Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Vissa TV-apparater har "spelläge"s funktion, såsom min Samsung, se om du hittar något sånt.

Har kollat i menyerna och det enda jag kan hitta i inställningarna är följande:
[BILD]
* Bildläge: Standard, Medelstark, Anpassad, Dynamisk
* Färgtemperatur: Sval, Medium, Varm, Anpassad
* Bildkvot: Automatisk, 4:3, 16:9, Full, Zoom, Texting, Smart Zoom
* Brusreducering: Av, Låg, Medium, Hög
* MEMC: Av, Standard, Strong
* Skärm (Utgråad och går inte att klicka på)
* Bakgrundsbelysning: 1-10

Sen är det inställningar för Kanal, Ljud, Tid, Alternativ (som bara innehåller saker som OSD-språk, HDMI CEC och sådant, inget Gamemode eller liknande), Lås och Avsluta.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Nu blandar du ihop lite olika saker. Hobbits HFR innebar inte högre"hz", utan högre FPS, frames per second. Samtliga filmer som går på TVn visas alltid i 24 FPS (30 i få fall), oavsett om TVn har på 100hz eller 50 (eller 200 eller 800 som finns på vissa) vilket leder till att samma bild ofta visas flera gånger, och i 100hz- och uppåtfallen så handlar det om att TVn gör en egen bedömning "ungefär hur nästa bild bör se ut". TVns 100hz är alltså en efterbehandling som sker "i TVn" medans HFR har gjorts vid själva inspelningen, vilket innebär att man faktiskt har spelat in med mer än 24 frames för varje sekund. Det är därför som Hobbits HFR känns så underbar, för det är en verklig, faktiskt höjning på FPSn från 24 som varit standard.

48 hz och 48 fps är samma sak. Hobbit är inspelad i 48 hz (eller fps), men denna teknik är vad jag vet än så länge bara möjlig på bio.
Samma bild visas inte flera gånger, utan tvn tar 2 bilder, och beroende på hur många "hz" den har så gissar den hur bilderna ska se ut mellan dessa två riktiga bilder.
Ju högre "hz", desto fler bilder gissar tvn. Därför blir det ofta olika artifakter, så som crosshairs som försvinner eller bilar som hoppar frammåt. Vissa märken har bättre "bildförbättringstekniker" medans andra är sämre. Själv tycker jag att allt detta trams ser hemskt ut, har dock inte sett Hobbit i äkta 48 fps så jag uttalar mig inget om det.

Till TS: Anledningen till att JVC ser mer "levande" ut är att den hade påslagen "bildförbättringsteknik" och Samsungen hade inte det. Försäljningsteknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja exakt. Det är därför som de flesta hittills har rådit dig att försöka stänga av samtliga funktioner. Kolla i manualen, mycket möjligt att det finns info om hur man bör göra när man vill kolla via PC. Rent allmänt brukar det vara en bra idé att använda dig av "PC"-utgången på TVn, som finns till 90% säkerhet. Den utgången kan dock istället vara en DVI-utgång, bara att införskaffa en sådan kabel isf.

Det finns en "PC-IN"-anslutning i tvn, men hur är upplösningen på den? Jag tror det är VGA och då är det väl inte Full HD?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Du behöver inte förklara interpolering för mig. Slutresultatet blir samma, fler bilder per sekund - även om det såklart blir bättre om man filmat i 48+ från början.

Har egentligen inte sett hur det ser ut på någon TV-apparat, men 48 FPS med SVP på en kraftfull dator ser verkligen sjukt bra ut (tvivlar dock på att det blir lika bra med en klen tv-processor som ska interpolera till 120Hz).

Skickades från m.sweclockers.com

Reagerade mest på att du tog upp "24hz" och hobbits FPS i samma mening, då de har väldigt lite att göra med varandra, och 24hz är ju ingen som kollar på

Slutresultatet blir densamma om man kallar det för fler bilder per sekund ja, men det är fortfarande en stor skillnad mellan något som visas i 100FPS (spel) och en film som går i 24FPS men som körs på en 100hz TV-skärm. Ja, antalet "bilder per sekund" är exakt densamma. Men interpolering vs 100 "riktiga" fps går inte ens att jämföra.

