Permalänk
Medlem

CS:GO Aiming

Tjena! Nu är väl detta en av dom vanligaste frågorna men på youtube så ser man mest bara hur man ska göra för att skjuta bra i CS:GO, alltså du ska inte spraya, sitter du ner så går skotten rakare osv men det är inte det jag vill veta för allt det är ju rätt självklart anser jag, men det jag undrar över mer är väl liksom hur ska jag agera när jag väl möter en fiende på alla dom olika avstånden. Visst man skjuter bättre om man sitter ner men är det det bästa man kan göra? På extremt långa avstånd så anser jag ju att man ska sitta ner och skjuta kanske bara ett skott om gången men om vi säger såhär, du kör de_dust II och möter en fiende i Long, hyfsat nära varann, hur ska man agera här egentligen?

Ska jag röra på mig och skjuta korta salvor eller ska jag sitta ner osv, vad säger ni? Just nu är jag i ranken Master Guardian 1 men såna här tankar försvinner verkligen inte lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av growwsen:

Det första är väl att ha siktet i huvudhöjd hela tiden. Skulle ni vara ganska nära varan på longen så ska du helt klart spraya men på dom längre avstånden så ska du röra dig, stanna lägg några skott i huvudet på han, och fortsätt så. sätt dig bara ner när du ska spraya
och ett problem som jag ser är att nybörjarna sätter sig ner och börjar gå samtidigt. Som sagt va alltid still när du skjuter.

Så du menar hur jag än gör när jag skjuter mot någon, sittandes eller stående så ska jag alltid vara stilla när jag väl skjuter, kanske om man är sjukt nära en annan kanske man kan röra på sig för då träffar ändå skotten i alla fall. Annars är det skjuta - röra sig lite i sid leds - skjuta igen osv?

Permalänk
Medlem

Dom flesta bra spelare "side/stutter-steppar". Det är när man skjuter skottsalvor (2-3 skott) och direkt efter går åt sidan snabbt, stannar snabbt och skjuter igen och fortsätter så hela tiden. (Det ska gå ungefär 0,5-1 sekund mellan varje skottsalva.) På det sättet är det en bra balans mellan offensiv och defensiv. Står man helt stilla eller sitter ner är det alldeles för enkelt att bli träffad. Det gäller bara att öva på det och när man blir bra på det så vinner man enklare eldstrider.
Den här video förklarar ungefär http://www.youtube.com/watch?v=LNKPhq-1U6g

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

regel 1: sikta alltid mot huvudet, det räcker med 1 skott mot huvudet med ak för att motståndaren ska dö, och med m4 räcker det med 2 skott ifall dom har hjälm.

kort avstånd: sätt siktet på huvudet och spraya och dra ner musen så skotten inte går över huvudet.

medium avstånd: bursta 2-3 skott, mot huvudet

långt avstånd: dutta med vapnet mot huvudet om det är ak/m4 i det här fallet.

försöka ducka så lite som möjligt, visst skotten går lite rakare men din motståndare får huvudskott på dig mycket lättare.

Lär dig strafe: http://www.youtube.com/watch?v=tCtal_f8nJI

Det är väldigt bra för motståndaren kommer ha svårare att döda dig då.

men en viktig grej är att ha bra mus precision, jag kan ibland tänka "Varför dör han inte?" men så kollar man på demo och ser att man siktade 1mm bredvid motståndarens huvud, det handlar om att ha siktet helt rätt, du kan träna precisionen genom att spela mycket helt enkelt, jag rekommenderar CSDM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Dom flesta bra spelare "side/stutter-steppar". Det är när man skjuter skottsalvor (2-3 skott) och direkt efter går åt sidan snabbt, stannar snabbt och skjuter igen och fortsätter så hela tiden. (Det ska gå ungefär 0,5-1 sekund mellan varje skottsalva.) På det sättet är det en bra balans mellan offensiv och defensiv. Står man helt stilla eller sitter ner är det alldeles för enkelt att bli träffad. Det gäller bara att öva på det och när man blir bra på det så vinner man enklare eldstrider.
Den här video förklarar ungefär http://www.youtube.com/watch?v=LNKPhq-1U6g

Skrivet av Traktorsson:

regel 1: sikta alltid mot huvudet, det räcker med 1 skott mot huvudet med ak för att motståndaren ska dö, och med m4 räcker det med 2 skott ifall dom har hjälm.

kort avstånd: sätt siktet på huvudet och spraya och dra ner musen så skotten inte går över huvudet.

medium avstånd: bursta 2-3 skott, mot huvudet

långt avstånd: dutta med vapnet mot huvudet om det är ak/m4 i det här fallet.

försöka ducka så lite som möjligt, visst skotten går lite rakare men din motståndare får huvudskott på dig mycket lättare.

Lär dig strafe: http://www.youtube.com/watch?v=tCtal_f8nJI

Det är väldigt bra för motståndaren kommer ha svårare att döda dig då.

men en viktig grej är att ha bra mus precision, jag kan ibland tänka "Varför dör han inte?" men så kollar man på demo och ser att man siktade 1mm bredvid motståndarens huvud, det handlar om att ha siktet helt rätt, du kan träna precisionen genom att spela mycket helt enkelt, jag rekommenderar CSDM.

Tack för era svar! Finns det ett bra sätt att öva detta eller är det mest bara att spela på? Några inställningar kanske som hjälper på nåt vis?

Permalänk
Medlem

Det skulle väl vara att försöka ha hög FPS, helst över skärmens uppdateringsfrekvens, du kan sänka video settings om du inte har hög FPS.

Stäng av Vsync och motion blur. FXAA om du vill, jag upplever allt bara suddigare med den kantutjämningen på. Du kan prova m_rawinput 1 och 0 och se vad som är skönast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traktorsson:

Det skulle väl vara att försöka ha hög FPS, helst över skärmens uppdateringsfrekvens, du kan sänka video settings om du inte har hög FPS.

Stäng av Vsync och motion blur. FXAA om du vill, jag upplever allt bara suddigare med den kantutjämningen på. Du kan prova m_rawinput 1 och 0 och se vad som är skönast.

Tack, tips på crosshair? Det är lite jobbigt för mig för jag är även färgblind :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Tack, tips på crosshair? Det är lite jobbigt för mig för jag är även färgblind :s

Sikte är en smaksak men jag personligen gillar att siktet är lite tjockt.

du kan pröva olika sikten

cl_crosshairthickness är hur tjockt det ska vara

cl_crosshairgap hur stort utrymme i siktet

cl_crosshairsize ja du hör själv vad det är

jag har classic static, cl_crosshairsize 4 cl_crosshairthickness 1 cl_crosshairgap -2

Jag tycker det är skönt men mitt tips är att pröva dig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traktorsson:

Sikte är en smaksak men jag personligen gillar att siktet är lite tjockt.

du kan pröva olika sikten

cl_crosshairthickness är hur tjockt det ska vara

cl_crosshairgap hur stort utrymme i siktet

cl_crosshairsize ja du hör själv vad det är

jag har classic static, cl_crosshairsize 4 cl_crosshairthickness 1 cl_crosshairgap -2

Jag tycker det är skönt men mitt tips är att pröva dig fram.

Tack Usch vilken otur jag haft nu Förlorar hela tiden.. gick ner en rank nu med

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid med 1-2 skott om jag står på te.x ramp och skjuter
ner mot pit sen om du ska spraya så räcker det inte med att bara sikta neråt utan lär dig rekylen på vapnet!

Edit: det finns även någon sida som du kan skapa ditt eget sikte och sedan bara kopiera in i konsol kommer dock inte ihåg vad sidan hette :/

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Inaktiv

Att ALLTID använda samma sensitivity på musen är viktigt dvs i alla spel. du kan ta en linjal och sen räkna ut så att det alltid tar lika långt avstånt att vända sig 360 grader osv.

