AMD Mantle för BF4 redo innan månadsskiftet

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om detta är något att ha eller inte.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag väntar på Mantle ,men inte för att spela BF4 för det spelet struntar jag i fullständigt. Thief 4 däremot är nåt jag väntar på

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

AMDs tur att tvinga DICE att släppa något tidigare än de vill?

Permalänk

Hej bara undrar om mantle fungerar på Intel processorer?
Jag har en 4770k hade en 8350

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Skrivet av Herr Nordman:

Hej bara undrar om mantle fungerar på Intel processorer?
Jag har en 4770k hade en 8350

Det är för AMD-grafikkort. Processor spelar ingen roll.

Permalänk
Skrivet av graesboll:

Det är för AMD-grafikkort. Processor spelar ingen roll.

tack för svaret

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem

Skönt o höra. Riktigt sugen på att testa. hyyype :3

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Hjälpsam

Skulle inte förvåna mig om det släpps på Fredag.
Då klarar man tidplanen samtidigt som man får maximalt med tid på sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Har jag förstått det rätt, Mantle fungerar på alla kort med GCN-arkitekturen? Även 7950? Tjoho i så fall (om det presterar som utlovat).
Mest sugen är jag i så fall på Thief!

Sen vill jag ha en patch till Metro: Last light. Köpte det på steam-rea. Nästan helt ospelbart med FX-8350 och 7950!

Fungerar på grafikkort från 7xxx serien & framåt.. vad jag läst..

Men har även läst om rykten att mantle även ska fungera på nVidia kort?

Citat:

AMD Mantle API does not require GCN – Will work with Nvidia Graphic Cards

Read more: http://wccftech.com/amd-mantle-api-require-gcn-work-nvidia-gr...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av skruvis:

Fungerar på grafikkort från 7xxx serien & framåt.. vad jag läst..

HD7700 och uppåt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_HD_7000_Series

Citat:

Men har även läst om rykten att mantle även ska fungera på nVidia kort?

Hoppas verkligen att Nvidia kan ansluta sig till detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Fungerar på grafikkort från 7xxx serien & framåt.. vad jag läst..

Men har även läst om rykten att mantle även ska fungera på nVidia kort?

Redan från dag ett stod det rätt klart att mantle inte nödvändigtvis skulle vara AMD-exklusivt, (men sen verkade alla glömma det..). Hur som helst så vet vi ju inga detaljer angående det. Om det är något de kan implementera med lätthet redan på dagens modeller eller om de måste bygga om och kanske rent utav licensiera GCN eller delar av det för att kunna köra.

Nvidia-kort lär inte ha stöd för mantle på ett tag i alla fall. Hade varit kul om någon tomte på Nvidia kunnat uttrycka sig om hur de ställer sig till saken. Snart måste de ju säga "ja" eller "nej", liksom.

källhänvisning "Enligt AMD är Mantle ett öppet gränssnitt, vilket innebär att exempelvis Intel och Nvidia åtminstone i teorin kan lägga till stöd för tekniken"
Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag tror de flesta har lite för höga förväntningar.
"upp till 45% bättre prestanda" ska nog ses med salta glasögon. Såna siffror lär bara vara aktuella där man har svag processor, samt befinner sig i sekvenser där cpu:n flaskar rejält. Inget fel med det. Men de flesta här sitter ju på överklockade I7:or, och fläskiga grafikkort så optimeringen lär inte göra underverk för de flesta av oss här, visst några fps lär det väl göra. Ni som har AM3-cpu:er kommer nog få ett större lyft..

Däremot, lär det göra stor skillnad på svagare AMD-cpu:er och APU:er och det är ju bra

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk

Lite tidigt för aprilskämt... Det är väl ett aprilskämt? :s

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

När det gäller openCL/GL och C++ är det väll snarare tvärtom?
Hårdvaran optimeras för mjukvaran. Typ som att alla grafikkort byggs i stort sett för DX.

Lite det som är min poäng, program och spel kan man optimera, man kan utnyttja styrkor i hårdvaran olika bra genom att ha effekter som ett grafikkort är starkare på än ett annat t.ex. Men jag frågar mig om man kan optimera ett API på det sättet. Poängen med Mantle är att det ska vara nära grafikortets funktioner, så att man som spelutvecklare kan komma åt kraften bättre. Finns inte så mycket kringelikrokar att dra koden igenom att optimera i. Förövrigt stödjer nVidias GPU:er alla funktioner i Mantle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Jag tror de flesta har lite för höga förväntningar.
"upp till 45% bättre prestanda" ska nog ses med salta glasögon. Såna siffror lär bara vara aktuella där man har svag processor, samt befinner sig i sekvenser där cpu:n flaskar rejält. Inget fel med det. Men de flesta här sitter ju på överklockade I7:or, och fläskiga grafikkort så optimeringen lär inte göra underverk för de flesta av oss här, visst några fps lär det väl göra. Ni som har AM3-cpu:er kommer nog få ett större lyft..

Däremot, lär det göra stor skillnad på svagare AMD-cpu:er och APU:er och det är ju bra

Rent marknadsföringsmässigt så vore det tjänstefel att inte säga upp till 45% bättre prestanda om den nu är upp till 45% bättre prestanda. Även om det större delen ligger närmare något annat, låt säga 30%.

Även om det skulle handla om bara 10% bättre för majoriteten öppnar det ju upp för att fler kan köra något annat operativsystem än än Microsofts alternativ om fler skulle börja använda sig utav Mantle. Tänk bara Linuxanvändarna och Macanvändarna.

Ni kan ju börja se reklamen från marknadsföringen om Mantle slår på stor front... Mer effektiv än Microsofts DirectX.
Sen kan det ju även ge microsoft en spark i baken...kan man ju hoppas.

Skrivet av tednasadator:

Lite tidigt för aprilskämt... Det är väl ett aprilskämt? :s

Hur menar du? Vad skulle vara ett aprilskämt menar du?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Synpunkter om moderering skickas till berörd moderator eller via kontaktformuläret.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hade jag varit AMD/Dice så hade jag tyckt det kännts lite jobbigt att släppa ett nytt API på en plattform som visat sig vara full av buggar och rent taskig kod.

Permalänk
Medlem

45% är när saltat men även om det bara vore 10% är det mycket välkommet och kommer göra AMD till en väldigt bra val för BF4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JacobMardfelt:

YES! Google:ar "Mantle AMD NEWs" med filter på 24h varje dag så snart kanske jag slipper det!
(och jag äger bara nvidia kort...... tror dock att Mantle kommer att bli grymt!)

Jasså, vad är detta du har då?
Sapphire gör inga Nvidia kort.
Dator 2 Cpu: I5 750 Gpu: Sapphire 660 8 GB RAM 500 GB Samsung

ONT: Jag hoppas att Mantle är så bra som dom påstår och att det fungerar med NVidia-kort oxå, DX känns helt klart långsamt i en del specifika situationer.

Permalänk

Härligt, vill verkligen se hur detta kommer bli!

Permalänk
Medlem
Citat:

Blade 80
Även om det skulle handla om bara 10% bättre för majoriteten öppnar det ju upp för att fler kan köra något annat operativsystem än än Microsofts alternativ om fler skulle börja använda sig utav Mantle

Det har du faktiskt rätt i.
Fast det beror nog en hel på hur lättarbetat Mantle API:et är jämfört med DirectX/Open GL. Programmerare, som ju allra vi andra, väljer oftast "minsta motståndets lag"

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Fungerar på grafikkort från 7xxx serien & framåt.. vad jag läst..

Men har även läst om rykten att mantle även ska fungera på nVidia kort?

