Samsung vs Apple - The story never ends

Permalänk
Medlem

Samsung vs Apple - The story never ends

Vad ska man säga.. gnabbet bara fortsätter.

Nu har alltså Samsung förlorat och måste betala närmare 2 miljarder kronor till Apple, i den senaste domen.

Bakgrund
http://www.mobil.se/nyheter/nu-avgors-samsungs-boter-till-app...

Domen.. om man nu kan lita på någon från aftonblaskan.
http://bloggar.aftonbladet.se/prylbloggen/2013/11/samsung-far...

Snart blir det väl åt andra hållet..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Snart blir det väl åt andra hållet..

^Exakt vad jag tänkte.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Apple.. Hade de verkligen sålt 360K extra om nu inte Samsung begått patentbrott? Löjligt imo.

Permalänk
Avstängd

Amerikansk domstol -nuff said.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Apple.. Hade de verkligen sålt 360K extra om nu inte Samsung begått patentbrott? Löjligt imo.

Låter som rent skitsnack i mina öron.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Varför skulle det bli åt andra hållet?

Permalänk

FOSS Patents skriver en hel del om detta och liknande fall.
http://www.fosspatents.com/2013/11/retrial-jury-awards-apple-...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av boniz:

Låter som rent skitsnack i mina öron.

I mina öron också.

Apple får väl ta och göra bättre reklam och göra produkterna mer attraktiva istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Amerikansk domstol -nuff said.

Det känns som att det påverkar en hel del. Att döma ut ett skadestånd som hjälper ett inhemsk företag och som sabbar för den största utländska konkurrenten är helt klart bra för både Apple och USA.

Permalänk
Medlem

Äh, Samsung har uppenbarligen kopierat Apple och nu får de betala för det. Gör mig inte särskilt upprörd trots att jag föredrar android.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt Apple har ett så högt värde som företag när det är såhär de får in stålar.

Det är ju från Samsung alla pengar kommer!

Permalänk
Skrivet av Sneaky:

Äh, Samsung har uppenbarligen kopierat Apple och nu får de betala för det. Gör mig inte särskilt upprörd trots att jag föredrar android.

Sant, föredrar android men inte Samsung. Dom kopierar helt klart Apple, sen gör dom reklamfilmer om att dom inte gör det. Stör mig enormt på Samsung.

Permalänk
Medlem

Det sjukaste tycker jag ändå är hur de köper upp patent för från andra bolag för att använda i stämningar mot varandra. Det är ju bara bakvänt. Lätt att glömma bort att patent faktiskt ursprungligen var till för att främja innovation - den verkan tror jag patent har slutat ha för ett bra tag sedan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tidsoptimist:

FOSS Patents skriver en hel del om detta och liknande fall.
http://www.fosspatents.com/2013/11/retrial-jury-awards-apple-...

FOSS Patents skriver en hel del, men det brukar efterföljas av rekommendationer att tas med ordentliga skopor salt; jag tar på mig rollen denna gång . Se tidigare kritiska inlägg av mig med uppföljning (åtminstone sista paragrafen) för tidigare invändningar från min sida.

Domen i detta fall handlade om att en delmängd av den ursprungliga summan, $ 450 M, återprövades pga felaktigheter under första rättegången, och skrevs ned till $ 270 M [1]. Apple hade under omprövningen siktat på $ 380 M och Samsung ansett att denna del skulle landa på $ 52 M. Det är alltså samma fall som vevats ett längre tag, och det som hände här var alltså att en del av det beslutade beloppet justerades nedåt med 40 %.

Müller på FOSS Patents säger att det ersätter $ 410 M, vilket andra källor jag läst (inklusive de i trådstarten) inte verkar hålla med om, och även i sina följande beräkningar verkar Müller vara dessa $ 40 M fel, men det är av mindre betydelse. Mobil.se har dock betydligt fel med en faktor >3 i att hela den ursprungliga summan skulle ha skrivits ned till $ 290 M. Totalbeloppet är just nu på $ 890 M.

Att Samsung yrkade på $ 52 M för denna del var under premissen att domarens tidigare argument om att detta överhuvudtaget är ett rimligt fall var korrekt. Samtidigt så kommer de säkerligen lyfta frågan om huruvida patentlagstiftning ens är applicerbar på detta sätt till högre instanser. Deras långsiktiga mål är att få hela målet underkänt och landa på $ 0 (förutom då miljontals dollar i juristkostnader…), men det kommer säkert ta år innan det vandrat hela vägen genom rättsprocessen och får en tydlig dom i den frågan.

Oavsett vem som hamnar på rätt sida lagen i detta fall så är det rätt klart att den ursprungliga processen i distriktsdomstolen hade en del stora brister, så Samsung är säkerligen inte klara.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Lika gott åt Samsung, sista skiten man skulle köpa en Samsung produkt idag.

Permalänk
Skrivet av phz:

FOSS Patents skriver en hel del, men det brukar efterföljas av rekommendationer att tas med ordentliga skopor salt

Yes anade att man behövde ta en och annan skopa salt med i beräkningen men jag tackar för den informationen om att så var fallet samt lite mer smaskens detaljer i fallet
Såg att de precis skrivit om hur utfallet ser ut atm:

"A federal jury in the Northern District of California has just awarded Apple $290,456,793 ($290 million) in damages with respect to 13 patent-infringing Samsung products, replacing a $410 million portion of last year's $1.049 billion award and resulting in a total damages award of $929 million ($639 million + $290 million). The $290 million replacement amount is 76% of Apple's damages claim in the retrial ($380 million) and 71% of the corresponding portion of last year's award. the new total damages figure of $929 million, which could still (but is unlikely to) be adjusted by Judge Lucy Koh before rendering a final and appealable judgment, is almost 90% of last year's amount."
http://www.fosspatents.com/2013/11/retrial-jury-awards-apple-...

Så det återstår väl att se hur deras utlåtande håller upp!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tidsoptimist:

Yes anade att man behövde ta en och annan skopa salt med i beräkningen men jag tackar för den informationen om att så var fallet samt lite mer smaskens detaljer i fallet
Såg att de precis skrivit om hur utfallet ser ut atm:

"A federal jury in the Northern District of California has just awarded Apple $290,456,793 ($290 million) in damages with respect to 13 patent-infringing Samsung products, replacing a $410 million portion of last year's $1.049 billion award and resulting in a total damages award of $929 million ($639 million + $290 million). The $290 million replacement amount is 76% of Apple's damages claim in the retrial ($380 million) and 71% of the corresponding portion of last year's award. the new total damages figure of $929 million, which could still (but is unlikely to) be adjusted by Judge Lucy Koh before rendering a final and appealable judgment, is almost 90% of last year's amount."
http://www.fosspatents.com/2013/11/retrial-jury-awards-apple-...

Så det återstår väl att se hur deras utlåtande håller upp!

Han ligger som sagt $ 40 M fel rent faktuellt enligt andra källor: hans $ 410 M ska vara $ 450 M, vilket sänker hans $ 929 M till $ 889 M, och "almost 90 %" till 84.7 % — ifall de artiklar jag länkade tidigare har rätt siffror, vill säga, men hans blogg är den enda jag sett som med sin siffra, där alla övriga verkar ha exakt samma. Vad som i praktiken hände i denna nyhet är att skadebeloppet minskade med $ 160 M, dvs 36 % av delmängden som tittades på, och 15.3 % av totalbeloppet.

Men ja, vad gäller den lagliga gången så har han rätt i sin slutrapportering. Lucy Kohs behandling är snart klar. Egentligen borde den redan ha varit klar så att den skulle kunna ha överklagats, men det begicks tillräckligt grova fel i vissa delar av domen så att det blev en direkt rättningsprocess av en delmängd av beloppet. När distriktsdomstolen senare kan klubba denna nya nedskrivning som sin färdiga dom så är det dags för överklagan till nästa instans.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av JimmieSan:

Lika gott åt Samsung, sista skiten man skulle köpa en Samsung produkt idag.

iPhone då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

iPhone då?

Ja Apple har ju blivit stämda också flertalet gånger, lika gott åt dom.
Samsung och Apple är bara stora bebisar.

Vet att du alltid ratat Apple men talat gott om Samsung i flera trådar så kanske därför du ville ha svar på det
Samsung är lika mycket bullshit som Apple i mina ögon.

Skitprodukter med dålig företagsattityd.
Har väl alltid gällt på samsung också, tv har dom varit skräp på, ljud skräp, bärbara skräp.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av JimmieSan:

Ja Apple har ju blivit stämda också flertalet gånger, lika gott åt dom.
Samsung och Apple är bara stora bebisar.

Vet att du alltid ratat Apple men talat gott om Samsung i flera trådar så kanske därför du ville ha svar på det
Samsung är lika mycket bullshit som Apple i mina ögon.

Skitprodukter med dålig företagsattityd.
Har väl alltid gällt på samsung också, tv har dom varit skräp på, ljud skräp, bärbara skräp.

Ratar Samsung också även om det inte märks;) Båda företagen har bra innovativa lösningar. Men generellt gillar jag samsung me.