte hjälper eller att du vill höra saker du redan gjort. :S

Jo det kan jag också förstå. Jag har haft ute relacom tekniker 15ggr om inte mer. Det som har gjort är att han har gått igenom varenda plint från stationen till mitt hus. Från stolpen utanför mitt hus och in är helt ny kabel dragen och gamla trådar är rensade. Första jacket har setts över så att allt stämmer där. Jag har bytt splitter för kabeln till modemet jag har provkört med ca 10 olika modem med långtids mätningar utförda av relacoms kontor gentemot min uppkoppling. Min elektriker har sett till så att vattenpumpen inte ligger på samma fas (huvudsäkring) som mitt modem ligger och att inte heller samma automat säkring används för modemet samt pumpen den ligger inte ens på samma rad i skåpet just för att ännu mer försöka frånkomma åkomman. Sen har Scandic Pumps som är dom som sålde pumpen till företaget som borra min brunn varit ute 3-4 ggr och testat diverse störningsfilter och magneter och kopplat från jordfelskabeln ur system. Har till och med vid tillfälle testat att mata ström från grannens hus till pumpen ( Grannen har servitut via mig för att få vatten från brunnen) men det slog ut hela hans skåp så huset slockna. Jag har provat olika vägg uttag hemma för att se om nåt ändras. ( Både för pumpen i olika kontakter och likaså modemet olika kontakter. Jag har köpt "störningsfilter från clas ohlsson som relacom tekniker tipsade om och använt det mellan pump och vägguttag och likaså mellan modem och vägguttag. Ett problem är att vissa filter när dom sätts mellan pump och vägguttag slår det ut jordfels brytaren. Jag har nu i dags läget ett så kallat störnings filter från telias sida = dom sänker min hastighet för att göra den mindre känslig vilket som sagt resulterar i att jag ligger på 2-3,5 mbit ner och min ms varierar mellan 5-160 enligt bredbandskollen och speednet. Jag har bytt routers körde innan en netgear men numera kör jag en Asus RT56u nånting. Det jag inte har provat är att mata ström från grannen till mitt modem och köra. Men jag misstänker att mitt problem skulle upphöra men det är lite smått bökigt och pinsamt att fråga om detta då det är ny och lite märkliga grannar i huset som har servitut via oss numera. Jag har inte heller provat batteri lösningen för att jag tycker att den verkar lite väl hobby och vet inte riktigt hur den skulle funka för det modem jag har idag har ju en sån där tjock transformator puck eller va fasen det heter i självaste uttaget och skulle jag då klippa kabeln för att festa den på batteriet kan jag väl likaväl bränna modemet för att fel spänningar uppstår. Min elektriker skall se över mitt elsystem en vända till när det börjar ljusna på kvällarna lite mer och försöka styra om belastningen av faserna samt lägga in ytterligare en jordfels brytare så enbart är till för vattenpump och varmvatten beredaren. Samt att jag skall när jag vet att jag är ledig för en tid ringa och skälla ut pump leverantören och kräva att dom byter ut skiten .

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Don_W:

Samt att jag skall när jag vet att jag är ledig för en tid ringa och skälla ut pump leverantören och kräva att dom byter ut skiten .

Du kan ju fråga om de uppfyller emc kraven och levererat en ce märkt produkt
http://sv.wikipedia.org/wiki/EMC-direktivet
Men batteri bör du testa hur som helst, det är bara för att veta om det är via elnätet eller om det är lutfburna störningar, är det via elnätet så går det kanske att åtgärda med en magnetstabilisator som matar modemet, de kan ofta undertrycka övertoner uppåt 70dB och om de inte ska tåla så hög effekt så blir de inte så dyra.
Man kanske kan filtrera övertoner på modemnätdelen på andra sätt också om det är via elnätet, kanske med en ferit eller toroid kärna, därför vore det bra att veta hur störningen kommer in i modemet.
Man kanske kan sätta en sån här https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=58-650-03&t... på kabeln, bara att linda igenom kabeln 5-10 varv eller så kanske en seriedrossel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.scandiapumps.com/files/6713/4079/8088/INSTALLATION_0_SKTSELANVISNING_MiljPlus_230.pdf

En sån pump är det som jag har. Firman som borra hålet och installera det har satt in ett 20 tal såna här och i 3 fall har det gett störningar. 2 har stört internet och en har slagit ut mjölk robots systemet hos en bonde.

Visa signatur