Att TV-apparaternas trixande med uppdateringsfrekvensen är fyskam jämfört med "riktiga"fps kan vi nog vara överens om

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

48 hz och 48 fps är samma sak. Hobbit är inspelad i 48 hz (eller fps), men denna teknik är vad jag vet än så länge bara möjlig på bio.
Samma bild visas inte flera gånger, utan tvn tar 2 bilder, och beroende på hur många "hz" den har så gissar den hur bilderna ska se ut mellan dessa två riktiga bilder.
Ju högre "hz", desto fler bilder gissar tvn. Därför blir det ofta olika artifakter, så som crosshairs som försvinner eller bilar som hoppar frammåt. Vissa märken har bättre "bildförbättringstekniker" medans andra är sämre. Själv tycker jag att allt detta trams ser hemskt ut, har dock inte sett Hobbit i äkta 48 fps så jag uttalar mig inget om det.

Till TS: Anledningen till att JVC ser mer "levande" ut är att den hade påslagen "bildförbättringsteknik" och Samsungen hade inte det. Försäljningsteknik.

Kan vara så, jag gick dock på det, men jag är ganska nöjd ändå Kan jag få ordning på det här input-lagget så är jag supernöjd

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Samma bild visas inte flera gånger, utan tvn tar 2 bilder, och beroende på hur många "hz" den har så gissar den hur bilderna ska se ut mellan dessa två riktiga bilder.
Ju högre "hz", desto fler bilder gissar tvn. Därför blir det ofta olika artifakter, så som crosshairs som försvinner eller bilar som hoppar frammåt. Vissa märken har bättre "bildförbättringstekniker" medans andra är sämre. Själv tycker jag att allt detta trams ser hemskt ut, har dock inte sett Hobbit i äkta 48 fps så jag uttalar mig inget om det.

Ja, det var ju exakt det jag sa...TVn gör en egen bedömning "ungefär hur nästa bild bör se ut". Tack för att du utvecklade mitt svar. Detta gäller bara vid 100hz och över, på äldre TVn med endast 50hz så fanns det ingen interpolation, utan endast blur motion, därav "samma bild visas flera gånger".

Hobbit i 48 fps är fantastiskt, rekommenderar definitivt. Är man van "gamer" så känns det mer naturligt än något annat.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Det finns en "PC-IN"-anslutning i tvn, men hur är upplösningen på den? Jag tror det är VGA och då är det väl inte Full HD?

Tvivlar på att det är VGA, kollar det först. Är det vanlig DVI så är det lugnt, är det VGA så behåller du HDMI.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tvivlar på att det är VGA, kollar det först. Är det vanlig DVI så är det lugnt, är det VGA så behåller du HDMI.

Det ärr tyvärr en VGA :/

Skrev fel
Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Tråkigt värre. Inte för att vara den som är den, men att köpa en tv utan DVI och endast med VGA idag.... hade nästan lämnat tillbaka den och köpt en nyare för ungefär samma pris. Att bilden är så bra behöver du inte oroa dig för, samtliga TVn idag har 100hz interpolering.

Kolla som sagt först om du hittar någon typ av PC-inställning, eller någonstans där du kan stänga av alla typer av tjafs för att få en bättre inputlag. Hittar du inte....tja... om du är nöjd så är du nöjd, annars är det bara att marschera tillbaka (om dom har öppet köp dvs). Alternativt att du inte känner att det påverkar alltför mycket. Upp till dig nu

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Så kan det gå om man ska snåla.

Permalänk

Kan rekommendera denna tv om du vill lämna tillbaka
http://www.komplett.se/lg-50-plasma-tv-50pn650t/777411

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tråkigt värre. Inte för att vara den som är den, men att köpa en tv utan DVI och endast med VGA idag.... hade nästan lämnat tillbaka den och köpt en nyare för ungefär samma pris. Att bilden är så bra behöver du inte oroa dig för, samtliga TVn idag har 100hz interpolering.

Kolla som sagt först om du hittar någon typ av PC-inställning, eller någonstans där du kan stänga av alla typer av tjafs för att få en bättre inputlag. Hittar du inte....tja... om du är nöjd så är du nöjd, annars är det bara att marschera tillbaka (om dom har öppet köp dvs). Alternativt att du inte känner att det påverkar alltför mycket. Upp till dig nu

Hehe ja jag antog att du skulle svara något i den stilen Jag ska tänka över det!

Skrivet av Faulisto:

Så kan det gå om man ska snåla.

Nu ska du inte vara sån. Jag är student och har det dåligt ställt i min familj, finns inte så många alternativ än att snåla då.

Skrivet av bergggren:

Kan rekommendera denna tv om du vill lämna tillbaka
http://www.komplett.se/lg-50-plasma-tv-50pn650t/777411

Ska som sagt tänka över mitt beslut om att lämna tillbaka eller ha kvar den.
EDIT: Kollade in tv'n, och det ligger lite över budget :/ Hade först maxtak på 3k, men när jag såg JVCn i butik för bara 500kr mer så tänkte "äh vafan, bättre bild för bara 500kr, det får gå!", men 4k och uppåt är lite väl tyvärr :/

Skriver till en sak som jag glömde
Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av The Slayer:

Tycker du verkligen att det ser bättre ut med 100Hz?
Du måste vara den enda personen jag någonsin hört talas om som tycker det efter att man visat även okunniga personer skillnaden
Det ska vara 24 bilder per sekund när man kollar på film. Inget annat

Själv tycker jag 48fps kunde bli den nya standarden!
Tycker frame interpolation på min tv förbättrar hela upplevelsen när jag kollar på Blu-ray filmer. Det är ju klart inte samma sak som att se t.ex. Hobbit i 48fps pga "skuggor" och sånt som blir.

Tror ni att det kommer fler filmer i 48fps inom en snar framtid (förutom Hobbit-filmerna)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Hehe ja jag antog att du skulle svara något i den stilen Jag ska tänka över det!

Nu ska du inte vara sån. Jag är student och har det dåligt ställt i min familj, finns inte så många alternativ än att snåla då.

Ska som sagt tänka över mitt beslut om att lämna tillbaka eller ha kvar den.
EDIT: Kollade in tv'n, och det ligger lite över budget :/ Hade först maxtak på 3k, men när jag såg JVCn i butik för bara 500kr mer så tänkte "äh vafan, bättre bild för bara 500kr, det får gå!", men 4k och uppåt är lite väl tyvärr :/

Jag överväger också att lämna tillbaka den och byta den mot Samsungen istället, dock så verkar det som att de inte rear ut den längre.
Men det är 30 dagars öppet köp, så jag tänker avvakta ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixxen:

Jag överväger också att lämna tillbaka den och byta den mot Samsungen istället, dock så verkar det som att de inte rear ut den längre.
Men det är 30 dagars öppet köp, så jag tänker avvakta ett tag.

Kollade också precis efter Samsungen och den är inte kvar på rea, och verkar dessutom vara slut på alla håll! Så jag får nog sitta kvar på min JVC eftersom att det finns få TV-apparater för samma pris som erbjuder samma "specs" (Vad jag vet iaf, kollade iaf som en tok innan jag slog till och hittade inte så många)

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Kollade också precis efter Samsungen och den är inte kvar på rea, och verkar dessutom vara slut på alla håll! Så jag får nog sitta kvar på min JVC eftersom att det finns få TV-apparater för samma pris som erbjuder samma "specs" (Vad jag vet iaf, kollade iaf som en tok innan jag slog till och hittade inte så många)

Om vi har tur så kanske det dyker upp någonting bättre för det priset nu under januari!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixxen:

Om vi har tur så kanske det dyker upp någonting bättre för det priset nu under januari!

