Permalänk
Medlem

mITX dator för film/surf osv..

hej! har tagit på mig updraget att bygga en liten PC till far min. Den ska vara så liten och billig som möjligt men ändå klara av HD filmer, surf osv utan problem. Spel kommer det inte köras på datorn så grafikkort tänkte jag skippa.

kraven som finns är

minst 1st 3.5" plats
minst 1st 2,5" plats
så liten som möjligt, node 304 och dom andra kända mITX chassiena är för stora.. (han vill helst inte ha något mått som överstiger 30cm i varken höjd/djup/bredd)
helst ska även det finnas plats för CD-läsare
sist men inte minst ska den vara billig, under 6000kr inkl OS är troligtvis vad som han tycker är max.

Mitt problem är dock att jag hamnar över budgeten, trotts att jag försöker tänka på att hålla kostnaderna nere.

såhär ser min plan ut idag

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6442908/2014-01-30

saknar dock SSD som jag tänkte hitta någon billig för 5-600kr.

som ni ser hamnar med SSD samt CD-läsare inräknat priset en bra bit över 6000kr, så vad jag skulle behöva hjälp med är vad jag ska dra ner på?
Har alltid kört intel, men har AMD kanske en billigare processor med hyffsad integrerad grafik som funkar bättre för mitt ändamål?
Räcker det med 4gb minne eller är 8gb ett måste?

känns som en dator utan grafikkort borde gå att få ner under 6000kr, men kanske är det just att den ska vara så liten som krånglar till det..

hoppas iaf att någon kanske har något tips på vad jag kan göra för att få ned kostnaden utan att tappa allt för mycket prestanda (vill ju självklart ha så mycket valuta för pengarna som möjligt, så om 7000kr ger mig detta får jag väll försöka trycka upp budgeten lite)

Hare gött!

Mvh

Permalänk
Hjälpsam
Permalänk
Medlem

Ska det enbart vara film och surf och inga spel så tycker jag du ska köra på en billig AMD med inbyggd grafik. Mycket billigare alternativ än intel samt att vad jag vet så är AMDs inbyggda grafik lite vassare. Och 4GB RAM kör räcka alldeles utmärkt i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tuggis:

I manualen för chassit står det att den bara klarar av 100mm långt nätagg. Som info

ok, sry...du gör jag den som jag först gjorde..ändra PSU för o ha allt i lager, där fick jag för det

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6443211/2014-01-30

Permalänk
Medlem

Var lite snabb. Men SFX ska vara 100mm långa. Vilket är konstigt när dom skriver 125mm lång

Permalänk
Medlem

hej!
Mycket fina förslag måste jag säga!
såg att båda hade intel i3, tror ni detta räcker, om man skulle gämföra mot ett grafikkort, vilken klass hamnar man i då?
Hänger dock inte riktigt med ang nätagregatet, funkar första förslaget eller ej?

lite offtopic kanske, men vet ni hur man gör en lista på tex prisjakt och får billigaste priset för hela listan? alltså tex som man gör en kundvagn på inet, fast man istället ser billigaste priset för varje produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorreone:

hej!
Mycket fina förslag måste jag säga!
såg att båda hade intel i3, tror ni detta räcker, om man skulle gämföra mot ett grafikkort, vilken klass hamnar man i då?
Hänger dock inte riktigt med ang nätagregatet, funkar första förslaget eller ej?

lite offtopic kanske, men vet ni hur man gör en lista på tex prisjakt och får billigaste priset för hela listan? alltså tex som man gör en kundvagn på inet, fast man istället ser billigaste priset för varje produkt.

Om du blir medlem och loggar in så kan man enkelt skapa nya listor för detta ändamål. Sedan finns en knappt som heter "prisoptimera" så räknar den ut billigaste kombinerade alternativ. Där kan du ställa in vilka butiker du föredrar samt hur många butiker du vill optimera mot. Väldigt smidigt.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

Asrocks fm2+ mITX och tex en fm2 APU 6500 går på ca 1700kr på Inet. Borde passa bättre i sammanhanget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

ok. Vilken av 6500 menar du? finns 2st på inet.
hur står sig denna integrerade grafik mot tex i3?

Permalänk
Medlem

ville bara slänga in en liten uppdatering!

tryckte upp budgeten lite för att få med inbyggd wifi/BT i moderkortet, samt en i5, känns som det är lika bra då det ändå bara skiljer ca 500 på en i3 och en i5.

min slutgiltiga kundvagn ser då ut såhär

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6443831/2014-01-30

några sista synpunkter innan beställning?

vill även tacka alla för all hjälp!

Permalänk
Hjälpsam

Ser väl bra ut, den i5an o den i3 jag valde har samma inbyggda grafik. . men behöver du CPU kraften o vill kunna klocka är ditt val bättre.

Den där fläkten ger mig lite rysningar bara...2000rpm 3-pins...men visst, funkar gör det

Permalänk
Medlem

okej, i5 känns dock som ett säkrare kort!

tog fläkten pga dess billiga pris, får se hur den funkar och ev köpa en annan om den suger.

återkommer hur datorn funkar ifall någon annan funderar på något liknande!