Permalänk
Medlem

Litecoin mining

Hej jag har börjat lite med att mina litecoins men det går väldigt sakta.. Undrar då om någon vet om det skulle vara värt att köpa en dator och bara mina dygnet runt? Har då kollat lite på denna https://litecoin.info/Mining_Hardware_Comparison och då verkar det som att hd 5970 kortet har bäst hastighet/pris, så skulle det vara ett bra val? att ha 2 eller 3 sådana om man hittar de begagnat för de säljs väll inte längre? Men då är frågan vad de skulle behövas för nätaggregat att kunna försörja dessa kort? Upp emot 1000w eller något sådant?

Och moderkort och Cpu måste de också vara väldigt bra eller är det bara grafikkorten som är prio ett? Så man kan köra med lite sämre cpu?
Andra tips och idéer skulle också vara bra:)
Tack och god jul!

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Medlem

Har du överhuvudtaget läst något i denna tråden om kryptovalutor?
http://www.sweclockers.com/forum/130-kryptovalutor/
Där hittar du svar på dina frågor.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Har du överhuvudtaget läst något i denna tråden om kryptovalutor?
http://www.sweclockers.com/forum/130-kryptovalutor/
Där hittar du svar på dina frågor.

Jo jag vet men jag hittade ingen tråd om just frågan om grafikkorten jag funderade på. Kan det verkligen ge så hög hastighet, de är ju 3 generationer gamla?

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk

Jodå du har rätt gällande grafikkort . Cpu fyller ingen funktion så du minar via gpun .

Det är dock inte helt säker att du får tillbakd det du investerat då svårighetsgraden för tillfället skjutit i höjden.

Se till att skaffa ett guld psu för att inte slösa på kraften.

Permalänk
Medlem

Har du sett pris raset på ltc? Det är väldigt svårt att få tag på begagnade amd kort som presterar bra kh/s, av just den anledningen att de är bra på att mina. Bäst kh/s per krona är just nu 280x av de som finns nya. 1000w borde klara tre eller fyra kort beroende på klock och kvalitet på agget. Kan räkna grovt 200w per 280x (endast grafikkort).

Som svårigheterna är nu är skulle jag säga att de är svårt att tjäna igen riggen, dock kan man om man ändå ska uppgradera satsa på något lite bättre och hoppas på att tjäna in mellan skillnaden.

Köpte själv 2 280x nyligen, hoppas på att kunna köpa vattenblock för de dom gräver fram, men även de känns osäkert med hur priserna ser ut idag :/

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem

Om man ska köpa en miningrigg så bör man göra det för pengar som man har råd att förlora

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Men det är väll då man ska satsa på att mina eller, och hoppas på att priserna stiger?

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke123:

Men det är väll då man ska satsa på att mina eller, och hoppas på att priserna stiger?

Ja så är de ju men de är, ändå bra att tänka att man inte kommer tjäna in hela kostnaden, då de var två månader att tjäna in endast grafikkort innan de dök å då va de med den svårighetsgraden de var då. Gått sjukt snabbt uppåt de sista

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halfow:

Ja så är de ju men de är, ändå bra att tänka att man inte kommer tjäna in hela kostnaden, då de var två månader att tjäna in endast grafikkort innan de dök å då va de med den svårighetsgraden de var då. Gått sjukt snabbt uppåt de sista

OKej men då om jag köper en dator för 6-7k begagnat då. Kommer det ta flera månader innan jag kommer att tjäna någonting alls?

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halfow:

Ja så är de ju men de är, ändå bra att tänka att man inte kommer tjäna in hela kostnaden, då de var två månader att tjäna in endast grafikkort innan de dök å då va de med den svårighetsgraden de var då. Gått sjukt snabbt uppåt de sista

kommer inte svårighetsgraden att gå ner när det blir för svårt?

Permalänk
Skrivet av Jacke123:

Men det är väll då man ska satsa på att mina eller, och hoppas på att priserna stiger?

Problemet med det är ju att det inte bara är priserna som låga utan även svårigheten som är hög för tillfället . Men visst skulle det kunna bli som med bitcoins att båda stiger otroligt mycket och dagens svårigheten skulle vara minimal i jämförelse.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

kommer inte svårighetsgraden att gå ner när det blir för svårt?

Ursäkta?

Permalänk
Skrivet av mir0:

kommer inte svårighetsgraden att gå ner när det blir för svårt?

Så fungerade det inte med bitcoin. den svårighetsgraden är fortfarande ofattbart hög för oss med "vanliga" riggar.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halfow:

Har du sett pris raset på ltc? Det är väldigt svårt att få tag på begagnade amd kort som presterar bra kh/s, av just den anledningen att de är bra på att mina. Bäst kh/s per krona är just nu 280x av de som finns nya. 1000w borde klara tre eller fyra kort beroende på klock och kvalitet på agget. Kan räkna grovt 200w per 280x (endast grafikkort).

Som svårigheterna är nu är skulle jag säga att de är svårt att tjäna igen riggen, dock kan man om man ändå ska uppgradera satsa på något lite bättre och hoppas på att tjäna in mellan skillnaden.

Köpte själv 2 280x nyligen, hoppas på att kunna köpa vattenblock för de dom gräver fram, men även de känns osäkert med hur priserna ser ut idag :/

280x drar 260W +-10% beroende på fabrikat i normalklock när man GPU minar.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Ursäkta?

är noob i detta område ;/

Permalänk
Medlem

Du ska ha råd att förlora dina pengar om det går åt helsike. Har du det och det inte gör dig speciellt mycket om det skulle hända så kör på.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

280x drar 260W +-10% beroende på fabrikat i normalklock när man GPU minar.

väggen eller i burken?

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halfow:

väggen eller i burken?

Google är din vän.

I burken, alltså bara kortet i sig.

Mvh

Visa signatur

G O O G L E
Det är inte så svårt...

Permalänk
Inaktiv

I dagsläget med gårdagens värde-krasch så kostar det väl i stort sett mer pengar att majna coins än vad de är värda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

I dagsläget med gårdagens värde-krasch så kostar det väl i stort sett mer pengar att majna coins än vad de är värda.

Du måste ner under 7USD per LTC ifall du har runt 1.2 kronor per KW pris för att du ska förlora på det (Ifall du använder 280x, 7950, 7970). Iaf med denna difficulty. Just nu drar en 280x in ungefär 19kr per dag.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OskarW90:

Du måste ner under 7USD per LTC ifall du har runt 1.2 kronor per KW pris för att du ska förlora på det (Ifall du använder 280x, 7950, 7970). Iaf med denna difficulty. Just nu drar en 280x in ungefär 19kr per dag.

Phew... 19 spänn per DAG Det är verkligen inte värt besväret då. Skulle hellre jobba på McDonken för 100 spänn i timmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Phew... 19 spänn per DAG Det är verkligen inte värt besväret då. Skulle hellre jobba på McDonken för 100 spänn i timmen.

400 spänn i månaden efter att elen är betald, för att göra inget? Om värdet hoppar upp till 40USD igen så kommer du ligga på runt 50 spänn om dagen per kort. dvs, du tjänar igen allt du lägger ner på runt 1½ månad.

Litecoins teoretiska värde ligger på 1/4 av bitcoin, dvs även runt 500USD per bitcoin, så har LTC möjlighet att dra in 140 spänn per dag.
eller runt 3papp i månaden på ett Kort!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

400 spänn i månaden efter att elen är betald, för att göra inget? Om värdet hoppar upp till 40USD igen så kommer du ligga på runt 50 spänn om dagen per kort. dvs, du tjänar igen allt du lägger ner på runt 1½ månad.

Litecoins teoretiska värde ligger på 1/4 av bitcoin, dvs även runt 500USD per bitcoin, så har LTC möjlighet att dra in 140 spänn per dag.
eller runt 3papp i månaden på ett Kort!

Såå tror du att Lite coinsarna kommer stiga i värde? Och om du säger att man kan tjäna 140kr på ett kort, vilket kort då?

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Jacke123;14204342"]Såå tror du att Lite coinsarna kommer stiga i värde? Och om du säger att man kan tjäna 140kr på ett kort, vilket kort då?[/QUOTE

Om LTC går upp till 100USD styck (Vilken den har potential till, då den i teorin är värd 1/4 av BTC) så drar du in ungefär 20USD per dag på ett 280x.

Just nu ligger LTC på blygsamma 15 USD styck så det är nog inget du kommer se detta året iaf.

Jag drar in 60 kr om dagen på Dogecoins, men svårighetsgraden skjuter i höjden så det lär inte vara i många dagar. Man får ju vara glad om man kan dra in lunchen varje dag

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Hej!
Min kompis har börjat att mina dogecoins men han får ett error med CUIminer.
Tänkte om någon visste vad det är och hur man kan fixa det? Tack:)

Traceback (most recent call last):
File "guiminer.py", line 18, in <module>
File "pyopencl\__init__.pyo", line 4, in <module>
File "pyopencl\_cl.pyo", line 12, in <module>
File "pyopencl\_cl.pyo", line 10, in __load
ImportError: DLL load failed: Det går inte att hitta den angivna modulen.

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Skrivet av Halfow:

Har du sett pris raset på ltc? Det är väldigt svårt att få tag på begagnade amd kort som presterar bra kh/s, av just den anledningen att de är bra på att mina. Bäst kh/s per krona är just nu 280x av de som finns nya. 1000w borde klara tre eller fyra kort beroende på klock och kvalitet på agget. Kan räkna grovt 200w per 280x (endast grafikkort).

Som svårigheterna är nu är skulle jag säga att de är svårt att tjäna igen riggen, dock kan man om man ändå ska uppgradera satsa på något lite bättre och hoppas på att tjäna in mellan skillnaden.

Köpte själv 2 280x nyligen, hoppas på att kunna köpa vattenblock för de dom gräver fram, men även de känns osäkert med hur priserna ser ut idag :/

Ursäkta mig, men jag måste bara ställa en följdfråga

Enligt Hardware comparasion list så borde väll ett 7950 ligga bättre till än 280x, alltså inte antal Kilohashes, utan antal kilohashes/watt som kortet drar. Det ser ju ut som att 280x vill ha 750w, medan 7950 bara vill ha 500?

Sen var det någon som nände dryga 250w per 280x, men stämmer det verkligen eftersom det står 750w?

MVH

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Ursäkta mig, men jag måste bara ställa en följdfråga

Enligt Hardware comparasion list så borde väll ett 7950 ligga bättre till än 280x, alltså inte antal Kilohashes, utan antal kilohashes/watt som kortet drar. Det ser ju ut som att 280x vill ha 750w, medan 7950 bara vill ha 500?

Sen var det någon som nände dryga 250w per 280x, men stämmer det verkligen eftersom det står 750w?

MVH

www.google.se

Ett 280x drar i runda slängar 250w.
Siffrorna du nämner är troligtvis hela system, troligtvis med ett flertal grafikkort.

Mvh

Visa signatur

G O O G L E
Det är inte så svårt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Ursäkta mig, men jag måste bara ställa en följdfråga

Enligt Hardware comparasion list så borde väll ett 7950 ligga bättre till än 280x, alltså inte antal Kilohashes, utan antal kilohashes/watt som kortet drar. Det ser ju ut som att 280x vill ha 750w, medan 7950 bara vill ha 500?

Sen var det någon som nände dryga 250w per 280x, men stämmer det verkligen eftersom det står 750w?

MVH

Kan hända, 750w?? Polaren kör dubbla 280x på de har inte koll på khs/watt ratio då jag har boende där elen ingår. Oavsett är ju 280x/7970 lite roligare kort än 7950 när man spelar i stället för att mina men tänk på att om du kör flera kort skita i cf bryggan då den sänker din khs ganska mycket då beräkningarna är små men många

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Skrivet av tarmYg:

www.google.se

Ett 280x drar i runda slängar 250w.
Siffrorna du nämner är troligtvis hela system, troligtvis med ett flertal grafikkort.

Mvh

Ok, tack! Avbeställde precis 7950n och la en order på en Gigabyte 280x OC, hoppas det fungerar, nätagget är ändå guldcertifierad samt processorn är väldigt strömsnål. Tack!

Skrivet av Halfow:

Kan hända, 750w?? Polaren kör dubbla 280x på de har inte koll på khs/watt ratio då jag har boende där elen ingår. Oavsett är ju 280x/7970 lite roligare kort än 7950 när man spelar i stället för att mina men tänk på att om du kör flera kort skita i cf bryggan då den sänker din khs ganska mycket då beräkningarna är små men många

Haha, drömmen med gratis el Tack för hjälpen!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T