Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dannepanne:

Om "forskare" (läs IPCC) får i uppdrag att hitta något
och misslyckas med detta så borde man rapportera detta och därmed vore historien om CAGW slut.

Första gången man tittade på ett energispektrum från LHC och inte såg Higgsbosonen så sa man inte "nähäpp, vi ser den inte, motbevisat!". En mätpunkt gör ingen sommar. Det som är viktigt är att ha en process där man ständigt kan komma vidare och minska osäkerheter i mätningar mer och mer. Klimatforskning har en inneboende problematik i att många relevanta processer i vår förståelse är kaotiska, vilket snarast bör vara en ytterligare anledning till att vara restriktiv med mänskligt påverkande åtgärder.

Dessutom så är just klimatforskning ett hett (aha) ämne för lobbyverksamhet, men snarast åt andra hållet. Som JesperT nämnde så finns det vansinniga pengar att tjäna på att uppvärmning skulle vara icke-existerande, och/eller att följderna skulle vara försumbara. Om någonstans så är det där ekonomiska incitament finns. Vem betalar för all anti-GW-propaganda i världen?

Skrivet av Dannepanne:

men istället fabricerar man data

"Extraordinary claims require extraordinary evidence". Vad är det du argumenterar emot? Att det skett en ökning i temperatur som orsakats av kraftigt ökade mänskliga utsläpp av växthusgaser? Eller argumenterar du bara emot vilka följder processen skulle kunna ha?

Skrivet av Dannepanne:

och skriver modelleringsprogram som spår framtiden i bästa medium anda

Enklare än att bygga tidsmaskiner. Vad skulle alternativet vara? Modeller som används korreleras givetvis med verkliga data innan de tas i bruk, och inkluderar osäkerhetsfaktorer.

Skrivet av Dannepanne:

och går ut med domedagsprofetior om världens undergång.

…vilket snarare grundar sig i pressens ständiga uppdrag i att sälja lösnummer än forskningens resultat. För två år sedan släppte partikelfysiker en rapport där de noterade mätdata som skulle tyda på att neutriner färdats snabbare än ljuset mellan Geneve och Gran Sasso. Uppmaningen var snarast: "här är våra data, här är vår metod — varsågoda att undersöka". På DN:s (märk väl: vi snackar inte ens Aftonbladet) förstasida på nätet såg man rubriken: "EINSTEIN MOTBEVISAD!". Det blir en enorm bias för de som inte rör sig i de "inre kretsarna", och det ter sig lätt som att forskningen producerar sensationalistiska utspel och domedagsprofetior på löpande band. Det är dock en klar överdrift. (Einstein var inte "motbevisad", vad nu än det skulle innebära, och det var det ingen insatt som någonsin trodde heller.)

Att hävda att all forskning i frågan skulle vara felaktig bara för att den mest pessimistiska av analyser inte verkar slå in är att skapa ett falskt dilemma — inte minst som dessa mest pessimistiska analyser oftast formats av media, både i frekvens och omfattning, snarare än forskningen i sig.

Skrivet av Dannepanne:

Dom konspirerade helt enkelt, CAWG var en gyllene kalv för "forskarna" och en hel del politiker hoppade på tåget efter sina egna agendor.

Ja, vi är i rätt tråd iaf.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dannepanne:

...CAWG...

Du, Dannepanne, jag vill minnas att jag redan en gång pekat ut det djupt intellektuellt ohederliga med att benämna AGW för CAGW (vilket du dessutom lyckas felstava till "CAWG" på flera ställen). Eftersom detta är helt oberoende av AGWs vara eller icke-vara och enbart tjänar till att måla upp halmgubbar om motståndaren har du effektivt diskvalificerat dig från en seriös debatt.

Vi kan alltså inte ta dig på allvar, för du håller inte en för ämnet motiverad seriositet. Precis rätt tråd postar du i också. Jag undrar vad det säger om din självinsikt.

Notera att jag inte ens bemödar mig om att diskutera AGW - du är inte värd det. Kom tillbaka när du har ett ärlig uppsåt och en adekvat bild av vad vetenskapen faktiskt säger.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dannepanne:

Finns ingen skeptiker som ifrågasätter koldioxid som växthusdrivande gas. Och vi är inte säkra på någonting!! Det har varit fyra gånger så mycket koldioxid innan "utsläppsprocessen" utan att alla dog eller drunknade

Och atmosfären har en gång innehållit närmast 0% syre, utan att alla dog eller drunknade heller. Dessa "alla" var nämligen inte vi, precis som det inte var vi senast CO2-halten var 1500 ppm. För du använder ju bara weasel-ord och tendentiösa påståenden utan sammanhang. Synd bara att klokt folk inte låter sig luras. Dina argument är så genomskinliga att de inte ens syns.

(Tragikomiskt att du inte ens vet att CO2-halten har varit våldsamt mycket högre än 4 ggr dagens, så du kunde ta det som exempel på "alla" som inte dog! Edit: Och derivata känner du förstås inte till. Absoluta fixpunkter är allt du kan relatera till och även detta gör du felaktigt.)

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dannepanne:

Finns ingen skeptiker som ifrågasätter koldioxid som växthusdrivande gas. Och vi är inte säkra på någonting!! Det har varit fyra gånger så mycket koldioxid innan "utsläppsprocessen" utan att alla dog eller drunknade

Jo det finns en hög av dem också. Det finns väldigt spridda och väldigt konstiga åsikter bland klimatskeptikerna. Jag läste till exempel en "rapport" på en känd sida som påstår sig samla på sig "vetenskapliga bevis" för att antropogen klimatförändring är falsk. Denna rapport var många sidor och hävdade bestämt att de modeller som används för att modellera klimatet är fel eftersom Stefan-Boltzmanns lag var fel. Tydligen kunde, enligt den uppenbart förvirrade klimatskeptikern, inte två kroppar med olika temperatur utbyta strålning med varandra utan enbart den varmare kroppen kunde stråla till den kallare. Enligt dennes resonemang skulle alltså en 40 W glödlampa magiskt slockna om man tände en 60 W glödlampa bredvid. Detta var alltså en lekman som helt saknade förståelse för den grundläggande fysiken samt hur termodynamik fungerar. Ändå stod det mycket om hur strålningslagen minsann bröt mot termodynamikens lagar då värme inte kan gå från något med en låg temperatur till något med hög temperatur.

Så det finns klimatskeptiker som tror på det mest galna tramset du kan tänka dig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

[off-topic]
Zotamedu, kan inte du och jag och andra förnuftiga människor komma överens om att kalla "klimatskeptikerna" för "klimatförnekare" i stället? Annars kan det ske en sammanblandning mellan stollerier och vetenskaplig skepticism, vilket är något fint och bra? Jag har försökt få gehör för detta tidigare och på andra fora. Jag tycker inte att de som förnekar AGW förtjänar en titulering som innehåller "skeptiker", det är alldeles för seriöst. Bättre att använda samma logik som när vi talar om förintelseförnekare, evolutionsförnekare, månlandningsförnekare, etc...

Jag kallar mig skeptiker och det svider i ögonen varje gång jag måste läsa ordet "klimatskeptiker". Det är en term som förnekarna själva valt. Finns ingen anledning att stryka dem medhårs!

"Klimatskeptiker" borde vara förbehållet de som till äventyrs ger inomvetenskaplig och seriös kritik mot forskningen, dvs så som vetenskap går till...
[/off-topic]

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

[off-topic]
Zotamedu, kan inte du och jag och andra förnuftiga människor komma överens om att kalla "klimatskeptikerna" för "klimatförnekare" i stället? Annars kan det ske en sammanblandning mellan stollerier och vetenskaplig skepticism, vilket är något fint och bra? Jag har försökt få gehör för detta tidigare och på andra fora. Jag tycker inte att de som förnekar AGW förtjänar en titulering som innehåller "skeptiker", det är alldeles för seriöst. Bättre att använda samma logik som när vi talar om förintelseförnekare, evolutionsförnekare, månlandningsförnekare, etc...

Jag kallar mig skeptiker och det svider i ögonen varje gång jag måste läsa ordet "klimatskeptiker". Det är en term som förnekarna själva valt. Finns ingen anledning att stryka dem medhårs!