Kanske! Elgiganten har ju rea varje månad verkar det som, så det är väl inte helt omöjligt Men som sagt, jag får nog vänta ett tag, för jag menar 3,5k för en TV av den här "klassen" eller vad man ska säga skulle jag vilja kalla ett fynd, särskilt med tanke på att den kosta 6k från start Och den är ju bra på alla punkter förutom just input-lagget som blir från en dator.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Tråkigt värre. Inte för att vara den som är den, men att köpa en tv utan DVI och endast med VGA idag.... hade nästan lämnat tillbaka den och köpt en nyare för ungefär samma pris. Att bilden är så bra behöver du inte oroa dig för, samtliga TVn idag har 100hz interpolering.

Kolla som sagt först om du hittar någon typ av PC-inställning, eller någonstans där du kan stänga av alla typer av tjafs för att få en bättre inputlag. Hittar du inte....tja... om du är nöjd så är du nöjd, annars är det bara att marschera tillbaka (om dom har öppet köp dvs). Alternativt att du inte känner att det påverkar alltför mycket. Upp till dig nu

Fast öh... va? Rätta mig om jag har fel, men DVI-ingång på en TV är väl långt ifrån standard? Vet inte ens om jag någonsin sett det.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Kanske! Elgiganten har ju rea varje månad verkar det som, så det är väl inte helt omöjligt Men som sagt, jag får nog vänta ett tag, för jag menar 3,5k för en TV av den här "klassen" eller vad man ska säga skulle jag vilja kalla ett fynd, särskilt med tanke på att den kosta 6k från start Och den är ju bra på alla punkter förutom just input-lagget som blir från en dator.

Håller med!
Jag spelar ganska mycket på TV'n via datorn, och även på mitt Xbox, så input-lagget kommer jag att få dras med ganska ofta.
Men jag avvaktar som sagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Fast öh... va? Rätta mig om jag har fel, men DVI-ingång på en TV är väl långt ifrån standard? Vet inte ens om jag någonsin sett det.

Håller med, har faktiskt aldrig heller sett det, har endast sett VGA-ingångar när det gäller dator på TV :S

Skrivet av Dixxen:

Håller med!
Jag spelar ganska mycket på TV'n via datorn, och även på mitt Xbox, så input-lagget kommer jag att få dras med ganska ofta.
Men jag avvaktar som sagt!

Ah okej, ah det enda jag spelar är typ Fifa 14 på storbild, annars är det film och tv som gäller Och jag lyckades få bort det värsta input-lagget genom att stänga av lite grejs (MEMC och brusreducering bland annat), men det är fortfarande kvar lite.
Vi avvaktar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk

Lämna tillbaka TV:n om du inte är nöjd. Lämnade tillbaka en 42" LG för någon månad sen då inputlagen var outhärdlig. Köpte en SONY KDL42W653A istället, rekommenderas starkt om man ska lira TV-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

100hz är inte "äkta" 100hz, det är en efterbehandling. TVn tar ändå emot i 50hz. HDMI-kabelns förmåga spelar således ingen roll. Den enda gången man kommer märka av HDMI-kabeln är när man spelar spel och FPSen går över 60, då detta är motsvarande kabelns 60hz. Då kommer TVns "äkta" 50hz avbegränsa ändå (vissa tvn har ju 100 "äkta" hz men i detta fall tvivlar jag starkt på att det handlar om det).

Nu har du nog quotat fel person. För jag har inte sagt något om det är 100Hz äkta eller falsk 100Hz

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Fast öh... va? Rätta mig om jag har fel, men DVI-ingång på en TV är väl långt ifrån standard? Vet inte ens om jag någonsin sett det.

Du har faktiskt rätt, talade direkt i nattmössan. Vet inte varför, men jag tänkte på grafikkortsuttgången... får skylla på baksmällan etc.

