Valve publicerar Steam OS 1.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av traebit:

Det handlar om att de ska skapa en plattform för spel, där OS:et inte kostar något. Inte att det är "bättre" än steam för Windows.

Jo, men steam finns vell redan till Linux, som idag inte kostar något.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

Jo, men steam finns vell redan till Linux, som idag inte kostar något.

Ja men det är nog lättare att installera allt färdigt om man är ovan än att hålla på o böka med distar etc. XMBX har ju en "egen dist" de med osv.
Tanken är att det ska fungera rakt av på deras steamboxar, det är inte direkt riktat till oss som bygger egna spel- och workstation maskiner som vi har på skrivbordet, utan snarare ett HTPC OS med tyngden på spel.

Ontopic är jag lite besviken att det inte funkar till AMD/intel än, hade velat testa det idag på min ssd som annars bara ligger o skräpar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

Ja men det är nog lättare att installera allt färdigt om man är ovan än att hålla på o böka med distar etc. XMBX har ju en "egen dist" de med osv.
Tanken är att det ska fungera rakt av på deras steamboxar, det är inte direkt riktat till oss som bygger egna spel- och workstation maskiner som vi har på skrivbordet, utan snarare ett HTPC OS med tyngden på spel.

Ontopic är jag lite besviken att det inte funkar till AMD/intel än, hade velat testa det idag på min ssd som annars bara ligger o skräpar...

Taget från artikeln "Den som är nyfiken bör dock vara medveten om att Valve än så länge enbart rekommenderar erfarna Linux-användare att installera det nya operativsystemet." Nej det verkar inte lättare att installera.

Nej, det är lite det jag försöker förmedla, att detta är högst ointressant för oss som bygger egna "spelboxar". Varför låsa sin dator till detta "OS" när det i princip är deras big picture det handlar om. Då installerar jag hellre t.ex. Ubuntu och installerar steam på det OS:et. Så kan jag göra tusen andra saker på den datorn förutom att spela.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Innebär detta att det inte kommer gå att installera det på en dator med enbart 120–256 GB SSD? Låter ju störtlöjligt. Missar jag något?

Jag installerade precis SteamOS på en gammal 30 GB disk. Fungerade utmärkt.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

Taget från artikeln "Den som är nyfiken bör dock vara medveten om att Valve än så länge enbart rekommenderar erfarna Linux-användare att installera det nya operativsystemet." Nej det verkar inte lättare att installera.

Nej, det är lite det jag försöker förmedla, att detta är högst ointressant för oss som bygger egna "spelboxar". Varför låsa sin dator till detta "OS" när det i princip är deras big picture det handlar om. Då installerar jag hellre t.ex. Ubuntu och installerar steam på det OS:et. Så kan jag göra tusen andra saker på den datorn förutom att spela.

Det är gjort för att konkurrera mot Playstation 4 och Xbox One bland vanliga konsumenter som inte vet hur man installerar Windows/Linux och drivrutiner själva och personer som vill slippa uppdatera drivrutiner och distar manuellt innan de kan spela nya spel och menat att vara förinstallerat på Steam Machines i butiker.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Inaktiv

Ja det var ju inte så imponerande såhär långt. Skiljer sig inte mycket från att installera Debian/Ubuntu/Windows och lägga Steam i big Picture på autostart

Permalänk

Sweclockers: Microsoft gör ett OS med startmeny som tar upp hela skärmen. Buuuu. Valve gör ett OS med startmeny som tar upp hela skärmen. Hurra! Verkar ju kasst på desktop men i TV rummet är det nog bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Skrivet av Blupparen:

Sweclockers: Microsoft gör ett OS med startmeny som tar upp hela skärmen. Buuuu. Valve gör ett OS med startmeny som tar upp hela skärmen. Hurra! Verkar ju kasst på desktop men i TV rummet är det nog bra.

skillnaden är ju den att aftersom det hela är linux samt helt öppet så finns det inget som hindrar att du inte ställer in så att du kommer direkt till desktop när du startar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ponanmsi:

Det är gjort för att konkurrera mot Playstation 4 och Xbox One bland vanliga konsumenter som inte vet hur man installerar Windows/Linux och drivrutiner själva och personer som vill slippa uppdatera drivrutiner och distar manuellt innan de kan spela nya spel och menat att vara förinstallerat på Steam Machines i butiker.

ok...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan någon ge en länk med en bra video som visar hur Steam OS ser ut? Hittar inte på Youtube.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Men det är ju det som Valve har sagt. De siktar inte in sig på desktop marknaden med detta OS, där har de redan majoriteten av marknaden för att distribuera spel. De är nu ute efter de som tycker om att sitta i vardagsrummet och spela på TV, med kontroll i handen. Det är inte en direkt konkurrent mot Windows, MacOS, och andra linux distributioner, detta ska konkurrera mot spelkonsoler, men för folk som vill ha bättre hårdvara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panzerthrash:

skillnaden är ju den att aftersom det hela är linux samt helt öppet så finns det inget som hindrar att du inte ställer in så att du kommer direkt till desktop när du startar.

Det är ju inte alls öppet. Hela Steam och allt som körs, samt drivrutinerna är ju helt proprietära. Tror inte det finns mycket alls i Steam OS som är öppet, förutom det som redan finns i debian.

Permalänk
Medlem

Verkar ju finnas ett alternativ att lägga till desktop om man vill ha det. Startar den upp i desktopläge då eller får man upp en inloggningsruta där man kan välja steam som session? Lite nyfiken på hur de integrerat skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

"Made in USA" nej tack! Är redan övervakad maximalt i de andra amerikanska alternativen.

Så du har inte läst om att FRA är Usas närmaste sammarbetspartner efter storbritanien!?? Storbritanien har dessutom börjat fundera på att sluta med viss övervakning för det strider mot deras egna lagar... Men FRA strider mot flera svenska lagar och dom bryr sig inte ett skit... Om du bor i sverige så är du mer övervakad av USA än om du skulle bo i iran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Va fasen, det är ju steam big picture bara integrerat i Debian...

Det skall vi vara tacksamma för.

Bättre alternativ kunde vi inte få.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av panzerthrash:

Det kan du göra i Windows 8 också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Iom att det funkar bara med nVidia kort så kommer det nog inte att funka korrekt med vmware/virtualbox etc då de behöver väl sina egna drivrutiner om jag minns rätt?

L4D2, CS, TF2 och Dota 2 är båda ute och stabila Linux versioner. CSGO fattas dock
Angående drivrutiner så kör de Debian Wheezy, så alla repos och färdiga packet borde funka out of box även för SteamOS. Linux drivrutiner funkar på alla distrobutioner, skillnaden är bara hur drivrutinerna installeras (RPM, DEB; PKGBUILD etc) Annars så länge du upplever Kernel version och Xorg krav samt annat i form av dep så kommer det funka.

Jag tror att anledningen till att de säger att AMD inte stödjs ännu är nog att FGLRX inte uppnåt kraven för Valves bigpicture på SteamOS då AMDs drivrutiner alltid varit back när det kommer deras Linux version. Dock så kan jag minnas att BigPicture funkade närmevärt OK senast jag testade för ett halvår sen på AMD.

Så det är bättre att de dumpar Linux, utvecklar ett helt eget OS från grunden och sedan får Intel, AMD, nVidia samt alla andra tillverkare att försöka göra drivrutiner när de redan nu har problem att ha helt fungerande drivrutiner till bara Windows och ännu värre när det kommer till OSX/Linux och kör BLOB. Försöka få andra företag att satsa på "Valve OS" som skall skrivas av ett litet privat företag i USA....

Varför inte bara fortsätta som nu att utveckla vidare SDL, Xorg/Wayland och Linux kerneln som nu har växt sedan 90-talet och tagit över alla marknader förutom just Desktop då det inte har funnits tidigare några större tryck på den sidan.

Eller så har jag missat din poäng vilket jag då ursäktar mig.

Tack för svaret . Nej du har nog rätt att köra vmware säkert strular till grafiken så jag hoppar nog över detta.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad i prestanda på spel när man kör SteamOS/linux eller Windows? Man kanske skulle prova köra linux någon dag

Permalänk
Skrivet av f0kke:

Är det någon skillnad i prestanda på spel när man kör SteamOS/linux eller Windows? Man kanske skulle prova köra linux någon dag

Möjligtvis om du har en gammal och slö dator

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

"Made in USA" nej tack! Är redan övervakad maximalt i de andra amerikanska alternativen.

Steam OS är dock gjort på Debian som är öppen källkod. Lär vara knepigare att gömma något där än i Windows/OSX.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av f0kke:

I vissa titlar får du bättre prestanda på Linux än Windows.
Däremot lämnar är grafikkortsdrivrutinerna i Linux något att önska, speciellt AMD där deras nyare kort presterar bra mycket sämre i Linux än Nvidias morsvarigheter.

Finns test här (bra sida btw)
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=27way_linu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Steam OS är dock gjort på Debian som är öppen källkod. Lär vara knepigare att gömma något där än i Windows/OSX.

Eller xbone

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Finns det någon mediaspelare med? Utan att behöva sitta i desktop.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har svårt att se meningen med Steam OS?
Vem som helst med en dator kan ju välja och köra en uppsjö olika Linux distar och köra Steam på dessa?
Och då kan du ju även välja Debian, Arch, eller någon skön *buntu dist. (Sitter just nu på Mint med Mate.)

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Skrivet av grynnan:

Är det bara jag som har svårt att se meningen med Steam OS?
Vem som helst med en dator kan ju välja och köra en uppsjö olika Linux distar och köra Steam på dessa?
Och då kan du ju även välja Debian, Arch, eller någon skön *buntu dist. (Sitter just nu på Mint med Mate.)

SteamOS är till för att konkurrera med konsoler. Då vill Valve att det ska finnas ett förkonfigurerat system där allt fungerar out of the box så användaren inte ska behöva installera massa paket och flippla med konfigurationer.

Edit: Det är ju i första hand inte tänkt att användas på din desktop-pc utan på en media-pc (pc-konsol) kopplad till tv:n. Och att det ska finnas förinstallerat på div SteamBox:ar du kommer kunna köpa.

På en desktop-maskin är det ju så klart bättre att använda sig av en vanlig distro och installera steam manuellt.

Permalänk
Medlem

Väntade sig folk något annat än debian med steam förinstallerat?

Det som är hela grejen är ju att valve försöker få folk att koda till linux istället för sunkiga windows 8 och även att få nvidia och amd att göra riktigt bra drivrutiner till linux. Som jag förstått det har det alltid varit lite si och så med drivrutinsstödet i linux.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Väntade sig folk något annat än debian med steam förinstallerat?

Jag väntade mig streamingfunktioner.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag väntade mig streamingfunktioner.

De kommer snart.

Citat:

This feature will be available for early feedback in an upcoming beta test. Beta participants will be randomly selected from members of this group, so join, have fun, and stay tuned for more details!

Permalänk
Medlem

Är det bra jg som irirterar mig lite på versionsnumreringen? 1.0 brukar ju normalt sett i mångas ögon stå för "Fullt funktionerande"..

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Jag tror att det bli en flopp...

Jag hade hoppats att Valve skulle styra upp lite och lansera en spelkonsol som kunde gå head to head med PS4 och XBO. Tyvärr så tror jag att deras "öppenhet" och "hackbarhet" kommer att bli ett problem. Eftersom att det inte finns någon tydlig hårdvarudefdnition, utan bara en rekommendation så tror jag att vi kommer att se massor av billiga steamboxar som inte håller måttet hårdvarumässigt och helt plötsligt så måste man fortfarande ha stenkoll på hårdvaran i sin box. Inte som en vanlig konsol där man vet att alla spel kommer att fungera problemfritt.

Visst kommer det alltid finnas en användarnas men jag tror att det riskerar att bli en nisch.