AMD: "Inga nya FX-processorer under 2014"

Permalänk
Medlem

Hmm Intel kommer släppa processorer tillverkade i 14nm i slutet av nästa år... ska AMD då ligga kvar på 32nm i prestandasegmentet kommer det bli total slakt.....

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Viceroy:

Det är inte det som avses. Dementin kom till en nyhet som rörde nedläggning av FX-serien och har inget med APU:erna att göra.

Dementin rörde huruvida AMD skulle lägga ned utvecklingen av sina stora kärnor, ett rykte som startades utan att nämna FX-serien. Det var andra publikationer som återrapporterade om det och valde att dra kopplingen till FX-serien.

Med det sagt är det ingenting som säger att AMD inte kommer lansera en ny FX-processor under 2015 baserad på Excavator och då förhoppningsvis med en helt ny sockel/plattform.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Sen är det bra för AMD att inte gå ut med löften...Deras PR avdelningen har flera gånger misslyckats med uppgiften att marknadsföra sina produkter... Visst det har grafiskt överlag gentemot Intel vars slides ser så tråkiga ut men de överdriver heller inte hur deras produkter presterar.

Fast på sett o vis så är AMD's PR-folk grymma på att lura folk

AMD måste fokusera på att utföra sina strategier och lyckas i de segmenten de har mest styrka dvs låg/mellan-klass segmentet på CPU/APU sidan för att få in lite Dollarz så de kan fortsätta sin utveckling och fortsätta ge oss grymma produkter som presterar godtyckligt.

AMD är ett företag som har lidigt väldigt mycket av dåligt ledarskap. Jag tror på folket som jobbar hos AMD då de stått ut med dålig ledarskap under flera år!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Nja inte direkt någon efterträdare till Vishera.

Tja, du kan ju köpa server-moderkort med socket C32/G34. AMD ska släppa uppdaterad Pildriver till dem har de lovat.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Finns andra kostnader än enbart för utveckling. Men det kan såklart vara flera samverkande faktorer till att de fattat det beslut de har gjort. Ser fram emot en uppdaterad roadmap under första kvartalet nästa år som förhoppningsvis bjuder på en överraskning.

Vilka andra kostnader som de inte också har med Piledriver? Nya klisterlappar, uppdatera hemsidan och skicka ut recensionsexemplar? Kan verkligen inte komma på något som har en kostnad av betydelse utöver själva utvecklingskostnaden som inte delas med Piledriver.

Permalänk

kul för intel...nu när det blir nvidia priser :/

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Jaha, det var ju tråkigt.

Jag har haft ett am3+ liggande i beredskap för en uppgradering. Ville bara vänta in AMD:s apu-dagar för att se om de hade några nyheter om am3+ plattformen.
Men mitt s-775 mk kraschade i början av veckan och jag blev tvungen att köpa en ny cpu på en gång. Hade på känn att det nog inte skulle komma nåt nytt till am3+ plattformen, så igår inhandlade jag en FX-6300. Och idag får jag veta att am3+ är en död plattform. Synd, jag hade sett fram emot att uppgradera till Steamroller under nästa år. :/

Permalänk
Medlem

Hoppas dom lanserar en Kaveri utan grafikdel som presterar som en 8350 så man kan uppgradera till en modernare plattform.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Om jag får ändan ur vagnen och byter till en 8350 nån gång så får du min för en femhundring... men sen var det de där med ändan..

Ja, den sitter hårt fast ibland. Känner igen det där.. Sedan beror det ju på "varför" också. Det känns som att skillnaden mellan 965BE och 1100t eller 8350 är större än den mellan 1100t och 8350, men kör du mycket flertrådat eller tung rendering och så så kan det nog vara värt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

AMD låter säker på sin sak.. "Inga nya FX processorer under 2014"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Får glädja sig åt att FX-serien är mycket trevliga processorer för pengarna, klockar bra och lättkylda. Och med med Mantle så får man väl i7-prestanda i spel till priset av en i3. I program som redan är flertrådade så har man ju oftast redan god prestanda på FX-serien.

Om man får tro deras presentationer på APU13 så är det nog det här scenariot de har i tankarna. Att Mantle kommer göra CPU betydligt mindre viktig och därigenom så kommer de att pusha marknaden mot parallellism och fler kärnor där de redan har en stark produkt. I många scenarion ligger ju 8350 redan väldigt bra till, dess största black om foten är ju just singeltrådad prestanda vilket idag, för entusiastmarknaden, mest används i spel. Om Mantle löser det problemet så ligger ju vägen öppen sen. Eller med andra ord, Prestandan finns att slåss mot Intel, men marknaden använder existerande prestanda på ett sätt som gynnar Intels design.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mandorr:

Dags att börja stödköpa AMD...

