Valve publicerar Steam OS 1.0

Permalänk
Medlem

mycket trevligt att de släpper steamOS. det börjar rulla på riktigt nu känns det som.
men jag håller mig till Ubuntu, funkar kanon för mig. för nya Linux användare kan nog steamOS bli hur bra som helst för, att börja med.
sen ett aaa spel för Linux är väl Metro Last night?
kommer komma flera!

keep up the good work Valve!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Undra hur lång tid det dröjer innan det kommer stöd för Radeon kort. Vill ha stöd för APUer oxå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Undra hur lång tid det dröjer innan det kommer stöd för Radeon kort. Vill ha stöd för APUer oxå!

Kaveri släpps den 14 Jan
Mantle stöd i BF4 runt Jul

Även jag väntar på stöd för ATI och gissar att det bör vara klart innan Kaveri släpps.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Avstängd

Så det här handlar egentligen bara om deras "big Picture läge" med Debian i bakgrunden....? Nödvändigt.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

Hmm...lustigt att de bara har stöd för Nvidia.
Antingen har en viss GPU-tillverkare betalat för att det skall vara så
Eller....vill man integrera Mantle i SteamOS.
Jag tror att Mantlealternativet är mest troligt, varför skapa ytterligare ett drivrutinspaket?

Permalänk
Sötast
Skrivet av samus.fl:

Så det här handlar egentligen bara om deras "big Picture läge" med Debian i bakgrunden....? Nödvändigt.

Kanske inte för någon som redan sitter på linux på sin maskin nej, men det var inte målgruppen till att börja med heller.

Tänk lite längre så löser det sig nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmm...lustigt att de bara har stöd för Nvidia.
Antingen har en viss GPU-tillverkare betalat för att det skall vara så
Eller....vill man integrera Mantle i SteamOS.
Jag tror att Mantlealternativet är mest troligt, varför skapa ytterligare ett drivrutinspaket?

Trodde det var pga att AMD's linux drivrutiner inte är bra än och nVidias är helt ok.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Kanske inte för någon som redan sitter på linux på sin maskin nej, men det var inte målgruppen till att börja med heller.

Tänk lite längre så löser det sig nog

Det löser sig sa kärringen som sket i badkaret.

Kan ju förstå att de vill använda sig av detta på deras "maskin". Men känns ointressant om man redan andänder sig av deras big Picture läge på sin nuvarande dator

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av vej:

Måste man ha något program för att göra det till ett boot usb?

Nej du måste inte, men det blir bra mycket lättare. Jag använder alltid Rufus.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

Det löser sig sa kärringen som sket i badkaret.

Kan ju förstå att de vill använda sig av detta på deras "maskin". Men känns ointressant om man redan andänder sig av deras big Picture läge på sin nuvarande dator

Precis mitt tanke, fungerar kanske lika bra att koppla datorn till TV och kör Big Picture.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

När de fixar bra mediastöd så kan det bli väldigt intressant som htpc gratis-OS

Permalänk
Medlem

Detta är nog inget riktigt för den som redan idag kör Linux, men med lite utveckling så kan det bli en underhållningsmaskin för musik, film, spel, webbläsare osv, och ett alternativ till konsoler, och detta för den vanliga konsumenten, eller den som vill ha ett gratis "HTPC OS"

Plus i kanten mot konsolerna blir möjligheten att tex göra det till en "vanlig" desktop dator med linux.
Och heller inte låst till bara Steam spel.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Intressant att testa i alla fall! Får leta på någon gammal disk och köra i ett system..

Permalänk
Medlem

Kan man inte få tag i en ISO fil? Hittar ingen i länken

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

"Systemkraven talar om att det krävs en dator med UEFI", nu förstår jag inte riktigt?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nyhet:

Därtill behövs 4 GB systeminne, 500 GB hårddisk och en ledig USB-port för installationen (USB-minne).

Innebär detta att det inte kommer gå att installera det på en dator med enbart 120–256 GB SSD? Låter ju störtlöjligt. Missar jag något?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Innebär detta att det inte kommer gå att installera det på en dator med enbart 120–256 GB SSD? Låter ju störtlöjligt. Missar jag något?

Undrar även om man MÅSTE ha 4gb minne, tänkte testa installera på min gamla burk med 2gb ddr2, har ju klarat mig bra med det på den..

Visa signatur

- Dator: In Win 301 | Ryzen 7 1700 @3.7Ghz | Palit 1070ti Dual | 16GB LPX 2933Mhz | 850 EVO 500GB SSD, WD Red 4TB | AOC AG352UCG 35" 3440x1440 100hz
- Tangentbord: Poker II mx brown | Mus: Zowie ec1-a
- Hörlurar: Sennheiser HD558 | Högtalare: JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Phoronix har några artiklar som tittar på SteamOS och hur det är uppbyggt
http://www.phoronix.com/scan.php?page=home

De kommer bencha SteamOS också:
SteamOS benchmarks are forthcoming on Phoronix! Follow https://twitter.com/MichaelLarabel for real-time updates.

SteamOS desktop mode:

Permalänk
Medlem

http://icp.re/S----

Här är en .ISO om ni behöver

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

http://icp.re/---------

Här är en .ISO om ni behöver

EDIT: Funkade ej

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Upptäcker att vissa tror att de kommer utveckla eget, detta är högst osanorlikt valv har nämligen gått med i linuxfundation.

Permalänk
Medlem

nu har jag testat det och kan sammanställa det såhär..

Det är en buggig modifierad version av debian som innehåller en webbläsare och steam förinstallerat, så med andra ord rätt värdelöst av hur det ser ut idag!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nej det är debian med steam. Har inte testat. Kör själv Arch Linux och skulle jag mot förmodan vilja spela spel på steam så installerar jag bara steamklienten i så fall. Verkar lite "över ån efter vatten" att göra en nyinstallation av operativsystemet bara för att köra steam. Det är väl mer tänkt att komma förinstallerat på Steam Machines och där är det vettigt. Det fins ju specialdistar för att köra XBMC för de som endast vill ha htpc så det är inte fel med en specialdist för spel på steam för de som endast vill spela spel på steam.

Sant, har man en Debian-baserad distro (eller någon annan som stödjer Steam) finns det nog minimal anledning för SteamOS, även om det kan vara skoj att testa.

XBMC för en htpc är nog en mycket bra liknelse då även den är i fullskärmsläge med stora knappar för att fungera med (fjärr-)kontroll på en tv-skärm som står en bit bort. Att sitta med SteamOS framför tangentbord och mus riskerar bli en upplevelse i stil med Windows 8.x... 8|

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Såå... Steam os vs steam big picture, vad är skillnaden - förutom det uppenbara då.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjärpe:

Upptäcker att vissa tror att de kommer utveckla eget, detta är högst osanorlikt valv har nämligen gått med i linuxfundation.

Inget som hindrar dom från att utveckla något eget, men som sagt, högst osannolikt. Skulle dom börja om helt från scratch så hade det tagit mycket längre tid. Därför så tycker jag att det är bra av dom att bygga SteamOS på Debian och sen spinna vidare därifrån.

Det här är bara början på något stort. Hårdvarutillverkarna kommer se Linux som en växande plattform och lägga mer resurser på drivrutiner. För det är egentligen där som skon har klämt i alla dessa år. Dåliga drivrutiner. Nvidia har varit acceptabel nu på senare år, men AMD har varit under all kritik. Men jag ser en ljus framtid för Linux som spelplattform. Det kommer säkert att komma spelvänliga distar framöver för den som inte gillar SteamOS.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

"Made in USA" nej tack! Är redan övervakad maximalt i de andra amerikanska alternativen.

Permalänk
Medlem

Va fasen, det är ju steam big picture bara integrerat i Debian...

Permalänk
Medlem

Skulle man inte kunna streama från sin Windows maskin?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Här en installationsbeskrivning i Virtualbox för den som vill testa https://www.youtube.com/watch?v=glTxRlT1RpM

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

Det handlar om att de ska skapa en plattform för spel, där OS:et inte kostar något. Inte att det är "bättre" än steam för Windows.