Permalänk
Medlem

Speldator nu vid mellandagsrean

Tjena! tänkte inhandla en ny dator. Har inte så stor hum vad som passar till vad, Köper jag en massa delar nu under mellandagsrean så passar de inte sen. Blir ingen HIT! Tänkte en dator som ska orka bf4 på ultra 60+ fps minst. Har en budget på 11.000kr, kan sträcka mig om de nu är så. Funderat på en i5 och ett 780. AMD kan jag inte ett smack om.
Min fråga är hur vet jag vilket moderkort som passar till vad? Passar alla minnen till alla morderkort? Eller bör jag bara be er kunniga sätta ihop en schysst dator till mig? OS och montering ska ICKE ingå!

EDIT : Har köpt 2 st Gigabyte GeForce GTX 770 2GB OC Windforce! 2199kr st. Vettifan om de va bra? värt de? Hade uppskattat om någon kan bygga ihop en dator som klarar SLI

MVH / Ricmrly

Permalänk
Medlem

Din tanke med Core i5 och GTX 780 är helt rätt.
Att hitta ett bra moderkort till det är lätt.
Det kan med bra delar gå på cirka 11.000kr. Vi får se.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Din tanke med Core i5 och GTX 780 är helt rätt.
Att hitta ett bra moderkort till det är lätt.
Det kan med bra delar gå på cirka 11.000kr. Vi får se.

Slängde ihop en låda, blev lite mer än 11.000. Hur klarar sig denna gemfört med en dator för 11.000kr? är de verkligen så stor skillnad på en dator för 11lök gentemot 14?

Är de något negativt med en liten låda? svårt att sätta ihop själv?

Tackar för input om ni vill ändra något! och varför?

Tänkte nog beställa en koreaskärm istället för dellskärmen!

http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-Matte-27...

Fridens

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4381550/2013-12-22

Permalänk

Det är klart det blir dyrare med det chassit, mITX och en 250GB stor SSD. Det är även rätt onödigt med en hybrid hårddisk då du har en SSD.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är klart det blir dyrare med det chassit, mITX och en 250GB stor SSD. Det är även rätt onödigt med en hybrid hårddisk då du har en SSD.

780 ti är bättre förresten? MYCKET bättre ? hade en 120ssd innan o då fick ja plats med bf3 och några andra spel,resten på min 1tb. tänkte mer slänga in alla spel på SSDn. Jo det är nog sant med sshd! ett annat chassi 900kr + nätagg 500kr ? tänkte de va desammma. Men låter de mycket mer och kyler inte lika bra tar jag hellre ett fractal design r4 tror ja de heter

Permalänk
Medlem

780ti är mycket bättre, om så bara för minnesmängden.
2 Gb är verkligen i minsta laget om du ändå ska köpa nytt.

Sen kan ju i7 vara värt att kika på, men ingen prioritet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 4
Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Då det inte är första gången så är det hög tid att ta till sig reglerna, nästa gång blir din tråd troligtvis låst och du förlorar rätten att ställa din fråga på forumet.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

2 st Gigabyte GeForce GTX 770 2GB OC Windforce. blir väll 4gb ? så de räcker väll rätt långt? läste någon tråd här där många valde 2gb ist för 4gb, (vet inte varför, tror de va mer power i 2gb)

Så i5 går helt utmärkt att köra tsm med grafikkorten?
Skulle du kunna slänga ihop en kundkorg på moderkort som klarar sli, nätagg minnen osv

Permalänk
Hjälpsam

Spelar ingen roll hur många 2Gb kort du sätter i, du får ändå bara 2Gb. . du parallell kopplar korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Spelar ingen roll hur många 2Gb kort du sätter i, du får ändå bara 2Gb. . du parallell kopplar korten

då fattar jag, Men va de ett dåligt köp menar ni? 2gb är lite? jag borde köpt 4gb kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Du syftade på 780 vs 780 ti ??

inte 780 ti vs 770 SLI ?

Jag kikar förfullt just nu, går spelen bättre med flera trådar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricmrly:

då fattar jag, Men va de ett dåligt köp menar ni? 2gb är lite? jag borde köpt 4gb kort?

Om du ska köra på en skärm räcker 2gb verisionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeezZ:

Om du ska köra på en skärm räcker 2gb verisionen

Härligt att höra, Ja det ska jag. fick lite tankar på om ja skulle skicka tillbaka korten. då va de uträtt, bra kort alltså!
Vill någon slänga ihop en kundkorg? jag har inte en blekaste aning vad som passar till vad

Permalänk
Medlem

Jag tror att 2st GTX 770 2GB kan få problem med video minnet om du lirar på ultra. Kommer inte ihåg. Kanske bara var över 1080p videominnet ej räckte i bf4. När de testade gtx 690 fick ju de problem just pga videominnet. Men som sagt...kanske är lungt i 1080p. Du får kolla testerna sweclockets gjorde

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Jag tror att 2st GTX 770 2GB kan få problem med video minnet om du lirar på ultra. Kommer inte ihåg. Kanske bara var över 1080p videominnet ej räckte i bf4. När de testade gtx 690 fick ju de problem just pga videominnet. Men som sagt...kanske är lungt i 1080p. Du får kolla testerna sweclockets gjorde

Hittar inget test, kanske vart ett dumt köp? Ska jag lämna tillbaka dom o ta ett 780 3-4g ist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricmrly:

Hittar inget test, kanske vart ett dumt köp? Ska jag lämna tillbaka dom o ta ett 780 3-4g ist?

http://www.sweclockers.com/recension/17074-nvidia-geforce-gtx...

Här har du tester, på gigabytes 770 2gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricmrly:

Kollade testerna och 770 SLI får mycket mindre minsta FPS. Men detta är bara ett problem i ultra @ 1440p. Så lirar du i 1080p verkar det inte vara några problem

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |