Problem med port forwarding på Belkin router.

Permalänk
Medlem

Problem med port forwarding på Belkin router.

Hej!
Håller just nu på med att fixa en Minecraft server åt lillbrorsan, men lyckas inte med port forwarding... Har fösökt till och från i någon vecka, men ingenting funkar.. :/ Kan vara värt att tillägga att jag har lyckats med just detta för ca 1,5 år sen på samma router. Men efter X antal sökningar på Google så har jag insett att felet förmodligen grundar i routertillverkaren, eller iallafall routermodell.

Så min fråga till er, är det någon med samma problem som lyckats fixa det? Iochmed att jag en gång lyckas kan det inte gärna vara omöjligt, även om jag minns att jag hade problem med det den gången också. Eller har ni några förslag på hur man kan fixa detta?

Tack på förhand, Jonatan.

Permalänk
Hedersmedlem

Exakt vilken router är det? Kan du posta en bild på dina forwardinginställningar?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Exakt vilken router är det? Kan du posta en bild på dina forwardinginställningar?

Belkin N600 DB Wireless N+ Router
Model: F9K1102v1

Här är bilden: http://gyazo.com/d9ac6caec5085e162a174421493e7bee

Vill även tillägga att jag provat att forwarda med TCP&UDP, men detta funkade inte så jag provade att dela upp dem.

Permalänk
Medlem

Kan du pinga routeren från serveren ?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Kan du pinga routeren från serveren ?

Förstår tyvärr inte vad du menar, du får gärna förklara lite utförligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av nossral:

Förstår tyvärr inte vad du menar, du får gärna förklara lite utförligare

kommandotolken/kör -> skriv "ping xxx.xxx.x.xxx", där x är ipadressen på routern, detta gör du från den dator som skall agera spelserver

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

kommandotolken/kör -> skriv "ping xxx.xxx.x.xxx", där x är ipadressen på routern, detta gör du från den dator som skall agera spelserver

Gjorde detta nu: http://gyazo.com/9f5d8b88a80165424f84d2eb5f8927a8

Gjorde jag rätt? Och vad gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nossral:

Gjorde detta nu: http://gyazo.com/9f5d8b88a80165424f84d2eb5f8927a8

Gjorde jag rätt? Och vad gör det?

yes, förutsatt att du som sagt satt vid det som ska bli "server datorn" & skrev detta, och att det är routerns ip du skrev in.

edit.
Det du gör är att du "ringer" routern från datorn, för att se att all data kommer fram utan att försvinna påvägen typ. Man kan oxå se tiden det tar att skicka paketet, i ditt fall under 1millisekund (>1 ms)

lite skumt att det inte står nått längst ner där (min medel max) värdet, men det verkar funka iaf, så tolkar jag det

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

yes, förutsatt att du som sagt satt vid det som ska bli "server datorn" & skrev detta, och att det är routerns ip du skrev in.

Serverns dator jag sitter vid ja, men läste visst lite snabbt och skrev min ipv4 adress... Om jag gör om med rätt adress, är det lugnt då? Och som sagt, vad gör detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nossral:

Serverns dator jag sitter vid ja, men läste visst lite snabbt och skrev min ipv4 adress... Om jag gör om med rätt adress, är det lugnt då? Och som sagt, vad gör detta?

ahh mjo, de förklarar ju att det blev skumt

"lungt & lungt", i nuläget vet du att ditt nätverkskort kan ringa sig själv (vilket är rätt värdelös info,men ändå)

skriv in routerns ip den här gången, så blir det andra värden. Återigen, du ser att kommunikation mellan ditt (fungerande) nätverkskort & routern kommer fram som det ska.

har alltså inget med själva konfigureringen av din minecraft-server att göra, mer än att kontrollera att det är kontakt mellan din dator -> router. Varför du skulle göra detta vet jag faktiskt inte, mer än ovan nämnd anledning, det får du fråga han som tipsade om helt enkelt.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

ahh mjo, de förklarar ju att det blev skumt

"lungt & lungt", i nuläget vet du att ditt nätverkskort kan ringa sig själv (vilket är rätt värdelös info,men ändå)

skriv in routerns ip den här gången, så blir det andra värden. Återigen, du ser att kommunikation mellan ditt (fungerande) nätverkskort & routern kommer fram som det ska.

Så, nu ska det vara rätt: http://gyazo.com/badea48909a650e93371689b525c1dfc

Ser värdena bra ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nossral:

Så, nu ska det vara rätt: http://gyazo.com/badea48909a650e93371689b525c1dfc

Ser värdena bra ut?

yes, det ser ut som det borde, 4 av 4 paket kom fram, inga konstigheter. Denna gång fick du mer "realistiska" värden, med exakta tider dessutom (=ms)

edit.

läs i nån manual vad det är för skillnad på "inbound port", "private ip" och "private port" i din router. Undrar om man kan ha samma sak där på, och om du kan ha fler än 1 sak på samma port? Nu är rätt trött & tänker väl inte helklart, annars har jag ingen aning (vart får du tex "private ip" till just 5, av mincraftserver-configen eller är det sista siffran av ipn på datorn som kör servern?)

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

yes, det ser ut som det borde, 4 av 4 paket kom fram, inga konstigheter. Denna gång fick du mer "realistiska" värden, med exakta tider dessutom (=ms)

Fint! Nu tillbaka till frågan, hur hjälper detta mig med port forwarding?

(eller är det bara för att kontrollera att serverdatorn och routern kommunicerar som de ska?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nossral:

Fint! Nu tillbaka till frågan, hur hjälper detta mig med port forwarding?

haha jag sa ju att jag inte har en aning, känns som att du tror ja sitter på mer info än vad jag delar med mig av, tyvärr inte citera han som bad dig pinga den / vänta på svar från nån som vet.

Skrivet av nossral:

(eller är det bara för att kontrollera att serverdatorn och routern kommunicerar som de ska?)

Känns som att du läser lite fort ibland, svar ja för tredje gången

Har ändrat lite högre upp i mitt svar, det är som sagt det enda jg kan komma att tänka på

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

haha jag sa ju att jag inte har en aning, känns som att du tror ja sitter på mer info än vad jag delar med mig av, tyvärr inte citera han som bad dig pinga den / vänta på svar från nån som vet.

Har ändrat lite högre upp i mitt svar, det är som sagt det enda jg kan komma att tänka på

Haha okej, ja jag hoppades väl på det Tack för att du tog dig tid att svara iallafall!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nossral:

Gjorde detta nu: http://gyazo.com/9f5d8b88a80165424f84d2eb5f8927a8

Gjorde jag rätt? Och vad gör det?

Skrivet av nossral:

Serverns dator jag sitter vid ja, men läste visst lite snabbt och skrev min ipv4 adress... Om jag gör om med rätt adress, är det lugnt då? Och som sagt, vad gör detta?

Efter din förklaring så förstår jag det som att din server har IPnr 192.168.2.21, men du har använt IPnr 192.168.2.5 i din portforward config.

Det första du måste se till är att din server alltid får samma IP från din router. Jag föreslår att du gör det genom att låsa ett IP till din servers MAC-adress i routerns DHCP config. Det finns ett val i din screenshot som heter DHCP Client List. Jag skulle börja med att kolla där.

När din server har fått ett fast IP går du in i Virtual Server inställningarna och sätter det IP't där istället för 192.168.2.5.

Edit:
En länk som kanske hjälper:
http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Belkin...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Efter din förklaring så förstår jag det som att din server har IPnr 192.168.2.21, men du har använt IPnr 192.168.2.5 i din portforward config.

När din server har fått ett fast IP går du in i Virtual Server inställningarna och sätter det IP't där istället för 192.168.2.5.

Hade glömt bort att ställa in en static ip (tror jag det heter) på denna datorn, men det är fixat nu och min dator har nu alltid 192.168.2.21. Jag har nu ändrat min port forwarding till 192.168.2.21, men får fortfarande samma problem; porten öppnas inte hur jag än gör...

Permalänk
Medlem

Inte så att du sitter bakom en NAT (Banhof kör ju det på vissa nätverk numera).

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Inte så att du sitter bakom en NAT (Banhof kör ju det på vissa nätverk numera).

Vad innebär NAT?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nossral:

Hade glömt bort att ställa in en static ip (tror jag det heter) på denna datorn, men det är fixat nu och min dator har nu alltid 192.168.2.21. Jag har nu ändrat min port forwarding till 192.168.2.21, men får fortfarande samma problem; porten öppnas inte hur jag än gör...

Varför tror du att porten inte öppnas? Det kan vara flera andra problem. Kollade du igenom guiden som jag länkade till? I den stängde de även av någon form av brandvägg i routern. Dessutom har du en brandvägg på datorn som du kör servern på som du kan behöva stänga av eller öppna upp. Till sist måste ju den som ansluter utifrån ha rätt publikt ipnr till din router. Det går inte att testa portforwarden inifrån ditt nätverk.

Kan du koppla upp dig till din Minecraft Serverver från en annan dator innanför din router?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Varför tror du att porten inte öppnas? Det kan vara flera andra problem. Kollade du igenom guiden som jag länkade till? I den stängde de även av någon form av brandvägg i routern. Dessutom har du en brandvägg på datorn som du kör servern på som du kan behöva stänga av eller öppna upp. Till sist måste ju den som ansluter utifrån ha rätt publikt ipnr till din router. Det går inte att testa portforwarden inifrån ditt nätverk.

Kan du koppla upp dig till din Minecraft Serverver från en annan dator innanför din router?

Har faktiskt ingen aning varför porten inte öppnas. :/ Har kollat igenom den guiden ett flertal gånger, både innan och efter du länkade. I guiden har dom stängt av sin firewall, men jag har provat att använda DMZ för att köra min serverdator utanför den brandväggen. Och inte heller då funkar det... Så vet faktiskt inte vad jag kan göra. Nej, det går inte att koppla upp från någon annan dator innanför min router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nossral:

Hej!
Håller just nu på med att fixa en Minecraft server åt lillbrorsan, men lyckas inte med port forwarding... Har fösökt till och från i någon vecka, men ingenting funkar.. :/ Kan vara värt att tillägga att jag har lyckats med just detta för ca 1,5 år sen på samma router. Men efter X antal sökningar på Google så har jag insett att felet förmodligen grundar i routertillverkaren, eller iallafall routermodell.

Så min fråga till er, är det någon med samma problem som lyckats fixa det? Iochmed att jag en gång lyckas kan det inte gärna vara omöjligt, även om jag minns att jag hade problem med det den gången också. Eller har ni några förslag på hur man kan fixa detta?

Tack på förhand, Jonatan.

Har du öppnat portarna i brandväggen i serverdatorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillerix:

Har du öppnat portarna i brandväggen i serverdatorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har gjort som den här guiden visar, ifall det va det du menade: http://portforward.com/english/route...aft_Server.htm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nossral:

Har faktiskt ingen aning varför porten inte öppnas. :/ Har kollat igenom den guiden ett flertal gånger, både innan och efter du länkade. I guiden har dom stängt av sin firewall, men jag har provat att använda DMZ för att köra min serverdator utanför den brandväggen. Och inte heller då funkar det... Så vet faktiskt inte vad jag kan göra. Nej, det går inte att koppla upp från någon annan dator innanför min router.

Om du inte kan koppla upp dig mot sververn på ditt interna nätverk genom att ange ipnret på datorn, 192.168.2.21 så är det din server det är fel på. Antingen på Windows inbyggda brandvägg eller för att din Minecraft server inte funkar som den ska.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om du inte kan koppla upp dig mot sververn på ditt interna nätverk genom att ange ipnret på datorn, 192.168.2.21 så är det din server det är fel på. Antingen på Windows inbyggda brandvägg eller för att din Minecraft server inte funkar som den ska.

Kan komma in på servern genom serverdatorn, men inte via någon annan, eftersom porten inte öppnas.. :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nossral:

Kan komma in på servern genom serverdatorn, men inte via någon annan, eftersom porten inte öppnas.. :/

Du har fel. Detta har inget med din router att göra. Jag gissar att det är Windows inbyggda brandvägg som stoppar det. Men det är där du måste börja, för kan du inte komma in på servern från ditt eget nätverk så kan ingen komma in utifrån heller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du har fel. Detta har inget med din router att göra. Jag gissar att det är Windows inbyggda brandvägg som stoppar det. Men det är där du måste börja, för kan du inte komma in på servern från ditt eget nätverk så kan ingen komma in utifrån heller.

Problemet är löst nu, ingen aning hur eftersom jag inte ändrat några inställningar alls på ett dygn och det inte funkade förut
Tack som fan för att du tog dig tid att svara iallafall!

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd rensad*

Anmäl gärna inlägg istället för att kommentera det i tråden.

Citat:

§ 5
Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.