Permalänk
Skrivet av Mr 3D:

Tackar!

"Plats: Götene"
Får jag fråga var du jobbar/har tillgång till de maskinerna?
Jag har nämligen gått i skola i Götene(Fornäng)och har ex. praktiserat på Götene Projekt och Konstruktion(Rubens) när jag var mindre!

Ang. kostnaden;

Kan även tillägga att byggloggen uppdaterades nyss!

Hej. Det är min bror som har maskinerna. Fräsen är en Sajo 54 samt en svarv av märke Tos sn40c. Jobbar på en mindre platsindustri, Rubens har gjort en hel del maskiner till oss som vi använder på jobbet. Ska se om jag kan få tummen ur och börja bygga mig ett skärmställ framöver.

Ursäkta sent svar men missa det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D - Intel i7 920 + NH-D14 @ 4.0 GHz - Asus P6T deluxe V2 - OCZ XTC Platinum 6 GB 1600Mhz - Radeon HD5870 2GB - 2st 74GB Western Digital VelociRaptor (Raid0) - 3 stycken Samsung 2233rz (Eyefinity)

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Mattsson91:

Hej. Det är min bror som har maskinerna. Fräsen är en Sajo 54 samt en svarv av märke Tos sn40c. Jobbar på en mindre platsindustri, Rubens har gjort en hel del maskiner till oss som vi använder på jobbet. Ska se om jag kan få tummen ur och börja bygga mig ett skärmställ framöver.

Ursäkta sent svar men missa det.

Då har du ju ungefär samma förutsättningar som jag när jag körde mitt ställ då.

Hehe, se där! Världen är allt liten ibland.

Gör det! Skicka PM eller länka här när du skapat en bygglogg; jag är intresserad av vad du kokar ihop!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

"Monterade de även på elektronikboxen för att visa det slutgiltiga resultatet."

Bara jag eller...

Toy robots

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

koka de i polyesterfärg

Aldrig hört innan men resultatet ser ju riktigt bra ut.
svårt, dyrt, bra?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk

Glöm inte att jorda förgreningslådan för elsladdarna så slipper du spänningsätta dig och skärmarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Gulbanan:

här e mitt bygge ;D kanske inte lika fet och stark som din men funkar underbart ^^

http://www.sweclockers.com/galleri/12117-diy-eyefinity-skarmf...

Det fyller ju sin funktion mycket bra, man ska ju inte överarbeta där det inte behövs.

Skrivet av Mizzarrogh:

"Monterade de även på elektronikboxen för att visa det slutgiltiga resultatet."

Bara jag eller...

Toy robots

Haha, har också tänkt nått liknande.

Skrivet av Sweede:

Aldrig hört innan men resultatet ser ju riktigt bra ut.
svårt, dyrt, bra?

Jag använder iDye Poly, var rätt länge sen jag köpte ett paket men har för mig att jag gav 100-150kr. Jag har använt det tidigare för att färga vit-transparanta Mini-fit Jr. kontakter och dyl till datorn, med mycket lyckat resultat.

Svårt? Nah, i med lite färg-pulver och vatten i en kastrull, koka detaljen i ca 10min, skölj av överflödig färg i vatten sen ned i ett bad med t-röd eller dyl. Kan hända att du måste tvätta detaljen i t-röd flera gånger innan alla rester försvinner. Prova bara så att plasten inte smälter i t-röden innan du börjar färga.

Skrivet av DasBoot_swe:

Glöm inte att jorda förgreningslådan för elsladdarna så slipper du spänningsätta dig och skärmarna

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte jag inte på. Hade bara tänkt jorda ihop kablarna, men när du säger det så låter det mycket vettigt.

Permalänk
Avstängd

Är ju enkelt gjort med ett skruvhål och en ringkabelsko på insidan tex så har du nog hela skiten hyfsat jordad sen.

(Edit, som jag fattat så skall det ju ändå dras riktig jord till var och en av skärmarna också menar jag.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Så jävla snyggt! Jag är MYCKET avundsjuk, jag vill ha en likadan! Vilket hantverk, mycket imponerande.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ett förbannat fint projekt du har gjort här. Fullt med fina lösningar på både själva skärmstället och "kringutrustning" så som fördelnings dosan.

