Permalänk

Vatten i tangentbordet!! :(

Tjena! Nu ere så att jag spillde vatten i mitt razer tangentbord och undrar om det finns några tips och tricks på att försöka få det att fungera? Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattejaaaz:

Tjena! Nu ere så att jag spillde vatten i mitt razer tangentbord och undrar om det finns några tips och tricks på att försöka få det att fungera? Tack på förhand!!

Finns det något som tyder på att det slutat fungera?

Koppla ur det direkt, försök få bort så mycket vatten du kan, låt det torka ordentligt (länge!).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Lägg det i ris och låt det torka

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Finns det något som tyder på att det slutat fungera?

Koppla ur det direkt, försök få bort så mycket vatten du kan, låt det torka ordentligt (länge!).

borde kanske notera att bakrundsbelysningen fungerar helt korrekt, dom flesta knappar fungerar bara det att vi säger t.ex F mfl hakar upp sig så om jag trycker ner F så fortsätter den skriva FFFFFFF. Däremot fungerar inte R än, det var flera som inte gav något svar men dom kom igång lite senare, nu hänger det över ett element

Permalänk

Sorry om jag skriver otydligt men är jävligt stressad överlag just idag och så detta på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattejaaaz:

borde kanske notera att bakrundsbelysningen fungerar helt korrekt, dom flesta knappar fungerar bara det att vi säger t.ex F mfl hakar upp sig så om jag trycker ner F så fortsätter den skriva FFFFFFF. Däremot fungerar inte R än, det var flera som inte gav något svar men dom kom igång lite senare, nu hänger det över ett element

Alltså om du redan testat kan du bränt några kretsar... Men men vi hoppas på att det inte har skett. Låt den hänga i ett dygn eller så över det där elementen för att vara på säkra sidan att det inte är något/så lite vatten kvar i den som möjligt

Permalänk
Medlem

Vi snackar alltså torka i ett par dygn! Vatten i/på elektriska makapärer är absolut inget problem egentligen, så länge ingen ström går där. Så plocka isär allt som går (jag hade skruvat isär mitt tangentbord men vet inte hur det går med ditt) och låt torka onödigt länge.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Skrivet av Wully:

Alltså om du redan testat kan du bränt några kretsar... Men men vi hoppas på att det inte har skett. Låt den hänga i ett dygn eller så över det där elementen för att vara på säkra sidan att det inte är något/så lite vatten kvar i den som möjligt

Skrivet av Fltoig:

Vi snackar alltså torka i ett par dygn! Vatten i/på elektriska makapärer är absolut inget problem egentligen, så länge ingen ström går där. Så plocka isär allt som går (jag hade skruvat isär mitt tangentbord men vet inte hur det går med ditt) och låt torka onödigt länge.

Det får ligga där ett tag, jag vände upp och ner på det och dunkade det i sängen lite lätt då kände jag hur det kom lite vattenstänk, kan det vara värt att gå ner till garaget och blåsa rent med tryckluft då jag har tillgång till en väldigt kraftig kompressor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattejaaaz:

Sorry om jag skriver otydligt men är jävligt stressad överlag just idag och så detta på det!

Låt det torka i en påse ris, om du nu har så mycket ris och en så stor påse. Om du har ett BlackWidow (mekaniskt) så ta bort keycapsen och se om du hittar någon vätska där under.

Svinfet bakgrundsbild förresten, Ghost är bäst!

Permalänk
Skrivet av fogger:

Låt det torka i en påse ris, om du nu har så mycket ris och en så stor påse. Om du har ett BlackWidow (mekaniskt) så ta bort keycapsen och se om du hittar någon vätska där under.

Svinfet bakgrundsbild förresten, Ghost är bäst!

Ska lägga det i en bunke med ris, tack ska prova Menar du då dom blåa som sitter under tangenterna? är lite halvnoob när det gäller såna saker
Fan va skoj, Ghost e skit bra kolla in @ghostchildren jag har sytt en egen papa emeritus I suit !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattejaaaz:

Ska lägga det i en bunke med ris, tack ska prova Menar du då dom blåa som sitter under tangenterna? är lite halvnoob när det gäller såna saker
Fan va skoj, Ghost e skit bra kolla in @ghostchildren jag har sytt en egen papa emeritus I suit !

Om ditt tangentbord är av modellen BlackWidow och är klickigt så är det mekaniskt. Ta bort knapparna så att du kan se de (i så fall) blåa brytarna.

Var ska jag leta? Låter grymt Ska bli gutt att se dem igen för andra gången i sommar!

Permalänk
Skrivet av fogger:

Om ditt tangentbord är av modellen BlackWidow och är klickigt så är det mekaniskt. Ta bort knapparna så att du kan se de (i så fall) blåa brytarna.

Var ska jag leta? Låter grymt Ska bli gutt att se dem igen för andra gången i sommar!

Tack för svar, nu vet jag itne om jag ska lägga ner det i ris? Det kommer ju vara ett helvete att plocka ut alla små riskorn sen som fastnar och har sig, jag går ner i garaget o provar tryckluft

Instagram! Kolla in den sidan @ghostchildren Ah ska du till sthlm fields? Då ses vi där isf!=)

Permalänk
Inaktiv

Ta bort knapparna, blås ur med tryckluft och lägg det uppochner över kvällen ovanpå ett lager ris. Det är viktigt att suga ur fukten så det inte rostar på insidan

Permalänk
Medlem

Är det ett mekaniskt eller icke mekaniskt?
Ta isär det så gott du kan och lägg allt på ett element. Låt det stå där minst ett dygn!

Finns det knappar som inte är mekaniska har du troligen vätska kvar mellan gummi membranen.

Alternativt fått in vatten i själva brytaren. Röd,Blå,Brun spelar ingen roll, det är endast styvheten på fjädern.
Mekaniska MX cherry

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mattejaaaz:

borde kanske notera att bakrundsbelysningen fungerar helt korrekt, dom flesta knappar fungerar bara det att vi säger t.ex F mfl hakar upp sig så om jag trycker ner F så fortsätter den skriva FFFFFFF. Däremot fungerar inte R än, det var flera som inte gav något svar men dom kom igång lite senare, nu hänger det över ett element

Har du tur så är det en temporär kortslutning. Har du otur så är den permanent.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Är det ett mekaniskt eller icke mekaniskt?
Ta isär det så gott du kan och lägg allt på ett element. Låt det stå där minst ett dygn!

Finns det knappar som inte är mekaniska har du troligen vätska kvar mellan gummi membranen.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/8b/Keyboard_Constr...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/Memb...

Altenativt fått in vatten i själva brytaren.
Mekaniska MX cherry
http://www.sweclockers.com/image/red/2011/11/23/Cherry_red.jp...

det är cherry knappar, hur får jag loss dom?

Permalänk

Vänta bara några dagar så fungerar det.. hade samma problem när jag spillde lite juice och börja torka med vatten (vissa sluta fungera när jag försökte använda dirrekt). Satte det i diskmaskinen i 2h och fungerar fortfarande. så Vänta typ 2dagar eller nått för vattnet att dunsta, annars kan du använda hårtorken (va försiktig dock för jag smälte 2 knappar )

Visa signatur

Kalas

Permalänk

jag körde en Yolo grej och kopplade in det för att prova, utan tangenterna jag ger dom ett ordentligt bad medans jag ändå har tagit av dom. Saken är att hela bordet verkar fungera felfritt alla knappar fungerar, borde jag låta det hänga nu på tork när jag vet att allt ungerar så att varenda liten h2o partikel försvinner? Jag måste ha haft en otrolig tur, dock som tur var var inte datorn påslagen när det hände MEN dum som jag är så försöker jag torka rent det lite (trodde inte det var så bad eftersom de mesta av glaset rann ut på golvet) men sen startade jag datorn... jag vet (facepalm) för att bara se om det funkade då hade jag dessa problem jag beskrev tidigare. Men jag stängde av och drog ut tangentbordet iallafall så det var väl bara några sekunder. Kan jag ha haft tur eller tror ni vattnet kommer skada i längden?

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Har du tur så är det en temporär kortslutning. Har du otur så är den permanent.

Skrivet av Tobbbe__:

Är det ett mekaniskt eller icke mekaniskt?
Ta isär det så gott du kan och lägg allt på ett element. Låt det stå där minst ett dygn!

Finns det knappar som inte är mekaniska har du troligen vätska kvar mellan gummi membranen.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/8b/Keyboard_Constr...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/Memb...

Altenativt fått in vatten i själva brytaren.
Mekaniska MX cherry
http://www.sweclockers.com/image/red/2011/11/23/Cherry_red.jp...

Skrivet av anon81912:

Ta bort knapparna, blås ur med tryckluft och lägg det uppochner över kvällen ovanpå ett lager ris. Det är viktigt att suga ur fukten så det inte rostar på insidan

Läs ovan ^

Permalänk
Medlem
Skrivet av znyggisen:

Satte det i diskmaskinen i 2h och fungerar fortfarande. ; annars kan du använda hårtorken (va försiktig dock för jag smälte 2 knappar )

Älskar kreativa lösningar, en liten del av mig dog av skratt.

Permalänk
Medlem

jag spillde dryga halvlitern i mitt filco majestouch. kopplade ur skruvade isär skakade runt lite lät ligga på handduk i 2 dagar (vände lite då och då för att inte fölänga torktiden för övrig med bar PCB) skruvade ihop kopplade i och fungerade galant.

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem

Låt det hänga tills allt utom normal luftfuktighet finns kvar!

Och som andra har sagt, ris är nära inpå en torrboll så har du ris hemma så lägger du tangentbordet i det så tar det kortare tid att torka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av znyggisen:

Vänta bara några dagar så fungerar det.. hade samma problem när jag spillde lite juice och börja torka med vatten (vissa sluta fungera när jag försökte använda dirrekt). Satte det i diskmaskinen i 2h och fungerar fortfarande. så Vänta typ 2dagar eller nått för vattnet att dunsta, annars kan du använda hårtorken (va försiktig dock för jag smälte 2 knappar )

Jag med, men smälte W E D 3 4 9 0, så det vart bara att köpa nytt!
(la allt in en sil satte hårtorken i skruvstädet, kom tillbaka efter en timme)

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Skrivet av TTB:

Låt det hänga tills allt utom normal luftfuktighet finns kvar!

Och som andra har sagt, ris är nära inpå en torrboll så har du ris hemma så lägger du tangentbordet i det så tar det kortare tid att torka!

Nu har jag blåst rent det med tryckluft så jag inte ser en enda vattendroppe, när kan jag prova att koppla in det om jag lägger det upp o ner i ris?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mattejaaaz:

Nu har jag blåst rent det med tryckluft så jag inte ser en enda vattendroppe, när kan jag prova att koppla in det om jag lägger det upp o ner i ris?

Lägg det i ris.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Lägg det i ris.

haha jag tror inte du läste klart meningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattejaaaz:

Nu har jag blåst rent det med tryckluft så jag inte ser en enda vattendroppe, när kan jag prova att koppla in det om jag lägger det upp o ner i ris?

Bättre att vänta för länge än för kort tid, i slutändan är det ju en bedömning som du får göra, men jag skulle låta det ligga 2 dagar i ris bara för att vara säker (minst).

Permalänk
Skrivet av TTB:

Bättre att vänta för länge än för kort tid, i slutändan är det ju en bedömning som du får göra, men jag skulle låta det ligga 2 dagar i ris bara för att vara säker (minst).

Taack som fan för alla tips, ska lägga den i en risbunke och vänta några dagar så ska jag se om det blir bättre

Permalänk
Hedersmedlem

Ställ det på ett element eller annat varmt ställe ett par dagar så borde det vara torrt sen. Dränkte ett av mina Cherry MX-tangentbord i mjölk för 4-5 års sedan, sköljde ur med varmvatten i duschen och lite diskmedel och lät det torka någon vecka. Har gått finfint sen dess. Så känsliga är de inte så länge de får torka ordentligt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Ställ det på ett element eller annat varmt ställe ett par dagar så borde det vara torrt sen. Dränkte ett av mina Cherry MX-tangentbord i mjölk för 4-5 års sedan, sköljde ur med varmvatten i duschen och lite diskmedel och lät det torka någon vecka. Har gått finfint sen dess. Så känsliga är de inte så länge de får torka ordentligt.

Tack för svaret=) Uppskattas!