Jag har för mig att Jacksfrags eller FrankieOnPC1080p gjorde en grym video på musinställningar eller liknande, hjälpte mig grymt mycket! Om du alltid har samma sense kommer din aim tränas upp grymt mycket snabbare! Hjälpte mig något enormt i alla spel.

Kolla också upp ifall du har "mouse acceleration" på eller om din mus räknar ut var den tror du ska flytta musen, vilket tex min gör, det gör det enormt jobbit att sikta med snipers osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Tack Usch vilken otur jag haft nu Förlorar hela tiden.. gick ner en rank nu med

Vad har du för mus/musmatta? det blir nog inte lätt att aima om du nu skulle ha en kulmus och som spelsjuk skrev, stäng av mus acceleration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traktorsson:

Vad har du för mus/musmatta? det blir nog inte lätt att aima om du nu skulle ha en kulmus och som spelsjuk skrev, stäng av mus acceleration.

Det har jag gjort Aldrig att jag hade kört med kulmus! xP
Kör med Qpad mellan dpi modellen på en steelseries musmatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Det har jag gjort Aldrig att jag hade kört med kulmus! xP
Kör med Qpad mellan dpi modellen på en steelseries musmatta

Ok, har du också stängt av "Förbättra pekarens precision" i windows mus inställningar? att ha det på ger bara acceleration.

Permalänk
Medlem

Nja, det är faktiskt en nackel att sitta ner på långt håll eftersom antagligen kommer din fiende dansa och enklare träffa dig, du märker det när du börjar spelar på högre nivå.

Stutterstep är det du ska lära dig, Croucha ska du göra vid vissa tillfällen..men att stå är att föredra

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Jag sprayar nästan alltid, finns undantag då jag duttar 2-3 skott. Det är helt enkelt att lära in hur skotten går, hur långt ned man måste sikta på 5 meters avstånd och på 20 meters avstånd. Sen går ak, som många kör med i ett omvänt frågetecken, så du måste även dra lite i sidled för att alla skott ska kunna träffa.

Bara att öva öva öva, installera något mod där du ser vart du träffar så går det lättare.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Detta är problem jag hade förr (Främst på kort till medel avstånd)

Först och främst gjorde jag misstag i att alltid, när jag ser en fiende komma runt en hörna, ducka. På min medelnivå är folk inte så skickliga och de siktar främst mot kroppen, så när du duckar blir det snarare du som placerar dig för ett huvudskott snarare än att de siktar på huvudet.

En annan sak som hjälpte mig om man sprayar på korta till medel avstånd är denna video på [NiP Friberg]

Ser du hur han, när han sprayar, drar ner på siktet väldigt långt? Han börjar med o sikta på huvudet, sen droppar han siktet till långt under foten. När jag lärde mig det blev jag mycket bättre på kort-medel avstånd!

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Se dessa två:
friberg explaining training_aim_csgo
http://www.twitch.tv/officialfriberg/c/3336585

NiP-friberg- recoil training!
http://www.twitch.tv/officialfriberg/c/3340768

Skulle säga att lära sig rekylen är viktigare än att kunna dutta hs.
Om du har sett dokumentären om NIP så kör dem aimmap 1on1 turnering och friberg vinner den inte för att han kanske aimar bäst utan för att han sprejade ihjäl dem. Tror någon av dem andra säger att han "fegspelade".. Bedöm själv!

Permalänk
Medlem

http://www.krisskarbo.com/csgocrosshair/ , där kan du göra ditt egna crosshair:)

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Detta är problem jag hade förr (Främst på kort till medel avstånd)

Först och främst gjorde jag misstag i att alltid, när jag ser en fiende komma runt en hörna, ducka. På min medelnivå är folk inte så skickliga och de siktar främst mot kroppen, så när du duckar blir det snarare du som placerar dig för ett huvudskott snarare än att de siktar på huvudet.

