Jag använder en 4 pin strömkabel till min CPU.

Permalänk

Jag använder en 4 pin strömkabel till min CPU.

Hej! Häromdagen när jag bytte cpu kylare så MÄRKTE jag att jag bara hade en 4 pin strömkabel till cpun? Och undrar nu om detta är säkert? jag har kört på detta i säkert över 1 år! o kör cpun i 4.5 GHZ. Det är en i5 3570k.. Jag gjorde en del sökning på internet och dom sa att man endast får ut 75W med en 4 pinnars strömkabel.. Så nu undrar jag om detta är farligt? behöver jag köpa en 8 pin? Tacksam för all hjälp jag kan få.

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gunziee95:

Hej! Häromdagen när jag bytte cpu kylare så MÄRKTE jag att jag bara hade en 4 pin strömkabel till cpun? Och undrar nu om detta är säkert? jag har kört på detta i säkert över 1 år! o kör cpun i 4.5 GHZ. Det är en i5 3570k.. Jag gjorde en del sökning på internet och dom sa att man endast får ut 75W med en 4 pinnars strömkabel.. Så nu undrar jag om detta är farligt? behöver jag köpa en 8 pin? Tacksam för all hjälp jag kan få.

Du klarar detta utan problem vilket du ju redan skrivit (1+ år) så oroa dig inte, du har ju ström från CPU-sockeln förutom den extra ATX 12V fyra pins så NP.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

nog ingen större fara att du inte har en 8 pins där, och moderna nätagg brukar ha ganska rejäla ledare i kablarna så dom kan nog överföra en hel del mer än 75watt.
Vad som man får se upp lite med är kopparbanorna på moderkortet om dom är klena från dom 4 stiften kan dom ta stryk, om man överklockar ordentligt.

Vad har du för nätaggregat annars? ganska ovanligt att det inte finns en 8 pins CPU kontakt...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nja, P4 kontakten är specificerad att leverera upp till 192 W, innan den tar stryk alltså, men det hänger ju på att kablarna inte är för klena. Tror inte det är några problem egentligen då man körde ju P4:or med hög TDP (130W) med samma kablage så du skall nog klara dig utan problem

En mycket bra sida om att läsa på mer om kontakter på nätaggregat: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

nog ingen större fara att du inte har en 8 pins där, och moderna nätagg brukar ha ganska rejäla ledare i kablarna så dom kan nog överföra en hel del mer än 75watt.
Vad som man får se upp lite med är kopparbanorna på moderkortet om dom är klena från dom 4 stiften kan dom ta stryk, om man överklockar ordentligt.

Vad har du för nätaggregat annars? ganska ovanligt att det inte finns en 8 pins CPU kontakt...

har ett Chieftec 750w. Osäker på modell! köpte det för ett par år sedan.

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF