AMD Mantle för BF4 redo innan månadsskiftet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Sen är ju DirectX 11 från 2009 också (första DX11-korten var HD 5000), och 11.1/11.2 har väl inte varit så omdanade. När DX12 väl kommer kan man väl anta att Microsoft fixat det som utvecklare klagat över i DX11.x

Microsoft uppfinner inte DirectX från grunden varje gång de släpper en uppdatering. Varje uppdatering är en påbyggnad på tidigare versioner och bakåtkompatibilitet bevaras. DirectX kom 1995. Och även om det inte är riktigt samma DirectX som vi har idag så är det mycket som är gammalt och ineffektivt. Och som sagt, det är programmerat mycket bredare och inte direkt mot hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Inte hört om något annat lir än bf4 som jag är intresserad av där mantle kommer användas. Vi får la se om det blir som med nivdias physx det här eller om det faktiskt får en spridning.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Microsoft uppfinner inte DirectX från grunden varje gång de släpper en uppdatering. Varje uppdatering är en påbyggnad på tidigare versioner och bakåtkompatibilitet bevaras. DirectX kom 1995. Och även om det inte är riktigt samma DirectX som vi har idag så är det mycket som är gammalt och ineffektivt. Och som sagt, det är programmerat mycket bredare och inte direkt mot hårdvaran.

Mantle är inte heller direkt mot hårdvaran.

Däremot är det närmare hårdvaran och utvecklat av amd för amd så det är klart det blir bättre för de som kör amd.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

DICE planerar en större patch nu inom dom närmaste dagarna så stödet kommer kanske då.

Permalänk
Hjälpsam

Tja; 3½ dag kvar av månaden nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Inte hört om något annat lir än bf4 som jag är intresserad av där mantle kommer användas. Vi får la se om det blir som med nivdias cuda det här eller om det faktiskt får en spridning.

Tänker du på physx?

Men ja det blir intressant och se adaptionen av Mantle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Till redaktionen:
Hur snabbt efter lansering kan vi förvänta oss lite tester?

Permalänk
Medlem

jag slänger in Oxide Games presentation på Mantle

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traktorsson:

Nice men kommer det fungera bara med AMD grafikkort?

Nepp. Detta är tillgängligt för all hårdvara. Amd är inte Nvidia

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Tänker du på physx?

Men ja det blir intressant och se adaptionen av Mantle.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det gjorde jag.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Nepp. Detta är tillgängligt för all hårdvara. Amd är inte Nvidia

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men rent krasst kan man anta att Mantle är optimerat för AMD kort/CGN och även om det kommer "fungera" på Nvidia så lär det ge negativ prestanda jämfört med DX.

Permalänk
Hedersmedlem

N I X - 3 bokstäver. HL3 konfirmerat?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

N I X - 3 bokstäver. HL3 konfirmerat?

Av Johan Andersson, som arbetar för EA

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Finns väl inga buggar i Battlefield 4 utan bara urusel programmering och dylikt, eller är jag helt ute och cyklar?

= buggar

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Av Johan Andersson, som arbetar för EA

Jag tänkte mer på osäkerheten kring releasen.

(hade redan raderat inlägget men du hann svara, hehe)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Nepp. Detta är tillgängligt för all hårdvara. Amd är inte Nvidia

Skickades från m.sweclockers.com

Om det någonsin kommer fungera med nVidia och hur bra är ett frågetecken. Helt klart är att det inte kommer fungera med nVidia kort i nuläget eftersom nVidia inte har några drivrutiner för Mantle.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Layon:

Finns väl inga buggar i Battlefield 4 utan bara urusel programmering och dylikt, eller är jag helt ute och cyklar?

OK? gå in nu och kolla hur många befolkade servrar du hittar

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Finns väl inga buggar i Battlefield 4 utan bara urusel programmering och dylikt, eller är jag helt ute och cyklar?

Det är samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

OK? gå in nu och kolla hur många befolkade servrar du hittar

Folk älskar buggiga spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Mantle är inte heller direkt mot hårdvaran.

Däremot är det närmare hårdvaran och utvecklat av amd för amd så det är klart det blir bättre för de som kör amd.