En annan sak som hjälpte mig om man sprayar på korta till medel avstånd är denna video på [NiP Friberg] http://www.youtube.com/watch?v=QCYc1OqURRg

Ser du hur han, när han sprayar, drar ner på siktet väldigt långt? Han börjar med o sikta på huvudet, sen droppar han siktet till långt under foten. När jag lärde mig det blev jag mycket bättre på kort-medel avstånd!

Jag sprejar alltid på såna avstånd, med samma recoil-teknik som friberg. Har aldrig förstått varför man ska dutta när man kan hantera recoil istället

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfeNn:

Jag sprejar alltid på såna avstånd, med samma recoil-teknik som friberg. Har aldrig förstått varför man ska dutta när man kan hantera recoil istället

Skrivet av Xaid:

Detta är problem jag hade förr (Främst på kort till medel avstånd)

Först och främst gjorde jag misstag i att alltid, när jag ser en fiende komma runt en hörna, ducka. På min medelnivå är folk inte så skickliga och de siktar främst mot kroppen, så när du duckar blir det snarare du som placerar dig för ett huvudskott snarare än att de siktar på huvudet.

En annan sak som hjälpte mig om man sprayar på korta till medel avstånd är denna video på [NiP Friberg] http://www.youtube.com/watch?v=QCYc1OqURRg

Ser du hur han, när han sprayar, drar ner på siktet väldigt långt? Han börjar med o sikta på huvudet, sen droppar han siktet till långt under foten. När jag lärde mig det blev jag mycket bättre på kort-medel avstånd!

Skrivet av alatan:

Jag sprayar nästan alltid, finns undantag då jag duttar 2-3 skott. Det är helt enkelt att lära in hur skotten går, hur långt ned man måste sikta på 5 meters avstånd och på 20 meters avstånd. Sen går ak, som många kör med i ett omvänt frågetecken, så du måste även dra lite i sidled för att alla skott ska kunna träffa.

Bara att öva öva öva, installera något mod där du ser vart du träffar så går det lättare.

Aha så om jag förstår er rätt så bör man faktiskt spraya mer än vad man tror? förutom då det är lite väl långt mellan spelarna så man måste skjuta i salvor istället? Kan ni ge ett exempel vad ett medelavstånd kan vara egentligen? Så jag vet lite mer Tack så jättemycket för all hjälp! Kört nu igen och har sprayat faktiskt lite mer med p90, verkar gå bättre så snart är jag uppe på master guardian 1 igen, vunnit tre på gold nova master så

EDIT: När du väl sprayar, ska man helst stå stilla då eller kan man röra sig lite?

Permalänk
Medlem

p90 > spray > win

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViizzlY:

p90 > spray > win

Tycker personligen att det vapnet förstör spelet ibland. Jag brukade spela Office förut, men sen mötte jag ett lag där alla körde P90 och rushade. Fans absolut 0 man kunde göra.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Aha så om jag förstår er rätt så bör man faktiskt spraya mer än vad man tror? förutom då det är lite väl långt mellan spelarna så man måste skjuta i salvor istället? Kan ni ge ett exempel vad ett medelavstånd kan vara egentligen? Så jag vet lite mer Tack så jättemycket för all hjälp! Kört nu igen och har sprayat faktiskt lite mer med p90, verkar gå bättre så snart är jag uppe på master guardian 1 igen, vunnit tre på gold nova master så

EDIT: När du väl sprayar, ska man helst stå stilla då eller kan man röra sig lite?

Om du känner att du klarar av recoilen, spraya då. annars är det nog lättare att "dutta". Medelavstånd enligt mig är typ kortsida till kortsida på train.

