Permalänk
Medlem

T-röd = Kemisk Bensin ?

Hej Sweclockers !

Jag har fått kylpasta på undersidan på min cpu. Jag har läst att man ska använda kemisk ren bensin. Är t-röd samma sak som kemisk bensin?

mvh.

Minicrosser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av minicrosser:

Hej Sweclockers !

Jag har fått kylpasta på undersidan på min cpu. Jag har läst att man ska använda kemisk ren bensin. Är te-röd samma sak som kemisk bensin?

mvh.

Minicrosser

Nej.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av minicrosser:

Hej Sweclockers !

Jag har fått kylpasta på undersidan på min cpu. Jag har läst att man ska använda kemisk ren bensin. Är te-röd samma sak som kemisk bensin?

mvh.

Minicrosser

Nej inte samma sak men går att använda för att göra rent cpu från kylpasta.

EDIT! Läste tydligen lite dåligt, ska du rengöra undersidan så rekommenderar jag helt klart kemiskt ren aceton eller liknande.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K * Asus Strix 1080 ti* Kingston hyper-x 2x8gb 1600MHz DDR3 *MSI Z87-G43 Gaming *WD Black 640GB * Antec P182 * Creative X-FI * Fractal Design Tesla 650w * Intel X-25 G2 * Samsung Evo 250Gb *

Permalänk

Jag har använt T-röd till precis detta. Funkar utmärkt

Permalänk
Inaktiv

Nej. T-röd har massor med tillsatser och det är alkohol. Bensin är en helt annan grej. Kemiskt ren bensin finns ofta att köpa på ICA och givetvis mer välsorterade butiker! Det kommer ofta i små flaskor.

Ser att personen ovanför mig har använt T-röd men det är VERKLIGEN inget jag kan rekommendera. Det man vill ha är något som löser upp junk och avdunstar utan att lämna några avlagringar. T-röd kan lämna både små mängder vatten, kräkmedel och röd färg efter sig när det avdunstar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Därför att ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av minicrosser:

Hej Sweclockers !

mvh.

Minicrosser

Skrivet av minicrosser:

Därför att ?

T-röd innehåller en massa annan skit. Skaffa ordentlig kemiskt ren bensin.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av minicrosser:

Därför att ?

Se mitt inlägg ovan. Det är inte samma sak för det är helt enkelt något helt annat. Det är som att fråga om Coca Cola är samma sak som vin. Svaret är Nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av minicrosser:

Därför att ?

Av samma anledning som att mjölk inte är samma sak som hallonsaft.

T-röd är alkohol, kemiskt ren bensin är en petroleumprodukt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

T-röd innehåller bla. etanol samt lite aceton samt rött färgämne & lite bitrex, fungerar alldeles utmärkt till det du skall använda det till.

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6dsprit

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av minicrosser:

Hej Sweclockers !

mvh.

Minicrosser

vad har du för cpu? är det intel så är det bara ta T-röd + toapapper och torka av.
har du en AMD så får du vara försiktigare då pinnarna lätt böjs. funkar bäst med en tandborste och t-röd.

kolla så det inte är pasta på cpu-socket också.

glöm inte låta allt torka nån timme.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av minicrosser:

Därför att ?

T-röd innehåller framförallt alkohol (etanol), bensin innehåller framförallt olika alkaner.

På andra verkar det dock som att t-röd fungerar utmärkt för ändamålet.

Permalänk

Som många har sagt är det inte samma sak men det fungerar lika bra.

Permalänk
Medlem

Kemiskt ren bensin eller aceton rekommenderas. T-röd rekommenderas inte, men bättre än inget.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående post. Aceton tycker jag är det bästa alternativet.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

Kemiskt ren bensin och kaffefilter! Rent ämne som inte lämnar andra ämnen efter sig, kaffefilter för att det inte luddar

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av minicrosser:

Hej Sweclockers !

Jag har fått kylpasta på undersidan på min cpu. Jag har läst att man ska använda kemisk ren bensin. Är t-röd samma sak som kemisk bensin?

mvh.

Minicrosser

Skrivet av minicrosser:

Därför att ?

För att T-röd inte är bensin utan sprit.

Det går nog att använda till detta problem men rekommenderar verkligen att du investerar 20kr när du ändå ska rengöra UNDERSIDAN och inte toppen. Finns risk att skiten kommer ner i sockeln om det inte görs ordentligt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

vad har du för cpu? är det intel så är det bara ta T-röd + toapapper och torka av.
har du en AMD så får du vara försiktigare då pinnarna lätt böjs. funkar bäst med en tandborste och t-röd.

kolla så det inte är pasta på cpu-socket också.

glöm inte låta allt torka nån timme.

Jag har en Intel Core i5 2500 3,3 GHz

Permalänk
Medlem

Jag förstår nu att både T-röd och kemisk ren bensin Fungerar, och att det är upp till var och en vad man vill använda. Jag kommer att använda T-röd.

Permalänk
Medlem

Det går att använda t-röd, det går att använda majonäs, potatis, morötter eller varför inte morsans gardiner.
Bara för att det går gör det inte lämpligt, T-röd är drivmedel eller för alkoholister att dricka, inget annat.
T-röd innehåller bl.a. silikoner och andra prylar som kan göra att det bildas en hinna.

Men, allt handlar om att få bort restprodukterna, så majonäs går fint också om du får bort resterna av det.

Skämt åsido, kör aceton, förtunning, elektronikrengöring eller kemiskt ren bensin.
Allt annat innehåller tillsatser av olika slag för att t.ex. förbrännas, ätas eller vara smörjande.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

isopropylalkohol köpes på apotek.

Permalänk
Inaktiv

Kemiskt ren aceton går väl även bra det med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av minicrosser:

Jag förstår nu att både T-röd och kemisk ren bensin Fungerar, och att det är upp till var och en vad man vill använda. Jag kommer att använda T-röd.

T-röd kommer troligen lämna rester efter sig. Är inte helt säker men jag kan anta att processorn inte gillar det.

Skrivet av ateist75:

Visst men när killen har lagt på ny kylpasta kommer det inte att ha spelat någon som helst roll om han använt T-röd eller kemiskt ren sprit, eller hur?
Varför ska allting dras till sin spets här, det är väl onödigt att köpa ett annat medel om han har något som kommer att fylla sin funktion.

Nu är det ju så att han ska rengöra kontaktytorna på undersidan av processorn.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk

Eftersom några tipsar om aceton så vill jag bara flika in att du måste använda kemistk ren även här. Se till att t.ex. inte använder aceton med olja som ofta säljes i ICA butiker och liknande. De flesta butiker säljer Gripens kemiskt rena aceton, och det fungerar utmärt till ändamålet. Se bara till att inte få det på andra ytor är ovansidan av CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ateist75:

Och varför skulle inte processorn gilla det? Kommer mikroskopiska rester från T-röd att äta sig genom IHS?

Så rester på kontaktytorna på undersidan av processorn kan inte ge dålig kontakt? Tycker det är bäst att vara på den säkra sidan och köra på någonting som inte lämnar rester efter sig.

På IHS'en så kan man köra T-röd om man vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

T-röd innehåller 95% etanol samt bla. aceton & etylacetat & är inget drivmedel.. Resterna den efterlämnar påverkar inte funktionen på en processor..

Citat:

Det är en teknisk sprit som används till rengöring, som lösningsmedel

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6dsprit

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Så rester på kontaktytorna på undersidan av processorn kan inte ge dålig kontakt? Tycker det är bäst att vara på den säkra sidan och köra på någonting som inte lämnar rester efter sig.

På IHS'en så kan man köra T-röd om man vill.

Du har alldeles rätt, ber om ursäkt. Jag missade helt att han skrev undersidan av CPU, undrade varför alla hade så mycket emot T-röd för rengöring av IHS

Visa signatur

Intel Core i7 4770K * Asus Strix 1080 ti* Kingston hyper-x 2x8gb 1600MHz DDR3 *MSI Z87-G43 Gaming *WD Black 640GB * Antec P182 * Creative X-FI * Fractal Design Tesla 650w * Intel X-25 G2 * Samsung Evo 250Gb *

Permalänk
Medlem

Har använt tröd sen urminnestider, än har ingenting hänt.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Vill flika in i debatten ang er som tror att T-röd är fel att använda.

Ni kan prata fram och tillbaka hur mycket som helst om restprodukter, avlagringar, hinnor. Ingen verkar oavsett ha belägg för vad de säger. Mitt bidrag till diskussionen är att ni jämför priset/mängden på följande produkter, sen kan ni fundera på om ni luras slänga pengar på onödiga produkter.

T-röd: http://www.clasohlson.com/se/Reng%C3%B6ringsmedel-Kemetyl-T-r... [1L] 49:-
Produkt "gjord" för syftet: http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f... [60ml] 125:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Nej. T-röd har massor med tillsatser och det är alkohol. Bensin är en helt annan grej. Kemiskt ren bensin finns ofta att köpa på ICA och givetvis mer välsorterade butiker! Det kommer ofta i små flaskor.

Ser att personen ovanför mig har använt T-röd men det är VERKLIGEN inget jag kan rekommendera. Det man vill ha är något som löser upp junk och avdunstar utan att lämna några avlagringar. T-röd kan lämna både små mängder vatten, kräkmedel och röd färg efter sig när det avdunstar.

t-röd kan inte lämna kräkmedel eftersom att det inte innehåller något sådant. Och man låter det såklart torka innan man stoppar in den i datorn så vatten spelar ju ingen roll.

Skrivet av minicrosser:

Därför att ?

Därför att det är två helt olika ämnen. Är en häst och en elefant samma sak?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595