PC-utgången är självklart alltid VGA på TVn... Vilket fortfarande stödjer fullHD, även om bilden kanske inte blir den bästa. Det som är DVI är ju utgången från grafikkortet.

Får be om ursäkt till TS för att jag fick mina tankar ihopblandade, tänkte "vilket jävla grafikkort har inte DVI-utgång"... så skönt fel det kan gå

edit: TS bör ändå fundera på att lämna tillbaka TVn om inputlagget är över hans gräns för uthärdligt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Jag stötte dock på ett problem när jag kopplade min hdmi-kabel från datorn till Tv'n, för då var det ett enormt input-lag, t.ex när jag rörde på musen så släpade det ganska mycket.
Så finns det något sätt man kan fixa till detta? Eller är det något man får leva med helt enkelt?

Du kan fixa det om du använder en VGA kabel så får du mycket mindre input lag, och den klarar full HD.

Men jag vet inte sen hur det fungerar om man skulle koppla en spelkonsol till den, för de har inte VGA. Kanske kunde man stoppa in en HDMI kabel i VGA uttaget i TV:n via en HDMI-VGA konverterare, och på det sättet lura TVn att tro att du använder en dator.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krissmeister:

Lämna tillbaka TV:n om du inte är nöjd. Lämnade tillbaka en 42" LG för någon månad sen då inputlagen var outhärdlig. Köpte en SONY KDL42W653A istället, rekommenderas starkt om man ska lira TV-spel.

Skrivet av Mithras:

Du har faktiskt rätt, talade direkt i nattmössan. Vet inte varför, men jag tänkte på grafikkortsuttgången... får skylla på baksmällan etc.

PC-utgången är självklart alltid VGA på TVn... Vilket fortfarande stödjer fullHD, även om bilden kanske inte blir den bästa. Det som är DVI är ju utgången från grafikkortet.

Får be om ursäkt till TS för att jag fick mina tankar ihopblandade, tänkte "vilket jävla grafikkort har inte DVI-utgång"... så skönt fel det kan gå

edit: TS bör ändå fundera på att lämna tillbaka TVn om inputlagget är över hans gräns för uthärdligt.

Jag lämnar inte tillbaka Tvn! Samsungen för 3k är slut för längesen och rean borta, och för min budget (absolut max ca 3,5k) så får man inte så mycket bättre tv än detta vad jag vet. Och den fungerar utmärkt till allt annat så den får vara kvar!

Skrivet av nitroid:

Du kan fixa det om du använder en VGA kabel så får du mycket mindre input lag, och den klarar full HD.

Men jag vet inte sen hur det fungerar om man skulle koppla en spelkonsol till den, för de har inte VGA. Kanske kunde man stoppa in en HDMI kabel i VGA uttaget i TV:n via en HDMI-VGA konverterare, och på det sättet lura TVn att tro att du använder en dator.

Det är alltså Full HD-upplösning över VGA? Jag hade för mig att den bara stödde 720 typ, men vad skiljer Full HD VGA gentemot Full HD DVI? Vet att VGA är analogt och DVI är digitalt, men vad är det för skillnader i bild?
Och jag äger ingen konsol så det spelar ingen roll. För mig är det PC all the way och har varit det nästan hela mitt liv (förutom när jag var mindre och körde mycket CoD och liknande på konsol).

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Jag lämnar inte tillbaka Tvn! Samsungen för 3k är slut för längesen och rean borta, och för min budget (absolut max ca 3,5k) så får man inte så mycket bättre tv än detta vad jag vet. Och den fungerar utmärkt till allt annat så den får vara kvar!

Det är alltså Full HD-upplösning över VGA? Jag hade för mig att den bara stödde 720 typ, men vad skiljer Full HD VGA gentemot Full HD DVI? Vet att VGA är analogt och DVI är digitalt, men vad är det för skillnader i bild?
Och jag äger ingen konsol så det spelar ingen roll. För mig är det PC all the way och har varit det nästan hela mitt liv (förutom när jag var mindre och körde mycket CoD och liknande på konsol).

Så länge du är nöjd

Ja, VGA stödjer 1080p. Har för mig att det är upp till 24-något x 15-något.

Däremot är det stor risk att man får diverse problem med bilden. Skillnaden är den som är allmän mellan analog och digital, dvs. att analog har ett spektrum från bra till dålig, och kan ha en variation av problem eller ha en "sämre" bild, medan digital antigen har en bra bild, eller inte.

Jag rekommenderar att du testar med VGA-ingången, bara känn till att VGA inte kan förflytta ljudsignaler (till skillnad från DVI som faktiskt kan, vilket gör att DVI -> HDMI faktiskt fungerar med ljud i många fall) Kan ju vara så att TVn har bra stöd för VGA och därmed kommer ge lika bra bild, och lägre inputlag. Skadar inte att testa

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Du får inte ut 100Hz till film i alla fall för HDMI klarar bara 60Hz.

Fortfarande fel! hdmi kan skicka ut mer än 100hz.

Hdmi 1.4 kabel klarar av det.... bara en skröna att hdmi inte pallar mer än 60hz och har bevisats gång på gång att det är fel och att den klarar över 100/120hz.

Köp en ny hdmi kabel mannen 1.4 kabel så ska du se att du får ut mer än 60hz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Köp en ny hdmi kabel mannen 1.4 kabel så ska du se att du får ut mer än 60hz...

Det förutsätter dels att både TV och grafikkort stödjer 1.4, och dels att TV:n faktiskt kan ta in uppdateringsfrekvenser > 60 Hz. Hur många klarar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Så länge du är nöjd

Ja, VGA stödjer 1080p. Har för mig att det är upp till 24-något x 15-något.

Däremot är det stor risk att man får diverse problem med bilden. Skillnaden är den som är allmän mellan analog och digital, dvs. att analog har ett spektrum från bra till dålig, och kan ha en variation av problem eller ha en "sämre" bild, medan digital antigen har en bra bild, eller inte.

Jag rekommenderar att du testar med VGA-ingången, bara känn till att VGA inte kan förflytta ljudsignaler (till skillnad från DVI som faktiskt kan, vilket gör att DVI -> HDMI faktiskt fungerar med ljud i många fall) Kan ju vara så att TVn har bra stöd för VGA och därmed kommer ge lika bra bild, och lägre inputlag. Skadar inte att testa

Detta ska jag absolut testa! Måste dock hitta en lång VGA-kabel bara... Har en 10m HDMI som jag kör med just nu (Deltaco från Dustin för ca 100kr!)

Skrivet av 120hz:

Fortfarande fel! hdmi kan skicka ut mer än 100hz.

Hdmi 1.4 kabel klarar av det.... bara en skrön att hdmi inte pallar mer än 60hz och har bevisats gång på gång att det är fel och att den klarar över 100/120hz.

Köp en ny hdmi kabel mannen 1.4 kabel så ska du se att du får ut mer än 60hz...

Testar nog VGA-kabel först, och blir det inte jättebra så nöjer jag mig med lite input-lagg + vanlig billig HDMI-kabel Om du inte kan hitta en jäkligt billig HDMI 1.4-kabel på 10m förstås

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Detta ska jag absolut testa! Måste dock hitta en lång VGA-kabel bara... Har en 10m HDMI som jag kör med just nu (Deltaco från Dustin för ca 100kr!)

Testar nog VGA-kabel först, och blir det inte jättebra så nöjer jag mig med lite input-lagg + vanlig billig HDMI-kabel Om du inte kan hitta en jäkligt billig HDMI 1.4-kabel på 10m förstås

Onödigt att köpa en 1.4 HDMI kabel, din TV klarar inte av mer än 60hz ändå med största sannolikhet. Inte många TVn som klarar av mer än så. Dessutom måste du ha ett grafikkort som har stöd för 1.4

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |