Permalänk

SSD vs HDD?

Hejsan kära Sweclockare! Jag funderar på att köpa en SSD. Denna för att vara exakt.
Och jag vill gärna veta om det är en bra disk samt hur stor skillnad är det generellt på en SSD och en HDD är det verkligen värt 715kr inkl frakt för 120gb?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte svara på hur bra den specifika disken är men en SSD är den komponent som enskilt kan förbättra responsen i din dator i dagsläget så det är absolut värt det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min SSD är kanske ett av de bästa köpen jag gjort till min dator.
Kommer utan tvekan aldrig mer köra en mekanisk disk som systemdisk igen. Aldrig.

Permalänk
Medlem

om disken är bra eller inte kan jag inte svara på, däremot råder jag dig att kolla in sweclockers senaste test av SSDs. Dock om det är värt det eller inte så kort och gott: JA! Installera OS och dina mest trögladdade spel på den och din dator kommer bli rapp som tusan.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Om du tror du kommer lida av det lilla utrymmet men absolut ändå vill ha en prestandaökning så kika på en SSHD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagBlevTappadSom:

Hejsan kära Sweclockare! Jag funderar på att köpa en SSD. Denna för att vara exakt.
Och jag vill gärna veta om det är en bra disk samt hur stor skillnad är det generellt på en SSD och en HDD är det verkligen värt 715kr inkl frakt för 120gb?

Skillnaden är gigantisk. Mer än gigantisk. Dock så beror det lite som allt annat, på vad du gör. Du kommer att minska alla laddtider till en bråkdel, lite exempel:

Win 7, nyinstallation, startar på kanske 10 sek post-bios på min dator
Diablo 3 : Gick från halvt ospelbart till totalt laggfritt när jag flyttade det till SSD'n då det verkar använda ganska mkt mikroläsningar från HD

Bästa exemplet i min erfarenhet: The Witcher 1. Ganska kass speldesign som laddade varje gång du gick in i ett hus, och fick sen ladda in hela världen igen när man gick ut -.- Tog så sjukt mycket tid på mekanisk disk att jag helt lade ner spelet efter ett par timmar, varje miljöbyte kunde ta typ 20-30 sekunder, tog kanske 2-3 med SSD.

Om jag fick välja mellan SSD och köra det interna grafikkortet på min 4670 så skulle jag nog satsa på SSD tror jag...

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem

Som redan nämnt kan det vara idé att leta upp och kanske läsa någon recension och lite tester på disken.
Generellt kommer nog de allra flesta här rekommendera dig att köpa en SSD skulle jag tro, även jag. Själv skulle jag nog köpt en som var större däremot, tycker att jag lyckats fylla upp min 120GB SSD bra mycket fortare än vad jag först räknade med och då har jag ändå försökt vara sparsam med vad jag installerar på den.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Tycker att när man väl kört Windows på en SSD är det no going back! . Tycker det är mycket trevligt för kortare laddningstider i spel också , tex StarCraft Diablo3 BF4 osv.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagBlevTappadSom:

Hejsan kära Sweclockare! Jag funderar på att köpa en SSD. Denna för att vara exakt.
Och jag vill gärna veta om det är en bra disk samt hur stor skillnad är det generellt på en SSD och en HDD är det verkligen värt 715kr inkl frakt för 120gb?

ja, det är värt det alla dagar i veckan, dock känns 120gb i minsta laget idag imo. Skulle ha satsat på 240gb eller mer direkt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

http://cdon.se/hemelektronik/samsung-electronics/samsung-840-...
Lägg till koden XMAS2013 så går den för 680 kr. Har ingen vidare god erfarenhet av SSDnow-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagBlevTappadSom:

Hejsan kära Sweclockare! Jag funderar på att köpa en SSD. Denna för att vara exakt.
Och jag vill gärna veta om det är en bra disk samt hur stor skillnad är det generellt på en SSD och en HDD är det verkligen värt 715kr inkl frakt för 120gb?

Jag håller definitivt med balibabb, kolla inlägget nedan.

