HP erbjuder Windows 7 på "allmän begäran"

Permalänk
Melding Plague

HP erbjuder Windows 7 på "allmän begäran"

Datorjätten HP har inget större förtroende för Microsofts senaste operativsystems förmåga att locka kunder utan marknadsför nya datorer med det åldrande Windows 7.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt rätt, skönt att några lyssnar på konsumenterna, vilket MS inte verkar göra.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Vad alla borde erbjuda, med laptops och färdigbyggda system. win 7 ftw

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Ännu en känga till att microsoft failat nå otroligt med windows8/8.1 till stationära datorer.

Bra HP! visa vart skåpet ska stå.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har kört w8 i snart ett år nu och kan säga att med 8.1 uppdateringen så blev det ett lyft. Tycker det är ett bra operativsystem, vilket w7 också är.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Hedersmedlem

Kunden bestämmer, precis som det ska se ut. HP!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

de gör vad som krävs, så klart.

Men asså.... lira fram lite rättigheter mellan HP, MS och gänget bakom ClassicShell, Start8 eller någon annan variant (eller gör en helt egen variant som tar tillbaka en riktig startmeny)...

Permalänk
Medlem

Bra! Borde vara en självklarhet.

Kör W7 på stationära, men på laptopen körs W8.1. Stör mig inte så mycket på det på den då det är snabbt och bra, hade dock aldrig kunnat ha det till stationära tror jag.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det har sin lilla skara anhängare Windows 8, det har det. Men det här är utan tvekan det tydligaste tecknet på att det inte är uppskattat när en stor OEM som HP gör detta. Det floppa.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Gott! Om nu bara alla andra tillverkare hakade på, så vore världen en bättre plats!

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

När Microsoft vägrar lyssna på kunderna får datortillverkarna ta saken i egna händer.

Det är väl standard att datortillverkarna lallar med på Microsofts tokigheter vad de än hittar på, i alla fall ett tag, men så småningom måste man tillbaks till verkligheten och börja tjäna pengar också, och det är väl det HP har insett nu.

Jag är själv en av dem som skrivit till dem och bett att de ska börja sälja datorer med Windows 7 igen. Väldigt trevligt att se att de lyssnar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Kul att se Tänk om fler kunde lyssna på sina kunder på det viset

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Smart tänkt av HP, de kommer säkert sälja fler datorer med W7 än W8/W8.1.
Själv tycker jag det är lite tråkigt att de ska behöva gå tillbaka till W7 då jag anser att W8.1 är ett mycket trevligt operativsystem som känns modernare och rappare än W7.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Roligt att se att någon lyssnar!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Sägs med att Alienwares Steambox skall köra SteamOS och Windows i dual boot, så även dom verkar fatta vad folk vill ha.

Permalänk
Medlem

Skippa vartannat operativsystem från microsoft så lever man tryggt

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Helt rätt, framförallt så sätter detta press på MS att faktiskt börja lyssna på sina användare och kunder.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Skrivet av Cirap:

de gör vad som krävs, så klart.

Men asså.... lira fram lite rättigheter mellan HP, MS och gänget bakom ClassicShell, Start8 eller någon annan variant (eller gör en helt egen variant som tar tillbaka en riktig startmeny)...

knappast bara startmenyn som saknas..
hela grejen att man inte kan få fram windows-nyckeln.
& att det bara funkar med OEM installation.
gamla bios tycker ja var mycket bättre.

bara för att man gör utseendet till gamla så blir det inte helt ok..
finns gånger man måste in i "metro" eller vad nu det kallas

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Själv ser jag detta som ett försök av HP att differentiera sig emot andra genom att försöka rida på den nuvarande hat-vågen mot MS. Folk som fortfarande sitter och klagar på Win8 är ju inget mer än bakåtsträvande människor som vägrar ändra uppfattning om något, hatet kan spåras tillbaka till första testversionerna och sedan dess har det suttit kvar hos dessa personer trots att Windowsversionerna blivit bättre och bättre.

Permalänk
Medlem

Härligt HP!

Visa signatur

ΛVOИ 2022
AMD Ryzen 7 3700X AMD Radeon RX 6900 XT
Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI Samsung 970 EVO Plus 1TB
Cooler Master NR200P MAX Corsair Vengeance 16GB 3200Mhz

Permalänk
Medlem

Win 8.1 är faktiskt inte så farligt när man väl vant sig. Men M$ kan fortfarande göra många saker enklare. Letade i 15min igår (utan att Googla) efter inställningen så att man hamnar direkt på Desktop när man loggar in istället för att hamna i ModernUI men hittade det aldrig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Köper du dator från HP har du större problem än vilket operativsystem du har.

Jag blir trött på saker väldigt snabbt och för mig så fick det komma ett nytt Windows varje vecka bara för att ha något nytt att pilla med. Windows 8.1 är inte perfekt men Windows 7 är långt ifrån perfekt det också.

Permalänk
Medlem

Föga förvånande men Microsoft och win8:as förkämpar lär vara besvikna.

Permalänk
Avstängd

Använder w8 på min HTPC - tycker det funkar skit på stationära datorer som används mycket, där är w7 överlägset imho.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Win 8.1 är faktiskt inte så farligt när man väl vant sig. Men M$ kan fortfarande göra många saker enklare. Letade i 15min igår (utan att Googla) efter inställningen så att man hamnar direkt på Desktop när man loggar in istället för att hamna i ModernUI men hittade det aldrig.

Kan ju säga att jag aldrig behövt googla inställningar till windows 7 överhuvudtaget - och skulle det ta 15 min hade jag nog avinstallerat direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Själv ser jag detta som ett försök av HP att differentiera sig emot andra genom att försöka rida på den nuvarande hat-vågen mot MS. Folk som fortfarande sitter och klagar på Win8 är ju inget mer än bakåtsträvande människor som vägrar ändra uppfattning om något, hatet kan spåras tillbaka till första testversionerna och sedan dess har det suttit kvar hos dessa personer trots att Windowsversionerna blivit bättre och bättre.

Du skämtar va? Några månader, max ett halvår kan man prata om en "hat-våg" initialt. Men det här är skitsnack rakt upp och ner. Dessutom skulle den hatvågen röra sig bland forum som sweclockers, teknik och IT-intresserade. Dessa utgör väldigt liten del av den totala marknaden. Med facit i hand så har marknaden som helhet ratat Windows 8 och entusiasterna kör ändå Windows 7, inte hatar de Microsoft för det. Så det här hat-vågsargumentet är nog bland de dummare.

Windows 8 är helt enkelt en idé som inte bar frukt, svårare att förklara än så är det inte.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Kan ju säga att jag aldrig behövt googla inställningar till windows 7 överhuvudtaget - och skulle det ta 15 min hade jag nog avinstallerat direkt?

Ligger under "Taskbar och Navigation properties", hittar du på samma ställe som på Windows 7. Det är inte svårt.
Nästan alla inställningar ligger på exakt samma ställe som på Windows 7 eller så ligger de under "PC settings" som är Modern UI baserad.

Skrivet av KTL:

Du skämtar va? Några månader, max ett halvår kan man prata om en "hat-våg" initialt. Men det här är skitsnack rakt upp och ner. Dessutom skulle den hatvågen röra sig bland forum som sweclockers, teknik och IT-intresserade. Dessa utgör väldigt liten del av den totala marknaden. Med facit i hand så har marknaden som helhet ratat Windows 8 och entusiasterna kör ändå Windows 7, inte hatar de Microsoft för det. Så det här hat-vågsargumentet är nog bland de dummare.

Windows 8 är helt enkelt en idé som inte bar frukt, svårare att förklara än så är det inte.

Så jag kan inte vara entusiast för att jag kör Windows 8.1?. Windows 7 hade störande problem som Windows 8.1 INTE har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Det stämmer faktiskt. Det är egentligen bara ModernUI specifika inställningar som är lite meckiga att hitta eller att det finns för lite inställningar. T ex Skype-appen har knappt några inställningar alls.

Skrivet av LeVvE:

Ligger under "Taskbar och Navigation properties", hittar du på samma ställe som på Windows 7. Det är inte svårt.
Nästan alla inställningar ligger på exakt samma ställe som på Windows 7 eller så ligger de under "PC settings" som är Modern UI baserad.
Så jag kan inte vara entusiast för att jag kör Windows 8.1?. Windows 7 hade störande problem som Windows 8.1 INTE har.

Bekräftar detta när jag väl googlade på det. Känner samtidigt igen det nu eftersom jag gjorde den inställningen när 8.1 släpptes men glömt sen dess. Tycker dock inte det är så självklart att det ligger just där. Finns ju inget "boot to desktop" i Win7? Hade kunnat tycka att den inställningen borde ligga någonstans i ModernUI datorinställningar eftersom det har med Startmenyn att göra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hoppas detta får MS att inse att Windows 8 är inte vad kunden vill ha.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Bra kanske m$ drar öronen åt sig lite.