Permalänk
Medlem

Varför funkar inte mina nya minnen?

Tja! Köpte 2 st stickor till av denna typen (har 2 likadana sen innan som jag köpte 2010) https://www.inet.se/produkt/5315032/corsair-4gb-2x2gb-cl9-133...

Har likadana som innan men ändå så funkar det inte, varför? Har testat att starta upp dom nya minnerna i alla möjliga kombinationer och på olika platser på modekortet. Trycker jag på min gamla order från 2010 och på dom minerna jag köpte då så länkas jag direkt till samma minnen som jag precis har köpt.

Datorn och allt startar med dom nya minnerna men bios laddas inte in.

Har detta modekortet
https://www.inet.se/produkt/1900990/asus-m4a785td-v-evo-ddr3

Tacksam för hjälp.

Edit: Kan tillägga att jag även köpte ett minne till min polare(han har bara en sticka) som har en exakt likadan dator som mig, funkade inte där heller.

Permalänk
Medlem

Vilken version av windows har du?
Detta kan vara relevant: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezter96:

Vilken version av windows har du?
Detta kan vara relevant: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366...

Är väl knappast relevant om datorn inte ens startar

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om hur det fungerar då jag aldrig haft detta problem.
Skickade en länk som jag trodde kanske kunde hjälpa då jag hade för mig att det fanns en maxgräns för hur mycket ram man kan ha i vissa versioner av windows.
Förlåt mig om det inte uppskattades.

Permalänk
Medlem

testa att reset bios till default

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Kan vara defekta minnen. Prova ett i taget och se om det funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

testa att reset bios till default

Har jag inte försökt med, får kanske ta och testa det. Vet du varför det skulle kunna hjälpa mig?

Skrivet av micke7406:

Kan vara defekta minnen. Prova ett i taget och se om det funkar

Funderat på det med men det känns konstigt om 3 st minnen skulle vara defekta. Har testat ett i taget med. Tror jag får ta och ringa inet imorgon och se om dom kanske har något svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezter96:

Jag har ingen aning om hur det fungerar då jag aldrig haft detta problem.
Skickade en länk som jag trodde kanske kunde hjälpa då jag hade för mig att det fanns en maxgräns för hur mycket ram man kan ha i vissa versioner av windows.
Förlåt mig om det inte uppskattades.

Om bios inte laddas då är det väl inte något med Windows i närheten att göra.

TS, testa att bara köra dessa nya minnen, funkar det då? En annan sak är att det inte är alltid datorn klarar av att köra 4 minnen i samma hastighet som med 2. Därav kan som ovan en bios reset att funka.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezter96:

Jag har ingen aning om hur det fungerar då jag aldrig haft detta problem.
Skickade en länk som jag trodde kanske kunde hjälpa då jag hade för mig att det fanns en maxgräns för hur mycket ram man kan ha i vissa versioner av windows.
Förlåt mig om det inte uppskattades.

som sagt, Windowsversionen är orelevant, om du inte läser tillräckligt noga för att förstå att han inte ens fick igång datorn så kan dina svar göra mer skada än nytta.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäster:

Tja! Köpte 2 st stickor till av denna typen (har 2 likadana sen innan som jag köpte 2010) https://www.inet.se/produkt/5315032/corsair-4gb-2x2gb-cl9-133...

Har likadana som innan men ändå så funkar det inte, varför? Har testat att starta upp dom nya minnerna i alla möjliga kombinationer och på olika platser på modekortet. Trycker jag på min gamla order från 2010 och på dom minerna jag köpte då så länkas jag direkt till samma minnen som jag precis har köpt.

Datorn och allt startar med dom nya minnerna men bios laddas inte in.

Har detta modekortet
https://www.inet.se/produkt/1900990/asus-m4a785td-v-evo-ddr3

Tacksam för hjälp.

Edit: Kan tillägga att jag även köpte ett minne till min polare(han har bara en sticka) som har en exakt likadan dator som mig, funkade inte där heller.

Testa med dina gamla minnen och uppdatera din bios till den senaste ifall det är kompabilitetsproblem som gör det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Dina minnen har redan standardvärden vad gäller specifikationer vad jag kan se. (1333Mhz/1,5V) Vilket innebär att det antagligen är revisionskonflikt mellan minerna vilket innebär att dom nyaste minerna skall köras först. Prova följande konfiguration av minnen sett från processorsockeln.

<-PS/2 ----# ----[N][G][Color="Blue"][N][G][/Color]

Enligt manualen till moderkortet så är det vänstra paret det prioriterade paret, men dom ligger var annan så en svart och en blå skapar ett par.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Vissa moderkort klarar att köra tex 2 minnen av samma sort men blir ostabilt om man stoppar in fler i dom andra slottarna.
Testa alltid att köra minnena var för sig, en i taget för att utesluta om det är stickan det är fel på.

Kolla också dokumentationen till moderkortet där ska det stå vilka minnen som testats med kortet och i vilka slottar det funkar.