Permalänk
Medlem

HTPC, mediaspelare, XBMC

Hallå där....
Jag har suttit med en PS3a, som sitter i mitt nätverk via kabel. Och på datorn har jag använt mig av PS3 media server och Universal media server.
Och så har jag testat några billigare mediaspelare osv...

Om jag nu installerar XBMC på min dator och kör programmet i datorn, så ser det ju genast snyggare ut och har flera roliga funktioner osv än om jag kör igång min PS3a....

Så.... Nu vill jag "uppgradera" lite, och slänger här ur mig det jag skulle vilja ha....

Jag har börjat snegla lite på en htpc....
Men det känns som att allt är så tilltaget i kraft och dimensioner...
För jag behöver bara få xbmc in i maskinen till att köra filmer på.

Jag tänker inte spela på maskinen eller något annat, om det finns surfmöjligheter eller möjligheter till att komma till diverse play kanaler så är det bara ett plus.

Kan jag få lite tips, ideer, förslag....
Om ni inte vet några färdiga paketlösningar, så kom gärna med komponentsförslag...
Saker som bluray eller dvd spelare eller annat crap behövs inte... utan det jag tänkt mig är:
- Låda (Tyst)
- Nätagg (Tyst)
- Moderkort (Inbyggd grafik?? Ingen aning, jag vet inte vad som krävs för detta)
- Minne (Inget avancerat eller overkill i mängd)
- CPU (Även där, inget overkill, utan så att det räcker bara)
- Någon gammal hårddisk har jag som jag kan kötta med till detta, Annars får jag köpa en isf.

Är det något mera? Fjärkontroll kanske, eller hur styr man en htpc? :/

Ja, som ni ser.... jag har ingen koll på vad som krävs eller vad som behövs...
Hjälp gärna till med förslag osv...

Eller finns det en enklare lösning än en htpc för att få xbmc att fungera och se ut precis som det gör när man kör det i Windows?
Alla förslag mottages

Supertack så länge

Permalänk
Medlem

Raspberry pi

Permalänk

Intel NUC beroende på budget...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk
Medlem

För att bara titta på film via XBMC räcker det med en Raspberry Pi.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

För att bara titta på film via XBMC räcker det med en Raspberry Pi.

Skrivet av sork01:

Raspberry pi

Aha, ja Raspberry Pi låter intressant....
Dock så finns ingen digital ljudutgång optisk eller Koaxial ljudutgång på dom vad jag kunde se?
Och jag har inte fått ljudet att fungera via HDMI oavsett vilken verisioner på kablar jag använder till min gamla hemmabioljudsförstärkare :/
Så för att vara på den säkra sidan så bör enheten ha någon form av digital ljudutgång (Koaxial eller Optisk)

Får jag igång ljudet via HDMI så är både Intel NUC och Raspberry pi intressanta

Finns flera alternativ än de ovan?

Permalänk
Medlem

Nu har jag börjat läsa om lite olika delar till en HTPC...
Det jag är ute efter som sagt är bara film, serier, musik, XBMC, och surfande.
Detta är några delar jag sneglat på.

- Låda + fläktlös 120W PSU + fjärrkontroll: Silverstone Milo L02B Mini-ITX Chassi - Svart (Pris: 1289kr)
- Moderkort: Gigabyte GA-H87N-WIFI, Socket-1150 (Pris: 899kr)
- Processor: Intel Core i3-4330 3.5GHz (Pris: 1290kr)
- Processorkylning: Cooler Master GeminII M4 CPU Kylare (Pris: 299kr)
- Minne: Corsair XMS3 2x2GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (Pris: 419kr)

Total summa: 4.196kr

Jag är VÄLDIGT osäker på den där fjärrkontrollen, och om man kan använda den ihop med XBMC..
Någon som vet?

Nu återstår bara en SSD disk och där vet jag inte, billigaste möjliga kanske eftersom jag inte ska ha någon lagring.
Man kan ju köra ifrån USB sticka med, och SD kort...
Jag lämnar den biten för nu...

Lite väl dyrt för att streama film
Men jag får suga på karamellen lite

Jag vill nog inte släppa biten med fläktlöst system...
Så då antar jag att det kostar så här med.
Och jag behöver verkligen en digital utgång för ljudet på ljudkortet, och jag kunde inte hitta annat billigare moderkort än detta då.

Vad tycker ni, förslag, förbättringar, både prismässigt och prestandamässigt?

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört AMD A10 istället för i3 4330.
Fast det beror ju på, om du inte är intresserad av 4k. Så är det ju inget problem.
HD 4400 ska ju klara 4k med, men A10ans AMD Radeon HD8670 är bra mycket starkare än HD 4600. Som du har i i5 4670 tex.
Så frågan är ju hur bra HD4400 klarar tunga 4k filmer, när de nu kommer.
Jag hade iaf valt att vara lite mer framtidssäker och köra A10. Den har ju en TDP på 45w. Så är ju lite högre än i3an. Men Den kylaren klarar det ändå utan problem.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Jag skulle kört AMD A10 istället för i3 4330.
Fast det beror ju på, om du inte är intresserad av 4k. Så är det ju inget problem.
HD 4400 ska ju klara 4k med, men A10ans AMD Radeon HD8670 är bra mycket starkare än HD 4600. Som du har i i5 4670 tex.
Så frågan är ju hur bra HD4400 klarar tunga 4k filmer, när de nu kommer.
Jag hade iaf valt att vara lite mer framtidssäker och köra A10. Den har ju en TDP på 45w. Så är ju lite högre än i3an. Men Den kylaren klarar det ändå utan problem.

TS har valt en mITX-låda och det finns ett begränsat antal moderkort för AMD som passar i den lådan. Och inget av dessa moderkort verkar ha DisplayPort - så att välja A10 för att kunna se 4K när det ändå inte finns något moderkort som kan skicka ut signalen känns rätt meningslöst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Lego Master
Skrivet av kiptanoi:

- Låda + fläktlös 120W PSU + fjärrkontroll: Silverstone Milo L02B Mini-ITX Chassi - Svart (Pris: 1289kr)

Jag är VÄLDIGT osäker på den där fjärrkontrollen, och om man kan använda den ihop med XBMC..
Någon som vet?

Kan inte svara för just den fjärren, men jag kör en Logitech diNovo Mini till min HTPC, funkar klockrent. Fick min för typ en femhundring på Komplett när dom hade rea förra året, går säkert att få tag i begagnad för en rimlig slant. Bra format och tillräckligt med tangenter för att kunna surfa och hitta på annat pyssel, utöver att den har dedikerade mediaknappar och allt det där.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

En snabb fråga....
Om man bortser ifrån en digital ljudutgång i form av Optisk anslutning på moderkortet jag valde längre upp.

Vad klarar denna apparat inte av som en HTPC som ovan skulle klara av?

ASUSTOR AS-304T 4-bay NAS
http://www.komplett.se/asustor-as-304t-4-bay-nas/793512

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera denna tråd med att skriva ut vad som blev beställt till slut.

Min blivande HTPC

Chassi: Silverstone Milo L02B Mini-ITX Chassi - Svart (Pris: 1.289kr)
Nätagg: fläktlös 120W, (Pris: Gratis)
Moderkort: GIGABYTE Mod 1150 GBT H81M-HD3 (Pris: 490kr)
Processor: Intel Core i3-4330 (Pris: 1.117kr)
Processorkylning: THERMALTAKE SlimX3, CPU Cooler Low Profile (Pris: 253kr)
Minnen: CORSAIR Vengeance™ DDR3 1600MHz 4GB CL9 (Pris: 410kr)
Hårddsik: KINGSTON HDSSD 2,5 30GB S200 (Pris: 342kr)
Fjärrkontroll: (Pris: Gratis)

Pris: 3.901 kr