Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

ASUS N56JR - 15" GTX 760m på 2.7kg

Permalänk
Medlem

Hej!

Är väldigt intresserad av en N56JR, och valet verkar stå mellan två modeller:

Asus N56JR-S4005H
Asus N56JR-S4006H

Vad är skillnaden?
Enligt prisjakt är skillnaden att S4005H har en ledig minnesplats, annars verkar de vara identiska.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Högtalarkonfiguration

Är mycket nöjd min denna, kan spela CoD Ghost utan problem, med prioritet normal då förstås. Satt in Samsung Evo SSD vilket fungerar utmärkt.

Skall köpa headset och finner ingen info om den bara stöder 2.1 ljud eller om man kan använda ett 5.1 headset. Då jag inte lyckats finna någon info om det på webben antar jag att den bara stöder 2.1 ljud. Är det någon som testat ett 5.1 headset och om det fungerar som avsett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Citerar dig här för att få lite uppmärksamhet till tråden igen.

Inhandlade för ett tag sen en N56JR.

Riktigt trevligt laptop förutom att den har något konstigt fryslagg i det spel jag spelar mest(CSGO)

Tempsen på CPU klättrar upp till 90 och GPU till 80 C som värst.
Kan det vara detta det beror på och är det normalt enligt er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Inhandlade för ett tag sen en N56JR.

Riktigt trevligt laptop förutom att den har något konstigt fryslagg i det spel jag spelar mest(CSGO)

Tempsen på CPU klättrar upp till 90 och GPU till 80 C som värst.
Kan det vara detta det beror på och är det normalt enligt er?

Jag har inte testat något spel på min ännu men du kan ju alltid köpa en kylplatta. t.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256181

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag har inte testat något spel på min ännu men du kan ju alltid köpa en kylplatta. t.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256181

Om du läser tråden så skriver David att det inte hjälper.
Av vad jag märkt med datorn skulle det inte heller hjälpa då chassit inte är varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Inhandlade för ett tag sen en N56JR.

Riktigt trevligt laptop förutom att den har något konstigt fryslagg i det spel jag spelar mest(CSGO)

Tempsen på CPU klättrar upp till 90 och GPU till 80 C som värst.
Kan det vara detta det beror på och är det normalt enligt er?

Samma på min i BF4, CPU går upp mot 90C och ibland även nån grad över.

Riktigt trevlig laptop för övrigt, det enda jag är missnöjd med är plastramen runt skärmen som glappar och knarrar överkant när man klämmer på den. Den är dock "ihopsnäppt" korrekt men passformen verkar inte helt hundra. Känns billigt och det borde inte finnas på en laptop i denna prisklassen.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

det borde vara vanlig små stjärnskruvmejslar. finns hos kjell&co eller clas ohlson

Jag funderar på att köpa Asus N56JR-S4075H och vill gärna sätta in en SSD i den. Kan dock inte hitta om det finns en ledig mSATA plats?
Länk: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/185817-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wikmann:

Jag funderar på att köpa Asus N56JR-S4075H och vill gärna sätta in en SSD i den. Kan dock inte hitta om det finns en ledig mSATA plats?
Länk: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/185817-a...

Svårt att tro så. Bytte ut min HDD och kunde inte se att det skulle finna möjlighet till två platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wikmann:

Jag funderar på att köpa Asus N56JR-S4075H och vill gärna sätta in en SSD i den. Kan dock inte hitta om det finns en ledig mSATA plats?
Länk: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/185817-a...

Asus har själva uttalat sig här på forumet om det enbart finns en plats där SSHD'n sitter så finns bara ett alternativ och det är att byta ut den..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Asus har själva uttalat sig här på forumet om det enbart finns en plats där SSHD'n sitter så finns bara ett alternativ och det är att byta ut den..

Vad är det för SSD man ska köpa som passar då? Funkar denna: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/180305-samsun... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Asus har själva uttalat sig här på forumet om det enbart finns en plats där SSHD'n sitter så finns bara ett alternativ och det är att byta ut den..

Kanske denna funkar www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164453-akasa_nstor_h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Asus har själva uttalat sig här på forumet om det enbart finns en plats där SSHD'n sitter så finns bara ett alternativ och det är att byta ut den..

Är det bara och köpa en SSD Sata 2.5mm laptop kit eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

säkert, om man vill bli av med blu-ray spelaren

Skrivet av wikmann:

Är det bara och köpa en SSD Sata 2.5mm laptop kit eller?

mm, det funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asus.David:

Nej, de går att öka någe få % men generellt så kan man inte överklocka bärbara så långt.
Enligt mig så fyller inte kylplattor till bärbara någon funktion idag förutom att ta bort värmen från knät om man sitter med den i knät.