Enligt en intervju som jag läste med en av amds utvecklare så var det vissa (tydligen små) delar som det måste finnas stöd för på hårdvarunivå, men han förväntade sig inte att t.ex. NVIDIA skulle ha några problem att implementera det som behövs i nästa arkitektur.

I det ljuset är det intressant när Mantle kommer. Så sent att maxwel inte kan få stöd, men före första kretsen lanseras... När säger ryktena att amds nästa arkitektur kommer?

Permalänk
Medlem

GTA V hoppas jag får.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Äntligen kommer jag kunna köra Resolution scale på 200% i BF4 när vi får Mantle. Så man ser allt ännu skarpare och alla dessa små detaljer som är så viktiga, t.ex som ett litet litet sniperhuvud lång långt borta!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Mantle kommer vara intressant.

Off topic: Förstår bara inte hur du kan ha ett "Sapphire 660" (?) när de bara gör AMD kort?

Haha, du har helt rätt Det var ett MSI, har byggt för många olika det senaste året.

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, inte helt direkt, men mycket närmare än DX.
Och vi vet inget om några AMD-specifika optimeringar. Så nära hårdvaran blir det tight att ha optimeringar. Om det ska optimeras på ett sätt som gynnar ett grafikkort över ett annat så lär det vara spelutvecklaren som får göra det.

Varför skulle det ge negativ prestanda eller sämre för nVidia? Är det bara en gissning baserat på att det är olika märken?

Tänk efter nu, vadå vet inget om amd specifika optimeringar, har du förstått vad mantle är och vilka som byggt det och vilka kort som stödjer mantle?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dunde:

Hade jag varit AMD/Dice så hade jag tyckt det kännts lite jobbigt att släppa ett nytt API på en plattform som visat sig vara full av buggar och rent taskig kod.

Till dig och alla andra som klagar på DICE.

Hur vet ni att koden är taskig? ett det finns buggar i ett sådant här stort spel är nämligen inte konstigt, inte med tanke på hur mycket DICE gjort på så pass kort tid.
Spelet är ju också betydligt stabilare nu så de buggar som finns rättas i en god fart.
Själv är jag imponerade över de som jobbar på DICE, att påstå att man skulle kunna göra det bättre själv, är rent ut sagt korkat och inget annat än storhetsvansinne.
Måste också vara otacksamt när man jobbar skiten av sig för att fixa dessa buggar, för att få barnsligt gnäll trots detta.

Ni som har problem och inte testar med originalklock och/eller sitter med en krackad skitversion av windows, era åsikter räknas heller inte, de går bort.
Till er andra, tråkigt att ni har problem hoppas att de fixas sig snart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av IceDread:

Tänk efter nu, vadå vet inget om amd specifika optimeringar, har du förstått vad mantle är och vilka som byggt det och vilka kort som stödjer mantle?

Finns antagligen en hel del generella rutiner i Mantle som inte är speciellt för GCN.
Det som inte är AMD specifikt kan ju tex vara minnesaccess och hur kommandon köas.
Att det behövs en utökning av Mantle för att passa Nvidia är nog ganska troligt men det är mycket möjligt att det inte behövs speciellt mycket.
Jämför OpenCL som fungerar på både Nvidia och AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Detta är underbart. Grejen är väl lite som någon tidigare skrev.
BF4 har inte dålig prestanda utan det är själva spelet som är buggat.

Det jag försöker säga är att om Mantle ger mer prestanda i spel som majoriteten kan "maxa" syftar inte nödvändigtvis på BF4 utan generellt spel som kommer levereras med Mantle. Ja vad är då poängen med Mantle? Det återstår att se om det blir så eller ej men det JAG vill se är ett spel som Crysis eller dylikt som går från ospelbart BAM +45% prestanda, spelbart.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Om mantle ger "+45% prestanda" äter jag upp mitt skägg.

Så jävla typiskt att de använder sånt överdrivet marknadsförings-bullshit.