PowerColor Radeon R9 280x 3GB för 1999 kr

Permalänk

Trist :/ ser ut som du fått ett måndagsexemplar mitt 280x OC ligger på 30 grader i idle med 20% fläkt.

Visa signatur

CPU I-7 3930K | MB Asus Rampage IV Extreme | GPU 2x Powercolor OC 280x | Minne Corsair Vengeance DDR3 1600 (32GB) | Skärm X-Star DP2710 "Glossy" | Chassi Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

Köpte två st av dessa och jag måste bara meddela er om att det nog är det sämsta köpet någonsin, eller så är det fel på grafikkortet/kylaren.

Jag prövade att mina lite Litecoins med ett av korten, med relativt låga inställningar, och temperaturen låg på ca 87c med 100% fläkthastighet. För att ge er en jämförelse så minade Powercolor i ca 430khash/s, medan Sapphire dual-x(som tydligen ska vara dåliga) ligger på ca 720khash/s med en temp på ca 80c och fläkten på ca 41%.

Kortfattat:
Sapphire - 720khash, 80c/41%
Powercolor - 430khash, 87c/100%

Har jag otur, eller såldes korten billigt pga deras dåliga design?

Permalänk
Medlem
Skrivet av azurex:

Köpte två st av dessa och jag måste bara meddela er om att det nog är det sämsta köpet någonsin, eller så är det fel på grafikkortet/kylaren.

Jag prövade att mina lite Litecoins med ett av korten, med relativt låga inställningar, och temperaturen låg på ca 87c med 100% fläkthastighet. För att ge er en jämförelse så minade Powercolor i ca 430khash/s, medan Sapphire dual-x(som tydligen ska vara dåliga) ligger på ca 720khash/s med en temp på ca 80c och fläkten på ca 41%.

Kortfattat:
Sapphire - 720khash, 80c/41%
Powercolor - 430khash, 87c/100%

Har jag otur, eller såldes korten billigt pga deras dåliga design?

Dåliga inställningar skulle jag påstå

Jag minear för fullt med ~700khash

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Dåliga inställningar skulle jag påstå

Jag minear för fullt med ~700khash

Hur är det dåliga inställningar om mitt Sapphire dual-x klarar av att mina 67% snabbare; ligga 7c lägre och knappt använda fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av azurex:

Hur är det dåliga inställningar om mitt Sapphire dual-x klarar av att mina 67% snabbare; ligga 7c lägre och knappt använda fläkten?

Ganska enkelt, varje kort/tillverkare kan man belasta olika därför krävs olika inställningar för olika kort

Här är en lista på inställningar och vad de ger

https://litecoin.info/Mining_hardware_comparison

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Ganska enkelt, varje kort/tillverkare kan man belasta olika därför krävs olika inställningar för olika kort

Här är en lista på inställningar och vad de ger

https://litecoin.info/Mining_hardware_comparison

Tack för att du försöker hjälpa, men det är i princip exakt samma inställningar på alla 280x. Jag har prövat de flesta och alla inställningar ger samma resultat - skadligt hög temp med 100% fläkthastighet.

Anledningen till att kortet ligger på 430khash är att jag inte vågar sätta i på 13, då i12 nästan bränner upp kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azurex:

Tack för att du försöker hjälpa, men det är i princip exakt samma inställningar på alla 280x. Jag har prövat de flesta och alla inställningar ger samma resultat - skadligt hög temp med 100% fläkthastighet.

Anledningen till att kortet ligger på 430khash är att jag inte vågar sätta i på 13, då i12 nästan bränner upp kortet.

Mycket möjligt att du fått ett defekt kort då, jag sitter 6st av dessa kort plus 2st 7970 från andra dealen och inga problem

dessa inställningar kör jag på ena windows burken

setx GPU_MAX_ALLOC_PERCENT 100
setx GPU_USE_SYNC_OBJECTS 1
.\cgminer-3.7.2-windows\cgminer.exe --scrypt -o stratum+tcp://pool.org:3333 -u user.worker -p pass -w 256 -g 2 --auto-fan --thread-concurrency 8932 --intensity 13

ligger på 75c

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Mycket möjligt att du fått ett defekt kort då, jag sitter 6st av dessa kort plus 2st 7970 från andra dealen och inga problem

dessa inställningar kör jag på ena windows burken

setx GPU_MAX_ALLOC_PERCENT 100
setx GPU_USE_SYNC_OBJECTS 1
.\cgminer-3.7.2-windows\cgminer.exe --scrypt -o stratum+tcp://pool.org:3333 -u user.worker -p pass -w 256 -g 2 --auto-fan --thread-concurrency 8932 --intensity 13

ligger på 75c

Hmm ungefär samma inställningar som mig, förutom att tempen ligger högt. Ska pröva sätta ihop en ny rig imorgon och se om det gör någon skillnad, alt om det andra kortet även är likadant.

Tackar för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Lillebror min köpte detta och sa att hans kort ligger upp mot 90 grader i belastning när
han spelat BF4 under ett tag.

Jag tycker detta låter högt på detta kort.

Är detta normalt och har man rätt att montera om kylaren och byta kylpasta för
att se om de blir bättre och ändå bytesrätt eller byta ut det mot ett nytt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Kan annars ändra fläktkurvan eftersom som maxar ut på 42% i original

Visa signatur

CPU I-7 3930K | MB Asus Rampage IV Extreme | GPU 2x Powercolor OC 280x | Minne Corsair Vengeance DDR3 1600 (32GB) | Skärm X-Star DP2710 "Glossy" | Chassi Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Lillebror min köpte detta och sa att hans kort ligger upp mot 90 grader i belastning när
han spelat BF4 under ett tag.

Jag tycker detta låter högt på detta kort.

Är detta normalt och har man rätt att montera om kylaren och byta kylpasta för
att se om de blir bättre och ändå bytesrätt eller byta ut det mot ett nytt.

Nej, men det blir svårt att bevisa att något sånt är gjort om man är försiktig. Men man får inte göra det.

Tycker 90 grader för vanligt BF4 är ganska högt. Jag maxade det med mitt när jag körde i ~800 fps i spelmenyn (vilket verkar vara betydligt tyngre än t ex olika benchmark-program). Då hade jag också ett Powercolor TurboDuo (som dock coil-whinade så jag ångrade köpet).

Jag nådde 83 grader i benchmarks. Testade aldrig BF4.

Men det är viktigt med övrig kylning i chassit. All värme måste bort, så en bakre fläkt som blåser ut är nästan prio. Front-fläktar in är såklart också viktigt.

Sen bör han se över fläktkurvan som ovan sa. Den är rätt klent tilltagen (men visst låter det därefter. ^^)

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Nej, men det blir svårt att bevisa att något sånt är gjort om man är försiktig. Men man får inte göra det.

Tycker 90 grader för vanligt BF4 är ganska högt. Jag maxade det med mitt när jag körde i ~800 fps i spelmenyn (vilket verkar vara betydligt tyngre än t ex olika benchmark-program). Då hade jag också ett Powercolor TurboDuo (som dock coil-whinade så jag ångrade köpet).

Jag nådde 83 grader i benchmarks. Testade aldrig BF4.

Men det är viktigt med övrig kylning i chassit. All värme måste bort, så en bakre fläkt som blåser ut är nästan prio. Front-fläktar in är såklart också viktigt.

Sen bör han se över fläktkurvan som ovan sa. Den är rätt klent tilltagen (men visst låter det därefter. ^^)

Jo tänkte på övrig kylning i hans låda så bad han vända på ena av fläktarna i sidodörren så att den blåser mot
grafikkortet och att den övre har utblås vid processorkylaren.

Har en Gamer good dator från Alina så är något sunket Cooler Master Silencio 550.

Sitter 1 st 120 mm i fronten finns plats för 2 där , 1 st 120 mm bakkant för utblås finns inga
platser för takfläkter och 2 st 120 mm i dörren båda har varit för utblås och den nedre kommer vändas
för inblås mot grafikkortet.

Så förhoppningen är att detta ska sänka tempraturen lite och har CPU 3570K klockad till 4.2 Ghz. (Noctua NH-C12P SE14)
http://www.komplett.se/noctua-nh-c12p-se14-cpu-kylare/581326#...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scu7h:

Det här är vad som händer när jag stresstestar kortet med Kombustor. Datorn stendör!!
FAN!! Var så GLAD när jag kom hem med kortet för en spelkväll, och grafiken var fantastisk när jag startade upp! Så händer detta, hatar att dra fram chassi, skruva och ha mig. Går detta lösa på något sätt, eller är kortet trasigt? Och, kommer jag isåfall få ett nytt av Webhallen tror ni?

http://www.youtube.com/watch?v=RqdbGNs16TI

Ser ut att vara samma problem som jag har med mitt Asus R9 280X. Felet beror (iaf i mitt fall) att nätagget har två 12V linor där varje lina har en strömbegränsning. Ena linan går till CPU och den andra går till moderkort, hårddiskar och PCIe. Eftersom grafikkortet kommer att dra väldigt mycke ström så räcker det helt inte till med en 12V lina utan att strömbegränsningen slår till och stänger ner nätagget. Man måste använda två 12V linor. Vad har du för nätagg? Då man kan kolla om det beror på samma sak för dig.

Permalänk

Tar tillbaka vad jag skrev i ett tidigare inlägg här - jag har visst coilwhine - och rejält med det när minnena belastas. Körde Kombustor och det tjuter nått så infernaliskt. Bara att köra RMA på det då...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x | RTX 3080 | 32 GB DDR4 | 1TB M2

Permalänk
Medlem

japp samma här stoppade in mitt precis och har coil whining än annan 5a är också att mitt kort var öppnat när jag fick de var inplastat men boxens plombering var bruten.... Samma som diamanten hade ....

Hade varit ett grymt bra kort kör dual monitors bf4 maxat i test rangen 92 fps gpu last 97% gick up till ca 71grader med fläkten på 44% låter inte alls mycket jämfört med mitt 6970 som var typ uppe i över 90 grader. Men Coil whine är så irriterande blir att åka och byta...

Permalänk
Medlem

Har nu beställt ett sånt här och jag hoppas att jag slipper stöta på liknande problem!

Permalänk
Medlem

Tänkte eventuellt köpa detta kort till en ny speldator men blir något avskräckt av allt jag läst här, dålig kylning, höga ljudnivåer, hög temp, etc. Vad tycker ni som haft det ett tag?
Är det bättre att köpa ett Asus GTX 760 DCII OC för samma pris istället?
Datorn kommer ha en i5 4670k cpu och köras på 1080p upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Log:

Tänkte eventuellt köpa detta kort till en ny speldator men blir något avskräckt av allt jag läst här, dålig kylning, höga ljudnivåer, hög temp, etc. Vad tycker ni som haft det ett tag?
Är det bättre att köpa ett Asus GTX 760 DCII OC för samma pris istället?
Datorn kommer ha en i5 4670k cpu och köras på 1080p upplösning.

Nej, köp Powercolor 280x. Gör en egen fläktkurva.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A