Moderna bärbara har utblåset bakåt eller åt sidan så kylplattor hjälper inte luftströmmen. Och bottenplattan blir oftast ändå inte speciellt varm och hjälper oftast inte CPU/GPU värmen att försöka kyla bottenplattan.

Detta är min personliga uppfattning.

Dold text

Citerar för att du ska hitta hit.

Vet du om nästa version också kommer ha clickpad? Och varför detta otyg är högsta mode inom laptopvärlden?

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Citerar för att du ska hitta hit.

Vet du om nästa version också kommer ha clickpad? Och varför detta otyg är högsta mode inom laptopvärlden?

ja dessvärre räknas de nog som standard tillsvidare. varför vet jag inte, själv föredrar jag faktiskt touch skärm på laptop
men jag skulle gissa för att de går att göra tunnare datorer med det istället för mer mekaniska knappar. men de är min gissning.
Men med touchskärm, leap motion, eye-tracking etc så lär nog clikpad/touchpad dala generellt men de lär nog ta ett tag innan tillverkare vågar släppa det helt.
Det är typ nu som de flesta tillverkare vågar ta bort ODD/DVD'n från bärbara datorer även i större format. Trots att de är väl knappt någon som använder det längre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wikmann:

Vad är det för SSD man ska köpa som passar då? Funkar denna: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/180305-samsun... ?

valfri 2,5" SATA disk bör fungera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asus.David:

ja dessvärre räknas de nog som standard tillsvidare. varför vet jag inte, själv föredrar jag faktiskt touch skärm på laptop
men jag skulle gissa för att de går att göra tunnare datorer med det istället för mer mekaniska knappar. men de är min gissning.
Men med touchskärm, leap motion, eye-tracking etc så lär nog clikpad/touchpad dala generellt men de lär nog ta ett tag innan tillverkare vågar släppa det helt.
Det är typ nu som de flesta tillverkare vågar ta bort ODD/DVD'n från bärbara datorer även i större format. Trots att de är väl knappt någon som använder det längre.

(Följande utspelar sig i fall där mus inte finns att tillgå.)
Problemet är att leap motion och eye-tracking inte fungerar, touchskärmar gör det för internetanvändning men för mer precisionskrävande sysslor eller ens simpla spel är det bara att glömma. Då är det bara touch-/clickpad kvar, och då clickpad är en bristfällig design i grunden med risk för att pekaren flyttar på sig vid klick (hela poängen med clickpad är att hela plattan ska gå att trycka på, vilket såklart inte fungerar heller), dålig precision vid små rörelser eller fördröjningar.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem

Jag har haft den här datorn i 1 vecka nu och är väldigt nöjd! Det enda som fattas nu är en SSD som jag ska beställa

Permalänk
Medlem

När jag nyss uppdatera min N56JR till win 8.1 så blir vissa små saker lite suddigare än förut. Vet inte vad det beror på men i Win 8.0 så det bra ut.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Inhandlade för ett tag sen en N56JR.

Riktigt trevligt laptop förutom att den har något konstigt fryslagg i det spel jag spelar mest(CSGO)

Tempsen på CPU klättrar upp till 90 och GPU till 80 C som värst.
Kan det vara detta det beror på och är det normalt enligt er?

Har fått samma fryslagg nu i CoD Ghost. Har inte spelat på ett tag men det fanns inte innan. Kanske måste drivarna uppdateras, men verkar som om man måste vänta tills Asus släpper sina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundvis:

Har fått samma fryslagg nu i CoD Ghost. Har inte spelat på ett tag men det fanns inte innan. Kanske måste drivarna uppdateras, men verkar som om man måste vänta tills Asus släpper sina.

Löste mina problem i nvidia inställningarna och forca datorn att alltid använda Nvidia GPUn och inte byta mellan.
Testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Löste mina problem i nvidia inställningarna och forca datorn att alltid använda Nvidia GPUn och inte byta mellan.
Testa

Jag uppdatera från Nvidia site så funkade det för mig :). Körde Game optimizer och vips så är man en gamer igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Inhandlade för ett tag sen en N56JR.

Riktigt trevligt laptop förutom att den har något konstigt fryslagg i det spel jag spelar mest(CSGO)

Tempsen på CPU klättrar upp till 90 och GPU till 80 C som värst.
Kan det vara detta det beror på och är det normalt enligt er?

Same here, 93grader CPU i CS:GO. Och när detta sker så blir mitt Wifi kasst och pingen stiger mycket och ligger å vobblar mellan 200 och 900. Det går inte över förräns jag låtit datorn vila ett tag och blivit svalare. Då kan jag spela igen, tills den blivit för varm igen. Ska testa det där med nVidia optimizer och se om det kan göra något skillnad..

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3