Komplett.se nekar min retur

Permalänk
Medlem

Undrar om inte den dator du fått redan varit ute hos någon annan. När Komplett fick tillbaka den första returen missade man repan och nu får du lida för detta.

Har själv upptäckt repor, smutts och dyl. på varor jag köpt (ej från Komplett), så inkontrollen kanske inte alltid är så hård...

Beklagligt, men min lärdom av detta är väl att jag skall undersöka allt jag får VÄLDIGT noga och dokumentera med bilder direkt.

Vill även ge en eloge till TS som jag tycker håller formen mycket eldande till trotts!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Jag har själv inte läst på allt om vad öppet köp innebär, men skulle kunna tänka mig något i stil med, att varan fortfarande skall vara i obruten förpackning om öppet köp skall kunna nyttjas. Det är ju lätt att förstå att det blir problem för tillverkarna/företagen som säljer produkterna om man kan packa upp en produkt klämma lite på den för att sedan returnera den om varan i sig är felfri.

Lek lite med tanken, skulle du själv vilja köpa ett grafikkort som någon satt i sin dator, sedan kommit på att denne ångrar sig och skickar tillbaka kortet? För mig spelar det ingen som helst roll om datorn aldrig startades med grafikkortet i. Nu är ju iofs grafikkort ett mycket känsligare område, eftersom jag VET att majoriteten av alla som köper sådana för att själva montera i sin burk inte ens kan stava till ESD.

Som jag ovan nämnde så är det givetvis skillnad på vilken typ av produkt det gäller. Men det går inte att sälja en produkt som ny igen efter att någon redan packat upp den, och jag hade personligen aldrig velat gör det själv. Därför finns det speciella butiker som säljer "refurbished". Det kan vara allt ifrån att någon bara öppnat förpackningen till en ny produkt som ex. varit DOA.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jag har själv inte läst på allt om vad öppet köp innebär, men skulle kunna tänka mig något i stil med, att varan fortfarande skall vara i obruten förpackning om öppet köp skall kunna nyttjas. Det är ju lätt att förstå att det blir problem för tillverkarna/företagen som säljer produkterna om man kan packa upp en produkt klämma lite på den för att sedan returnera den om varan i sig är felfri.

Lek lite med tanken, skulle du själv vilja köpa ett grafikkort som någon satt i sin dator, sedan kommit på att denne ångrar sig och skickar tillbaka kortet? För mig spelar det ingen som helst roll om datorn aldrig startades med grafikkortet i. Nu är ju iofs grafikkort ett mycket känsligare område, eftersom jag VET att majoriteten av alla som köper sådana för att själva montera i sin burk inte ens kan stava till ESD.

Som jag ovan nämnde så är det givetvis skillnad på vilken typ av produkt det gäller. Men det går inte att sälja en produkt som ny igen efter att någon redan packat upp den, och jag hade personligen aldrig velat gör det själv. Därför finns det speciella butiker som säljer "refurbished". Det kan vara allt ifrån att någon bara öppnat förpackningen till en ny produkt som ex. varit DOA.

Villkoren för "öppet köp" bestämms av säljaren. Skriver säljaren ätt det är 90 dagars öppet köp vid obruten förpackning,
så är det vad som gäller. Öppet köp och bytesrätt är frivilligt från säljaren.

Vid köp på internet, distans, är det distansavtalslagen som gäller.
Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter mottagandet.
Du har rätt att undersöka varan att den motsvarar dina förändringar.
Du har rätt att klippa sönder en blisterpack eller vad som krävs.
Varan skall returneras i väsentligen oförändrat skick.

Permalänk
Skrivet av aMp:

Har du testat att skriva snällt och fråga om detta i Kompletts tråd här på Sweclockers (för de har väl en egen här?)? Jag har som tidigare sagt svårt att tro att de kan bevisa att du åstadkommit repan i fråga eller att den uppstått i din ägo.
Skickades från m.sweclockers.com

Nej men jag har haft mycket mail kontakt med deras kundombud utan att komma någonstans. Ord står mot ord i flera frågor och vi har helt klart olika åsikter om reporna och datorns skick.
Angående bevis bördan så verkar det dock som det faktiskt är kunden som ska lägga fram bevis.

Men det är just 12§ i Distanslagen under Konsumentens ångerrätt, som vi inte är överens om då vi tolkar den olika om hur vida datorns skick är förändrat väsentligen eller inte, oavsätt när reporna uppkommit.

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Lek lite med tanken, skulle du själv vilja köpa ett grafikkort som någon satt i sin dator, sedan kommit på att denne ångrar sig och skickar tillbaka kortet? För mig spelar det ingen som helst roll om datorn aldrig startades med grafikkortet i. Nu är ju iofs grafikkort ett mycket känsligare område, eftersom jag VET att majoriteten av alla som köper sådana för att själva montera i sin burk inte ens kan stava till ESD.

Som jag ovan nämnde så är det givetvis skillnad på vilken typ av produkt det gäller. Men det går inte att sälja en produkt som ny igen efter att någon redan packat upp den, och jag hade personligen aldrig velat gör det själv. Därför finns det speciella butiker som säljer "refurbished". Det kan vara allt ifrån att någon bara öppnat förpackningen till en ny produkt som ex. varit DOA.

I ett tidigare inlägg svarade jag på just den frågan. I det här fallet anser jag att repan är så liten att om jag hade upptäckt den vid uppackning och i övrigt varit nöjd med datorn så hade den inte haft någon som helst betydelse.
En vara som säljs av ett företag som ny har man ju full garanti för och så länge varan inte har några fel funktionellt eller som här repor som man knappt kan se så anser jag att den kan klassas som ny, helt ny är den för den första som öppnar paketet enligt mig. Men med andra ord så spelar det för mig ingen roll OM datorn varit hos en annan kund innan jag fick den. Jag anser dock att det är komplett som gör fel i bedömningen om varan hållits i väsentligen oförändrat skick.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Skrivet av Rocklets:

(...)Vill även ge en eloge till TS som jag tycker håller formen mycket eldande till trotts!

Tråden började inte direkt på bästa sätt, för mycket känslor och för lite tålamod.
Men även det är nått jag kan lära mig..

En gör så gott en kan

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

ONT: Fota alltid innan du skickar in en produkt

Ska försöka anamma den regeln! Jävligt bra förslag faktiskt

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Avstängd

Följer man inte ARN:s beslut så hamnar man på "svarta-listan" och jag tror inte komplett är så sugna på att hamna där. Fanns en undersökning som kom för någon månad sen där 70-80% av företagen följde ARN:s beslut.

Stå på dig TS och jag önskar dig all lycka!

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderat*

M@GWAC0D£:s tillvägagångssätt har redan diskuterats, och hör inte direkt till trådämnet. Jag lämnar diskussionen för eftervärlden, men håll tråden till topic framöver.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Som jag skrivit tidigare så är ärendet anmält hos ARN 2013-08-29.
ARN har nu skickat frågan över till komplett för svar och de har fram till den 26 September på sig att svara, annars kommer ärendet avgöras i alla fall av de uppgifter som jag lämnat in.

Jag läste att man kan anlita en oberoende part att undersöka varan vilket jag funderar på att göra.

Kan tillägga att flera personer i min omgivning tror att jag skämtar när jag visar datorn för dem. De letar efter de här reporna men har även de svårt att se dem.
Därför hade det varit intressant att höra en oberoende part att undersöka den.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk

Idag fick jag beslutet från ARN.
De avslår mitt yrkande och går på företagets linje:

"Skälen för beslutet
För att få utnyttja ångerrätten vid köp av en vara krävs att varan återsänds i väsentligen
oförändrat skick. Konsumenten ska ha rätt att öppna förpackningen men om det uppstår skador
har rätten att ångra köpet förverkats. Av utredningen framgår att det på produkten finns repor
även om de inte är alltför omfattande. Trots detta är reporna sådana att varan inte längre är i
väsentligen oförändrat skick och att XX därför inte har rätt att få ångra köpet."

Grattis komplett.se
Och ett stort ! till er som fortsätter handla på nätet och tror att det finns konsumentmakt i det här landet.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Avstängd

Alltså, "för att testa den om det kunde vara nått kul och ha", prova kan du göra hos elektronikladorna, köp inget som du är 100 på att du vill ha.

Men trist för dig.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite skyll dig själv-faktor i att köpa något man inte vet om man vill ha och sedan hoppas kunna lämna tillbaka det.

Vi andra kunder, ska vi betala för din obeslutsamhet ?

Jag tycker det är rätt av komplett.

(ett annat alternativ vore väl att du kunde lämna tillbaka den med en rejäl prisreducering, så de kan sälja den rabatterat som demo utan att göra förlust)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Alltså, "för att testa den om det kunde vara nått kul och ha", prova kan du göra hos elektronikladorna, köp inget som du är 100 på att du vill ha.

Men trist för dig.

Detta har diskuterats ganska mycket i tråden men jag håller dock med dig om en sak, köp inget om du inte är helt säker på att du vill ha det.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem

jag skickade tillbaka ett grafikkort som slutat fungera efter två veckor och en dag efter deras mottagande ringde de och frågade vilket nytt grafikkort jag ville ha. Enligt mig en suverän service av Komplett

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Jag tycker det är lite skyll dig själv-faktor i att köpa något man inte vet om man vill ha och sedan hoppas kunna lämna tillbaka det.

Vi andra kunder, ska vi betala för din obeslutsamhet ?

Jag tycker det är rätt av komplett.

(ett annat alternativ vore väl att du kunde lämna tillbaka den med en rejäl prisreducering, så de kan sälja den rabatterat som demo utan att göra förlust)

Jag fascineras varje gång när folk kan skriva i trådar men uppenbarligen inte läsa igenom dem.
Sen fascineras jag också hur folk tycks älska företagen, som att de säljer bara för att vara så snälla mot alla och ja ni har väl gått på deras försäljningsknep, precis som jag gjorde när jag handlade hos dem.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är konstigt av komplett att inte ta tillbaka varan, det är ju av denna anledningen som de har sin fyndhörna.

Köpte min förstärkare där med en betydligt tydligare repa/skavmärke än din på ovansidan av förstärkaren. Stod i beskrivningen att varan kunde ha mindre skönhetsfel som inte påverkar produktens prestanda.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Jag tycker det är konstigt av komplett att inte ta tillbaka varan, det är ju av denna anledningen som de har sin fyndhörna.

Köpte min förstärkare där med en betydligt tydligare repa/skavmärke än din på ovansidan av förstärkaren. Stod i beskrivningen att varan kunde ha mindre skönhetsfel som inte påverkar produktens prestanda.

Ja, där ser man. De ville väl statuera ett exempel eller något i mitt fall.
För min del är det ingen större ekonomisk förlust, de pengarna har jag sedan länge känt att de är borta.

Däremot är det en förlust för alla konsumenter OM företaget (eller andra företag) börjar föra hårdare kontroller på alla returer, med sådana här beslut från ARN som stöd.

Formulerings fel
Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem

Tack, då kanske man slipper att få repiga produkter då man köper från komplett i fortsättningen. Tycker det bara är skit att man ens ska kunna ångra köpet efter att förpackningen är bruten.

Visst kan det vara kul/bra att känna på fysiska kvalitetskänslan på vissa typer av produkter, typ laptop. Men då kan man ju gå till elgiganten eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

Däremot är det en förlust för alla konsumenter OM företaget (eller andra företag) börjar föra hårdare kontroller på alla returer, med sådana här beslut från ARN som stöd.

Stor vinst för konsumenten som faktiskt är intresserad av att få en vara som är i väsentligt oförändrat skick.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Visst kan det vara kul/bra att känna på fysiska kvalitetskänslan på vissa typer av produkter, typ laptop. Men då kan man ju gå till elgiganten eller liknande.

Ja så berätta gärna hur du går tillväga när butikerna stänger en efter en och du inte KAN gå till dem och titta på produkten längre?
Eller om det idag är en produkt som bara finns på nätet?

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Stor vinst för konsumenten som faktiskt är intresserad av att få en vara som är i väsentligt oförändrat skick.

Så du vill ha en värld där du inte får returnera en vara? Inte ångra ditt köp?
Intressant inställning, speciellt med tanke på att det är jul snart .. då är det säkert ingen som vill skicka tillbaka ett ända paket ..

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

Så du vill ha en värld där du inte får returnera en vara? Inte ångra ditt köp?
Intressant inställning, speciellt med tanke på att det är jul snart .. då är det säkert ingen som vill skicka tillbaka ett *ända paket ..

Nej, jag vill ha en värld där man inte kan returnera repade varor som sedan ska säljas som nya.

*enda

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

Ja så berätta gärna hur du går tillväga när butikerna stänger en efter en och du inte KAN gå till dem och titta på produkten längre?
Eller om det idag är en produkt som bara finns på nätet?

Bor man i mindre städer så blir ju möjligheterna mer begränsade, i storstäderna så är det väl bara vissa extremfall där detta blir ett problem. Visst håller jag med om att det finns svårigheter på "landet" kring detta.

Tyckte dock inte att det var jättekul att handla en kamera och sedan när jag öppnade förpackningen såg att den redan var uppackad och låg en massa bilder på den. Då anser jag den "begagnad", inte ny. Nu var detta ett köp i en "fysisk" butik, men principen är ju densamma. Myntet har ju alltid två olika sidor...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Soserious:

Så du vill ha en värld där du inte får returnera en vara? Inte ångra ditt köp?
Intressant inställning, speciellt med tanke på att det är jul snart .. då är det säkert ingen som vill skicka tillbaka ett ända paket ..

Valiumballong skriver exakt vad det handlar om, ändå vrider du det till något helt annat. Det går bra att returnera vad som helst, i väsentligen oförändrat skick. Dvs produkten ska vara oskadad, något många andra konsumenter klarar av utan problem.

ARN har fattat ett väntat och i mina ögon riktigt beslut. Majoriteten av konsumenterna har också vinning av det eftersom missbruk av ångerrätten skulle i förlängningen kunna innebära att den försvinner helt. Företagen måste också kunna arbeta under rimliga villkor, något lagstiftarna är väl medvetna om.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Nej, jag vill ha en värld där man inte kan returnera repade varor som sedan ska säljas som nya.

*enda

Ja och det vill jag inte heller. Företaget i fråga har inte lagt en ända kommentar i tråden, så ganska omöjligt att veta hur de skulle gjort om ARNs beslut vart annorlunda.
Det mest troliga borde nog väl ändå va att den skulle sålts som en fyndvara?

Du vet, med produkter som kommit i retur som företag accepterat och säljer vidare med reducerat pris. Finns hos nästan alla företag.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Soserious:

Ja och det vill jag inte heller. Företaget i fråga har inte lagt en ända kommentar i tråden, så ganska omöjligt att veta hur de skulle gjort om ARNs beslut vart annorlunda.
Det mest troliga borde nog väl ändå va att den skulle sålts som en fyndvara?

Du vet, med produkter som kommit i retur som företag accepterat och säljer vidare med reducerat pris. Finns hos nästan alla företag.

Varför anser du att Komplett ska ta en förlust pga ditt slarv?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Varför anser du att Komplett ska ta en förlust pga ditt slarv?

Utveckla gärna vad som är mitt slarv enligt dig.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Soserious:

Utveckla gärna vad som är mitt slarv enligt dig.

Det vet du ju redan, skojar du? Reporna givetvis.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det vet du ju redan, skojar du? Reporna givetvis.

Nej jag skojar inte och jag står fast vid att jag inte orsakat reporna. Det ger kanske bättre perspektiv?

Det jag själv anser att jag slarvat med är att jag köpt en vara för tidigt innan jag bestämde mig och att jag inte fotade precis allt som många skrivit i tråden innan. Tyvärr så är det förmodligen det man måste göra för att vara helt säker på att få rätt att skicka tillbaka idag.

Visa signatur

Incredibly charming