"Klimatskeptiker" borde vara förbehållet de som till äventyrs ger inomvetenskaplig och seriös kritik mot forskningen, dvs så som vetenskap går till...
[/off-topic]

Ja klimatförnekare eller bara galentomtar funkar för mig

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Jo det finns en hög av dem också. Det finns väldigt spridda och väldigt konstiga åsikter bland klimatskeptikerna. Jag läste till exempel en "rapport" på en känd sida som påstår sig samla på sig "vetenskapliga bevis" för att antropogen klimatförändring är falsk. Denna rapport var många sidor och hävdade bestämt att de modeller som används för att modellera klimatet är fel eftersom Stefan-Boltzmanns lag var fel. Tydligen kunde, enligt den uppenbart förvirrade klimatskeptikern, inte två kroppar med olika temperatur utbyta strålning med varandra utan enbart den varmare kroppen kunde stråla till den kallare. Enligt dennes resonemang skulle alltså en 40 W glödlampa magiskt slockna om man tände en 60 W glödlampa bredvid. Detta var alltså en lekman som helt saknade förståelse för den grundläggande fysiken samt hur termodynamik fungerar. Ändå stod det mycket om hur strålningslagen minsann bröt mot termodynamikens lagar då värme inte kan gå från något med en låg temperatur till något med hög temperatur.

Så det finns klimatskeptiker som tror på det mest galna tramset du kan tänka dig.

Ok vissa förtjänar andra epitet
Dock är det jobbigt att orka förklara, om och om igen, elementär kunskap för okunniga och hjärntvättade CAGW-troende. Fakta är mycket besvärande för klimatpseudovetenskapen, men inte för bottensatsen av de indoktrinerade! För dem spelar det ingen som helst roll...

Tempus Divitae, Tempus Ager Meus!

Här kommer lite om er vänlige oljeleverantör Jeremy Grantham som med oljepengar stöttar diverse klimathotarprojekt. Varför? Jo en rejäl skatt eller andra restriktioner på kol och oljesand skulle öka värdet på hans oljetillgångar. eller som han säger själv:

"We have a resource fund which, of course, has stuff in the ground. It owns oil and gas companies, but it does not own coal companies or tarsands enterprises."

"...they will slap a carbon tax on coal and tarsands which increasingly countries here and there will do – and, eventually, the US in the hopefully not-too-distant future – and that will be a death blow."

Självfallet tar han varje tillfälle i akt att propagera för alarmism:
http://www.nature.com/news/be-persua...essary-1.11796

Det är fascinerande att konspirationsteoretikerna inte ser de uppenbara sambanden utan istället hittar på historier som att klimatskeptiker skulle ha fått en halv miljard dollar. Om detta hade varit sant, hade man då inte sett lite mer skeptiscism i media? Om en skeptikerorganisation i varje land skulle fått en miljon dollar hade det ändå varit gott om pengar över, samtidigt som t ex Stockholmsiniativet och alla de andra organisationerna kunnat köra stora kampanjer.

I övrigt hade varit kul att se en mindre Titanic med klimatförnekare och MBY krascha in i ett isberg. Då hade jag skrattat gott. Hur förklarar ni AGW-troende detta med att isarna slår rekord? Isen skulle ju vara borta nu, loaded dice and all that rot.En majoritet av världens klimatforskare ställer sig bakom rönen och teorierna om AGW och den försvunna Arktisisen. Och med majoriteten i ryggen kan man lätt konstatera att det måste vara så. Vetenskapligt så det förslår.

Med detta sammanhänger att fokus hela tiden flyttar till nya saker som kommer att hända i framtiden. Inte på någon punkt har man dock kunnat konstatera att förutsägelserna gått i uppfyllelse. Det enda som nu påstås ha skett är väl att djuphaven har blivit varmare (på grund av atmosfäriska vindar vilket förklarar att havsytorna inte blivit varmare ) och detta påstående beror väl på att det är svårt att bevisa respektive motbevisa. Mätningarna är naturligtvis som vanligt inte gjorda på annat sätt än genom datorsimuleringar.

O kom inte med skitsnacket om 2006 det är helt likgiltigt hur havsisens minimum varierar under några årtionden, som något inbillat "bevis" för C-/AGW! Ett av de sista halmstråna de troende famlar efter! Det säger inte ett skvatt om A i AGW, bara dårar och hjärntvättade kan tro något sådant!

Det är bra när isen minskar på norra ishavet (observera namnet)! Varmare är också bättre, liksom högre CO2-halt i atmosfären! Det visste/vet alla som kan något om ämnet...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

[off-topic]

[/off-topic]

Jag är på även om klimatförnekare låter som någon som förnekar att klimat finns. Fast det skulle iof inte förvåna mig om någon sådan dök upp på Youtube. Två timmar blandade klipp och och förvirrade resonemang om varför klimat inte finns egentligen utan det är bara en konspiration från illuminati-jude-rymdödlorna för att hjärntvätta alla.

Finns det en motsvarighet till rule 34 bland konspirationsteorier? Om du kan tänka dig det, så finns det en stolle med foliehatt som tror på det?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Global uppvärmning = Genomsnitts temperaturen stiger
Innebär dock inte att temperaturen ökar lika mycket överallt, ballt nog så beror inte lokal temperatur enkom på solen utan även vindsystemen (Vilka förvisso beror på solen, ibland vulkaner.) Således hur som helst: Arktis kan vara 10 grader kallare än vanligt så länge den genomsnittliga temperaturen ökar.

Grundläggande naturkunskap, högstadienivå.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannepanne:

Lustig hittepå "bevisföring" motbevisar inte det enkla faktum att du inte förstår begreppen du använder dig av, gör om gör rätt.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dannepanne:

Seriöst? Heartland som källa? Det är gänget som samarbetade med Philip Morris för att försöka bevisa att passiv rökning minsann inte alls är farligt. Philip Morris som ett av världens största tobaksföretag är ju självklart helt objektiva i frågan har och inga som helst baktankar när de finansierar forskning och kampanjer i frågan.

De hade en kampanj där de hade en bild på Unabombaren med texten "I still believe in global warming, do you?". Mycket seriöst. De får för övrigt också pengar från oljebolag. Klart att de gör det för välgörenhet.

Sen har även Wal-mart donerat massa pengar till Hearland och som tack fick de en artikel som försvarade företaget mot kritik mot hur de behandlar sina anställda.

Testa att söka lite på Heartland Institute så ska du se vad det är för gäng som du litar på. Hur som helst har de inget med vetenskap att göra och är därför helt irrelevant här.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dannepanne:

Sluta hit-and-run-trolla!

Zotamedu och JesperT har skrivit finfina inlägg. Jag har också tidigare försökt. Du svarar inte på kritik utan bara rapar upp något mer strunt. Det är inte anständig diskussion från din sida på ett diksussionsforum.

Nu postar du inget mer skräp innan du sakligt bemöter de som sakligt bemöter dig, ok?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Roligt att läsa de olika tankarna som människor bär och tror på.

Men låt oss hålla trevlig ton gentemot varandra, diskussionen blir så mycket bättre då.

Fortsätt boys!

Permalänk
Medlem

Hur polarisarna beter sig är ett lokalt fenomen och säger väldigt lite om den globala uppvärmningen.

Sen vill jag påpeka något som jag hoppas, men tvivlar på, att dom flesta vet. Den ökade havsnivån som det varnas om har väldigt lite att göra med smältvatten ifrån polarisarna utan handlar om att varmare vatten helt enkelt tar mer plats än kallt.

Och på tal om vatten, den här grafen används väldigt gärna av klimathotsförnekare:

Det var någonting som förbryllade forskare väldigt, varför slår våra modeller fel?
Hur vi än vrider och vänder på det så saknas det en jävla massa värmeenergi, var har det tagit vägen?
Är det fel på våra modeller? Är våra mätpunkter fel?
När forskare ser att deras modeller slår fel så betyder det mycket för dom och dom jobbar hårt med att försöka förstå varför deras modeller slagit fel.

Till slut så var det iaf ett forskarlag som upptäckte att djuphavstemperaturen har ökat mer än dom räknat med. Och vatten har väldigt hög specifik värmekapacitet så det kan absorbera väldigt mycket värmeenergi utan att öka särskilt mycket i temperatur.
Dessutom har vatten högst densitet runt 4 grader och mycket av djuphavsvattnet är under 4 grader så en svag ökning av temperaturen där påverkar inte havsnivån.
Länk om havsvatten: http://www.windows2universe.org/earth/Water/temp.html
Källa på djuphavsuppvärming: http://www.climatecentral.org/news/temperature-plateau-is-lik...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Hur polarisarna beter sig är ett lokalt fenomen och säger väldigt lite om den globala uppvärmningen.

Sen vill jag påpeka något som jag hoppas, men tvivlar på, att dom flesta vet. Den ökade havsnivån som det varnas om har väldigt lite att göra med smältvatten ifrån polarisarna utan handlar om att varmare vatten helt enkelt tar mer plats än kallt.

Och på tal om vatten, den här grafen används väldigt gärna av klimathotsförnekare:
http://i.imgur.com/8PlkCUJ.jpg

Det var någonting som förbryllade forskare väldigt, varför slår våra modeller fel?
Hur vi än vrider och vänder på det så saknas det en jävla massa värmeenergi, var har det tagit vägen?
Är det fel på våra modeller? Är våra mätpunkter fel?
När forskare ser att deras modeller slår fel så betyder det mycket för dom och dom jobbar hårt med att försöka förstå varför deras modeller slagit fel.

Till slut så var det iaf ett forskarlag som upptäckte att djuphavstemperaturen har ökat mer än dom räknat med. Och vatten har väldigt hög specifik värmekapacitet så det kan absorbera väldigt mycket värmeenergi utan att öka särskilt mycket i temperatur.
Dessutom har vatten högst densitet runt 4 grader och mycket av djuphavsvattnet är under 4 grader så en svag ökning av temperaturen där påverkar inte havsnivån.
Länk om havsvatten: http://www.windows2universe.org/earth/Water/temp.html
Källa på djuphavsuppvärming: http://www.climatecentral.org/news/temperature-plateau-is-lik...

Värt att poängtera är att en ökad temperatur i haven fortfarande är väldigt väldigt dålig så det är på inget sätt lugn och ro när medeltemperaturen inte ökat så mycket som befarat. Ändrade temperaturprofiler kan påverka strömmarna vilket kan ställa till det rejält för lokala klimat. Det finns forskning som tyder på att golfströmmen avtar och tappar vi den kommer klimatet här i norden inte bli så roligt. Havslevande organismer uppskattar inte heller ändrade temperaturer precis som de landlevande organismerna.

Så det är inte så att det har blivit bättre utan vi har bara lyckas förstöra fler områden än vi tidigare trodde. Go team humanity!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Värt att poängtera är att en ökad temperatur i haven fortfarande är väldigt väldigt dålig så det är på inget sätt lugn och ro när medeltemperaturen inte ökat så mycket som befarat. Ändrade temperaturprofiler kan påverka strömmarna vilket kan ställa till det rejält för lokala klimat. Det finns forskning som tyder på att golfströmmen avtar och tappar vi den kommer klimatet här i norden inte bli så roligt. Havslevande organismer uppskattar inte heller ändrade temperaturer precis som de landlevande organismerna.

Så det är inte så att det har blivit bättre utan vi har bara lyckas förstöra fler områden än vi tidigare trodde. Go team humanity!

Absolut, detta är inte på något sätt bättre än dom tidigare modellerna. Det är på många sätt sämre bland annat eftersom effekterna är än mer svårförutspådda.
Men kortsiktigt sett är effekterna förminskade vilket klimathotsförnekare gärna använder som någon slags argument.
Fast det enda dom faktiskt argumenterar för är sin egen okunnighet och misstolkning av data.

Permalänk
Avstängd

http://uppsalainitiativet.blogspot.se/2013/11/uppvarmningspau...

Lite märkligt att man kom på det nu. Hadcrut har ju varit gold standard settled science när det gäller den globala medeltemperaturen. För övrigt använder skeptiker samma dataset som de AGW-troende.
Man bortförklarade tidigare den globala uppvärmningen under den medeltida värmeperioden med att den bara var lokal. Nu menar man att den nuvarande lokala uppvärmningen är global. Då är väl vi alla slutgiltigen överens om att den lokala medeltida uppvärmningen var global?
Nu har man även hittat en vulkan under Väst-Antarktis, den enda del av Antarktis som har ett negativt massflöde. Där försvann AGW helt och hållet från Antarktis.
Fantastiskt vad man kommer på inom settled science nu för tiden. Lyteskomik på hög nivå...
edit:http://wattsupwiththat.com/2013/11/17/volcano-discovered-smol...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dannepanne:

http://uppsalainitiativet.blogspot.se/2013/11/uppvarmningspau...

Lite märkligt att man kom på det nu. Hadcrut har ju varit gold standard settled science när det gäller den globala medeltemperaturen. För övrigt använder skeptiker samma dataset som de AGW-troende.
Man bortförklarade tidigare den globala uppvärmningen under den medeltida värmeperioden med att den bara var lokal. Nu menar man att den nuvarande lokala uppvärmningen är global. Då är väl vi alla slutgiltigen överens om att den lokala medeltida uppvärmningen var global?
Nu har man även hittat en vulkan under Väst-Antarktis, den enda del av Antarktis som har ett negativt massflöde. Där försvann AGW helt och hållet från Antarktis.
Fantastiskt vad man kommer på inom settled science nu för tiden. Lyteskomik på hög nivå...
edit:http://wattsupwiththat.com/2013/11/17/volcano-discovered-smol...

Läste du igenom hela artikeln du länkade till? Här har du ett citat från sammanfattningen från orginalartikeln:

"The existence of bias in recent global mean temperature
estimates has been confirmed by multiple means. This bias
leads to an underestimation of recent temperature trends."

Så den säger alltså att modeller baserat på HadCRUT4 underskattar trenderna så uppvärmningen är större än vi tidigare trott då uppvärmningen i polarområden underskattades.

Det är inget ovanligt eller för den delen konstigt att gamla modeller ersätts av nya och bättre. Det är så vetenskap fungerar. Man tar något för sant tills man hittar något bättre. Om den här modellen valideras och visar sig vara bättre så kan den ersätta tidigare uppskattningar. Det här är en styrka i naturvetenskaplig metodik och inte en svaghet som vissa verkar tro.

Sen vad har en vulkan med saken att göra. Är det en egen hypotes och vad baseras den på? Har du gjort någon sorts uppskattning på om det är rimligt att en vulkan kan ligga bakom så mycket extra energi?

Sen förstår jag inte riktigt varför du blandar in medeltida värmeperioden i det här? Vet du ens vad du själv pratar om?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

9/11 kan inte vara ett insiderjob för så dumma är de inte. Skulle de förstöra world TRADE center och sen starta ett krig som kostar miljardtals dollar för att få tag på olja? Vem som helst ser att det inte går ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, så dumma är de

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

..konspirationen som sådan skulle vara att genom att ständigt mata folk och företag med global warming är att dom ska tro på detta så man kan införa restriktioner och ta ut stora miljöavgifter vilket ytterst drabbar vanligt folk, och mindre företag, i form av att man kan höja skatter och avgifter osv.
när inte detta fungerar lägre vilket är ungefär nu, så hittas det på nått nytt som Global cooling kanske

Det är en politiskt fråga - man måste ha någonting att rädda världen och medborgarna ifrån annars så förlorar man politisk makt. Efter global warming och avlaträtter.. oj förlåt utsläppsrätter och sen global cooling (och obligatoriska köp av stenkol från staten att elda med) så kommer vi att behöva betala avlatsbrev till påven för att inte brinna i underjorden (åh nej, det har ju prövats redan! Attans!) Som H L Menken träffande har sagt:

* The urge to save humanity is almost always a false front for the urge to rule.

* The whole aim of practical politics is to keep the populace alarmed (and hence clamorous to be led to safety) by menacing it with an endless series of hobgoblins, all of them imaginary.

Det är självklart helt omöjligt att veta hur vädret utvecklar sig i framtiden och att lyssna på fjantar som påstår sig kunna veta jordens temperatur om 30-40-100 år är totalt meningslöst. Detta är politik och inte vetenskap.

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jo, så dumma är de

Av vilken anledning har du tilltro till videon du länkade till?

Skrivet av Distant Worlds:

Det är en politiskt fråga - man måste ha någonting att rädda världen och medborgarna ifrån annars så förlorar man politisk makt. Efter global warming och avlaträtter.. oj förlåt utsläppsrätter och sen global cooling (och obligatoriska köp av stenkol från staten att elda med) så kommer vi att behöva betala avlatsbrev till påven för att inte brinna i underjorden (åh nej, det har ju prövats redan! Attans!) Som H L Menken träffande har sagt:

* The urge to save humanity is almost always a false front for the urge to rule.

* The whole aim of practical politics is to keep the populace alarmed (and hence clamorous to be led to safety) by menacing it with an endless series of hobgoblins, all of them imaginary.

Det är självklart helt omöjligt att veta hur vädret utvecklar sig i framtiden och att lyssna på fjantar som påstår sig kunna veta jordens temperatur om 30-40-100 år är totalt meningslöst. Detta är politik och inte vetenskap.

Din främsta invändning mot fenomen är att de är cykliska, de är en given invändning i de flesta lägen: Varför ska jag göra det när jag bara måste göra om det. I grund och botten handlar det om att ifrågasätta skitande eftersom en ändå måste äta om några timmar igen.
Klimatet är som borde vara bekant, tämligen cykliskt. Vi har inga perfekta perioder utan skeenden som rör sig mot extremer, klimatpåverkan från levande organismer är en tämligen självklar del av vår värld.

Det är självklart möjligt att göra korrekta prognoser om utveckling eftersom vi redan vet hur det sett ut i det förgångna, det skulle vara synnerligen ovetenskapligt av oss om vi inte tog hänsyn till tidigare förändringar.

Det du lägger fram är inte kritik på god grund, det du lägger fram är hederlig slentrianmässig "jag förstår inte, därför förstår ingen" konspirationsteori.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Moder jord

Moder jord har dött och återuppstått många gånger.Vi ska alla ska dö. Vad som kommer efter oss ingen aning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Distant Worlds:

Det är självklart så att ingen uttalar sig om vädret om 30-40-100 år. Vilken dag de åren menar du föresten?

Det är också självklart helt omöjligt att du har en aning om vad du talar om. Fail.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Av vilken anledning har du tilltro till videon du länkade till?

Fysiska lagar Kan man sin fysik går det att förklara en hel del. Kan man inte fysiken så kan man gå på en hel del

Permalänk
Avstängd

I stället för att länka till flera timmar långa foliehatts-videos (argumentum ad youtube) så kanske du skulle förklara din fysik för alla oss som läst vanlig hederlig fysik?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av not:

Moder jord har dött och återuppstått många gånger.Vi ska alla ska dö. Vad som kommer efter oss ingen aning.

Komplett intetsägande och dessutom falskt. Jorden har sett ett antal massutdöenden, men det har inte varit frågan om att allt liv dött ut och det har ingenting att göra med nuvarande klimatförändringar vars derivata är mycket, mycket högre än vad som är brukligt vid naturligt drivna klimatförändringar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Fysiska lagar Kan man sin fysik går det att förklara en hel del. Kan man inte fysiken så kan man gå på en hel del
http://www.youtube.com/watch?v=g2WFZ1G2QR4

Kom igen nu, du måste väl ändå vara medveten om att grunden i alla referenser är att de är korta och koncisa. Ett fyra timmar klipp från Youtube är knappast det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Kom igen nu, du måste väl ändå vara medveten om att grunden i alla referenser är att de är korta och koncisa. Ett fyra timmar klipp från Youtube är knappast det.

14 minuter, tror dock att du inte kommer ångra att titta på den fyra timmar långa dokumentären om 9/11 är något som intresserar

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

14 minuter, tror dock att du inte kommer ångra att titta på den fyra timmar långa dokumentären om 9/11 är något som intresserar
http://www.youtube.com/watch?v=qGCWBDFZ5Zs

Ibland så jävlars vad dumt det blir. Den afghanska pipelinen är irrelevant, gas och olja från turkmenistan går sedan länge över Iran. Vidare finns det förslag om kapacitetsökning över kaukasus. Givetvis irrelevant på det stora hela eftersom de fossila bränslen som produceras i Centralasien går till Kina. Hela frågan kan emellertid reduceras till den postsovjetiska nyttjanderätten av pipelines genom Ryssland vilket förstås just måste ställas mot SCO. Men som sagt, den Turkmenska produktionen går ut genom Iran.
Det där trillar ur mitt huvud automagiskt.

Men i övrigt, nu orkar jag inte titta länge, Post hoc ergo procter hoc. Det räcker med 5 minuter och 10 sekunder.

Visa signatur