PowerColor Radeon R9 280x 3GB för 1999 kr

Permalänk
Medlem

Coil whine på mitt kort också. Just testat.

Blir RMA. Nåja, fläkten är iaf tyst (på lägre nivåer, högre är det ju dammsugare men det är förståeligt).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Är överlycklig nu.....

13 dec kl 13:07 ICA Supermarket Felsorterat. Försändelsen försenas
Blir inget i helgen, posten är ju inte favorit företaget just nu.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av diamanten:

Jag beställde kortet för 1999 och det hann bli skickat, innan jag bytte till kortet för 2099. Jag har nu hämtat ut kortet för 1999, och skall skickas tillbaka när jag får retursedel. Får antagligen mitt kort för 2099 och retursedel på måndag. Kan jag använda kortet för 1999 nu och skicka tillbaka det på måndag, alltså utnyttja ångerrätten på något vänster och spela nu?

Ångerrätten är till för att ge konsumenter ett skydd mot "att köpa grisen i säcken".
Att använda produkten i annat syfte än att utvärdera/inspektera den är, iaf i min tolkning, egentligen inte tillåtet. I ditt fall har du redan ratat produkten och vi kommer att förse dig med en ersättning du själv valt. Alltså skulle ditt användande av produkten inte kunna kvalificeras som en "inspektion".

Med det sagt: detta är omöjligt för oss att kontrollera så om du absolut känner att du "måste" är det bara att köra på.
Men jag ber dig att inte göra det.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

@Webhallen Varför har dom som köper inte rätt att "inspektera produkten" ?

Skulle också gärna se folk säga hur varmt de blir i grader och inte säga jätte varmt. Jätte varmt kan vara 70c för någon och 90c för någon annan.

@lossah hur högt är de och vid vilken Fanspeed % och Temperatur?

H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Busko:

Skulle också gärna folk som säger blir jätte varmt säga hur varmt jätte varmt kan vara 70c för någon och 90c för någon annan.

@lossah hur högt är de och vid vilken Fanspeed % och Temperatur?

H

Här är mitt kort, http://www.youtube.com/watch?v=T6yHraZgGGY

Mina fläktar körs i 600rpm, så det som verkligen "överröstar" är coil whine.

Får coil whine även i 100 fps. Så detta vill jag inte ha.

~46 grader idle, ~70-75 i load (heaven benchmark) - Jag gillar kylaren. Den är tyst (som jag sa ovan 600 rpm-fläktar) och kyler bra, men coil whinet, nja. Fläkten börjar låta vid 40%.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Ångerrätten är till för att ge konsumenter ett skydd mot "att köpa grisen i säcken".
Att använda produkten i annat syfte än att utvärdera/inspektera den är, iaf i min tolkning, egentligen inte tillåtet. I ditt fall har du redan ratat produkten och vi kommer att förse dig med en ersättning du själv valt. Alltså skulle ditt användande av produkten inte kunna kvalificeras som en "inspektion".

Med det sagt: detta är omöjligt för oss att kontrollera så om du absolut känner att du "måste" är det bara att köra på.
Men jag ber dig att inte göra det.

Sånt här gillar vi!

Blir förmodligen så att jag inte gör detta, känns lite onödigt, men bra att veta "utifall att".

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dricki:

Hashrate?

Har inte hunnit med att tweaka så mycket än men den ligger just nu på 705-710 med 1025 core och 8192 thread concurrency intensity 13

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Busko:

Du hade nog lite otur när du läste där.
Det var ju just rätt att inspektera produkten som jag sa att han hade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sorry skulle ha skrivit mer correct Varför har dom som köper i butik inte samma rätt att insektera produkten. Jag vet de där med grisen i säcken men de är väl samma i butik jag vet inte var jag får jag ser ju bara boxen.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Busko:

sorry skulle ha skrivit mer correct Varför har dom som köper i butik inte samma rätt att insektera produkten. Jag vet de där med grisen i säcken men de är väl samma i butik jag vet inte var jag får jag ser ju bara boxen.

Ångerrätt är lagstadgat, så det måste vi "erbjuda" eller hur man nu ska uttrycka det.
Lagstiftarna har valt att begränsa ångerrätten till distansköp.

Öppet köp är något som man som återförsäljare själv väljer om man vill erbjuda eller ej, likaså villkoren kring det.
Vissa har inget alls, vissa har en vecka, andra 30 dagar. Vissa låter en öppna förpackningarna, andra låter en inte, en del låter en öppna förpackningen men kräver vad man på engelska kallar en "restocking" fee för att ta tillbaka en bruten förpackning.
Osv.

Men för att komma till slutklämmen: anledningen att de flesta inte erbjuder öppet köp mot bruten förpackning är för att det är extremt dyrt att hantera.
Dels faktisk tid för personal att skapa en massa fyndvaror i produktsortimenten men också det faktum att man måste göra prisavdrag när man sedan säljer produkten vidare.
På just datorkomponenter kan marginalen för en återförsäljare vara runt 10% i snitt, men de flesta kunder nöjer sig inte med 10% rabatt om de köper en "begagnad" vara.
Kort sagt går man back på det (utöver all extra tid, och därmed pengar, det tar att hantera och administrera det hela).
På vissa produkter som t.ex. Intel CPUs där återförsäljare i regel går back på att sälja dem några procent så blir det ännu knivigare. Först går man back 2-3 % på att sälja varan, sen måste man gå back ytterligare kanske 20% på att sälja varan som fyndvara. Det blir helt ohållbart helt enkelt, i alla fall om man som återförsäljare vill erbjuda vettiga priser.

I branscher där marginalerna är höga (kosmetika, kläder etc) eller där produkterna går att sälja som nya (också vanligt i klädbutiker) så är hindren lägre för att erbjuda öppet köp även mot bruten förpackning.

Men som sagt: vid distansköp är det inte längre upp till återförsäljaren, man måste helt enkelt "erbjuda" ångerrätt vid distansköp enligt svensk lagstiftning.

Kort fråga, långt svar.
Edit: Super off-topic också insåg jag precis: borde nog återgå till grafikkortet som tråden handlar om innan admin smäller mig på fingrarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

det fungerar absolut, jag har dock en känsla att det är bättre med AMD processor för "budget" gaming. Orkar inte jämföra så mycket nu, men du kan tjäna några slantar och får mer prestanda på att ta en stark AMD prolle istället för i5:an.

nja. Antalet spel där amd's cpu's är bra lyser med sin frånvaro. Men utmärkt om man ska hålla på med komprimering och sånt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

nja. Antalet spel där amd's cpu's är bra lyser med sin frånvaro. Men utmärkt om man ska hålla på med komprimering och sånt.

Är det så stor skillnad menar du?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Ångerrätt är lagstadgat, så det måste vi "erbjuda" eller hur man nu ska uttrycka det.

Öppet köp är något som man som återförsäljare själv väljer om man vill erbjuda eller ej, likaså villkoren kring det.
Vissa har inget alls, vissa har en vecka, andra 30 dagar. Vissa låter en öppna förpackningarna, andra låter en inte, en del låter en öppna förpackningen men kräver vad man på engelska kallar en "restocking" fee för att ta tillbaka en bruten förpackning.
Osv.

Men för att komma till slutklämmen: anledningen att de flesta inte erbjuder öppet köp mot bruten förpackning är för att det är extremt dyrt att hantera.
Dels faktisk tid för personal att skapa en massa fyndvaror i produktsortimenten men också det faktum att man måste göra prisavdrag när man sedan säljer produkten vidare.
På just datorkomponenter kan marginalen för en återförsäljare vara runt 10% i snitt, men de flesta kunder nöjer sig inte med 10% rabatt om de köper en "begagnad" vara.
Kort sagt går man back på det (utöver all extra tid, och därmed pengar, det tar att hantera och administrera det hela).
På vissa produkter som t.ex. Intel CPUs där återförsäljare i regel går back på att sälja dem några procent så blir det ännu knivigare. Först går man back 2-3 % på att sälja varan, sen måste man gå back ytterligare kanske 20% på att sälja varan som fyndvara. Det blir helt ohållbart helt enkelt, i alla fall om man som återförsäljare vill erbjuda vettiga priser.

I branscher där marginalerna är höga (kosmetika, kläder etc) eller där produkterna går att sälja som nya (också vanligt i klädbutiker) så är hindren lägre för att erbjuda öppet köp även mot bruten förpackning.

Men som sagt: vid distansköp är det inte längre upp till återförsäljaren, man måste helt enkelt "erbjuda" ångerrätt vid distansköp enligt svensk lagstiftning.

Kort fråga, långt svar.
Edit: Super off-topic också insåg jag precis: borde nog återgå till grafikkortet som tråden handlar om innan admin smäller mig på fingrarna.

OOT:

Om ångerrätt och öppet köp i stort sett betyder samma sak, så är det ju väldigt märkligt att det ena är lagstadgat och de andra inte. Ångerrätten är givetvis väldigt värdefull för oss konsumenter, men det känns samtidigt som lagstiftarna har missat något, när det är fullt möjligt att först testa vara (annat än ex. i butik) och sedan komma underfull med att man inte tyckte om produkten och således skicka tillbaka den. Precis som Webhallen tog upp så är det givetvis skillnad på att ta hem ett par jeans för att även testa de hemma. Testet hemma bli ju precis samma som i butik. När det gäller elektronik så fungerar ju inte detta (vilket är punkten jag anser lagstiftarna har missat). För att förtydliga och även dra detta till sin spets, ingen person som har minsta kunskap om ESD, skulle vilja köpa ett grafikkort som nån fjortis monterat i dator och sedan skickat tillbaka. Som Webhallen redan påpekat ovan så går denna vara inte sälja som helt ny efteråt (även om detta kanske inte helt framgår i de s.k fyndannonserna). Om jag inte är tydlig nog så jämnför med en bil, som förlorar 10-20 tusen så fort den rullat en meter från bilsalongen. Förutom detta så är den nästa nya bilen fortfarande ett mycket säkrare köp, eftersom ESD skador på bilar förmodligen är rätt sällsynta

Att ta hem varan och inte bryta förpackningen är naturligtvis OK (sunt förnuft?). Det andra är att utnyttja en lag som verkar extremt korkat utformad, och där du samtidigt gör så din "favoritbutik" förlorar både tid och pengar (vilket i detta sammanhang iofs är samma sak).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Är det så stor skillnad menar du?

Han sa att man får mer prestanda med en stark amd-prolle än med en i5. 8350 fick sämre resultat än 3570k i sweclockers test i vartenda spel de testade, plus i 3dmark. spelen var civ 5, bf3 och TW shogun 2. Nu senast i bf4 så fick den ju också sämre resultat, och inte bara lite sämre utan det var katastrofalt dåligt resultat.

Just resultatet i bf4 tycker jag är särskilt anmärkningsvärt pga den stora skillnaden och allt snack det var innan release om att alla skulle köpa amd för bf4 för att spelet stödde så många kärnor och var utvecklat tillsammans med amd.

Ooh, hittade några nyare test med andra spel också. Hitman, far cry och bioshock. 8350 kom sist i vartenda en av dessa spel också. I vissa test presterar den nästan likadant som en i3.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Har testkört det andra erbjudandets kort nu extremt kort/snabbt.

Ljudnivån på kylaren är ok, samt upplever inget coil-whine.
Dock i Furmark så är det inte helt optimalt..
Det verkar som att fläktkurvan för kortet är tämligen fegt satt och kortet når 87 grader i Furmark och börjar att throttla...
Fläkten går på ca 44% tror jag..
Får meka lite manuellt för att få det att fungera som det verkar nu.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Det verkar som att fläktkurvan för kortet är tämligen fegt satt och kortet når 87 grader i Furmark och börjar att throttla...

Tur du har utan coil-whine iaf. Ska RMA'a mitt när jag får fraktsedeln. Jag har nått som max kring 77 grader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lossah kör du dual screens ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Osv.

Kort fråga, långt svar.

Har skickat PM om grafikkortet

Visa signatur

[Dator] CPU: AMD FX 8350 @ 4.8Ghz | CPU Cooler: Hydro h100 | RAM: 12GB Corsair Vengeance 1600MHz | PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD: WD Blue 1TB | GPU: PowerColor Radeon R9 280X TurboDuo OC 3GB | MOBO: Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0 | OS: Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Han sa att man får mer prestanda med en stark amd-prolle än med en i5. 8350 fick sämre resultat än 3570k i sweclockers test i vartenda spel de testade, plus i 3dmark. spelen var civ 5, bf3 och TW shogun 2. Nu senast i bf4 så fick den ju också sämre resultat, och inte bara lite sämre utan det var katastrofalt dåligt resultat.

Just resultatet i bf4 tycker jag är särskilt anmärkningsvärt pga den stora skillnaden och allt snack det var innan release om att alla skulle köpa amd för bf4 för att spelet stödde så många kärnor och var utvecklat tillsammans med amd.

Ooh, hittade några nyare test med andra spel också. Hitman, far cry och bioshock. 8350 kom sist i vartenda en av dessa spel också. I vissa test presterar den nästan likadant som en i3.
[SPOILER]
http://i.imgur.com/lg8kK4v.jpg

http://i.imgur.com/1s42fk1.jpg

http://i.imgur.com/vFKdDVm.jpg

[/SPOILER]

Man lär sig något nytt varje dag! ^^ tack för infon.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Man kan inte åtgärda detta i MSI Afterburner då?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Busko:

Lossah kör du dual screens ?

Nae, en ensam 27".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dricki:

Man kan inte åtgärda detta i MSI Afterburner då?

Absolut kan man göra det!
Ville enbart informera om hur jag upplever mitt kort "default".

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Var på webhallen och dom provade mitt kort och dom kunde inte hitta några missljud eller något fel. Har provat i en annan dator och där låter den lika illa.

Blir väl till att sälja den till nån som minar eller något för kan inte stå ut med detta ljudet

Permalänk
Medlem

tsd vilken webhallen var de ?

Permalänk
Medlem

Göteborg City

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Var på webhallen och dom provade mitt kort och dom kunde inte hitta några missljud eller något fel. Har provat i en annan dator och där låter den lika illa.

Blir väl till att sälja den till nån som minar eller något för kan inte stå ut med detta ljudet

Det stank. Utnyttja din ångerrätt om du köpte det på nätet isåfall.

Såhär skrev en på Webhallen till mig om mitt coil-whine (https://www.youtube.com/watch?v=T6yHraZgGGY)

"Huruvida det är reklamationsmaterial är svårt att avgöra per mail, men
är det till den nivån att om flera personer med olika bra hörsel
reagerar på problemet och att det sätter ned produktens
funktion/användbarhet så bör det inte vara några problem."

Jag funderar nästan på att slå till på ett Asus 280x istället (som inte ska ha problem med coil-whine och en bra kylare), men kostar ju dessvärre 700 kr extra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får se vad jag gör skall hämta min i butik imorgon. Men med ljud som dit lossah så skulle jag tro att de inga problem btw läste någon stans att man kan öka power med 20% i CCC och de kan hjälpa någon som testat ? Beror Coill-whine på för lite ström i capasitors etc ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Håll koll på Sweclockers på Söndag...

Inget i julkalender ännu men håller utkik!

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Johan_S:

Inget i julkalender ännu men håller utkik!

http://www.sweclockers.com/julkalender

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vissar fortfaramed 2490 när man klickar länken där.