WASD V2 vs Filco Majestouch 2 vs Ducky Shine 3?

Permalänk
Avstängd

WASD V2 vs Filco Majestouch 2 vs Ducky Shine 3?

Jag har kollat lite på tangentbord, och dom mest lovande verkar vara Filco Majestouch 2 och Ducky Shine 3.

Jag ser ingen poäng med bakgrundsbelysning och tycker mest att det är onödigt.
Ducky Shine 3 ska ha fördelen att den har PBT keycaps som tydligen ska vara att föredra framför ABS plast.
Nackdelen är ful logga på spacebar tangenten.

Filco Majestouch 2 är fina grejer det med. Men deras ninja-variant är inte så ninja, då det ändå är print på sidan.
Ska kan köpa keycaps till så är man uppe i runt 2000 kr, det är lite väl dyrt.

Hört bra om både Filco Majestouch 2 och Ducky Shine 3.
Vilken är bäst, är dom båda superbra, och det är mer än smaksak?

wasdkeyboards har WASD V2, dom går på $150, så det är billigare än både Filco och Ducky, men man kanske måste betala tullavgift?
Jag tycker WASD är snyggast, den är helt utan fula loggor och branding, dessutom kan man customizera den själv helt efter eget tycka, och få den ninja på riktigt med helt blanka keycaps utan att behöva betala extra för det.
Man kan få avtagbart handledsstöd också, som har samma design som tangentbordet så man inte har en träskiva som handledsstöd.

Hur är WASD V2?
Är det kvalité i klass med Filco och Ducky?

Synd att inte Filco har ett "riktigt" ninja helt utan tryck.
Synd att inte Ducky inte har något tangentbord utan tryck.
Synd att inte Filco eller Ducky har en uppbyggnad som tillåter att man fäster ett avtagbart handledsstöd.

Permalänk
Medlem

WASD har samma OEM som Filco, dvs. Costar, så internt borde de vara likvärdiga.
Ducky är kända för att ha bra kvalitet de också.
Ducky använder andra stabilisatorer på de större tangenterna som känns mjukare när de trycks ner i bottnen, vilket är en smaksak som spelar roll för vissa. Använder man O-ringar för mjukare nedslag så känner man ingen skillnad.

Ducky Shine 3 har inte några speciella tangenter vad jag har hört, utan ordinära genomskinliga med svart färg på, dock UV-härdad färg som är lite beständigare än annan.
Ducky G2Pro är den serie från Ducky som har PBT-tangenter utan bakgrundsbelysning.
Ducky Shine 3 Yellow Edition har dock bakgrundsbelysning men blanka tangenter av PBT så att belysningen är på hela övre halvan av tangenten - inte några upplysta tecken här inte.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

du kan köpa blanka knappar om du vill

exempelvis på the keyboard company

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Japp, Ducky, Filco och WASD har samma storlek på sina tangenter så köper du en uppsättning från en av dem så ska de passa på de andra.
Jag har sett uppsättningar av tangenter på bl.a. Webhallen, men har inte jättestor koll på vilka olika sorter som finns.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag har ducky shine 3 och som sagt är belysningen bara där skoj ibland men blankan kan bytas ut till en mer diskret som följer med ser ut så här /-- --\ fast mitten sakerna är uppe på samma höjd som där /:en slutar samt att den befinner sig på "framsidan" av plankan.
För övrigt är tangentbordet helt galet robust, otrolig känsla samt kvalité. Riktigt fint helt enkelt om priset inte förstör. Finns inge negativt ärligt talat mer än inga makroknappar som man inte använder, ingen ghosting alls kan tryck anser alla knappar och fortfarande få rätt respons. Dock vet jag inget om de andra kan bara säga att det är helt magiskt om man söker det bästa icke över pimpade tangentbordet.

Edit:såg att du vill ha "ninja" då finns YYY dock är detta enbart i gult men "ninja" är det

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

WASD har samma OEM som Filco, dvs. Costar, så internt borde de vara likvärdiga.
Ducky är kända för att ha bra kvalitet de också.

Jo, men yttre kan variera.
Vet inte vad för OEM som Razer har, men deras hölje känns inte alls stabilt. Det knackar om det.

Skrivet av Findecanor:

Ducky använder andra stabilisatorer på de större tangenterna som känns mjukare när de trycks ner i bottnen, vilket är en smaksak som spelar roll för vissa. Använder man O-ringar för mjukare nedslag så känner man ingen skillnad.

Razer har sämst stabilisator, högra shift-knappen funkar uselt.
Med o-ringar tappar man känslan hos ett mekaniskt tangentbord och får då samma känsla som ett vanligt tangentbord?

Skrivet av Findecanor:

Ducky Shine 3 har inte några speciella tangenter vad jag har hört, utan ordinära genomskinliga med svart färg på, dock UV-härdad färg som är lite beständigare än annan.
Ducky G2Pro är den serie från Ducky som har PBT-tangenter utan bakgrundsbelysning.
Ducky Shine 3 Yellow Edition har dock bakgrundsbelysning men blanka tangenter av PBT så att belysningen är på hela övre halvan av tangenten - inte några upplysta tecken här inte.

Aha, tack för upplysningen. Det var jag som förvirrat mig.
Det där Yellow Edition skulle vara jävligt nice... om det bara vore svart!

Skrivet av Devildoll:

du kan köpa blanka knappar om du vill

exempelvis på the keyboard company

Jo, men köper man tangentbord, blanka knappar, och frakt så får man snyggt tangentbord som jag skulle vilja ha.
Men då kommer man upp i pris 2000 kr.
Lite väl dyrt för ett tangentbord.

Skrivet av Findecanor:

Japp, Ducky, Filco och WASD har samma storlek på sina tangenter så köper du en uppsättning från en av dem så ska de passa på de andra.
Jag har sett uppsättningar av tangenter på bl.a. Webhallen, men har inte jättestor koll på vilka olika sorter som finns.

Aha!
Tack, de visste jag inte, vad bra!
Synd bara ett en uppsättning ska vara så dyr, tror dom kostar 500 kr.

Skrivet av Emil.St:

Jag har ducky shine 3 och som sagt är belysningen bara där skoj ibland men blankan kan bytas ut till en mer diskret som följer med ser ut så här /-- --\ fast mitten sakerna är uppe på samma höjd som där /:en slutar samt att den befinner sig på "framsidan" av plankan.
För övrigt är tangentbordet helt galet robust, otrolig känsla samt kvalité. Riktigt fint helt enkelt om priset inte förstör. Finns inge negativt ärligt talat mer än inga makroknappar som man inte använder, ingen ghosting alls kan tryck anser alla knappar och fortfarande få rätt respons. Dock vet jag inget om de andra kan bara säga att det är helt magiskt om man söker det bästa icke över pimpade tangentbordet.

Edit:såg att du vill ha "ninja" då finns YYY dock är detta enbart i gult men "ninja" är det

Aha, så det följer med ett handledsstöd på Ducky Shine 3? Det visste jag inte.
Jo, jag hört mycket bra om Ducky. Önskade bara att de hade blanka tangenter och inga logotyper och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Med o-ringar tappar man känslan hos ett mekaniskt tangentbord och får då samma känsla som ett vanligt tangentbord?

Jag håller med om det när det gäller MX Brown. Jag har inte testat O-ringar på MX Red eller Black, men jag kan tänka mig.

Jag använder alltid O-ringar på MX Blue däremot för jag gillar inte känslan och ljudet av att bottna hårt när man redan har klickljud och så skarp taktil feedback.
På de ovanliga MX Clear är inte så stor skillnad eftersom man sällan bottnar när man vant sig att skriva på dem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Nej? Asså jag snackar om mellanslagstangenten.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emil.St:

Nej? Asså jag snackar om mellanslagstangenten.