Blev riktigt inspirerad av detta och har börjat skissa upp mitt egna skärmställ i Inventor med grund idén baserat på hur ditt ställ ser ut.

Blir dock för 3st 27" skärmar + 1st 24" skärm. 2st LG 27EA73LM, 1st Samsung S27A950D å sedan en NEC SpectraView 242.
Och ge och med designen på S27A950D ej är så "dynamisk" så att säga så blir bottenplattan lite annorlunda och att den även ska bli till ett L-profils bord med skärmstället placerat i hörnet.

Visa signatur

De som vänter på nöe gött, vänter int fö läng ;)
Speldator | Fractal Design Define R4 | MSI P67A-GD55 | Intel i5 2500K | 16GB A-Data | ASUS GTX 670 DCII 4GB | Intel 520 256GB | Creative Sound Blaster Z |
HTPC | SilverStone Sugo SG05B Lite | MSI Z77IA-S01 INET EDITION | Intel G2030 | 8GB A-Data | SanDisk 32GB |

Permalänk
Avstängd

Borde ju vara relativt enkelt att modifiera ritningen så att man kan justera mellan tex 24 eller 27" (tex steglös justering tex mellan 24-30" eller vad man nu föredrar). Om man lägger tyngdpunktens övre axel vid den tyngsta önskade aktuella skärmstorleken så har man ju sedan gardering oavsett vad man för stunden vill ha menar jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det börjar närma sig slutskedet nu
Ska bli kul att se det färdiga resultatet när den står på skrivbordet!

Permalänk
Casemod-mästare

Kan ju bara börja med att säga att stället är klart! Blev klart i lördags kväll. (bortsett från kabeldragning och några skärmkablar som behöver köpas hem) Håller nu på att mecka ihop en update på byggloggen som jag tog under monteringen.

Skrivet av Mizzarrogh:

Är ju enkelt gjort med ett skruvhål och en ringkabelsko på insidan tex så har du nog hela skiten hyfsat jordad sen.

(Edit, som jag fattat så skall det ju ändå dras riktig jord till var och en av skärmarna också menar jag.)

Jag valde att skippa jordningen i boxen. För det första så fick det inte plats och för det andra är ju jorden dragen till vardera skärm, eftersom allt är sammanlänkat med metall så att säga är ju då även stället jordat.

Skrivet av Kvickstick:

Så jävla snyggt! Jag är MYCKET avundsjuk, jag vill ha en likadan! Vilket hantverk, mycket imponerande.

Det tackar jag för! Om du behöver nått är det bara att bygga. Om du inte har samma resurser som jag har tillgång till får du helt enkelt anpassa dig efter vad du har tillgång till i form av kunskap, maskiner och budget.

Skrivet av --JawZ--:

Ett förbannat fint projekt du har gjort här. Fullt med fina lösningar på både själva skärmstället och "kringutrustning" så som fördelnings dosan.

Blev riktigt inspirerad av detta och har börjat skissa upp mitt egna skärmställ i Inventor med grund idén baserat på hur ditt ställ ser ut.

Blir dock för 3st 27" skärmar + 1st 24" skärm. 2st LG 27EA73LM, 1st Samsung S27A950D å sedan en NEC SpectraView 242.
Och ge och med designen på S27A950D ej är så "dynamisk" så att säga så blir bottenplattan lite annorlunda och att den även ska bli till ett L-profils bord med skärmstället placerat i hörnet.

Trevligt att höra! Alltid kul när något man byggt är en inspirationskälla för andra.

Skrivet av Mizzarrogh:

Borde ju vara relativt enkelt att modifiera ritningen så att man kan justera mellan tex 24 eller 27" (tex steglös justering tex mellan 24-30" eller vad man nu föredrar). Om man lägger tyngdpunktens övre axel vid den tyngsta önskade aktuella skärmstorleken så har man ju sedan gardering oavsett vad man för stunden vill ha menar jag.

Att förlänga designen är inga problem överhuvudtaget. Bara att göra profilerna lite längre. Men då bör man nog börja fundera på att staga upp de bättre.

Skrivet av biorrith:

Det börjar närma sig slutskedet nu
Ska bli kul att se det färdiga resultatet när den står på skrivbordet!

Det gör det absolut! Är bara lite kabeldragning kvar nu. En uppdatering är på gång, ge mig någon/några timmar bara.

Permalänk
Avstängd

Noterade nu appropå det att boxen verkar ha samma bredd som profilen vilket jag tycker var väl genomtänkt för designen även om det blev tight om plats, hade jag gjort den större skulle jag dock använt skruvplintar tror jag. (men tror inte det inverkar på funktionen här) Me det skulle kanske vara en option att göra den något längre i så fall om man behöver mer yta innuti den, eller?

Vad är det för skruvklämmor du använt till kabelfästena?

(Förutseende att man redan hade en kall öl i kylen och typ en timma ny musik laddad för detta... Ha ha! )

Tror iaf jag skall göra min version förberedd för minst 27" oavsett vad det blir för skärmar just nu.

(Ett par personliga modifikationer bara för just mina tankar alltså.)

Synd att man inte kan ge mer än 5 poäng!
.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

fyfan va sjukt nice det blev!

Permalänk
Medlem

Vad är det för stol du har?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Mizzarrogh:

Noterade nu appropå det att boxen verkar ha samma bredd som profilen vilket jag tycker var väl genomtänkt för designen även om det blev tight om plats, hade jag gjort den större skulle jag dock använt skruvplintar tror jag. (men tror inte det inverkar på funktionen här) Me det skulle kanske vara en option att göra den något längre i så fall om man behöver mer yta innuti den, eller?

Vad är det för skruvklämmor du använt till kabelfästena?

(Förutseende att man redan hade en kall öl i kylen och typ en timma ny musik laddad för detta... Ha ha! )

Tror iaf jag skall göra min version förberedd för minst 27" oavsett vad det blir för skärmar just nu.

(Ett par personliga modifikationer bara för just mina tankar alltså.)

Synd att man inte kan ge mer än 5 poäng!
.

Att göra boxen längre är ju inga problem över huvudtaget. Men som tur var räckte ju den platsen jag hade tillgång till.

Skruvklämmor? Menar du clipsen som skruvas i profilerna för att hålla buntbanden? Hittade inte de jag köpte men modellen är liknande den här, men mindre. http://www.ebay.com/itm/231159766765 Jag köpte något 100-pack på eBay.

Öl, men vad är det du säger?! Cola ska det vara! Haha!

Att göra den kompatibel med 27" borde inte vara svårt. OM jag skulle vilja uppgradera till 27 eller 30" är det bara för mig att köpa längre profiler, lederna i sig har jag ju redan och det är där den stora tidsboven är. Så samma sak för dig, det bör inte vara några problem med 27-30"

Hehe, Tackar!

Skrivet av seppeh:

fyfan va sjukt nice det blev!

Jo, jag är ruskigt nöjd! Tackar!

Skrivet av Henrikfotograf:

Vad är det för stol du har?

Använder en KAB Director med andra armstöd. Jag fick ge ~13k för den.

Permalänk
Avstängd

Finns dedär hållarna i aluminium (eller annan metall) också?
Inte för att det spelar någon roll men Hade ju varit helsnyggt även till annat i tex svarteloxerad aluminium menar jag.

En förmodligen dum fråga, men hur har du fått till lägesstabiliteten i de olika armarna, isht den övre för att få dem att stå stadigt i sina lägen, bara en bult som klämmer ihop leden borde bli litet vekt, men det kanske det inte är?

Tror jag fattade vad du menade nu med varför du gjort armlängden kortare annars också, för att slippa eventuellt utstick på sidorna. Gillar den dubbla framen, ser maffigt ut jämfört med de fula köpta.

Spännande som sagt, måste göra fler utkast på detta. :thumbup:
Har en egen design i skallen sedan en tid tillbaka nu...
-
*Nyfiken på konstruktionen*

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Mizzarrogh:

Finns dedär hållarna i aluminium (eller annan metall) också?
Inte för att det spelar någon roll men Hade ju varit helsnyggt även till annat i tex svarteloxerad aluminium menar jag.

En förmodligen dum fråga, men hur har du fått till lägesstabiliteten i de olika armarna, isht den övre för att få dem att stå stadigt i sina lägen, bara en bult som klämmer ihop leden borde bli litet vekt, men det kanske det inte är?

Tror jag fattade vad du menade nu med varför du gjort armlängden kortare annars också, för att slippa eventuellt utstick på sidorna. Gillar den dubbla framen, ser maffigt ut jämfört med de fula köpta.

Spännande som sagt, måste göra fler utkast på detta. :thumbup:
Har en egen design i skallen sedan en tid tillbaka nu...
-
*Nyfiken på konstruktionen*

Inte vad jag känner till, tror de bara finns i plast.

Lederna är "bara" låsta med 2 M10 bultar, en i var ände av leden. Bortsett från den 4:e leden som även har 4st M6or, 2 på vardera led. Hade nog räckt med M10rna där med. Jag kan lova dig att det är tillräckligt stabilt, om vi säger att jag drar den M10 12.9 bulten till dess perfekta moment kommer jag inte kunna rubba den leden sen, just saying.

Det håller jag absolut med om!

Har du några bilder på din design?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

fråga angående strömkablarna i elektronikboxen

Strömkablarna i elektronikboxen var en riktigt smart lösning i en multiskärmslösning!

Kan du dela med dig av kopplingen (fast jag nästan är säker på hur du gjort, typ koppla 3lampor till ett uttag)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av skog1s:

Strömkablarna i elektronikboxen var en riktigt smart lösning i en multiskärmslösning!

Kan du dela med dig av kopplingen (fast jag nästan är säker på hur du gjort, typ koppla 3lampor till ett uttag)

Exakt så. Klipp av kablarna, skala de osv. koppla ihop alla nollor(brun), koppla ihop alla fas(blå) och koppla ihop alla jord(gul/grön). Kan även vara bra att koppla jord till kopplingsboxen, men det behövs inte i mitt fall då den är jordad genom skärmarna.

Permalänk

Den där Dreamhack tröjan är nostalgisk för mig
Det var min första gång jag åkte dit, vintern 2010.

Permalänk
Medlem

Grymt sugen man blev nu på att bygga sin egen
Snyggt och diskret blev mycket bättre som svart.
5p

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

5 nördtummar upp,

Permalänk
Avstängd

Om här finns en önskelåda så önskar jag en bild på baksidan sedan med kablaget på plats... *drägel*

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av GreenSoap:

Den där Dreamhack tröjan är nostalgisk för mig
Det var min första gång jag åkte dit, vintern 2010.

Jag har varit där 11 gånger. Första för mig var Winter -08.

Skrivet av freddyfresh:

Grymt sugen man blev nu på att bygga sin egen
Snyggt och diskret blev mycket bättre som svart.
5p

Gör det!

Jo, blev galet bra. Jag började fundera på om det skulle bli lite väl mycket svart i slutändan men jag blev nöjd med tanke på de olika glansigheterna i det svarta.

Skrivet av biorrith:

5 nördtummar upp,

Tackar!

Skrivet av Mizzarrogh:

Om här finns en önskelåda så önskar jag en bild på baksidan sedan med kablaget på plats... *drägel*

Det kommer när jag har tid. Men förtillfället är det rätt mycket att göra på jobbet och jag håller ju på med lite andra småprojekt med.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt fint ställ du byggt!
Tänkte bara slänga in en helt Random ot fråga med:
Är det Daniel i Alvesta?

Kan svara i pm om du vill

Mvh
Kvillwn

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Kvillen:

Fantastiskt fint ställ du byggt!
Tänkte bara slänga in en helt Random ot fråga med:
Är det Daniel i Alvesta?

Kan svara i pm om du vill

Mvh
Kvillwn

Tackar!

Nu finns det ju fler datorintresserade Daniels i Alvesta än mig. Men jag är en av de iaf.

Permalänk
Avstängd

Ja, du viker ju ut dig på sista bilden...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag har en fundering, går det att göra VESA fästena flyttbara säg mellan 24" till 27 eller 30" ?
(funderat en tid på 27" i framtiden)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number