Permalänk
Medlem

Nu fått tangentbord nummer 3 och det är också trasigt. Skulle rekommendera att folk håller sig undan från Ducky Shine 3 TKL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Nu fått tangentbord nummer 3 och det är också trasigt. Skulle rekommendera att folk håller sig undan från Ducky Shine 3 TKL.

Trist!

Undrar om det kan vara dålig lödning ifrån Duckys sida på Shine 3, där lödtennet fylls på fel och sugs upp i switchen underifrån?

Låter hur som helst inte alls bra.

Har inget Shine ifrån Ducky, men har inte hört om dessa problem på tidigare serier. Har Ducky Mini och flera G2Pro, både TKL och fullstora, och aldrig haft liknande problem. Ducky har alltid haft väldigt bra kvalitet överlag (har haft lite tillverkningsmissar på några keycaps).

Dock så låter det som om man skall vara lite förskiktig med Shine-3-serien. Har det bara varit de med röda switchar, eller även andra?

Kommer nog personligen fortsätta att hålla mig till G2Pro-serien och Mini så långt det går (även om jag inte behöver några nya tangentbord just nu).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Trist!

Undrar om det kan vara dålig lödning ifrån Duckys sida på Shine 3, där lödtennet fylls på fel och sugs upp i switchen underifrån?

Låter hur som helst inte alls bra.

Har inget Shine ifrån Ducky, men har inte hört om dessa problem på tidigare serier. Har Ducky Mini och flera G2Pro, både TKL och fullstora, och aldrig haft liknande problem. Ducky har alltid haft väldigt bra kvalitet överlag (har haft lite tillverkningsmissar på några keycaps).

Dock så låter det som om man skall vara lite förskiktig med Shine-3-serien. Har det bara varit de med röda switchar, eller även andra?

Kommer nog personligen fortsätta att hålla mig till G2Pro-serien och Mini så långt det går (även om jag inte behöver några nya tangentbord just nu).

mvh,
martin

Två tangentbord med röda och ett med bruna. Har inget med lödningen att göra, det är att vissa knappar går att trycka ner snett så de hackar fast i något på nedvägen. Knapparna funkar om du trycker i mitten av knappen men trycker du lite högre/lägre på vissa så hakar de fast.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av LeVvE:

Två tangentbord med röda och ett med bruna. Har inget med lödningen att göra, det är att vissa knappar går att trycka ner snett så de hackar fast i något på nedvägen. Knapparna funkar om du trycker i mitten av knappen men trycker du lite högre/lägre på vissa så hakar de fast.

http://www.youtube.com/watch?v=tc-RZsvgWUE&feature=youtu.be

Om det bara är själva switchen som strular så är det helt oberoende från Ducky med tanke på att det är Cherry som tillverkar dessa switchar, därmed betyder det att någon batch är trasig för alla tangentbordstillverkare som använder sig av Cherry MX switchar. Och det låter ju inte speciellt betryggande.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vart beställde du ifrån?

Permalänk
Medlem

Finns det någon svensk sida som säljer "plate mounted" switchar styckvis?

Permalänk

Jag behöver en PS2 -> USB adapter till mitt IBM Model M. Vet någon vart jag kan hitta en aktiv adapter?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av LeVvE:

Finns det någon svensk sida som säljer "plate mounted" switchar styckvis?

Ska du inte ha väldigt många så finns Shop ala Huttala till förfogande. Antar att du vill ha bruna switchar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ska du inte ha väldigt många så finns Shop ala Huttala till förfogande. Antar att du vill ha bruna switchar?

Nej eftersom jag skickat tillbaka alla tangentbort jag fått så tänkte jag försöka laga det som jag förstörde till att börja med. Såg att WASD sålde styckvis så beställde 2st röda switchar, ville dock helst ha någon svensk butik så frakten inte är på 2 veckor.

Tagit bort de trasiga switcharna iaf men jag har nog den sämsta lödkolven som finns, måste få tag i en ny.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall QFR med bruna switchar från komplett är omärkt med svart låda eller den första som kom med logos och grå låda?

Permalänk
Medlem

Lödstationer

Skrivet av LeVvE:

Tagit bort de trasiga switcharna iaf men jag har nog den sämsta lödkolven som finns, måste få tag i en ny.

Kan rekommendera tex denna ifrån tyska Ersa som jag själv har: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=82-983-44&t...

EDIT: Den här ifrån Ersa är nog lite bättre och modernare med digital styrninng (och nästan samma pris som min ovan): https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=82-983-06

Andra märken på bra lösstationer är amerikanska Weller. Även de sälja på Elfa som tex denna: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=82-304-50&t...

Att ha vettiga verktyg kommer alltid att underlätta väldigt mycket vid dylika arbeten och är något som man kan ha kvar och nytta av under många år.

EDIT 2: Här är ett budgetalternativ (no-name kina) på Kjell & Co som inte kostar mer än 500 pix (har inte testat den än, men säkert betydligt bättre än en lödkolv, även om kvaliteten säkert inte är nivå med Ersa och Weller): http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/verktyg/lodni...

mvh,
martin

Uppdatering av länkar till lödstationer
Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Hedersmedlem

Ska tjöpa mig ett tgb och ha på jubbet. Lutar nog åt ett Ducky eller liknande med gröna switchar. Gärna svarta eller blå-grå pbt-caps.. men var hittar jag det idag? Full size eller kanske TKL är det som gäller. Svart, utan lull-lull.

CM Storm Quickfire TK känns plastigt. Men ett Rapid hade väl fungerat.. om det finns med MX Green i Sverige?
Ducky Shine3 verkar bra, men behöver tjöpa nya caps. Finns det i Svart?
Ducky G2Pro Blue/Green combo med Shadow caps är också bra.

Någon annan som har bra tips?

edit: Ducky Premier när de kommer. Snygga som fan, levereras med gröna mx. Perfekt. http://geekhack.org/index.php?topic=52994.0

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

CM Storm Quickfire TK känns plastigt. Men ett Rapid hade väl fungerat.. om det finns med MX Green i Sverige?
Ducky Shine3 verkar bra, men behöver tjöpa nya caps. Finns det i Svart?
Ducky G2Pro Blue/Green combo med Shadow caps är också bra.
edit: Ducky Premier när de kommer. Snygga som fan, levereras med gröna mx. Perfekt. http://geekhack.org/index.php?topic=52994.0

Inga tips på fler med gröna brytare som finns här i Sverige. Tror att du fått med alla alternativ ovan.

Dock så tycker jag inte att QFR TK är så farligt plastigt. Du får väldigt mycket kvalitet för pengarna. Det finns dock en stor nackdel med just TK-varianten och det är att du inte får så lätt att byta capsen om du vill (nedersta raden har väldigt ostandard längd på mellanslag och modifierare som gör detta besvärligt).

Har detta själv på jobbet (med bruna brytare) och tycker det är perfekt där då jag inte vill lägga så mycket pengar på det. Men privat så hade jag nog skippat det idag just pga problemet att det är svårt att hitta vettiga caps till det. I ditt fall skulle jag nog välja ett av Duckys alternativ istället.

Mvh,
martin

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Inga tips på fler med gröna brytare som finns här i Sverige. Tror att du fått med alla alternativ ovan.

Dock så tycker jag inte att QFR TK är så farligt plastigt. Du får väldigt mycket kvalitet för pengarna. Det finns dock en stor nackdel med just TK-varianten och det är att du inte får så lätt att byta capsen om du vill (nedersta raden har väldigt ostandard längd på mellanslag och modifierare som gör detta besvärligt).

Har detta själv på jobbet (med bruna brytare) och tycker det är perfekt där då jag inte vill lägga så mycket pengar på det. Men privat så hade jag nog skippat det idag just pga problemet att det är svårt att hitta vettiga caps till det. I ditt fall skulle jag nog välja ett av Duckys alternativ istället.

Mvh,
martin

Bra att veta. Jag har mailat Teraset om Premier när det släpps att jag vill ha ett. Får se om det blir i den konfen jag vill ha.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

har ett ducky mini och tänkte byta bottenplattan till ett i aluminium. någon som har erfaranhet av detta? är det svårt? vart hittar jag plattor att köpa?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av nocebo:

har ett ducky mini och tänkte byta bottenplattan till ett i aluminium. någon som har erfaranhet av detta? är det svårt? vart hittar jag plattor att köpa?

1. Det är inte svårt.
2. Deskthority, geekhack, ebay, amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

2. Deskthority, geekhack, ebay, amazon.

finns det någon sida där jag slipper group buy som jag kan beställa ifrån? enda jag har hittat är http://mechanicalkeyboards.com/ och det är leverans från usa. finns det något i sverige?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av nocebo:

finns det någon sida där jag slipper group buy som jag kan beställa ifrån? enda jag har hittat är http://mechanicalkeyboards.com/ och det är leverans från usa. finns det något i sverige?

Sverige är nog för litet för att man ska få tag på sånt.
Alla sidor som jag visade dig är sidor där du kan hitta alu case utan group buys. Folk säljer av sina chassin oftare än man tror, men det är inte direkt lätt att få tag på jämfört med att köpa i butik.

I Sverige finns det absolut ingenting, du får tänka på att detta är en nisch marknad och du är ute efter en nisch sak i en nisch marknad.. Det är inte det lättaste.

Permalänk

Tjena!

Blir att köpa mekaniskt för mig om någon vecka.
Saken är den att ajg är rädd att det ska låta för mycket. Det blir förmodligen Röda MX cherry. JAg har hört om sådana "gummi" ringar man kan lägga så det inte låterl ika mkt när det bottnar, var kan man hitta sådana I sverige+

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Tjena!

Blir att köpa mekaniskt för mig om någon vecka.
Saken är den att ajg är rädd att det ska låta för mycket. Det blir förmodligen Röda MX cherry. JAg har hört om sådana "gummi" ringar man kan lägga så det inte låterl ika mkt när det bottnar, var kan man hitta sådana I sverige+

http://www.maxfps.se/keycaps/47d/cherry-mx-rubber-o-ring-swit... finns säkert på mera ställen också

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

Jag kör sådana på mitt ducky shine 2 (bruna switchar, de röda o-ringarna) och det gör en rätt stor skillnad. De ändrar dock karaktären på tangenterna rätt mycket vilket tar ett tag att vänja sig vid men nu tycker jag inte att det är några problem. Det blir inte ljudlöst men det är rätt stor skillnad vilket jag tycker är värt.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Någon som vet ifall QFR med bruna switchar från komplett är omärkt med svart låda eller den första som kom med logos och grå låda?

Detta skulle jag också vilja veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akius:

Detta skulle jag också vilja veta.

Beställde hem och det var den omärkta versionen, riktigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Letar efter Shadow / Ninja caps till ett CM QFR TKL, nordisk.

Antingen kan jag inte söka ordentligt eller så finns det inte shadow/ninja att köpa separat, åtminstone för nordic?

Ducky säljer väl inte sina tangenter separat vad jag kan hitta?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Letar efter Shadow / Ninja caps till ett CM QFR TKL, nordisk.

Antingen kan jag inte söka ordentligt eller så finns det inte shadow/ninja att köpa separat, åtminstone för nordic?

Ducky säljer väl inte sina tangenter separat vad jag kan hitta?

Jo, men alla säljs inte i Sverige, och ofta så är det begränsade serier som Ducky tillverkar och som tar slut efter att batchen är såld.

De som har stöst utbud på Ducky (både tangentbord och tangenter) är Teraset i Finland.

Jag har köpt en riktigt fin variant med svarta PBT-tangenter som har lasrade tecken på framsidan, s.k. "sideprint" (aka ninja/shadow):

Finns att köpa för i sammanhanget, med tanke på att de är av PBT, riktigt prisvärda 333 SEK (39 €) på https://www.teraset.net/ducky.php (dock med nackdelen att det blir utländska fraktavgifter).

mvh,
martin

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, men alla säljs inte i Sverige, och ofta så är det begränsade serier som Ducky tillverkar och som tar slut efter att batchen är såld.

De som har stöst utbud på Ducky (både tangentbord och tangenter) är Teraset i Finland.

Jag har köpt en riktigt fin variant med svarta PBT-tangenter som har lasrade tecken på framsidan, s.k. "sideprint" (aka ninja/shadow):

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2014/01/22/Wp_000795...

Finns att köpa för i sammanhanget, med tanke på att de är av PBT, riktigt prisvärda 333 SEK (39 €) på https://www.teraset.net/ducky.php (dock med nackdelen att det blir utländska fraktavgifter).

mvh,
martin

Jag hittar andra Ducky tangenter där men inte sideprint/nina/shadow?

EDIT, Det va inget, hittade dom, tack för hjälpen!

Dom ser lite gul / guld i färgen, stämmer det med verkligheten?

EDIT2
Här kostar det bara 29€!
http://www.jimms.fi/tuote/S9C3-S105-FIPSA

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Sweede:

Dom ser lite gul / guld i färgen, stämmer det med verkligheten?

Det stämmer bra det, svarta caps blir bruna i texten när man bränner fast den i tangenterna.

Permalänk
Medlem

Vart köper man dessa

I sverige? Hittar den på utländska sidor, men frakten blir nog lite dyr för endast en fjäder.

CM Storm Quickfire Rapid om det spelar roll.

EDIT, det var visst fler som hade detta problem, exakt såhär är min
https://www.youtube.com/watch?v=5B0kkf8uQn8

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Älskar mitt snart 2 år gamla Filco Majestouch 2 med bruna switchar dock har jag ingen numpad och den har jag börjat sakna mer och mer...

Funderar på att sälja mitt gamla, är som nyskick, tog till och med bort alla tangenter och tvättade och spritade alla tangenter, har kvar originallådan och allt. Dessutom haft fjädrar där sladden möter kontakten för att minska belastningen och eventuellt glapp. Men frågan är vad jag kan få för det? Tror jag gav drygt 1100kr för det, är det helt orimligt att begära 7-900kr för det då?

Tänkte köpa detta istället: http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-filco-ninj...
Samtidigt känns det trist att köpa ett "likadant" men de är så dyra så vill ju inte riktgit bara pröva något random. Jag har upptäckt att jag är i större behov av media knappar också, något Filco saknar men vet inte vad jag ska titta på. Älskar byggkvaliten av filco.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Baxtex:

Älskar mitt snart 2 år gamla Filco Majestouch 2 med bruna switchar dock har jag ingen numpad och den har jag börjat sakna mer och mer...

Funderar på att sälja mitt gamla, är som nyskick, tog till och med bort alla tangenter och tvättade och spritade alla tangenter, har kvar originallådan och allt. Dessutom haft fjädrar där sladden möter kontakten för att minska belastningen och eventuellt glapp. Men frågan är vad jag kan få för det? Tror jag gav drygt 1100kr för det, är det helt orimligt att begära 7-900kr för det då?

Tänkte köpa detta istället: http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-filco-ninj...
Samtidigt känns det trist att köpa ett "likadant" men de är så dyra så vill ju inte riktgit bara pröva något random. Jag har upptäckt att jag är i större behov av media knappar också, något Filco saknar men vet inte vad jag ska titta på. Älskar byggkvaliten av filco.

Jag kan nog hjälpa dig med ditt dilemma.
Du har PM.