Stå helst stilla, om du rör dig så kommer skotten bli helt off. Samma sak gäller även om du bara skjuter 1-2 skott.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocky08:

Se dessa två:
friberg explaining training_aim_csgo
http://www.twitch.tv/officialfriberg/c/3336585

NiP-friberg- recoil training!
http://www.twitch.tv/officialfriberg/c/3340768

Skulle säga att lära sig rekylen är viktigare än att kunna dutta hs.
Om du har sett dokumentären om NIP så kör dem aimmap 1on1 turnering och friberg vinner den inte för att han kanske aimar bäst utan för att han sprejade ihjäl dem. Tror någon av dem andra säger att han "fegspelade".. Bedöm själv!

Vad som är halvt skumt är när han demonstrerar hur recoil på AK är, och visar ungefär hur långt under man ska skjuta, så är det inte så värst långt under målet. Men på videon som jag länkade, när han är CT på Dust2, så skjuter han ganska mycket längre ner, och verkar träffa.

Någon som har en teori?

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Om du lägger ner lite tid på http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1439047... lär du dig säkert en hel del finns 4 steg som är olika avstånd så man lär sig att sikta bättre. (Har inte läst hela tråden om det länkats tidigare)

Visa signatur

Rigg: i5 3570K | XFX HD 7950 3GB | Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP | ASRock Z77 PRO3 ATX | BitFenix Outlaw | Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 | Antec VP650PM 650W | Windows 7 Home premium 64bit
Kringutröstning: Steelseries Kinzu v2 pro edition| Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Logitech G430 | Samsung 22'' S22B350H LED | BenQ 22'' GL2250 LED

Permalänk
Medlem

Ställ dig och skjut några magasin med AK på en vägg utan att röra musen. Lär dig mönstret och hur du ska motverka för att sätta alla skott. Finns en guide med .gif till alla vapen på Steam bland guider.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Om du måste utmana en awp så försök få honom att skjuta, dvs spring fram från ett hörn och tillbaka. När han väl skjutit så spring ut så långt du kan innan han kommer kunna skjuta igen och håll siktet i huvudhöjd där du tror att han kommer vara. Förhoppningsvis så kommer han inte vara beredd på det och du kommer kunna döda honom ganska enkelt.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Skrivet av Xaid:

Detta är problem jag hade förr (Främst på kort till medel avstånd)

Först och främst gjorde jag misstag i att alltid, när jag ser en fiende komma runt en hörna, ducka. På min medelnivå är folk inte så skickliga och de siktar främst mot kroppen, så när du duckar blir det snarare du som placerar dig för ett huvudskott snarare än att de siktar på huvudet.

En annan sak som hjälpte mig om man sprayar på korta till medel avstånd är denna video på [NiP Friberg] http://www.youtube.com/watch?v=QCYc1OqURRg

Ser du hur han, när han sprayar, drar ner på siktet väldigt långt? Han börjar med o sikta på huvudet, sen droppar han siktet till långt under foten. När jag lärde mig det blev jag mycket bättre på kort-medel avstånd!

den videon hjälpe mig väldigt mycket, hade ingen aning om att man skulle droppa siktet så långt. Får in många fler hits pga det.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

den videon hjälpe mig väldigt mycket, hade ingen aning om att man skulle droppa siktet så långt. Får in många fler hits pga det.

Samma här.

Vad jag inte begriper däremot är att när Friberg demonstrerar hur rekylmönstret är, och hur man kompenserar för det, så verkar han inte sikta så värst långt under där han vill träffa. Men på det klippet när han är i en match så droppar han siktet rejält.

Jag hade gärna velat se att denna tråden blir en "CS:GO Allmänna tips" :).

Jag såg denna videon för några dagar sedan vars tips ser väldigt lovande ut:

Ni vet, när folk plantar i B (Dust 2) och du, CT, kommer från mid. Ofta, om det är mer än 1 T vid liv, så är det en som gömmer sig vid bilen. Smokar man där kan man skapa förvirring och skydd för sig så kan man rusha in från dubbeldörr utan att oroa sig över bil.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM