Börjar bli ganska trött på Com Hem..

Permalänk
Medlem

Börjar bli ganska trött på Com Hem..

Ska ha 24/1 från Com hem. Behövde inget snabbare så ingen uppgradering var nödvändig, förrens maj/juni förra året då hastigheten sänktes REJÄLT under dags/kvällstid.
Ringde dem någongång under Juli månad och frågade vad de höll på med, tydligen var det "driftstörningar" i Borlänge-stadsnät, men då inga av mina bekanta hade detta problem tyckte jag det var ganska konstigt, men jag lät det gå och hoppades på att det nu skulle fixa sig.

Men nu när det endå snart är februari 2014 och det bara blir värre och värre tycker jag det börjar bli ganska frustrerande.

På dagstid sitter jag på cirka 12-15mbit ner och på kvällen går det ner till så lite som 1-3mbit/sek. Notera att det är runt 10% av den hastighet jag betalar 299kr/mån för.

Så jag beslöt mig idag för att ringa upp Comhem's kundservice för att fråga lite om vad man kan göra åt detta, men då den enda lösning som jag fick var att betala 100kr mer per månad för 30/1 så tänker jag nog säga upp mig som kund där inom kort och eventuellt byta till Banhof där jag inte bara spar pengar utan även får bättre hastighet.

Är jag den enda som haft problem med hastigheter och Com hem? Hade varit intressant att se om någon varit med något liknande.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk

Har samma grej. Kör Telia Öppen Fiber i Uppsala genom Universal Telecom. Utlovad 100/10 som jag också får ut, förutom 19-23 varje dag då jag får ut 5-10mbit/s ner med en ms på 100+. Blir bara vidareskickad på både Telia och Universal Telecom.

Har en polare med ungefär samma problem, han sitter på VDSL från Telia och har en hel del problem under kvällstid, runt 19-23 där med. Fått tekniker ditskickad och så vidare men de hittar tydligen inget problem.

Vad fan är det som försiggår egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Ska ha 24/1 från Com hem. Behövde inget snabbare så ingen uppgradering var nödvändig, förrens maj/juni förra året då hastigheten sänktes REJÄLT under dags/kvällstid.
Ringde dem någongång under Juli månad och frågade vad de höll på med, tydligen var det "driftstörningar" i Borlänge-stadsnät, men då inga av mina bekanta hade detta problem tyckte jag det var ganska konstigt, men jag lät det gå och hoppades på att det nu skulle fixa sig.

Men nu när det endå snart är februari 2014 och det bara blir värre och värre tycker jag det börjar bli ganska frustrerande.

På dagstid sitter jag på cirka 12-15mbit ner och på kvällen går det ner till så lite som 1-3mbit/sek. Notera att det är runt 10% av den hastighet jag betalar 299kr/mån för.

Så jag beslöt mig idag för att ringa upp Comhem's kundservice för att fråga lite om vad man kan göra åt detta, men då den enda lösning som jag fick var att betala 100kr mer per månad för 30/1 så tänker jag nog säga upp mig som kund där inom kort och eventuellt byta till Banhof där jag inte bara spar pengar utan även får bättre hastighet.

Är jag den enda som haft problem med hastigheter och Com hem? Hade varit intressant att se om någon varit med något liknande.

Och när du felsöker detta själv så kör du nätverks kabel direkt från Com Hem modemet till din dator? ingen switch/annan router på vägen eller trådlöst?

Permalänk
Medlem

Förmodligen så går väl hastigheterna ner när resten av internet-sverige kliver online, vilket är på eftermiddags och kvällstid.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Comhem är crap, jag hade massor av problem när jag hade 100/10. Bytte till Bahnhof och det funkar stabilt och är grymt nöjd.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 || Hyper 212 Black Edition || ASUS PRIME B450M-A || Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) 3200MHz || SAPPHIRE Pulse RX5700 XT || Crucial P3 Plus 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe || Kingston A400 960GB || Seasonic Focus GX 650W || Phanteks Eclipse P300A ||

Permalänk

Jaa, luktar wifi-relaterat? Dvs har ingenting med com hems nät att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganksta:

Och när du felsöker detta själv så kör du nätverks kabel direkt från Com Hem modemet till din dator? ingen switch/annan router på vägen eller trådlöst?

Vägg > Kabel > Router (En Casio EPC2425 som jag fick med) > Kabel > Min dator.

Notera att det inte alltid varit såhär, fick detta bredband någongång runt 2010.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Jaa, luktar wifi-relaterat? Dvs har ingenting med com hems nät att göra

Nope. Visst har routern trådlöst internet. Men det är fortfarande ingen som använder det (förutom min telefon, ibland).

Har även provat att byta lösenord till det trådlösa nätet ett antal gånger (ifall någon skulle snott mitt internet).

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Så personligt allt det här, finns dem som bara har problem med allting och dem som glider igenom allting med perfekta resultat

Själv sitter jag på sistnämnda. Inte haft några driftstörningar eller ngt, bara behövt dra ur modemet/routern en 2ggr och starta om den. Betalar för 100/10 får ALLTID ut 116/13 oavsett tidpunkt.

Har du haft ngn "riktig" tekniker hemma hos dig som har mätt och donat och kollat? Har du felsökt kablar och sånt själv?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundequist:

Har samma grej. Kör Telia Öppen Fiber i Uppsala genom Universal Telecom. Utlovad 100/10 som jag också får ut, förutom 19-23 varje dag då jag får ut 5-10mbit/s ner med en ms på 100+. Blir bara vidareskickad på både Telia och Universal Telecom.

Har en polare med ungefär samma problem, han sitter på VDSL från Telia och har en hel del problem under kvällstid, runt 19-23 där med. Fått tekniker ditskickad och så vidare men de hittar tydligen inget problem.

Vad fan är det som försiggår egentligen?

Att bolagen inte har "power" nog att ge alla användare det de betalar för tycker jag är lurendrejeri. Då fler tydligen upplever detta är denna fråga faktiskt något som borde tas upp av någon högre makt, imo.

Skrivet av sYph:

Förmodligen så går väl hastigheterna ner när resten av internet-sverige kliver online, vilket är på eftermiddags och kvällstid.

Tycker fortfarande det är väldigt dåligt av Comhem, då mina bekanta INTE allt upplever detta. Visserligen har de flesta en annan bredbandsleverantör, men det säger ju bara att Com Hem inte kan ha hand om så många användare samtidigt och därmed inte ger vad jag betalar för. Det tycker jag iallafall är fel.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Så personligt allt det här, finns dem som bara har problem med allting och dem som glider igenom allting med perfekta resultat

Själv sitter jag på sistnämnda. Inte haft några driftstörningar eller ngt, bara behövt dra ur modemet/routern en 2ggr och starta om den. Betalar för 100/10 får ALLTID ut 116/13 oavsett tidpunkt.

Har du haft ngn "riktig" tekniker hemma hos dig som har mätt och donat och kollat? Har du felsökt kablar och sånt själv?

En del har tur

Nej, har inte tänkt på det riktigt. Vet dock inte om det nu blir något med den saken då jag inte orkar med nå mer strul.
Vill helst säga upp mitt med Com Hem och fixa nytt.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Vägg > Kabel > Router (En Casio EPC2425 som jag fick med) > Kabel > Min dator.

Notera att det inte alltid varit såhär, fick detta bredband någongång runt 2010.

Bråkar du med Com Hem bör du iaf kunna få ett nyare modem hemskickat. Den nivå av skillnad du beskriver är inte normal och jag har svårt att se att det är nätrelaterat.