Skrivet av ballibabb:

http://cdon.se/hemelektronik/samsung-electronics/samsung-840-...
Lägg till koden XMAS2013 så går den för 680 kr. Har ingen vidare god erfarenhet av SSDnow-serien.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

SSD > HDD. Kör på en Intel 530, bra grejor

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vad ska man säja. En ssd är aldrig fel. Men 120/128 är ganska litet så det räcker till os och kanske ett modärnt spell. Eller 10 äldre.
jag var väldigt nöjd med minna raptor diskar i raid 0 samt minna wd black i raid 0. Men efter att kört ssd diskar i raid 0 så har jag ingen lust att gå tillbacks. Det är en av de skillnader som du inte riktigt kan sätta fingret på, från snabba hdd till snabba ssd. Men om då går tillbaks så blir det märkbart. Och du märker det även på sata 1. PGA I/O.

När det gäller spel känns det inte som det spelar så stor roll. Man får ju ofta ändå vänta på någon annan. Men det är en bra uppdatering.

Skulle däremot recomendera en Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB snarare då Kingston 120GB SSDNow V300 SATA3 har sandforce. Inte för att jag haft så mycket problem. Kom ändå in i slutet på firmware/chip hervan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JagBlevTappadSom:

Hejsan kära Sweclockare! Jag funderar på att köpa en SSD. Denna för att vara exakt.
Och jag vill gärna veta om det är en bra disk samt hur stor skillnad är det generellt på en SSD och en HDD är det verkligen värt 715kr inkl frakt för 120gb?

jag har ägt en sådan disk och ja den sopar mattan med allt va mekanisk lagring gör. Köp nu blev sugen skälv men väntar in min 120giggare från inet

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Förkortar avsevärt laddtiden för alla program lagrade på SSD'n. Mitt BF4 laddas 4ggr så snabbt på en SSD. Dessutom blir inte fragmentering av data lika påtaglig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ballibabb:

http://cdon.se/hemelektronik/samsung-electronics/samsung-840-...
Lägg till koden XMAS2013 så går den för 680 kr. Har ingen vidare god erfarenhet av SSDnow-serien.

rabattkoden funkar inte !!!

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av Tranceguy:

rabattkoden funkar inte !!!

Fungerade för mig för en halvtimme sedan. Utmärkt julklapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagBlevTappadSom:

Hejsan kära Sweclockare! Jag funderar på att köpa en SSD. Denna för att vara exakt.
Och jag vill gärna veta om det är en bra disk samt hur stor skillnad är det generellt på en SSD och en HDD är det verkligen värt 715kr inkl frakt för 120gb?

En SSD höjer skillnaden enormt hade en HDD förut seg och jävlig Windows tog sin tid att ladda,tills jag köpte mig en SSD Kingston 120GB och laddnings tiden är 8sec så är värt att köpa!.

Permalänk
Medlem

SSD är lätt värt det, och den disken fungerar utmärkt.. kör med den i mina stationära och mina laptops! Inga som helst problem!

/ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk

Fan att denna var slut! Har varit rätt sugen på den ett tag, och framförallt nu när den är billigare

Men vad är skillnaden på
Denna
och
Denna
??????

EDIT: Nä nu är det något som är lurt här. Först laddade inte Cdon, och en utav dom länkarna så var produkten slut. Nu laddar Cdon utan problem och båda finns i lager..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagBlevTappadSom:

Fan att denna var slut! Har varit rätt sugen på den ett tag, och framförallt nu när den är billigare

Men vad är skillnaden på
Denna
och
Denna
??????

EDIT: Nä nu är det något som är lurt här. Först laddade inte Cdon, och en utav dom länkarna så var produkten slut. Nu laddar Cdon utan problem och båda finns i lager..

Ingen skillnad på någon av de du länkat eftersom det är samma länk till samtliga tre.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

En bra idé för TS:
Om du känner att 120GB är precis vad du har råd med (med kampanjer+rabatter osv),
är att använda 64GB(högsta som går) av SSD'n som Cache.
Det ger marginellt sämre prestanda än om du skulle lägga allt på SSD'n direkt,
men det kommer att öka hastigheten riktigt mycket på allt, även det som ligger på din HDD.
(gäller samsung EVO disken, ej koll på prestation av andra diskar som cache)
De GB som blir över på SSD'n gör du till en egen partition och där kan du lägga det som du vill ha absolut snabbast,
tex. spel/program med långa laddningstider.
Detta är enkelt gjort, men jag råder starkt att man läser på först(som med det mesta).

Visa signatur

FDD R4 (Windowed Black edition) | Asus Z87-A | i5 4670K
2x8GB RAM @1600Mhz | R9 280X Toxic 3GB " | 840 EVO 250GB SSD | 1TB HDD
Corsair CX750M | Phanteks PH-TC14PE
Win 8.1 PRO

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Ingen skillnad på någon av de du länkat eftersom det är samma länk till samtliga tre.

Jo men då var dem olika. Antar att dem bara uppdaterade sidan så jag kom till den gamla sidan för varan.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av HMB:

Om du tror du kommer lida av det lilla utrymmet men absolut ändå vill ha en prestandaökning så kika på en SSHD.

Sant, stoppade i en SSHD i min PS3 då en 512MB SSD skulle ju kostar mer än PS3:an. Det är en 8GB SSD-cache på en 1TB 5400RPM disk, var lite skeptisk till att det skulle göra någon större skillnad men det blev helt som natt och dag!

SSHD ger ingen större boost för skrivning, men för normalanvändning så är läsprestanda långt viktigare än skrivprestanda och där verkar SSHD fungerar riktigt bra. En SSD är dock några snäpp bättre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

Kan också rekommendera en SSHD, köpte en på 1TB till min laptop.
Det känns som att prestanda ligger närmare en SSD än en HD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sant, stoppade i en SSHD i min PS3 då en 512MB SSD skulle ju kostar mer än PS3:an. Det är en 8GB SSD-cache på en 1TB 5400RPM disk, var lite skeptisk till att det skulle göra någon större skillnad men det blev helt som natt och dag!

SSHD ger ingen större boost för skrivning, men för normalanvändning så är läsprestanda långt viktigare än skrivprestanda och där verkar SSHD fungerar riktigt bra. En SSD är dock några snäpp bättre.

SSHD bygger på samma princip som SSD-caching (SSD-cache+HDD = many BG/TB fast memory).
Problemet är att de billigare varianterna har en (imo) för liten cache.
För att det ska bli optimalt så ska man ha 64GB SSD-cache.

Visa signatur

FDD R4 (Windowed Black edition) | Asus Z87-A | i5 4670K
2x8GB RAM @1600Mhz | R9 280X Toxic 3GB " | 840 EVO 250GB SSD | 1TB HDD
Corsair CX750M | Phanteks PH-TC14PE
Win 8.1 PRO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Max.021:

En bra idé för TS:
Om du känner att 120GB är precis vad du har råd med (med kampanjer+rabatter osv),
är att använda 64GB(högsta som går) av SSD'n som Cache.
Det ger marginellt sämre prestanda än om du skulle lägga allt på SSD'n direkt,
men det kommer att öka hastigheten riktigt mycket på allt, även det som ligger på din HDD.
(gäller samsung EVO disken, ej koll på prestation av andra diskar som cache)
De GB som blir över på SSD'n gör du till en egen partition och där kan du lägga det som du vill ha absolut snabbast,
tex. spel/program med långa laddningstider.
Detta är enkelt gjort, men jag råder starkt att man läser på först(som med det mesta).

Hur gör man cache av disken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Helt klart värt det! Datorn upplevs mycket snabbare, drar mindre energi och blir tystare

Visa signatur

“There is surely nothing quite so useless as doing with great efficiency what should not be done at all.”

Permalänk
Medlem

A-data Premiere Pro är annars en väldigt prisvärd SSD men om du kan få Samsungen till det priset är det bara att köra!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2