AMD: "Inga nya FX-processorer under 2014"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aleshi:

Du som är så objektiv ja.
Man har 1300:- till processor, man ska hålla på med bildredigering och spela BF4, vad köper man?

Man köper 4670k klockar skiten ur den och köper en GPU för 500 kronor mindre

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Grafikkort har man kanske redan sedan tidigare?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aleshi:

Du som är så objektiv ja.
Man har 1300:- till processor, man ska hålla på med bildredigering och spela BF4, vad köper man?

Man köper en tvåkärnig Intel I3!

Nej vänta föresten...

Man köper en åttakärnig FX8320 i stället!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Atlas Tasume:

Grafikkort har man kanske redan sedan tidigare?

Det kanske man har då får man la spara 300 kronor mer :=

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Stödköpa? Herregud vilken nivå på fanboys det finns. Köp det som är bäst (Intel) och var nöjd.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av l4nky:

Stödköpa? Herregud vilken nivå på fanboys det finns. Köp det som är bäst (Intel) och var nöjd.

Jag har köpt en FX8350 och är nöjd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja, nu har man 900:- över till grafikkort. Hur påverkar det slutprestandan jämfört med grafikkort för 1400:-?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aleshi:

Ja, nu har man 900:- över till grafikkort. Hur påverkar det slutprestandan jämfört med grafikkort för 1400:-?

Vadå 900?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164030-amd_fx-8350_4g... = 1529.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/intel-... = 1690.

????

Sen är Z87 socket, enligt mig tusen gånger bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Man köper en tvåkärnig Intel I3!

Nej vänta föresten...

Man köper en åttakärnig FX8320 i stället!

Ja, åttakärnigt ftw! Måste ju typ va 8 ggr högre ghz!!! L337 fan!

Ärligt talat, tillhör man den konsumentgrupp som behöver åtta kärnor så lär inte en 8320 vara tillräckligt likt förbannat..

Permalänk
Medlem

Kan vi försöka hålla oss till ämnet att det inte kommer några nya FX prollar med Steamroller under 2014 och inte skapa ännu en tråd om huruvidas Intels Processorer är bättre än AMD men betydligt dyrare....

Börjar tröttna på detta AMD vs Intel snacket i varenda tråd som handlar om AMD

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Då får man passa på att köpa Intel medans dom är "billiga" då mao. För dom lär ju inte bli billigare med deras monopol.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Förstår du ens frågan?

Skrivet av RaZman:

Ärligt talat, tillhör man den konsumentgrupp som behöver åtta kärnor så lär inte en 8320 vara tillräckligt likt förbannat..

Behöver och behöver, det hjälper. Vissa är ju måna om att beskriva det som fyrkärnig med flertrådsteknik dessutom.
Och låt säga nu att man ska hålla på med lite photoshop, någon virtuell maskin och spela, främst BF4. Vilken presterar bäst då? Om man kör Mantle? Och man överklockar? kommer en i3 eller en 8320 vara bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Kan vi försöka hålla oss till ämnet att det inte kommer några nya FX prollar med Steamroller under 2014 och inte skapa ännu en tråd om huruvidas Intels Processorer är bättre än AMD men betydligt dyrare....

Börjar tröttna på detta AMD vs Intel snacket i varenda tråd som handlar om AMD

Jo förstår det, jag tycker inte Intel eller nVidia-trådar skitas ner av folk som promotar AMD på samma sätt som folk alltid ska komma in i AMD-trådar och starta samma gamla diskussioner.

Permalänk
Medlem

Intressant att se så många Intel ägare i denna tråd Undrar varför? Ni har ju redan dom snabbaste cpu`erna.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo förstår det, jag tycker inte Intel eller nVidia-trådar skitas ner av folk som promotar AMD på samma sätt som folk alltid ska komma in i AMD-trådar och starta samma gamla diskussioner.

Finns situationer där också men de som gör det brukas oftast skjutas ner innan det spårar ur.

Jag tror att anledningen bakom detta fenomen är att Intel/Nvidia folk tror sig ha mer kött på benen iom att deras toppsaker presterar bättre än AMD's dito. Problemet är såkallad Halo effekt där folk ser hur en tillverkares toppprodukt presterar bättre och tror därför att den tillverkaren är bäst i alla segment!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Donkey:

Finns situationer där också men de som gör det brukas oftast skjutas ner innan det spårar ur.

Jag tror att anledningen bakom detta fenomen är att Intel/Nvidia folk tror sig ha mer kött på benen iom att deras toppsaker presterar bättre än AMD's dito. Problemet är såkallad Halo effekt där folk ser hur en tillverkares toppprodukt presterar bättre och tror därför att den tillverkaren är bäst i alla segment!

Huvudet på spiken!
Men jag förstår ändå inte varför en del vill starta närmast ett religöst korståg, mot de märken de själva inte valt.
Nåja nog om detta och åter till saken.

Jag kör som sagt med en FX8350 som lär hålla många år än, får hoppas att AMD kommit med något nytt när det blir dags att uppgradera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då får vi önska AMD lycka till med APUer. Dom gör troligen vad som är bäst för företaget sett från deras sida. Ska bli spännande och se vad deras nya APUer kommer prestera vid början av 2014 även om jag inte gillar att dom "enbart" satsar på det.
Detta kommer däremot driva fler mobila platformar frammåt vilket egentligen är kul, för vilken tekniknörd vill inte äga en tex en högprestera smartphone om 5-10 år

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jahopp... Då får det bli en FX-8350... Jag vill inte sitta med 965BE ett helt år till.

Förbannat jävla skittråkigt rent ut sagt men nu har de i alla fall sagt något... Ett uttalande som gör att vi har något att förhålla os till istället för gissningar och spekulationer från media.

Precis, jag har väntat på att nåt efter FX-8350 ska komma, då jag vill ha åtta kärnor till min raytracing. Men nu ser det ut som min Phenom X6 1100T måste ersättas av redan gamla FX-8350... :/

Permalänk
Medlem

...
Visst jag är lite besviken över detta, men jag ska ta det som en MAN!
*Kryper in i ett hörn tillsammans med snuttefilten och storgråter.*

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

1090t är inte på 4ghz ligger på 3, 2ghz
Du har clockat upp din cpu.
Har själv haft 1100t och den låg på 3,4ghz orginalt.

Ehm, ja? Självklart har jag överklockat den eftersom den är så högt. Vad har det med saken att göra alls?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mooter:

Hela poängen med en marknadsekonomi är att den samlade kunskapen om vad produkter är värda för olika människor inte existerar i samlad form, annat än genom prismekanismen.

Känslomässiga stödköp går inte emot tanken om marknadsekonomi på något sätt.

Känslosamma stödköp går i allra högsta grad emot marknadsekonomin. Skapar mindre konkurrens genom att sabba för Intel, inte för att AMD är bättre utan för att folk stödköper. Istället borde man hoppas att någon jätte med mer resurser köper upp AMD och på allvar börjar investera i R&D och på så sätt kan konkurrera. Varför tror jag att de blir uppköpta? Det måste hända, annars skulle Intel delas upp.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Fast världen är lite mer avancerad än så. Att reglera företagens konkurrens på olika sätt är också det värsta man kan göra. Men hur blir det om man kör 100% marknadsekonomi. När monopol plötsligt blir möjliga? Mutor där man betalar för att undanhålla konkurrenter med mera. Skulle vi ha någon valmöjlighet på processorer idag då? Skulle det driva utvecklingen egentligen. Man kan inte köra ett marknadsekonomiskt exempel på en sak, se att det funkar och sedan applicera det tänket överallt utan förbehåll.

Du verkar anta att jag vill att AMD ska gå i konkurrs? Att AMD försvinner och att FTC inte skulle göra någonting åt det är bara ignorant. Antingen blir AMD uppköpa efter konkursen, eller så delas Intel upp. Att Intel får regera ensam kommer aldrig att hända.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Faaasen också. Det kommer de förlora riktigt stort på om alla tvingas köpa Intel till sina maskiner under ett helt år eller längre. Hur ska de lyckas tränga sig in på marknaden igen efter det? 10 spänn på att de lägger ner prestandaprollar och lägger allting på APU:er och GPU:er nästa år.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Du verkar anta att jag vill att AMD ska gå i konkurrs? Att AMD försvinner och att FTC inte skulle göra någonting åt det är bara ignorant. Antingen blir AMD uppköpa efter konkursen, eller så delas Intel upp. Att Intel får regera ensam kommer aldrig att hända.

Varför skulle jag anta det? Jag bara förklarade det att man inte ska göra allt i marknadsekonomins namn, det är trångsynt. Skulle man köra 100% marknadsekonomi skulle inte Intel delas, du skulle inte ha några regleringar som sköter detta, i den fria marknadens namn. Som tur är kör vi inte allt med 100% marknadsekonomiskt tänk. Vi har stöd för att monopol inte ska bildas, och det fungerar rätt bra att ha det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av instream:

Precis, jag har väntat på att nåt efter FX-8350 ska komma, då jag vill ha åtta kärnor till min raytracing. Men nu ser det ut som min Phenom X6 1100T måste ersättas av redan gamla FX-8350... :/

1100T till 8350 känns som en väldigt liten uppgradering Sitter i samma båt (1055T men typ same)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RaZman:

Grejen med i3 är att den knappt kan klockas och är därför ett ganska dåligt köp om man nu inte är väldigt mån om strömförbrukningen.

En FX 8320 i 4.5GHz+ blåser ju iväg en i3:a så det bara skriker om det, både i form av fler kärnor och i prestandan per kärna.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Faaasen också. Det kommer de förlora riktigt stort på om alla tvingas köpa Intel till sina maskiner under ett helt år eller längre. Hur ska de lyckas tränga sig in på marknaden igen efter det? 10 spänn på att de lägger ner prestandaprollar och lägger allting på APU:er och GPU:er nästa år.

Kan inte vara högt odds på den gissningen eftersom det redan är bekräftat! Men jag förstår vad du menar längre fram blir det nog bara APU och GPU fokus från AMD om det fortsätter såhär.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Känslosamma stödköp går i allra högsta grad emot marknadsekonomin. Skapar mindre konkurrens genom att sabba för Intel, inte för att AMD är bättre utan för att folk stödköper. Istället borde man hoppas att någon jätte med mer resurser köper upp AMD och på allvar börjar investera i R&D och på så sätt kan konkurrera. Varför tror jag att de blir uppköpta? Det måste hända, annars skulle Intel delas upp.

Kännslomässiga köp går inte alls emot marknadsekonomin. Det är till och med företag som bygger kring faktumet att folks kännslor påverkar vad de köper, och inte bara vad som objektivt hade varit smartast. Om du sedan vill kalla det stödköp eller ej är orelevant i mina ögon.

Edit: att varor har ett kännslimässigt värde och inte bara ett praktiskt värde, hade nog varit en bättre formulering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyro2:

Intressant att se så många Intel ägare i denna tråd Undrar varför? Ni har ju redan dom snabbaste cpu`erna.

Och inom snar framtid även dom dyraste cpu:erna?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och låt säga nu att man ska hålla på med lite photoshop, någon virtuell maskin och spela, främst BF4. Vilken presterar bäst då? Om man kör Mantle? Och man överklockar? kommer en i3 eller en 8320 vara bäst?

Mantle är ju bra för att kunna rendera flera kärnor, givetvis är 8320 mycket bättre