Anmäl dig till Roborock Challenge!

Standalone Equalizer för musiklyssnande & spel?

Permalänk
Medlem

Standalone Equalizer för musiklyssnande & spel?

Hejsan! Vill helt enkelt ha en standalone equalizer för kunna att tweaka alla ljuden från datorn. Sitter just nu på ett focusrite 18i20 och är otroligt imponerad över ljudkvalitén, men diskanten är alldelles för hög i spelen, skulle därför vilja ha möjlighet att styra det. Jag är även en sådan som föredrar lite extra bas i musiklyssnandet.
Trodde jag skulle få med en mjukvara för detta men så är inte fallet.

Frågar därför er på SweC : Finns det en bra standalone equalizer ämnat åt mina syften? Eller finns det rentav någon annan lösning?
Skulle kännas jävligt surt om man skulle behöva byta tillbaka till onboard ljudkortet varje gång man ska spela något spel...

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk

http://www.thomann.de/gb/peavey_pv215eq.htm t.ex. men den måste gå igenom en mixer till datorn så vitt jag kan se, i och med xlr-anslutning.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk

Jag kör personligen en Behringer MX1602 Sen har jag en fyrkanalig Alpine 7band parametrisk equlizer 3401. Fungerar perfekt. Jag använder mixerbordet både för mina studio monitorer och mina hörlurar. Och kan ställa ljudet steglöst till alla utgångar oberoende av de andra utgångarna.

Kör studio monitorerna på kanal 1 och 2 på eqn. Och hörlurarna på kanal 3 och 4 på eqn. Och eqn är ju inkopplad i "master inserts" samt i Aux Sends 1 och 2. Kan rita ett diagram om du skulle vilja ha.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Rekordmedlem

Minidsp är nog populärast idag, själv har jag Behringer DCX2496 och en DSP8024 det finns en hel del moddar som baseras på Behringer, men förmodligen hade jag köpt en Minidsp om jag skulle köpt nått nytt idag för hifibruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Minidsp är nog populärast idag, själv har jag Behringer DCX2496 och en DSP8024 det finns en hel del moddar som baseras på Behringer, men förmodligen hade jag köpt en Minidsp om jag skulle köpt nått nytt idag för hifibruk.

Behringer DCX2496 är grym. Jag hade en som jag lekte med en kort period. Jag kan säga den är riktigt trevlig. Har dock inte hitta några för bra priser som min plånbok tillåter. Men jävla fina saker det där. Det som var skönt är att den stödjer interna delningsfilter för bas mid och diskant. Och göra massa skoj saker med utgångarna. Rekommenderar den väldigt varmt. Den gjorde att mitt ljudsystem lät grymt skönt. Men sen fick jag ju lämna tillbaka den och gå tillbaka till dom gamla sakerna. Och hör helt klart skillnad mellan kvaliten.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar!
Blir till att fundera nu då det blir lite väl mycket mer cash än vad jag hade tänkt i och med detta.
Finns det någon billigare väg? hur är det med mjukvaror? är allt bara skräp?

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz

Permalänk
Rekordmedlem

EQapo är nog bästa generella mjukvaran för "win eq" just nu, den klarar ju av musiklyssnande bra och går även att använda tillsammans med REW, spel har jag inte provat med för jag finner inget större behov av det i de sammanhangen så jag har inte lagt tid på det.
http://sourceforge.net/p/equalizerapo
Det finns även en oerhört kompetent eqplugin till winamp och kompatibla musikspelare, Shibatch super eq
http://shibatch.sourceforge.net/
Men den påverkar enbart de ljud som går genom spelarprogramvaran eftersom den arbetar som en plugin och inta med alla "icke drm låsta ljud" men spelar man upp lossless via winamp eller foobar så är den mycket kompetent och helt obegränsad (tills att datorn ger upp), eqapo har en begränsning till 100peq ar men för seriös 2 kanalslyssning så lär ju 100 peq per kanal räcka i praktiken och räcker det inte bör man snarare överväga att skaffa ett "fungerande återgivningssystem"
För att citera skaparna:
virtually unlimited number of filters (currently limited to 100 per channel for sanity)

Du kan ladda hem kontrollprogramvaran och "torrköra" om du vill för att få en uppfattning av möjligheterna med Behringer dcxen. den har 7 peq per ingång och 7 per utgång såvida man inte uppnår 100% beräkningskapacitet i dspn eftersom den måste hinna med att jobba i "realtid" för då går det inte att addera fler filter.
http://behringerdownload.de/_software/DCX2496_remote_1_16a.zi... den har ju fördelen av att den går att använda totalt fristående utan dator om man vill vilket ju inte är möjligt med mjukvaror eller minidsp som helt saknar fysiskt interface.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Måste säga att jag blir lite fundersam när du säger "byta tillbaka till onboard ljudkortet varje gång man ska spela något spel". Blir ljudet mjukare med det inbyggda än med focusrite-kortet?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

MiniDSP skulle jag säga. Äger en själv och den är riktigt trevlig och mångsidig och tillsammans med REW så är den riktigt kraftfull.

Vill man använda den till sin stereoanläggning kan man köpa en UMIK-1 också när man ändå är i farten.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Måste säga att jag blir lite fundersam när du säger "byta tillbaka till onboard ljudkortet varje gång man ska spela något spel". Blir ljudet mjukare med det inbyggda än med focusrite-kortet?

Inte riktigt så, ljudet låter mjukt, men det är helt enkelt bara för mycket diskant vid explosioner o liknande.

Visa signatur

Stationär

Permalänk
Skrivet av Neroscar:

Inte riktigt så, ljudet låter mjukt, men det är helt enkelt bara för mycket diskant vid explosioner o liknande.

Jag antar du menar att du byter till det inbyggda bara för att kunna dra ner på diskanten?

Jag tror andra faktorer gör att du upplever ljudet som vasst, och oftast brukar det vara högtalarna och rummet som får det att bli vasst. Vad har du för högtalare och hur ser ditt rum ut? Har du någon form av dämpning i ljudet som mjukar upp det lite?

Nu är vi alla olika i tycke och smak, men det är synd att skaffa prylar när man kan åtgärda det som skapar problemet.

Kör ett sinus-svep och se vilka frekvenser som låter vassa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Jag antar du menar att du byter till det inbyggda bara för att kunna dra ner på diskanten?

Jag tror andra faktorer gör att du upplever ljudet som vasst, och oftast brukar det vara högtalarna och rummet som får det att bli vasst. Vad har du för högtalare och hur ser ditt rum ut? Har du någon form av dämpning i ljudet som mjukar upp det lite?

Nu är vi alla olika i tycke och smak, men det är synd att skaffa prylar när man kan åtgärda det som skapar problemet.

Kör ett sinus-svep och se vilka frekvenser som låter vassa

Haha, ja självklart är det det jag menar, ignorera mitt förra meddelande då jag själv inte riktigt förstår va fan jag skrev.
Hursomhelst så kör jag med headset när jag spelar ;S

Men kan ändå fortsätta med din fråga då jag nu har flyttat ljudkortet till ett annat rum som är tänkt att vara musikrum.
Och då undrar jag först och främst en fråga som kan tänkas vara svår att besvara, men hur ska ett rum egentligen låta?
Hur vet man vart man ska dämpa och med vad?

Jag har en Yamaha rx-v661 och detta http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-m-65-ex5... ikopplat till den. Har även en Yamaha YST-SW315 som subwoofer.

Skulle kanske kunna skissa ihop något eller förklara vidare hur rummet i sig ser ut om det skulle behövas, det vore trevligt med åsikter om tex högtalarplaceringar/eventuella dämpningar.

Visa signatur

Stationär

Permalänk
Rekordmedlem

Man behöver oftast inte dämpa så mycket mer än max nån meter runt högtalarna på väggen och se till att man har mattor som täcker golvet och rejäla gardiner och stora blommor i fönstren, i övrigt brukar diffraktion vara trevligare tex bokhyllor fyllda med böcker av olika storlekar och oglasade tavlor med stora snirkliga ramar och liknande saker är bra akustikbehandling som folk inte upplever som akustikprodukter och man bör hålla sig borta från glas och läder.
Oregelbundna ytor är det man vill åt, inga stora platta hårda ytor nånstans så har man kommit långt utan att det ser "behandlat" ut.

