Dator fryser ofta, tar några minuter innan den kommer igång igen.

Permalänk
Medlem

Dator fryser ofta, tar några minuter innan den kommer igång igen.

Hej alla!

Min flickväns dator har börjat bete sig konstigt. Den fryser ofta, är fryst i några minuter, kommer tillbaka för att sedan frysa några minuter senare.

Någon som har någon ide om vad det kan vara?

Jag har installerat om drivrutiner, sökt efter virus/annan skadlig programvara. Rensat ur datorn, gjort systemåterställning. Det enda jag inte testat än är memtest, och det är för att jag bor 40 mil bort för tillfället. Har gjort allt via TeamViewer hittills.

Tack i förhand för hjälpen

EDIT:
Specs på hennes dator:

CPU: AMD FX-6300 + Hyper Evo 212

GPU: Gigabyte GTX 660

RAM: 8 GB Corsair Vengance 1600mhz

HDD: 500 GB WD Blue(tror jag det var)

OS: Windows 8.1 Pro

PSU: BeQuiet KRAFT 500w eller Fractal Design Integra R2 500W. (Kommer inte ihåg vilket av dem jag bestämde mig för.)

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Hur ser tempsen ut :O?
Samt att förklara hur hon startar memtest borde inte vara så svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Hej alla!

Min flickväns dator har börjat bete sig konstigt. Den fryser ofta, är fryst i några minuter, kommer tillbaka för att sedan frysa några minuter senare.

Någon som har någon ide om vad det kan vara?

Jag har installerat om drivrutiner, sökt efter virus/annan skadlig programvara. Rensat ur datorn, gjort systemåterställning. Det enda jag inte testat än är memtest, och det är för att jag bor 40 mil bort för tillfället. Har gjort allt via TeamViewer hittills.

Tack i förhand för hjälpen

Freddie

Samma problem som jag har haft.

För mig berodde det på att vid användning av Google Chrome så strular det med Chromes cache-minne. Man kan se det i statusfältet längst ner till vänster i Chromefönstret (detta gäller när den fryser). Jag har ingen direkt lösning på det förutom att avinstallera just Google Chrome och använda en annan webbläsare. Finns olika guides som man kan söka på men ingen hjälpte mig.

För tillfället använder jag Mozilla Firefox istället.

Permalänk
Medlem

Har hon nvidia-kort? Min dator började spöka vid boot och det dröjde någon minut innan allt flöt på bra. Det visade sig att det var Nvidia Experience som hade blivit korrupt på nått vänster. Avinstallerade det och poff så va problemet borta. Chansen att det är just ditt problem är nog litet men du kan ju kolla upp det iaf.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Kör MSCONFIG och stäng av det mesta i Autostart och se vad som händer. Ursäkta om jag ältar självklarheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Min flickväns dator har börjat bete sig konstigt. Den fryser ofta, är fryst i några minuter, kommer tillbaka för att sedan frysa några minuter senare.

Senast jag stötte på detta fenomen var på syrrans laptop, kort därpå dog hårddisken och jag fick rädda alla bilder och skräp vad hon nu skulle ha. Jag rekommenderar att du kollar HDDs hälsa för att utesluta hårddiskproblem då data kan gå förlorad. Själv använder jag CrystalDiskInfo och DLGDIAG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Hur ser tempsen ut :O?
Samt att förklara hur hon startar memtest borde inte vara så svårt

Tempsen är normala, har nyligen bytt ut hennes kylare till en Hyper Evo 212 och hållt koll på tempsen så att jag inte monterat fel.
Ska göra det

Tack

Skrivet av lejonkung:

Samma problem som jag har haft.

För mig berodde det på att vid användning av Google Chrome så strular det med Chromes cache-minne. Man kan se det i statusfältet längst ner till vänster i Chromefönstret (detta gäller när den fryser). Jag har ingen direkt lösning på det förutom att avinstallera just Google Chrome och använda en annan webbläsare. Finns olika guides som man kan söka på men ingen hjälpte mig.

För tillfället använder jag Mozilla Firefox istället.

Hon använder Firefox, men kan testa att avinstallera det och testa ett annat/installera om.

Tack

Skrivet av BostonGurkan:

Har hon nvidia-kort? Min dator började spöka vid boot och det dröjde någon minut innan allt flöt på bra. Det visade sig att det var Nvidia Experience som hade blivit korrupt på nått vänster. Avinstallerade det och poff så va problemet borta. Chansen att det är just ditt problem är nog litet men du kan ju kolla upp det iaf.

Japp, sitter ett GTX 660 i den, ska testa. Tack

Skrivet av stigw:

Kör MSCONFIG och stäng av det mesta i Autostart och se vad som händer. Ursäkta om jag ältar självklarheter.

Redan gjort, men tack ändå

Skrivet av Navicula:

Senast jag stötte på detta fenomen var på syrrans laptop, kort därpå dog hårddisken och jag fick rädda alla bilder och skräp vad hon nu skulle ha. Jag rekommenderar att du kollar HDDs hälsa för att utesluta hårddiskproblem då data kan gå förlorad. Själv använder jag CrystalDiskInfo och DLGDIAG.

Okej, borde inte vara HDD:n, men skadar aldrig att testa. Tack

Uppdaterar första posten med fullständiga specs.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk

Har strömsladden på grafikkortet lossat?

Kan då hända att den ändå kan dra i gång då det får lite ström från moderkortet men att det fryser när man belastar det. Har jag ett vagt minne av men något får rätta mig om jag har fel...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Har hon nvidia-kort? Min dator började spöka vid boot och det dröjde någon minut innan allt flöt på bra. Det visade sig att det var Nvidia Experience som hade blivit korrupt på nått vänster. Avinstallerade det och poff så va problemet borta. Chansen att det är just ditt problem är nog litet men du kan ju kolla upp det iaf.

Tack, detta löste ett problem för mig med, tog ett tag när jag starta datorn innan internet och systemet börajde funka! Avinstallerade och funkade dirr nu (Y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Har hon nvidia-kort? Min dator började spöka vid boot och det dröjde någon minut innan allt flöt på bra. Det visade sig att det var Nvidia Experience som hade blivit korrupt på nått vänster. Avinstallerade det och poff så va problemet borta. Chansen att det är just ditt problem är nog litet men du kan ju kolla upp det iaf.

Testade det här och det verkar ha fungerat!

Tack så mycket!

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10