Aha, så du menar att det medföljer en alternativ spacebar-tangent men att den har en annorlunda fysisk form?

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Filco Magestouch 2 med MX Browns, haft mitt exemplar i 5 månader nu och är fortfarande kär.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Jag har kollat lite på tangentbord, och dom mest lovande verkar vara Filco Majestouch 2 och Ducky Shine 3.

wasdkeyboards har WASD V2, dom går på $150, så det är billigare än både Filco och Ducky, men man kanske måste betala tullavgift?
Jag tycker WASD är snyggast, den är helt utan fula loggor och branding, dessutom kan man customizera den själv helt efter eget tycka, och få den ninja på riktigt med helt blanka keycaps utan att behöva betala extra för det.
Man kan få avtagbart handledsstöd också, som har samma design som tangentbordet så man inte har en träskiva som handledsstöd.

Hur är WASD V2?

Jag har ett wasd v2 tkl, jag har inget att jämföra med då det är mitt första mekaniska, men: Du kommer att åka på tull, när allt var betalt tror jag det landade runt 1850:- för tangentbord, frakt och tull.

Kvalitetsmässigt är det väl i klass med ett kassaskåp, trycket på capsen är dock inte top notch, lirar en del och W är nästan bortnött samt S börjar fade:a lite, efter ungefär 2 månaders spelande. Resten av capsen är ok och snyggt gjorda.

Fördelen är att du kan styra hur du vill att tangentbordet ska levereras, med färger, brytare och om du vill ha oringar som dämpar.

Jag tycker priset är på gränsen med tanke på capsen som nötts lite väl mycket, hade det vart en svensk butik hade jag nog skickat tillbaka det. Men det får man ju väga mot att man kan beställa helt enligt önskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Aha, så du menar att det medföljer en alternativ spacebar-tangent men att den har en annorlunda fysisk form?

Precis dock ser den ut så här: \__@__/ eller:
http://www.google.se/imgres?safe=off&sa=X&espv=210&es_sm=122&...

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem

mitt filco är med underbart och de bruna switcharna är dösköna att skriva på!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Konabu:

Kan varmt rekommendera Filco Magestouch 2 med MX Browns, haft mitt exemplar i 5 månader nu och är fortfarande kär.

Om jag inte stannar på mitt skittangentbord, så lutar det mot ett sådant.

Skrivet av anon13728:

Jag har ett wasd v2 tkl, jag har inget att jämföra med då det är mitt första mekaniska, men: Du kommer att åka på tull, när allt var betalt tror jag det landade runt 1850:- för tangentbord, frakt och tull.

Kvalitetsmässigt är det väl i klass med ett kassaskåp, trycket på capsen är dock inte top notch, lirar en del och W är nästan bortnött samt S börjar fade:a lite, efter ungefär 2 månaders spelande. Resten av capsen är ok och snyggt gjorda.

Fördelen är att du kan styra hur du vill att tangentbordet ska levereras, med färger, brytare och om du vill ha oringar som dämpar.

Jag tycker priset är på gränsen med tanke på capsen som nötts lite väl mycket, hade det vart en svensk butik hade jag nog skickat tillbaka det. Men det får man ju väga mot att man kan beställa helt enligt önskemål.

Aj då, det var dyrt!
Känns inte värt det, när det är så dyrt.
Redan över 1000 kr är ju löjligt mycket för ett tangentbord.
Sen att trycket fejdar på att tangentbord för så mycket är ju bara absurt.
Inte ens på mitt billiga skit 200 kr Logitech bräda så fejdar färgen.

Skrivet av Emil.St:

Oj, Duckys är så fula.
Hört bra om dom, synd att dom är så fula.

Skrivet av kozmos:

mitt filco är med underbart och de bruna switcharna är dösköna att skriva på!

Om jag inte stannar på mitt skittangentbord, så lutar det mot ett sådant.