Permalänk
Medlem

Ny dator 7-8000:- BF4/CSGO?

Tjenare!

Mitt första inlägg här på sidan, hoppas ni kommer gilla mig!

Nu när det blir jul så har jag tänkt att införskaffa mig en ny dator, min budget ligger på 7-800:-. Men jag har ingen koll på hur man bygger ihop en bra dator, så skulle behöva eran hjälp!

Det jag vill få ut är såklart så bra dator som möjligt för pengarna till spel, vill gärna kunna spela CS:GO på bra grafik! Ett stort ++++ ifall man kan spela Battlefield 4 med bra fps och inställningar!

Det som inte behöver ingå i bygget - Chassi. (Har redan ett Fractal design R2) eller en SSD. (införskaffar mig en sådan senare). OS behöver _INTE_ ingå.

Skulle även vara bra om det går att komponera delarna så att det går att trycka in i ett litet chassi i framtiden. ex: http://www.inet.se/produkt/6911697/bitfenix-prodigy-m-svart

Om det inte drar ned på prestandan allt för mycket!

http://www.inet.se/produkt/5310053/intel-core-i5-4670k-3-4-gh... Ni får gärna bygga vidare på den processorn om den är något att ha (?) läst att den ska vara bra, och verkar vara ett helt ok pris!

Det var allt för mig! Hoppas ni har lust att hjälpa!

/// Brekbad.

Permalänk
Medlem

www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=181669q1,148002q1,13772...,

plockat för att passa prodigy m. m-atx alltså. Med möjlighet till sli senare.

testa plocka ihop samma på inet. de har nåt billigare ramkit tror jag (a-data). Kör 2x4 1600 mhz cl9 iaf. Billigast möjligt.
Kommer du ner i pris på de andra komponenterna - ta ett gtx 770, stort lyft.
Om du inte har en ssd idag är mitt råd att inte vänta med att köpa en. Det är det största lyftet du kan göra för en dator.

evo-212 räcker till en överklock till 4.2-4.3 skulle jag tro.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2462099&view=l
här har du en dator som har rikitigt bra fps på csgo,klarar bf4 på ultra med ett genomsnitt på 60fps(kommer antagligen bli ännu bättre med mantle), vattenkylning och ett moderkort som både överklockar bra,kan köra crossfire och det är m-atx

pris:8070 med 100 kr rabatt från cdon
kod:TtTwyi29
grafikort från netonnet,vattenkylning från komplett och resten från cdon

ha en trevlig jul

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Skrivet av Robobin:

www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=181669q1,148002q1,13772...,

plockat för att passa prodigy m. m-atx alltså. Med möjlighet till sli senare.

testa plocka ihop samma på inet. de har nåt billigare ramkit tror jag (a-data). Kör 2x4 1600 mhz cl9 iaf. Billigast möjligt.
Kommer du ner i pris på de andra komponenterna - ta ett gtx 770, stort lyft.
Om du inte har en ssd idag är mitt råd att inte vänta med att köpa en. Det är det största lyftet du kan göra för en dator.

evo-212 räcker till en överklock till 4.2-4.3 skulle jag tro.

Här är skillnaderna mellan våra val:

Hårdisk:för det första sa han att han köper ssd sen,för det andra så undrar jag hur du tänker när du inte la in en mekanisk hårddisk,tycker du han ska få plats med sitt os och sina spel. I mitt förslag finns där en SSHD som är typ som en hybrid och efter några uppstarter så har den en ungefärlig starttid på 40 sekunder medans ssdn har på 30. Det är alltså 10 sekunder versus 880 gb av utrymme

Kylare:frågan är om den kylaren går in. Den ska göra det enligt speksen men det bler tight. Dessutom är h75 en bättre kylare då den har en maxtemeperatur på 44 grader på en cpu(i7 3960x) med 50% mer värmeutveckling medans en snubbe hade fått 54 på en 4670k med 212.Jag gillar 212 också men i detta fallet med den tighta fitten och så stor skillnad tycker jag att han ska ta en h75

grafikkort:760 är gaska svagt om du jämnför med r9 280x. det är 400 kr som skiljer och ungerfär 10 fps.Mantle kommer dessutom göra denna skillnaden ännu större(bf4 då då). Men sen om vi ser på framtiden, de nyare spelen tar mer minne och jag tror att 2gb kommer bottlebecka lite om något år. Jag säger 280x anyday.

nättagg: Moderkortet klarar sli/crossfire men frågan är om ditt nättagg gör det,630 w kommer kanske räcka men det är nog isåfall precis. Dessutom tycker jag verkligen inte att det agget är prisvär 630w bronze för 745! När du kan få ett svenskt(nationalism!!!) 750w bronze för 685.

Permalänk

Okej du byta grafikort, men jag tycker fortfarande att r9 280x är mer "framtidssäker" då jag inte tror två gig kommer räcka sen. 770 har mer beräkningskraft men det kommer inte hjälpa när ditt minne inte räcker till.

Permalänk

Dessutom ser du hur mycket bättre cf skalar

Permalänk
Medlem

Det med XFX Radeon 280X grafikkortet såg nice ut! Tror det är det grafikkortet jag vill köpa, läst bra grejor om det. Och folk har rekomenderat det förut! Men går allt det där att beställa från inet tror du? För skulle vilja beställa där, sedan.. är det viktigt att köpa en vattenkylare? Hade tänkt att införskaffa efter jul, kanske hittar något gott på mellandagsrean då?

Datorn du länka på prisjakt, ungefär vilken fps i CSGO & Battlefield 4 tror du man får ut? om man kör högsta

Tack för att ni tar er tid!

Permalänk

280x kommer ha 60 fps ish på bf4 ultra 4xmsaa och (300-400 enligt min kompis som har samma kort) på högsta inställningarna i csgo.

jag kan göra en inet kundvvagn med du får vara bered på att det kommer kosta 300-500 kr mer

Permalänk

angående vattenkylning behöver du ju inte köpa den nu, utan du kan byta den när du bytar chassi. om du gör det glöm inte att byta kylpasta,du kan tvätta bort den gamla med sprit.

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/4343341/inet-varriant

här har du inet 500kr dyrare men om du vill så.

Permalänk
Medlem

Tänket köra med fractal deisgn r2 chassit ett tag, är det fortfarande viktigt med vattenkylningen då? eller kan jag införskaffa den sedan när jag införskaffar mig chassit. Tänkte eftersom det var fri frakt på inet, kanske fri frakt på cdon osv med? Men med denna dator kommer jag få 3-400 FPS i CS:GO?

Ber tusen gånger om tack!

Permalänk

vattenkylningen är absolut inte nödvändig men den gör din dator tystare,ger processorn längre livstid(men processorn kommer nog bytas ut innan den dör av ålder) och sen kör du letare i turbohastigheterna på processorn och sen kan du dessutom överklocka när du väl känner att processorn blir lite slö.

Vattnekylning brukar dessutom vara ganska utsatta för reor så håll ögonen öppna på cdon,komplett,inet och webbhalen. just nu är där fri frakt på cdon men annars kan du räkna de 100 kr minus som fri frakt och 50 kr rabbat. komplett och netonnet har också fri frakt medans webbhalen har det inte.

och ja om min kompis uppgifter har den 3-400 fps ja

inga problem ha en trevlig hårdvarufylld jul

och ifall det är något annat skicka ett pm bara

Permalänk

Lånar tråden lite har också tänkt mig att införskaffa mig en ny dator nu till jul och undrar om en i5a 4670K flaskar ett 780 Ti i denna kombon https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=13229...

Permalänk
Medlem

Tacktack! Får hoppas alla delar/några sköna reor finns under julen då!

En fråga bara, vad för SSD ska jag köra? Lutar åt 120GB samsung, men några andra märken som jag ska lägga ett extra märke på? a-data exempel?

Permalänk

absolut inte herman,4670 flaskhalsar inget.

SSD vis så är det samsung,kingston eller adata

kingston v300 har jag använt när jag byggt datorer då jag tycker den duger mycket väl

Permalänk
Skrivet av creepyshadow:

absolut inte herman,4670 flaskhalsar inget.

SSD vis så är det samsung,kingston eller adata

Okej

Permalänk
Medlem

Förresten är det inte bättre jag tar bort hårddisken, köper en SSD har en extern hemma som jag använder ett tag, och införskaffar mig en hårddisk nån månad efter, så jag sllipper omformatera allt?

Permalänk

eller så struntar du i ssd
En dator med SSHD har en uppstart på 42 sekunder medans ssd har 32.
Egentligen är det frågan om det är värt att lägga de 700 kronorna på en ssd
men annars kan du göra så ja

Permalänk
Medlem

vill helst köra SSD, många som talat gott om de!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekbad:

vill helst köra SSD, många som talat gott om de!

Du kan alltid sätta in en SSD i efterhand inget man måste ha från scratch.

Permalänk

Gör som du vill,jag älskar ssd men jag ser inte någon mening när man har SSHD. dock tror jag ssd håller lite längre

Permalänk

Lånar tråden lite, då vi är inne på samma spår med spel och prisklass. Undrar om någon kan bygga ihop en dator med färdig montering och operativsystem för 8k+? vill ligga runt 8k men kan gå upp om det behövs (max 9k). Den ska ge bra prestanda och även ha uppgraderingsmöjligheter. Den SKA ha högsta grafiken inställningarna på LoL, på BF4 high+ om det går
Ska lira BF4 och LoL. Även spel som skyrim. Skulle vara jävligt schyst om någon kunde lägga fram en schyst burk till mig.

första inlägget här på sidan