Värsta man kan göra i en marknadsekonomi. Där pris, konkurrens och kvalité oftast är det som är drivande i val av produkt.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, den sitter hårt fast ibland. Känner igen det där.. Sedan beror det ju på "varför" också. Det känns som att skillnaden mellan 965BE och 1100t eller 8350 är större än den mellan 1100t och 8350, men kör du mycket flertrådat eller tung rendering och så så kan det nog vara värt

Kör varken mycket flertrådat eller tung rendering, hehe. Men det är ju kul med nya prylar.. det där med "värde" är ju lite subjektivt.

Permalänk
Medlem

AMD vill ju kunna sälja allt AM3+ de har i lager samt inte göra sig ovänner med alla sina partners (moderkort tex) som också vill kunna sälja det de har i lager. Så de går inte ut och säger att AM3+ är finito, utan de säger istället att de ska satsa på APU:er, the future is fusion osv osv. Men alla som kunnat läsa mellan raderna har i flera månader vetat att AM3+ är slut. För 17, AM3+ skulle ju få ett nytt chipset, men det lades ju ned. 990FX är nästan identiskt med 890FX som kom för fem (?) år sedan. För att inte tala om att allt vad AM3+ heter försvann ifrån alla roadmaps för månader sedan.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Värsta man kan göra i en marknadsekonomi. Där pris, konkurrens och kvalité oftast är det som är drivande i val av produkt.

Fast världen är lite mer avancerad än så. Att reglera företagens konkurrens på olika sätt är också det värsta man kan göra. Men hur blir det om man kör 100% marknadsekonomi. När monopol plötsligt blir möjliga? Mutor där man betalar för att undanhålla konkurrenter med mera. Skulle vi ha någon valmöjlighet på processorer idag då? Skulle det driva utvecklingen egentligen. Man kan inte köra ett marknadsekonomiskt exempel på en sak, se att det funkar och sedan applicera det tänket överallt utan förbehåll.

Permalänk
Medlem

Nästan väntat men ändå jäkligt trist.
Farligt läge helt enkelt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Om inte Mantle innebär en rejäl prestandaökning jämfört med DirectX så känns det som att det är slut med AMD för entusiaster och spelare med höga krav

Ser ut att bli Intel processorer i framtiden för mig....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Värsta man kan göra i en marknadsekonomi. Där pris, konkurrens och kvalité oftast är det som är drivande i val av produkt.

Hela poängen med en marknadsekonomi är att den samlade kunskapen om vad produkter är värda för olika människor inte existerar i samlad form, annat än genom prismekanismen.

Känslomässiga stödköp går inte emot tanken om marknadsekonomi på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast världen är lite mer avancerad än så. Att reglera företagens konkurrens på olika sätt är också det värsta man kan göra. Men hur blir det om man kör 100% marknadsekonomi. När monopol plötsligt blir möjliga? Mutor där man betalar för att undanhålla konkurrenter med mera. Skulle vi ha någon valmöjlighet på processorer idag då? Skulle det driva utvecklingen egentligen. Man kan inte köra ett marknadsekonomiskt exempel på en sak, se att det funkar och sedan applicera det tänket överallt utan förbehåll.

Det var väl det som intel gjorde på 90-talet? Dvs betalade butikskedjor för att inte ta in AMD, eller vägrade sälja till butiker som även hade AMD i sortimentet.

Det är bland annat därför jag har vägrat intel, trotts att jag vet att deras processorer piskar AMD's rejält. Och sådanna saker måste också räknas in i en marknadsekonomi.. Alltså kundens helhetsbedömning av produkten. Det är väl bland annat därför iPhone blev och är en sådan braksuccé, därför att apple är bra på det där med hur ett varumärke uppfattas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Om inte Mantle innebär en rejäl prestandaökning jämfört med DirectX så känns det som att det är slut med AMD för entusiaster och spelare med höga krav

Ser ut att bli Intel processorer i framtiden för mig....

Same, same med andra ord?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Mycket tråkigt men inte oväntat. Får hoppas att Kaveri med Steamroller kan prestera och utmana Intel på allvar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tycker förövrigt att nyheten är en utomordentligt bra lektion i hur man ska läsa AMDs roadmaps.

Två tredjedelar in på 2013 kommer Kaveri, det kan man läsa från roadmapen, som är uppdateriad i november 2013. Men vi vet att Kaveri släpps i begränsad upplaga 14:e Januari 2014, hur hänger det ihop?

När AMD ger en roadmap så lägg till ett eller två kvartal, för det är så de räknar. När deras roadmap visar september men deras lansering är i Januari så visar de att de menar något annat än release med sina roadmaps.

Permalänk
Medlem

Sedär! Får hoppas på att Mantle ger nått fint! annars blir det Intel igen!

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var väl det som intel gjorde på 90-talet? Dvs betalade butikskedjor för att inte ta in AMD, eller vägrade sälja till butiker som även hade AMD i sortimentet.

Det är bland annat därför jag har vägrat intel, trotts att jag vet att deras processorer piskar AMD's rejält. Och sådanna saker måste också räknas in i en marknadsekonomi.. Alltså kundens helhetsbedömning av produkten. Det är väl bland annat därför iPhone blev och är en sådan braksuccé, därför att apple är bra på det där med hur ett varumärke uppfattas.

Jo, men i en ekonomi som inte är reglerad så hade det också varit lagligt. Då hade de gått ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo, men i en ekonomi som inte är reglerad så hade det också varit lagligt. Då hade de gått ännu värre.

Ja, egentligen finns det ingen "äkta" marknadsekonomi" någonstans, för så fort du har någon form av organ som ser över om olika aktörer tävlar på ett juste sätt så blir marknaden "Ofri", men en helt fri marknad är aldrig bra för konsumenten så det är tur att det inte finns. Det oundvikliga blir att du har ett enda "Företaget AB" som säljer alla produkter till vilket pris de vill, och då blir det dyrt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tja, det är väl smart att satsa på det som säljer i störst volymer. Det är ju minskande marknad på prestanda-datorer så att tappa lite prestige där, mot att få in massa pengar på den stora massan är väl bara bra.

Själv är jag nöjd med min 1090T på 4GHz, jag kan inte tänka mig att jag kommer behöva uppgradera CPU än på 2-3år, med tanke på hur mycket fart det är i den.

Mitt mål är ju iofs inte att kunna köra Ultra över huvud taget, eftersom jag anser att de lägena ger väldigt liten visuell skillnad ofta i förhållande till hur mycket beräknigskraft det drar. Medium är ju "normalläget" som spelat är gjort för. En omgång kantutjämning eller två, visst, men sen börjar det bli väldigt små skillnader.

Då hoppas jag att de fixar i ordning Excavator istället, eller liknande om det nu fortfarande finns marknad för entusiast-CPUs om några år

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Fy, fan va tråkigt på ren svenska. Visst, va det väntat. Men nu får Intel monopol på det här typ. Amd kan bara dom vill. Jag saknar verkligen prestandan som fans i min fx55 när den kom. Men som alla säger det var väntat. Amd = ut död nu ju =\ iaf åå cpu fronten. får väl bli Intel nästa byte då. Jag som har haft amd hela tiden. På grund av bra pris för prestandan. *suck* amd =\

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

AMD utmanar inte Intel i någon prisklass vare sig de vill eller inte.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Tja, det är väl smart att satsa på det som säljer i störst volymer. Det är ju minskande marknad på prestanda-datorer så att tappa lite prestige där, mot att få in massa pengar på den stora massan är väl bara bra.

Själv är jag nöjd med min 1090T på 4GHz, jag kan inte tänka mig att jag kommer behöva uppgradera CPU än på 2-3år, med tanke på hur mycket fart det är i den.

Mitt mål är ju iofs inte att kunna köra Ultra över huvud taget, eftersom jag anser att de lägena ger väldigt liten visuell skillnad ofta i förhållande till hur mycket beräknigskraft det drar. Medium är ju "normalläget" som spelat är gjort för. En omgång kantutjämning eller två, visst, men sen börjar det bli väldigt små skillnader.

Då hoppas jag att de fixar i ordning Excavator istället, eller liknande om det nu fortfarande finns marknad för entusiast-CPUs om några år

1090t är inte på 4ghz ligger på 3, 2ghz
Du har clockat upp din cpu.
Har själv haft 1100t och den låg på 3,4ghz orginalt.

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

AMD utmanar inte Intel i någon prisklass vare sig de vill eller inte.

Du som är så objektiv ja.
Man har 1300:- till processor, man ska hålla på med bildredigering och spela BF4, vad köper man?