Visa signatur

Permalänk

Precis som mrqaffe säger, finns mycket i det vanliga hemmet som kan användas för att behandla rummet. Man vill inte ha ett dött rum genom att sätta upp för mycket dämpning vilket allt för många tyvärr gör.

Hur mycket man ska ljudbehandla ett rum hänger på hur seriös man är och hur mycket pengar man är villig att lägga ner på det. När du nu har flyttat ljudkortet till ett annat rum, hur pass mycket musikrum skall det bli? Ska det bli en studio för inspelning t.ex? Har du några studiomonitorer? Att göra musik och mixa på hifi-högtalare är inget man vill (inte många i alla fall). En studiomonitor ska vara ärlig och avslöjande för att man ska få en uppfattning hur musiken låter och inte färga ljudet, vilket inte dina hifi-högtalare är.

Så, hur långt vill du ta det hela?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Precis som mrqaffe säger, finns mycket i det vanliga hemmet som kan användas för att behandla rummet. Man vill inte ha ett dött rum genom att sätta upp för mycket dämpning vilket allt för många tyvärr gör.

Hur mycket man ska ljudbehandla ett rum hänger på hur seriös man är och hur mycket pengar man är villig att lägga ner på det. När du nu har flyttat ljudkortet till ett annat rum, hur pass mycket musikrum skall det bli? Ska det bli en studio för inspelning t.ex? Har du några studiomonitorer? Att göra musik och mixa på hifi-högtalare är inget man vill (inte många i alla fall). En studiomonitor ska vara ärlig och avslöjande för att man ska få en uppfattning hur musiken låter och inte färga ljudet, vilket inte dina hifi-högtalare är.

Så, hur långt vill du ta det hela?

Kan säga direkt att jag vill börja smått smått, helst inte lägga pengar på ljudbehandling alls på ett tag.
Och prova på inspelning och liknande då jag har cubase 7 men rummet är mest tillför att många instrument ska lira tillsammans samtidigt.
Är det så att jag ska spela in så kommer jag nog köra med hörlurar tills vidare. Vill helst prova på och lära mig cubase innan man börjar slänga in för mycket pengar på det hela.

Men finns det något hemmaknep för att fixa ljudet? hörde något om gardiner förut bland annat.
En annan sak är att rummet är fyllt av instrument, även ett gammalt trä piano samt så är det tegelvägg och stengolv som gäller. Vilket jag antar påverkar saken.

Visa signatur

Stationär

Permalänk
Rekordmedlem

Akustiska instrument som förvaras i rummet bör du dämpa om de inte ska spela med, tex kan du lägga sängtäcken och filtar inuti pianot om du inte ska spela på det.
Undvik att saker kan svänga med, försök hålla fast strängar och resonansytor så gått det går på instrument.
Du får väl lägga in mattor och tegelväggar är inte skoj så är det det runt hela rummet behöver du få in mycket hyllor och annat som bryter upp reflexerna , eller så reglar du upp väggen bakom högtalarna och sätter dit tex en markskiva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Akustiska instrument som förvaras i rummet bör du dämpa om de inte ska spela med, tex kan du lägga sängtäcken och filtar inuti pianot om du inte ska spela på det.
Undvik att saker kan svänga med, försök hålla fast strängar och resonansytor så gått det går på instrument.
Du får väl lägga in mattor och tegelväggar är inte skoj så är det det runt hela rummet behöver du få in mycket hyllor och annat som bryter upp reflexerna , eller så reglar du upp väggen bakom högtalarna och sätter dit tex en markskiva.

Okej! får ta en funderare på det här, och förresten så är endast 1/4 tegel så det är inte så farligt.
Passar även på att tacka för alla svar!

Visa signatur

Stationär