HP erbjuder Windows 7 på "allmän begäran"

Permalänk
Medlem

Gör röstningen lite mer rättvis, använder endast 8.1 pga Start8, hade det inte funnits hade jag satt eld på skiten.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Windows 7 är ett mycket stabilare (mer kompatibilitet) operativsystem till skillnad från Windows 8 och (8.1).

Aldrig haft en enda blåskärm än så länge på 3 olika datorer (windows 8, numera 8.1...). Kan inte säga detsama om windows 7.

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Aldrig haft en enda blåskärm än så länge på 3 olika datorer (windows 8, numera 8.1...). Kan inte säga detsama om windows 7.

Mm... mycket snack om den där blåskärmen med den ledsna smileyn på. Har än inte skådat den.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Klokt val av HP, om övriga tillverkare gör det samma skulle inte MS få många Windows 8.x sålda inte.
Undantag plattor, där Windows 8 passar lite bättre på.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RzrTrek:

Windows 7 är ett mycket stabilare (mer kompatibilitet) operativsystem till skillnad från Windows 8 och (8.1).

Ja det går bra att påstå saker utan belägg eller bevis tydligen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Hade valt 8 (8.1) i alla dar.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ja visst vill man köra trötta windows7 så ska man ju få göra det även på nya datorer..Helt rätt.
Men själv går jag aldrig tillbaka till sega windows7 igen.

Älskar win 8.1 och inte sega win7 som är snabbt den första veckan för att sen bli totalt nersmetad med alla dessa säkerhets uppdateringarna som man slipper i win8.
Installerade windows7 till en polare och vafan den ville ha in 148 uppdateringar.Efter alla uppdateringar så kändes hans dator lika seg igen som innan jag ominstallerade allt hahaha

Windows 8 blir bara snabbare ju mer man använder det och inte som med föregående operativsystem som segar ner sig..

Men helt klart bra gjort av HP att faktiskt låta kunden bestämma vad man vill ha

Smaken är som baken "delad"

Så det finns ingen säkerhet i Windows 8?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Gör röstningen lite mer rättvis, använder endast 8.1 pga Start8, hade det inte funnits hade jag satt eld på skiten.

Det är ju fortfarande rättvist. Det är fullständigt ointressant vad Du skulle göra om ett visst program inte skulle finnas. För tro det eller ej men start8 finns till windows 8.1.

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Blåskärm i win7..??? trodde att det var ett XP-fenomen...har aldrig haft en själv tror jag.. och i år 2st datorer som jag "sköter om" började få blåa skärmar dagligen...

den första så var det kylfänsen på processorn som lossnat... den andra var de minnena som ville inte jobba tillsammans....(2x 2x2Gb olika märken)

win 8 används mest på väldigt nya datorer coh att jämföra 2 år gamla win8 maskiner med 6 år gamla win maskiner är inte så lyckat.

dagens maskiner är också annorlunda....minnet som aldrig tar slut...cpu jobbar inte ihjäll sig som P4....

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Tvärtom tycker iallafall jag

Har du ens testat win8.1 i mer än nån timme ??

Stabilare OS har jag då inte träffat på..Skulle vara Ubuntu isåfall och än så länge så fungerar alla drivrutiner jag behöver och även win7 drivrutiner fungerar klockrent i win8 (8.1) om det nu inte skulle finnas drivrutin till 8

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Har själv uppgraderat till W8.1 i helgen, ser inga problem med det. Förstår att många ovana datoranvändare som lär sig precis hur de ska gå till väga kan få problem, men egentligen är det ju mest skillnader under ytan. Windows 7 känns gammalt i jämförelse.

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk

Windows 8 för en PC är som att ge ett röststyrt OS till en enhet utan mic.

Testade Windows 8 ett par dagar sen åkte skiten ut.

Inte att snacka om. Microsofts trend håller i sig. Man ska akta sig för vartannat Windows

Win95- Bra
Win98 - Mindre bra
Win98SE - Bra
WinME - Mindre bra
WinXP - Bra
WinVista - Mindre bra
Win7 - Bra
Win8.x - Tycks bli mindre bra

Win8.x, det räcker inte med prestandan om resten inte fungerar tillfredsställande.

Vänta gott folk på Windows 9, då är Microsoft på banan igen. Sen ska man akta sig för Windows 10 men det lär vi nog se.
Denna trend är väldigt rolig för den stämmer ju...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi | Ballistix 32GB DDR4 3600MHz | Power Color RX 6900 XT Red Devil Ultimate

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Skrivet av fermia:

Tvärtom tycker iallafall jag

Har du ens testat win8.1 i mer än nån timme ??

Stabilare OS har jag då inte träffat på..Skulle vara Ubuntu isåfall och än så länge så fungerar alla drivrutiner jag behöver och även win7 drivrutiner fungerar klockrent i win8 (8.1) om det nu inte skulle finnas drivrutin till 8

Har testkört både RC, RTM och köpt Windows 8 (senare uppdaterat till 8.1) på två separata system.

Windows 8 är värdelöst.

Permalänk

Enligt mina erfarenheter har Win 8.1 mer problem med drivrutiner (kan iofs också skyllas på tillverkarna) än vad som var fallet med med 8. Ljudet slutade fungera på min stationära (Realtek) och jag fick ingen ordning på det trots flera kvällars trixande och googlande.
I stället fixade jag en ny dual-boot med Win 8 och en nyinköpt Win7-licens. Jag upplever _inte_ att Win 7 segar ner sig efter alla uppdateringarna som finns. Jag lade bara in 8:an för att få en fungerande dator till Win7 kom från Komplett. Win 7 är ett helt suveränt OS!

Det vore för övrigt intressant om någon kan utveckla vad som skiljer 8 och 8.1 förutom ändringarna i gränssnittet, det måste vara något som påverkar diverse drivrutiner.

Min gamla laptop (Acer 3820TG) gick fint på Win8. Problemen med drivrutinerna för grafiken kom med "uppgraderingen" till 8.1. Numera startar datorn med svart skärm. Om man tvingar den att starta om så fungerar det igen, i alla fall till nästa omstart. (Ja, jag har googlat och uppdaterat allt).

Jag har tänkt byta upp mig till en bättre laptop, men på marknaden finns numera nästan bara pekskärmar med Win8. Det är inget jag vill ha, så det blir inget köp. I stället har jag börjat intressera mig för en Macbook Pro som ett bättre alternativ. Bra att i alla fall vissa tillverkare inför alternativ till Win8, då kan jag stanna kvar i den bärbara PC-världen. Men utan Start8 är Win 8X otänkbart för mig. Det skulle bli "pekarm" i stället för musarm, hur har MS tänkt sig ergonomin för desktopanvändarna? Tanken att sitta och svepa/dra på en 27"-skärm är närmast absurd, om det nu var så MS tänkte sig framtiden.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja, sant. Även om man nu må ogilla gränssnittet osv så kan man inte neka att
Win8 är ett klart mycket stabilare och snabbare operativsystem än 7an

Permalänk
Medlem

Windows 8 är bra. Fungerar klockrent. Inga bekymmer. (Ja, för mig).

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightningStrike:

Inte att snacka om. Microsofts trend håller i sig. Man ska akta sig för vartannat Windows

Win95- Bra
Win98 - Mindre bra
Win98SE - Bra
WinME - Mindre bra
WinXP - Bra
WinVista - Mindre bra
Win7 - Bra

Win8.x, det räcker inte med prestandan om resten inte fungerar tillfredsställande.

Vänta gott folk på Windows 9, då är Microsoft på banan igen. Sen ska man akta sig för Windows 10 men det lär vi nog se.

Du har missat pluss skrivit Win 98 två gånger. sen e jag så trött på den dÄr listan den stämmer inte hur du än försöker göra, hobbytekniker använder sig av den och jag börjar tröttna.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag föredrar windows 7 för det är stabiliare och vissa av mina program fungerade inte bra i w 8.1.. så jag bytte tillbaka till windows 7... Jag gillar att w7 ger bättre prestanda och är simplare för mig då jag kan alla snabbcommandon och vet vart alla olika mappar finns..

Permalänk
Medlem

Den där varannan-windows-version-listan-är-bra är väl bara ett tecken på att MS släpper OS lite väl för ofta, det är ett OS inte en jävla "app" bara.
Ett OS för mig är underlaget där jag kan köra alla mina program och verktyg, det behöver inte vara right-in-your-face-win8 here I come!

Rent teknisk är Win8 bättre med snabbare boot/sleep, minneshantering osv men fy-helvete-va-fult det ser ut, jag trodde först enda återförsäljaren av Win8 var Toys'R'Us men hela prisjakt svämmar över av butiker som säljer denna leksak.

Verkar som MS får ge support till Win7 åtminstone 10 år till.... (som med XP)

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Dagen jag kan slopa windows helt är fan lyckan gjord ...

Permalänk
Medlem

Win95- Bra
Win98 - Mindre bra
Win98SE - Bra
WinME - Mindre bra
WinXP - Bra
WinVista - Mindre bra
Win7 - Bra

Det där går ju visserligen att vrida och vända på hur man vill. Bedömningen är ju helt subjektiv och populärt så gör man ju som du och utelämnar ett gäng OS som släppts, inte minst Windows 2000 som höll sig kvar ett bra tag bland entusiaster. Mottagandet av XP var ju inte heller någon jättehöjdare, vi var många som inte hoppade på tåget förrän sena 2004 efter Service Pack 2.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Den där varannan-windows-version-listan-är-bra är väl bara ett tecken på att MS släpper OS lite väl för ofta, det är ett OS inte en jävla "app" bara.
Ett OS för mig är underlaget där jag kan köra alla mina program och verktyg, det behöver inte vara right-in-your-face-win8 here I come!

Rent teknisk är Win8 bättre med snabbare boot/sleep, minneshantering osv men fy-helvete-va-fult det ser ut, jag trodde först enda återförsäljaren av Win8 var Toys'R'Us men hela prisjakt svämmar över av butiker som säljer denna leksak.

Verkar som MS får ge support till Win7 åtminstone 10 år till.... (som med XP)

Hur är det så helvetes fult när det är så sjukt likt Win7? Det är åtminstonde 75% likt till utseendet, om inte mer...

Visa signatur

Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Tycker att med start8 märler man inte så stor skillnad. En snyggare utforskare och cleanare design. Själv rör jag aldrig äckelModernUI om jag inte absolut måste.

Var lite skeptisk i början och tyckte att det inte skulle funka bra med "Metro" men med start8 behöver man inte ens titta på skroten.
Det jag stör mig på med just Metro är att det ser ut som en telefon. Jag ville inte ha en telefondator.

Men jag är lite mer för den cleanare looken på det mesta så Windows 8.1 med Start8 rekommenderar jag för dem som gillar stilrent.

Very wow. Such taskbar. So amaze.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Win95- Bra
Win98 - Mindre bra
Win98SE - Bra
WinME - Mindre bra
WinXP - Bra
WinVista - Mindre bra
Win7 - Bra

du glömde windows 2000 och windows 3.0 NT(os2 också kallat tror jag) och windows 3.5 nt och windows 4.0 nt samt ... Windows 1.0 windows 2.0 windows 2.1 windows 2.1.x windows 3.0 windows 3.1

Permalänk
Medlem

Win95- Bra
Win98 - Mindre bra
Win98SE - Bra
WinME - Mindre bra
WinXP - Bra
WinVista - Mindre bra
Win7 - Bra

Nej, det gör den inte.

Du har glömt Windows 2000 Professional, vilket var riktat till highendkonsumenter.

Sen så vill jag minnas att Windows XP inte var det bästa när det begav sig.

Själv använder jag Windows 8.1 utan något startmeny-program.

Permalänk
Medlem

Win95- Bra
Win98 - Mindre bra
Win98SE - Bra
WinME - Mindre bra
WinXP - Bra
WinVista - Mindre bra
Win7 - Bra

Det är väl klart som sjutton du inte hinner vänja dig med ett nytt OS på 2 dagar? Hur gick det egentligen från XP -> Vista/W7? Allt var frid och fröjd från början där eller?

Visa signatur

Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Win95- Bra
Win98 - Mindre bra
Win98SE - Bra
WinME - Mindre bra
WinXP - Bra
WinVista - Mindre bra
Win7 - Bra

Nej, Microsofts "trend" håller inte i sig. Visst kan du vinkla det så det ser ut som du vill men det blir inte mindre bullshit.

Blir trött på folk som postar den där listan eller någon annan version av den i varje tråd när någon nämner Windows 8.

Permalänk
Medlem

Skitbra HP! hatar windows 8, så fort ja fick min asus laptop rök 8an snabbare än kylpastan hunnit lägga sig korrekt. F that OS!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Så sjukt många haters för ingenting. 'ånej det kom metro, nu ska jag hata microsoft'. Störtlöjligt.

Visa signatur

Dark mode everything √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Skitbra HP! hatar windows 8, så fort ja fick min asus laptop rök 8an snabbare än kylpastan hunnit lägga sig korrekt. F that OS!

Hur kan du "hata" ett operativsystem?