Problem med minne, allmänt långsammare dator

Permalänk

Problem med minne, allmänt långsammare dator

Jag har en ACER V3-571G (win8) köpt i Juni i år som har börjat bli långsammare och långsammare.

Jag har utforskat det mesta och sett i aktivitetshanteraren att minnet snabbt slukas upp.

Jag har ingen exakt bild men när jag går in på prestanda-fliken i aktivitetshanteraren och allt är extremt segt så är siffrorna:

Används: 1,5gb (efter windows stängt ner program för att det finns för lite minne)
Tillgängling: 1,5gb
Cachelagrat: ca 9gb
Dedikerat virtuellt minne: 47,8/47,8gb

Jag har läst lite om drivrutiner som kan läcka minne och så men inte funnit någon lösning på mitt problem.

Hjälp mig snälla

Visa signatur

Det finns tre typer av människor de som kan räkna och de som inte kan räkna.

Permalänk

Hej
Har du bra med utrymme på hårddisken så att page-filen (caching) kan köras normalt?
Jag tycker inte RAM-användningen ser konstig ut på den där bilden, men 95% diskanvändning känns inte bra.

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Medlem

Håller allt ser normalt ut förutom diskanvändningen hade liknande problem med Windows 8 det visade sig att vissa torrent program som utorrent inte funkar speciellt bra med Windows 8.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av AcerSverige:

Hej
Har du bra med utrymme på hårddisken så att page-filen (caching) kan köras normalt?
Jag tycker inte RAM-användningen ser konstig ut på den där bilden, men 95% diskanvändning känns inte bra.

Bilden stämmer som sagt inte överrens med hur det ser ut när problemen uppstår utan det är mer som de siffror jag har skrivit under bilden.
På hårddisken har jag 330gb ledigt utrymme. Diskanvändningen ligger vanligtvis inte så högt utan det var nog något som kördes medans jag tog screenshot.

Visa signatur

Det finns tre typer av människor de som kan räkna och de som inte kan räkna.

Permalänk
Skrivet av Benjamin12:

Bilden stämmer som sagt inte överrens med hur det ser ut när problemen uppstår utan det är mer som de siffror jag har skrivit under bilden.
På hårddisken har jag 330gb ledigt utrymme. Diskanvändningen ligger vanligtvis inte så högt utan det var nog något som kördes medans jag tog screenshot.

Ok
Jag tippar ändå på att det är något mjukvarurelaterat, att det är något program som äter upp prestandan.
Jag skulle vara intresserad över att få ett screenshot när du upplever den som extremt seg, på samma bild som du har tagit, kan du ordna det?

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Skrivet av AcerSverige:

Ok
Jag tippar ändå på att det är något mjukvarurelaterat, att det är något program som äter upp prestandan.
Jag skulle vara intresserad över att få ett screenshot när du upplever den som extremt seg, på samma bild som du har tagit, kan du ordna det?

Jag har ju skrivit de siffrorna som visas när datorn segar ihop under bilden, räcker inte det?

Visa signatur

Det finns tre typer av människor de som kan räkna och de som inte kan räkna.

Permalänk
Medlem

Dom siffrorna du skrivit
Används: 1,5gb (efter windows stängt ner program för att det finns för lite minne)
Tillgängling: 1,5gb
Cachelagrat: ca 9gb
Dedikerat virtuellt minne: 47,8/47,8gb

Inget direkt konstig med RAM där men var ett tag sen jag körde Windows 8, men Dedikerat virtuellt minne: 47,8/47,8gb känns ju som skumma siffror.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Benjamin12:

Jag har ju skrivit de siffrorna som visas när datorn segar ihop under bilden, räcker inte det?

Ah ok. Missuppfattade den texten.
47GB virtuellt minne (page-fil) är alldeles alldeles för mycket. Är den automatiskt inställd till så mycket eller har du själv satt det?
Jag skulle råda dig att köra max 24gb med 12GB ram, men rekommenderar att limitera det till 12gb.
Ju större pagefil desto mer kan RAM-minnet lagra, och ju mer det kan lagra samtidigt desto längre tid tar det att indexera och använda datan.
Har du för liten page-fil så kan du istället få bakvänd effekt, dvs att program inte får utrymme att lagra sin cache.

För att ändra page-filen:
- Tryck Windows-Tangenten + Pause
- Tryck på texten "Change Settings" på höger sida, under Windows-loggan
- Gå till fliken Advanced
- Under Performance, tryck på Settings
- Gå till fliken Advanced i den nya rutan också
- Under Virtual Memory, tryck Change
- Om du inte satt den manuellt förut behöver du bocka ur "Automatically manage paging file size for all drives" längst upp
- Tryck på Custom Size-radioboxen
- Sätt Initial Size MB till 6000 och sätt Maximum size till 12000, för att matcha ditt RAM.

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Skrivet av AcerSverige:

Ah ok. Missuppfattade den texten.
47GB virtuellt minne (page-fil) är alldeles alldeles för mycket. Är den automatiskt inställd till så mycket eller har du själv satt det?
Jag skulle råda dig att köra max 24gb med 12GB ram, men rekommenderar att limitera det till 12gb.
Ju större pagefil desto mer kan RAM-minnet lagra, och ju mer det kan lagra samtidigt desto längre tid tar det att indexera och använda datan.
Har du för liten page-fil så kan du istället få bakvänd effekt, dvs att program inte får utrymme att lagra sin cache.

För att ändra page-filen:
- Tryck Windows-Tangenten + Pause
- Tryck på texten "Change Settings" på höger sida, under Windows-loggan
- Gå till fliken Advanced
- Under Performance, tryck på Settings
- Gå till fliken Advanced i den nya rutan också
- Under Virtual Memory, tryck Change
- Om du inte satt den manuellt förut behöver du bocka ur "Automatically manage paging file size for all drives" längst upp
- Tryck på Custom Size-radioboxen
- Sätt Initial Size MB till 6000 och sätt Maximum size till 12000, för att matcha ditt RAM.

Det var Windows som själv hade bestämt storleken på page-filen. Jag har nu ändrat till siffrorna ni rekommenderar. Tack för hjälpen, återkommer om det fortfarande strular!

Visa signatur

Det finns tre typer av människor de som kan räkna och de som inte kan räkna.