AMD: "Inga nya FX-processorer under 2014"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

1100T till 8350 känns som en väldigt liten uppgradering Sitter i samma båt (1055T men typ same)

Precis, därför jag har väntat på nästa generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durdle:

Då blire väll att byta sig till intel senare när man ska uppgradera, suck.

Jag förstår inte vad du suckar över?

Den sucken, kommer att bli en aha-upplevelse, senare när du skall uppgradera

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av instream:

Precis, därför jag har väntat på nästa generation

Bytte faktiskt en 1055t mot just en 8320 och även om den kärna för kärna ska vara sämre så upplever jag ett bättre flyt och en mer responsiv dator efter bytet. Prestandan är likvärdig men just flytet gör att det kändes berättigat.

(1055t rullade på i 4ghz, 8320 rullar på i 4,2)

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Inaktiv

Skönt att man precis skaffat sig en fx8350

Känner att det stått ganska still på CPU marknaden för desktops de senaste 4-5 åren, vi får väl se om desktopen helt är på väg att dö ut Om jag hade haft en quadcore processor från 4-5 år tillbaka så hade jag inte sett poängen i att byta upp mig till en bättre idag.

Nu är ju fx8350 ingen värstig värsting i dagsläget, men om utvecklingen fortsätter lika segt som den gjort på sistone så vet jag inte riktigt varför jag skulle behöva uppgradera till ett nytt desktop system om 4-5 år såvida min dator inte sackar ihop såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandorr:

Dags att börja stödköpa AMD...

Köpte min sista Intel 1995, har väl stödköpt sådär en AMD vartannat år eller så sedan dess ;-D

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

1100T till 8350 känns som en väldigt liten uppgradering Sitter i samma båt (1055T men typ same)

Jag bytte från min 1100T till en FX-9590 (visserligen klockad FX-8350) men det blev en enorm skillnad i spel. Min 1100T flaskade (tydligen) mitt HD7970.

Visa signatur

.: AMD FX-9590 :. .: ASUS Crosshair V Formula-Z :. .: Crucial Ballistix Sport 16GB 12800 (2x8GB) :. .: Corsair H100i:. .: Gigabyte R9 290X :. .: Corsair Force GT 240GB :. .: Corsair Force GS 240GB :. .: Antec P280 :.

Permalänk
Avstängd

blir lagomt för mig att upgradera omkring 2015 så passar mig bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av a4magkar:

...
Visst jag är lite besviken över detta, men jag ska ta det som en MAN!
*Kryper in i ett hörn tillsammans med snuttefilten och storgråter.*

Jag skall också ta det som tar det också som en man.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Riktigt besviken :/

Permalänk
Medlem

Hejdå AMD

Skrivet av Pholostan:

Helt väntat, AMD har helat iden sagt att det är FM2+ etc som gäller nu. AM3+ försvann ifrån alla roadmaps för flera månader sedan.

Skrivet av backfeed:

AMD sa ju att de inte längre skulle delta i högprestandasegmentet redan för länge sedan (snart ett år sedan?), så det är väl helt enligt planen?

Intel har haft monopol på det segmentet ganska länge redan, som jag ser det.

Men ingen ville väl riktigt tro det, de flesta önsketäntke väl att AMD ändrade sin roadmap eller skulle komma med nån liten överaskning. Och de har ju faktiskt Steamroller, så helt utan är de inte. De behöver "bara" packa in det i ett kraftfullare chip.

Skrivet av Aleshi:

Kan det vara så att steamroller krävde oförutsedda uppdateringar av AM3+-sockeln för att bli helt bra? Och istället för att göra en onödig AM3++ som bara lever ett år till så la de ner Steamroller till AM3+. De fokuserar kanske hellre på Excavator och AM4 eller FM3.

Skrivet av Aleshi:

Jo, de har verkligen slutat prata om CPU-prestandan i Steamroller helt. Det kan vara det tråkigare alternativet till att det inte blir något till AM3+. Steamroller presterar kanske inte bättre helt enkelt. Då är det bättre att köra vidare på Piledriver. Men till Kaveri så är det för sent, så där får de helt enkelt köra med Steamroller även ifall den skulle vara dålig.
Hoppas att det inte är så, men det är en av två förklaringar jag kan se.

Nja, nog för att det är en kostnad, men själva Steamroller är ju utvecklat, där den stora kostnaden finns, sen är ju bara sista biten kvar där. Det känns som att det är något mer som gör att de inte släpper till AM3+.

Möjligt, men det låter som en oerhört klantig planering. Då har de ju sumpat sin sista tråd i prestandasegmentet.

Då är det bara att hoppas att spekulationerna kring Mantle stämmer, om att den avlastar CPUn och jobbar mycket flertrådat. Annars blir det väldigt konstigt att få ihop kombinationen av värstinggrafikkort med mainstream/medelmåttiga (förvisso väldigt prisvärda, men ändå) processorer från samma tillverkare.

Skrivet av SebboD:

Värsta man kan göra i en marknadsekonomi. Där pris, konkurrens och kvalité oftast är det som är drivande i val av produkt.

Skrivet av SebboD:

Känslosamma stödköp går i allra högsta grad emot marknadsekonomin. Skapar mindre konkurrens genom att sabba för Intel, inte för att AMD är bättre utan för att folk stödköper. Istället borde man hoppas att någon jätte med mer resurser köper upp AMD och på allvar börjar investera i R&D och på så sätt kan konkurrera. Varför tror jag att de blir uppköpta? Det måste hända, annars skulle Intel delas upp.

Skrivet av SebboD:

Du verkar anta att jag vill att AMD ska gå i konkurrs? Att AMD försvinner och att FTC inte skulle göra någonting åt det är bara ignorant. Antingen blir AMD uppköpa efter konkursen, eller så delas Intel upp. Att Intel får regera ensam kommer aldrig att hända.

Ser inget problem i det, då Intel har "stödköpt" datorföretag för att inte navända AMD-produkter, vilket lett till att de inte haft tillräckligt pengar att lägga på vidare forskning på motsvarande prestandaprocessorer som de hade förr.

AMD kan inte köpas upp och drivas vidare med annan part involverad, för alla licensavtal mellan Intel och AMD gäller endast om AMD är en egen fristående enhet, och upphör om AMD skulle få en ägare över sig, alternativt samarbetspartner i utvecklingen. Nu pratar jag x86 alltså.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Hejdå AMD

Men ingen ville väl riktigt tro det, de flesta önsketäntke väl att AMD ändrade sin roadmap eller skulle komma med nån liten överaskning. Och de har ju faktiskt Steamroller, så helt utan är de inte. De behöver "bara" packa in det i ett kraftfullare chip.

Möjligt, men det låter som en oerhört klantig planering. Då har de ju sumpat sin sista tråd i prestandasegmentet.

Då är det bara att hoppas att spekulationerna kring Mantle stämmer, om att den avlastar CPUn och jobbar mycket flertrådat. Annars blir det väldigt konstigt att få ihop kombinationen av värstinggrafikkort med mainstream/medelmåttiga (förvisso väldigt prisvärda, men ändå) processorer från samma tillverkare.

Ser inget problem i det, då Intel har "stödköpt" datorföretag för att inte navända AMD-produkter, vilket lett till att de inte haft tillräckligt pengar att lägga på vidare forskning på motsvarande prestandaprocessorer som de hade förr.

AMD kan inte köpas upp och drivas vidare med annan part involverad, för alla licensavtal mellan Intel och AMD gäller endast om AMD är en egen fristående enhet, och upphör om AMD skulle få en ägare över sig, alternativt samarbetspartner i utvecklingen. Nu pratar jag x86 alltså.

Intel behöver inte forska något så länge dom krymper tillverkningsprocessen. Det gör att dom kan producera flera kärnor i kretsen till samma pris som dom gjorde innan. Nu använder dom detta "utrymme" för att öka sin vinstmarginal istället. Det naturliga hade annars varit att det tillkommit 2 kärnor per krympning eller liknande.

Permalänk
Medlem

Hmm jag blev lite sugen på att köpa en AMD-processor till min htpc... Har dock kört intel väldigt länge..

Vad kan man jämföra en "AMD A-SERIES X4 A10-5800K BE 3.8GHZ SOCKET FM2 BOX" mot hos Intel?

Sitter även ett Radeon HD 7660D i processorn.. Är det något att ha? Ska inte ha till några former av spel utan datorn ska enbart kunna spela upp alla filmer som slängs på den..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dannesthlm:

Intel behöver inte forska något så länge dom krymper tillverkningsprocessen. Det gör att dom kan producera flera kärnor i kretsen till samma pris som dom gjorde innan. Nu använder dom detta "utrymme" för att öka sin vinstmarginal istället. Det naturliga hade annars varit att det tillkommit 2 kärnor per krympning eller liknande.

Krympningen ger mindre och mindre nytta, AMD ligger på 32 nm detta är bara 320 väteatomer på rad.
Ju mer man krymper desto större problem får man, bla med strömläkage, det är också svårare att leda bort värme från ett litet chip än det är från ett stort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Tråkigt, men jag ser det inte som negativt att Intel blir dyrare för då får AMD en chans att konkurrera. Värre vore det om Intel skulle börja prisdumpa för att få bort AMD från denna marknad med snabbare persondatorprocessorer, vilket de säkerligen inte får.

Annars när utvecklingen börjar stagnera så blir Jag tror annars att ssdn intåg bättre kan öka behovet av snabbare cpu, då cpun allt mer blir en stor flaskhals för vanligt folk.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

"AMD Never settle"...

..."unless for 2014"

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gibbe:

Hejdå AMD

Men ingen ville väl riktigt tro det, de flesta önsketäntke väl att AMD ändrade sin roadmap eller skulle komma med nån liten överaskning. Och de har ju faktiskt Steamroller, så helt utan är de inte. De behöver "bara" packa in det i ett kraftfullare chip.

Möjligt, men det låter som en oerhört klantig planering. Då har de ju sumpat sin sista tråd i prestandasegmentet.

Då är det bara att hoppas att spekulationerna kring Mantle stämmer, om att den avlastar CPUn och jobbar mycket flertrådat. Annars blir det väldigt konstigt att få ihop kombinationen av värstinggrafikkort med mainstream/medelmåttiga (förvisso väldigt prisvärda, men ändå) processorer från samma tillverkare.

Ser inget problem i det, då Intel har "stödköpt" datorföretag för att inte navända AMD-produkter, vilket lett till att de inte haft tillräckligt pengar att lägga på vidare forskning på motsvarande prestandaprocessorer som de hade förr.

AMD kan inte köpas upp och drivas vidare med annan part involverad, för alla licensavtal mellan Intel och AMD gäller endast om AMD är en egen fristående enhet, och upphör om AMD skulle få en ägare över sig, alternativt samarbetspartner i utvecklingen. Nu pratar jag x86 alltså.

Du verkar fortfarande tro att amerikanska myndigheter skulle tillåta att Intel inte förnyade x86-licensen med uppköparen.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Fel tråd för ideologidiskussioner.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

AMD kanske lägger av med FX CPUer.

Hoppas inte det blir så.

Citat:

We'd feared something like this would happen for some time now, but leaked AMD product roadmaps confirmed it that AMD FX "Vishera" is the last line of CPUs from AMD. The company will only focus on APUs from here onward, and at the very most, one could expect CPU core counts to go up from their current quad-core stale-meat since A-series "Llano," which will continue into the 2014 A-Series "Kaveri," too.

The alleged AMD roadmap slide leaked to the web by ProHardver.hu points out that socket AM3+ "Vishera" will exist on AMD's product stack for as far as AMD's eye can see - looking deep into even 2015. Unless AMD is planning on hanging its towel with AM3+, it wouldn't mark its roadmap slide out in this way. 2015 will see the introduction of "Carrizo," an APU that succeeds "Kaveri," which will be based on future-generation "Excavator" CPU micro-architecture, and a future-generation GPU architecture, along with full HSA programming model implementation. "Kabini" will have its spell running into mid-2014, at which point "Beema" will succeed it.
The company could focus its client products division onto APUs and GPUs, while multi-core processors could be kept alive by the enterprise products division under the Opteron banner, although we've not seen roadmaps to back that theory.

http://www.techpowerup.com/195355/vishera-end-of-the-line-for...

Permalänk
Medlem

Att amd ska sluta med FX cpuer vet vi sen någon månad tillbaka för dom säljer nog för lite Fx cpuer mot alla apuer.

Vi får hoppas att amd kan få till ett moderkort för spel med 2 cpu socklar till apuer för max prestanda men det kommer nog aldrig att
hända.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.