Nej, inte helt direkt, men mycket närmare än DX.
Och vi vet inget om några AMD-specifika optimeringar. Så nära hårdvaran blir det tight att ha optimeringar. Om det ska optimeras på ett sätt som gynnar ett grafikkort över ett annat så lär det vara spelutvecklaren som får göra det.

Skrivet av Dallebull:

Jo, men rent krasst kan man anta att Mantle är optimerat för AMD kort/CGN och även om det kommer "fungera" på Nvidia så lär det ge negativ prestanda jämfört med DX.

Varför skulle det ge negativ prestanda eller sämre för nVidia? Är det bara en gissning baserat på att det är olika märken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, inte helt direkt, men mycket närmare än DX.
Och vi vet inget om några AMD-specifika optimeringar. Så nära hårdvaran blir det tight att ha optimeringar. Om det ska optimeras på ett sätt som gynnar ett grafikkort över ett annat så lär det vara spelutvecklaren som får göra det.

Varför skulle det ge negativ prestanda eller sämre för nVidia? Är det bara en gissning baserat på att det är olika märken?

Det är en kvalificerad gissning.
Mantle är optimerat för CGN
Nvidia har inte CGN
Mantle kommer funka bättre på AMD kort än Nvidia, och är det bara några % ökning från DX kan det ge lite sämre prestanda med Mantle på Nvidia än DX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

DICE planerar en större patch nu inom dom närmaste dagarna så stödet kommer kanske då.

Får hoppas det, då ska jag iaf in och köra nån runda.

Skrivet av Dallebull:

Jo, men rent krasst kan man anta att Mantle är optimerat för AMD kort/CGN och även om det kommer "fungera" på Nvidia så lär det ge negativ prestanda jämfört med DX.

Givetvis är det så, men är ju upp till nvidia om dom vill hoppa på tåget eller inte.

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det rätt, Mantle fungerar på alla kort med GCN-arkitekturen? Även 7950? Tjoho i så fall (om det presterar som utlovat).
Mest sugen är jag i så fall på Thief!

Sen vill jag ha en patch till Metro: Last light. Köpte det på steam-rea. Nästan helt ospelbart med FX-8350 och 7950!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Det är en kvalificerad gissning.
Mantle är optimerat för CGN
Nvidia har inte CGN
Mantle kommer funka bättre på AMD kort än Nvidia, och är det bara några % ökning från DX kan det ge lite sämre prestanda med Mantle på Nvidia än DX.

Fast frågan är hur optimerat det kan vara. Är OpenCL eller C++ väldigt optimerat för specifika produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Har jag förstått det rätt, Mantle fungerar på alla kort med GCN-arkitekturen? Även 7950? Tjoho i så fall (om det presterar som utlovat).
Mest sugen är jag i så fall på Thief!

Sen vill jag ha en patch till Metro: Last light. Köpte det på steam-rea. Nästan helt ospelbart med FX-8350 och 7950!

Ja, 7950 kommer det att fungera på.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Som vanligt lär det suga räv i början för att sedan bli hur bra dom helst.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

http://mobile.extremetech.com/#/computing/145532-amd-8217-s-m...

Vad är det här då vilka ska man lita på om nyheter om mantle.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast frågan är hur optimerat det kan vara. Är OpenCL eller C++ väldigt optimerat för specifika produkter?

När det gäller openCL/GL och C++ är det väll snarare tvärtom?
Hårdvaran optimeras för mjukvaran. Typ som att alla grafikkort byggs i stort sett för DX.

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

Det enda jag förväntar mig av Mantle är att Mantle ska användas istället för DirectX så att vi kan spela på olika plattformar och inte bara windows. Tänk att kunna spela på Linux med Mantle?

OpenGL fungerar redan på de flesta platformar och på grafikkort från i princip alla tillverkare. Det är ett löst problem. Om spelutvecklare bara hade utnyttjat det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

http://mobile.extremetech.com/#/computing/145532-amd-8217-s-m...

Vad är det här då vilka ska man lita på om nyheter om mantle.

dom har ju uppdaterat artikeln:
Update: We’ve spoken to Robert Hallock of AMD who has categorically denied that the patch will drop in February.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |