Permalänk
Medlem

Ta med sig dator på tåg.

Tjenare!

Jag ska ta med mig datorn till Alingsås från Lund och har ett problem att jag inte har någon väska eller liknande att ha den i under frakt och tågfärden. Jag sitter på en CM Storm Stryker chassi (Exakta mått: 250.0 x 605.6 x 578.5 mm). Tyvärr har jag ej lådan till chassit pga att Inet byggde ihop datorn åt mig. Några tips eller idéer ni kan dela med er av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bredhe:

Tjenare!

Jag ska ta med mig datorn till Alingsås från Lund och har ett problem att jag inte har någon väska eller liknande att ha den i under frakt och tågfärden. Jag sitter på en CM Storm Stryker chassi (Exakta mått: 250.0 x 605.6 x 578.5 mm). Tyvärr har jag ej lådan till chassit pga att Inet byggde ihop datorn åt mig. Några tips eller idéer ni kan dela med er av?

Montera ut kylaren om den är för stor och tung. (CPU)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Montera ut kylaren om den är för stor och tung. (CPU)

Vikten är inte problemet utan det är att jag inte har en väska att ha plats med den i... Vill transportera den så säkert som möjligt utan att skada chassit

Permalänk
Medlem

Vira in den i en filt eller täcke och stoppa hela paketet i en säck:D

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk
Skrivet av bredhe:

Vikten är inte problemet utan det är att jag inte har en väska att ha plats med den i... Vill transportera den så säkert som möjligt utan att skada chassit

Öresundstågen har ju cykelvagn där det är "helt öppet" med nedfällbara säten. Jag vet att det är segt att sitta på ett sånt säte i 3hrs+ ner till Lund från Göteborg, men man överlever. Ställ datorn in till väggen och sätt dig bredvid så händer nog ingenting.

Permalänk
Medlem

Handduk + sopsäck? Alla lösningar är bra utom dom dåliga

Liggandes med moderkortplåten nedåt, så inte kylaren knäcker kortet.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av bredhe:

Vikten är inte problemet utan det är att jag inte har en väska att ha plats med den i... Vill transportera den så säkert som möjligt utan att skada chassit

Tror syftet att montera ut kylaren var att den inte ska knäcka moderkortet under den skumpiga resan. (Du måste ju ändå bära med dig kylaren om du ska kunna använda datorn så vikten är ju densamma)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag har tagit med mig en dator ifrån värnamo till göteborg utan några helst problem. Kom in med datorn och lägg den där var man lägger sina större väskor "tåg bagaget".

Brukar vara innan man går in och sätter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Jag har tagit med mig en dator ifrån värnamo till göteborg utan några helst problem. Kom in med datorn och lägg den där var man lägger sina större väskor "tåg bagaget".

Brukar vara innan man går in och sätter sig.

Är rädd att den kommer att bli stulen dock... Har 770 SLI och annat smått och gott i den så det är det sista jag vill :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuaWUbIufvqW:

Öresundstågen har ju cykelvagn där det är "helt öppet" med nedfällbara säten. Jag vet att det är segt att sitta på ett sånt säte i 3hrs+ ner till Lund från Göteborg, men man överlever. Ställ datorn in till väggen och sätt dig bredvid så händer nog ingenting.

Jag ska ta SJ tåg men annars var det en bra idé

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bredhe:

Är rädd att den kommer att bli stulen dock... Har 770 SLI och annat smått och gott i den så det är det sista jag vill :/

Skulle inte tro att man lyckas gå långt med datorn iof om man säger till de andra och ber de snällt ha ett öga på den så är den säker men det är väldigt sällan att större väskor har blivit stulna. De väger ju inte lite heller.

Dessutom kör bussgods detta sj med, av egen erfarenhet.

Permalänk

Skulle montera datorn på något liknande dvs en lastkärra modell mindre

Sen försöka täcka så mycket som möjligt av datorn och regelbundet kolla till den.
Skulle även kolla med bistron eller nån tågpersonal om de kan förvara den på nått säkert ställe då den är så pass dyr. Är dock tveksam att någon skulle sno den bara så där då en dator är så pass tung.

Är du riktigt paranoid kan du ställa dig vid datorn så du ser den vid varje stopp. Kan dock se misstänksamt ut då andra kanske oroar sig över sitt eget bagage och ser nån stå och glo

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Skulle montera datorn på något liknande dvs en lastkärra modell mindre
http://handla.swedol.se/images/large/VT-71539.jpg

Sen försöka täcka så mycket som möjligt av datorn och regelbundet kolla till den.
Skulle även kolla med bistron eller nån tågpersonal om de kan förvara den på nått säkert ställe då den är så pass dyr. Är dock tveksam att någon skulle sno den bara så där då en dator är så pass tung.

Är du riktigt paranoid kan du ställa dig vid datorn så du ser den vid varje stopp. Kan dock se misstänksamt ut då andra kanske oroar sig över sitt eget bagage och ser nån stå och glo

Har faktiskt en lastkärra hemma som jag använde när jag skulle ta in datorn på Dreamhack så det borde nog kunna funka Får kanske dock plugga igen hål mm i den så det inte kommer in regn i den. TACK!

Permalänk
Medlem

Kan du inte ha den vid dina fötter nånstans? Eller det kanske inte är tillåtet eller får plats? Jag åker aldrig tåg så har ingen aning egentligen

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azpire:

Kan du inte ha den vid dina fötter nånstans? Eller det kanske inte är tillåtet eller får plats? Jag åker aldrig tåg så har ingen aning egentligen

Samma här men det kanske funkar, hoppas på att det inte är någon som stör sig på att jag har den där isåfall

Permalänk

Det är bara att ha den vid dina fötter. Skjut in den under stolen. Lägg den vid bagaget. Beror helt på vart i tåget du sitter vart är är smidigt att förvara den.

Ställ den på golvet mellan dina dina ben och sitt närmast fönstret. Inga problem alls.

gå på gå av va nöjd spela

Permalänk
Medlem

Slå in datorn i ett gammalt lakan, eller ännu bättre påslakan, och fixera med tejp. Slå en lastrem runt datorn och använd som bärhandtag, har du ingen själv kan du säkert låna en av någon som har bil, alla som har takräcke har ett par sådana liggandes i skuffen

Förslaget med en pirra var ju inte dumt heller, i alla fall om du kan få tag i en dito som är liten nog att gå in på lasthyllorna ovanför sätena tillsammans med datorn.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Slå in datorn i ett gammalt lakan, eller ännu bättre påslakan, och fixera med tejp. Slå en lastrem runt datorn och använd som bärhandtag, har du ingen själv kan du säkert låna en av någon som har bil, alla som har takräcke har ett par sådana liggandes i skuffen

Förslaget med en pirra var ju inte dumt heller, i alla fall om du kan få tag i en dito som är liten nog att gå in på lasthyllorna ovanför sätena tillsammans med datorn.

Bra förslag!