HDMI -> TV = konstigt problem med ljudet

Permalänk

HDMI -> TV = konstigt problem med ljudet

Jag drog fram min bärbara dator som inte använts på ett tag och ja, jag fick lite problem när jag ville kolla på film på tvn. bilden skickas men ljudet vill inte alltid följa med.

Jag bestämde mig precis för att göra ett litet test med mina 3 olika tv-apparater.

kopplade in från bärbara datorn till tv nr 1 med hdmi - både bild och ljud följde med (byte också mellan de olika hdmi uttagen i tvn och startade också om datorn några gånger. Men bild + ljud funkade hela tiden.)

kopplade in i tv nr 2 - fick bild men inget ljud

kopplade in i tv nr 3 - fick bild men inget ljud

Sen gick jag tillbaka till tv nr 1 och då fick jag bara bild men inget ljud.

Jag kan inte riktigt förstå vart problemet ligger. tacksam för all hjälp jag kan få.

edit: såg nu också att den här tråden hamnade under stationära datorer. I det här fallet spelar det nog inte så stor roll men någon kan flytta den om det
behövs.

Permalänk

Måst nog i någon ljudinställning säga till datorn att skicka ljud via hdmi och inte något annat. Kolla uppspelningsenheter å sen borde du hitta en hdmi där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Måst nog i någon ljudinställning säga till datorn att skicka ljud via hdmi och inte något annat. Kolla uppspelningsenheter å sen borde du hitta en hdmi där.

Skickades från m.sweclockers.com

Joo men det har jag gjort, NVIDIA HDMI Out är satt som standard.

Permalänk
Skrivet av unstoppable:

Joo men det har jag gjort, NVIDIA HDMI Out är satt som standard.

Om du då också har kollar att alla ljudnivåer är ok så ja, hmm. Kolla så du inte har npgot med spdif i markerat. Annars, hmm, Lurigt. Mest troligt någon inställning som bråkar bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Ibland brukar man kunna välja olika inställningar på tv:n för dom olika hdmi-ingångarna beroende på om ljudet kommer via hdmi eller 3.5mm/rca, lätt att missa.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Koppla sladden och starta TV innan du startar datorn (omstart kan också funka). Sen kollar du i inställningarna.

När man har problem så ska man gå tillbaka till grunderna. Annars kan antingen det ena eller båda hamna i datorn istället. En gång var jag tvungen starta datorn 2 gånger innan rätt alternativ dök upp i inställningarna.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Koppla sladden och starta TV innan du startar datorn (omstart kan också funka). Sen kollar du i inställningarna.

När man har problem så ska man gå tillbaka till grunderna. Annars kan antingen det ena eller båda hamna i datorn istället. En gång var jag tvungen starta datorn 2 gånger innan rätt alternativ dök upp i inställningarna.

När jag gör så får jag det att funka på min ena tv 10 gånger av 10. Dock är det inte den tvn jag i första hand vill att det ska funka på och tyvärr funkar inte samma sätt på den andra

Så problemet måste ju då ligga i tvn? antingen att den kanske inte har support för det? eller som någon tidigare nämnde, att det kan finnas någon inställning där som måste ändras.

Permalänk
Medlem

Kolla ljudinställningarna på TVn, för alla TV apparater med hdmi har stöd för ljud den vägen.

Använder du samma sladd när du provar på de olika apparaterna, testa en annan i så fall.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar