Nedskräpning på allmän plats?

Permalänk
Medlem

Nedskräpning på allmän plats?

Hejsan det är såhär att jag och min familj bor i ett hyreshus och vi har en liten innergård med gungor, sandlåda och diverse lekprylar för barn.
Vad jag vet så bor här 2 hundar och 3 katter och 3 småbarn (ålder mellan 2-5 år) området som brukar vara ute.

Nu till min fråga är det förbjudet att skräpa ner i/på ett sådant område som en innergård?
Såg idag våran vaktmästare röka för att sedan slänga fimpen på marken och stampa på den.
Finns ju risk att barnen stoppar i sig fimparna eller bara plockar upp dom i handen.

Vad säger lagen om detta?

Tacksam för svar
/Gh0sTy^

Hittar detta men förstår inte riktigt....

15 kapitlet, paragraf 30 miljöbalken
"Ingen får skräpa ned utomhus på en plats som allmänheten har tillträde eller insyn till."

Med skräp menas både mindre föremål som glas, papper, engångsgrillar och fimpar såväl som större föremål som exempelvis byggavfall, möbler, bilar och hemelektronik.
Sen står det: Håll Sverige Rent anser att även småskräp som fimpen borde omfattas av nedskräpningsboten"

Räknas fimpar eller inte?

Tog dessa utdrag ifrån denna sidan http://www.hsr.se/fakta/vad-sager-lagen

Permalänk
Medlem

Är det en avskiljd innegård?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Är det en avskiljd innegård?

Hur menar du med avskiljd?
Att det är omringad av hyreshus så att ingen annan än boende kan komma åt den?
Nej den är öppen för allmänheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Hur menar du med avskiljd?
Att det är omringad av hyreshus så att ingen annan än boende kan komma åt den?
Nej den är öppen för allmänheten

Kontakta fastighetsägaren först och berätta vad vaktmästaren (som är anställd antingen direkt eller indirekt av fastighetsägaren) gör. Fimpar är inte bötesbelagda, men fastighetsägare är måna om både renhållning och kundnöjdhet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Kontakta fastighetsägaren först och berätta vad vaktmästaren (som är anställd antingen direkt eller indirekt av fastighetsägaren) gör.

Precis vad jag hade tänkt göra.
Men hade gärna velat haft lite mer "kött på benen" som man kunde hänvisat till nån paragraf eller liknande.
Såg du hade redigerat ditt inlägg

Tack så mycket för att du tog dig tid Valiumballong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Precis vad jag hade tänkt göra.
Men hade gärna velat haft lite mer "kött på benen" som man kunde hänvisat till nån paragraf eller liknande.
Såg du hade redigerat ditt inlägg

Enstaka fimpar är undantaget, om vaktmästaren däremot står på samma plats varje dag och slänger fimp på marken så kan det vara att klassa som nedskräpning. Mitt förslag är att du inte blir en paragrafryttare utan börjar föra en konstruktiv dialog med fastighetsägaren eller förvaltaren, de har ofta bra pejl på lagar och regler. Föreslå att det sätts upp en askkopp, det medför ingen större kostnad eller ansträngning för någon samtidigt som det håller fimparna borta från marken.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Enstaka fimpar är undantaget, om vaktmästaren däremot står på samma plats varje dag och slänger fimp på marken så kan det vara att klassa som nedskräpning. Mitt förslag är att du inte blir en paragrafryttare utan börjar föra en konstruktiv dialog med fastighetsägaren eller förvaltaren, de har ofta bra pejl på lagar och regler. Föreslå att det sätts upp en askkopp, det medför ingen större kostnad eller ansträngning för någon samtidigt som det håller fimparna borta från marken.

Väldigt bra förslag det där med askkopp... Vet det är nån till på området som röker och klart finns där ingenstans att slänga fimparna så droppar man dom
oftast på marken. För vem egentligen vill ha en illaluktande fimp i fickan.
Men dom måste förstå att där finns barn och djur som kan råka få i sig dom farliga ämnena och så.

Tack ännu en gång för ditt snabba svar

Hade gött o God jul