AMD släpper Catalyst 14.1 Beta 1.6 med Mantle för allmänheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Någon som testat mining (t ex LTC, eller kanske BTC om någon fortfarande GPU-minear bitcoins) än? Har en burk som mest används för att minea LTC, men vill gärna veta mer om/hur hashrates påverkas innan man uppdaterar, det kan ju lika gärna bli sämre också då dom inte direkt optimerar drivrutiner för sådant.

Testade lite fort nu och tidigare har jag haft 290kh/s och nu har jag 311kh/s så jag fick en liten ökning.

Detta är med ett 7870

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Känns ju som Dice vore dom mest korrekta testerna, tur att man handlade AMD och inte nVidia nu under vintern som vissa råkade göra
Kommer säkerligen bara bli bättre och bättre också, detta är deras första drivrutin.

Det är nog ingen som har "råkat" köpa kort från nvidia. Ingen visste säkert om mantle skulle bli något bra eller ej. Dessutom så kommer nog MS/nvidia komma med en egen variant dem också så småning om, eller adaptera sig på något annat sätt. Det är ju inte som att alla som nu har kort från nvidia inte längre räcker till...

Jag är helt klart imponerad av mantle dock. Kul att se fler alternativ, mer konkurrens.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xiqt:

Vadå råkade köpa Nvidia?

No need for Mantle
2014-02-02 17:02:26 - bf4
Frames: 34631 - Time: 309938ms - Avg: 111.735 - Min: 66 - Max: 201
64 players server

http://i59.tinypic.com/kdv1wm.png

Att säga nej till gratis prestanda är ju smått roligt. Den där minimum FPSen skulle faktiskt kunna höjas rejält. Låter mer som du klankar ner på Mantle bara därför att.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Amd 8350 - 4.0ghz
8Gb Ram
W7 64bitarn SP1
Dubbla 7950 XFX

- Flimmer i bilden men den nya betan, i Windows och i spel ! "Kollade inte ens FPS i BF4"

Rekommenderar själv att köra mantle med endast ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Att säga nej till gratis prestanda är ju smått roligt. Den där minimum FPSen skulle faktiskt kunna höjas rejält. Låter mer som du klankar ner på Mantle bara därför att.

Varför ha mer prestanda än vad jag behöver? Jag är nöjd med 110-120 fps behöver inte mer.
Palla bry sig om minimum fps? Det kan ha varit en enda dipp som jag inte ens märkte utav. Kanske om minimum fps går ner till 5-10 då hade jag brytt mig.

Klankar inte ner, skriver ju i mitt inlägg att jag inte är i behov utav Mantle. Säger ingenting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Vadå råkade köpa Nvidia?

No need for Mantle
2014-02-02 17:02:26 - bf4
Frames: 34631 - Time: 309938ms - Avg: 111.735 - Min: 66 - Max: 201
64 players server

http://i59.tinypic.com/kdv1wm.png

Det hade ju varit förskräckligt tråkigt om en processor för 5k inte orkade hänga med i svängarna (vilket den iofs nog inte alltid gör i 1080p). Grejen med mantle är ju att man kan få samma prestanda med en processor för bråkdelen av priset.

Men jag hoppas för allas skull att nvidia också hoppar på mantle tåget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Som du kanske redan läst om du hängt med i Mantle svängen så fungerar det inte att använda Fraps

Just ja, fraps fungerar endast med DX.. Så vilken mjukvara går att använda till Mantle då?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Det hade ju varit förskräckligt tråkigt om en processor för 5k inte orkade hänga med i svängarna (vilket den iofs nog inte alltid gör i 1080p). Grejen med mantle är ju att man kan få samma prestanda med en processor för bråkdelen av priset.

Men jag hoppas för allas skull att nvidia också hoppar på mantle tåget.

Japp håller med det hade varit trist. Har aldrig märkt några problem hittills i dom spelen jag spelar så än så länge har jag ej haft några problem

Permalänk
Skrivet av dicklane:

Är det bara jag som upplever framedrops i BF4 med mantel, något som jag inte gjort med tidigare drivrutiner?

Ja, jag vet att det är beta, tänkte bara om någon annan upplever samma sak.

Jag upplevde också det. Hände mig en gång på 10 min.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

haha spelet är så ostabilt kan inte ens få 120sek fraps benchmarken funka! blir att sälja mina amd kort................ GG

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

Jag fick väldigt fina förbättringar med Mantle.

D3D gammal drivrutin:

== Configuration ==========================================
API: DirectX
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: Off
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 6191

Average FPS: 17.19
Average Unit Count: 4078
Maximum Unit Count: 5463
Average Batches/MS: 293.09
Maximum Batches/MS: 647.31
Average Batch Count: 19314
Maximum Batch Count: 141254
===========================================================

D3D 14.1 Beta

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 7617

Average FPS: 21.15
Average Unit Count: 3852
Maximum Unit Count: 5504
Average Batches/MS: 348.80
Maximum Batches/MS: 676.09
Average Batch Count: 18568
Maximum Batch Count: 133126
===========================================================

Mantle

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 12023

Average FPS: 33.40
Average Unit Count: 4030
Maximum Unit Count: 5542
Average Batches/MS: 602.74
Maximum Batches/MS: 1227.15
Average Batch Count: 21097
Maximum Batch Count: 74559
===========================================================

Väldigt imponerad av Mantle.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Att köpa Amd före Nvidia pga Mantle ser jag inte som ett plus. Han man redan en starkprocessor så blir Mantle inte så värt längre. Men för alla andra som inte har det så tummen upp för dom!

Än så länge stödjs bara battlefield 4 så det lär fortfarande dröja länge innan Mantle blir så pass omfattande att det blir värt att gå över. Vi har just sett den första av väldigt många BETA drivrutiner med Mantle så Time will tell som man säger.
Nvidia har sin G,sync osv. Man kan debattera i evigheter om vad som skulle vara bäst!
Sen lär vi ju se uppdateringar av DX nu när Mantle förlöjligat deras hantering av Cpu kraften.

Frågan är ju egentligen vad är bäst för dig?

Klart det är lönt. Kommande spel som kör mantle kan använda cpu till andra saker än grafik, rex AI och övriga uträkningar. Mantle handlar inte främst om fps. Snarare avlastning för gpu. Önskar tex att civ 5 får mantle stöd. Ett sådant spel hade vunnit extremt mycket på det. Hoppas innerligt att nvidia och intel hoppar på detta. Dessutom behöver man inte uppgradera sitt os för att få mer ögongodis, så directx funkar idag.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

haha spelet är så ostabilt kan inte ens få 120sek fraps benchmarken funka! blir att sälja mina amd kort................ GG

Fraps fungerar ju inte till mantle.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Ska mantle vara något fungerande för spel mer än BF4 eller? För det känns som detta är en ursäkt för Dice och AMD's sammarbete att inte fixa spelet till t.ex. NVIDIA användare.

Permalänk
Medlem

Har testat Mantle lite i BF4 lite och verkar fungerar rätt ok. Som vissa redan sagt, får enstaka slowdowns här och där, så kanske något med texture-streamingen som inte är reko ännu. Flyter gör det oftast.
Men jag kör 2560x1600 @ Ultra (AA = OFF dock) med ett Asus 290x DC2OC och en 2600K @ 4.2Ghz.

Hittat två buggar så far
* Första är att in-game mouse overlay i menyer och deploy screen interagerar med windows taskbar om denna står i top eller vänster.
* Andra är hängningar vid banbyte, både jag och polaren fick samma problem med mantle påslaget på en server, de andra vi spelade med hade inga problem. Detta är dock sporadiskt och långt ifrån varje runda.

Lite pre-info dock. Det är noga att man avinstallerar föregående drivare, annars skiter det sig om man kollar buglistan hos AMD.

user.cfg
Alla som har mucklat med user.cfg i battlefield 4. Återställd till grunden och testa med rena tester enligt Dice-standard. Jag bytte till 290x nu i veckan från ett 7970. Och på 7970 hade jag optimerat en del. Efter bytet fick jag skumma hack och problem med vissa banor när jag kollade ut över öppna ytor t.ex. Zavod. Så jag tog bort alla specialinställningar ur user.cfg och då flyter allt kanonbra igen. Ska testa lite mer vilka som ställde till det. Men det finns rätt mycket info om många som kör optimerade inställningar, som iaf för mig förstörde en hel del när jag bytte till 290x. Har även kollat på om man ska ha HT/SMT på eller av då det iaf i betan var lite problem med HT/SMT påslaget. Twittrar till Johan Andersson(@repi) som är frostbite utvecklare och internt så använder de HT påslaget i alla sina tester. Man ser skillnaden när man slår på "Render.DrawScreenInfo 1" i consolen.
Med 4 Cores så använder spelet 2 jobbtrådar, sedan enligt info från johan som svar till en annan på twitter så har den även en DX tråd och en huvudtråd. Slår man på HT/SMT så använder den 4 jobbtrådar.

Skrivet av Zache_:

Har ni fått några problem med de nya Beta-drivrutinerna? Min mus, när jag är i BF4, tror att den är ca 2cm längre uppåt vänster än vad den är på bilden. Väldigt jobbigt när man navigerar genom menyer samt väljer vilket fordon man ska spawna på om det finns ett par ikoner jämte varandra.

Hade samma problem, men då var det skiftat till höger. Kom fram till att det för mig hade att göra med att jag har windows taskbar till vänster. Slänger jag taskbaren i botten av primära skärmen, eller slår på (Högerklick-Properties-> Auto Hide the taskbar) så fungerar det som vanligt. Flyttade jag taskbaren till toppen, shiftade spelets mousing overlay nedåd istället.

Detta gäller bara på mantle. DirectX fungerar som vanligt.

Permalänk
Medlem

Någon annan här som har stött på bluescreen? Fått det ett antal gånger nu efter nyinstallation. Får vänta tills AMD släpper en version som inte är beta

Permalänk
Medlem

Bara för mig som minecraft inte fungerar för efter att jag uppdaterat till senaste drivern? Är det java/openGL som spökar då eller? Andra spel fungerar fin fint!

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheFuq:

Ska mantle vara något fungerande för spel mer än BF4 eller? För det känns som detta är en ursäkt för Dice och AMD's sammarbete att inte fixa spelet till t.ex. NVIDIA användare.

EA har sagt något om att alla spel som använder nya Frostbite-motorn ska köra Mantle. Utöver det ska Star Swarm och Star Citizen också ha stöd för Mantle. Har för mig det är totalt 12 spel som det har sagts ska få stöd än så länge.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Varför ha mer prestanda än vad jag behöver? Jag är nöjd med 110-120 fps behöver inte mer.
Palla bry sig om minimum fps? Det kan ha varit en enda dipp som jag inte ens märkte utav. Kanske om minimum fps går ner till 5-10 då hade jag brytt mig.

Fast även om du inte behöver mer FPS, så lär du nog inte ha något emot om de som gör spelen kan göra bättre och snyggare spel för samma hårdvara för att de slipper arbeta mot begränsningar.

Skrivet av brajonk:

haha spelet är så ostabilt kan inte ens få 120sek fraps benchmarken funka! blir att sälja mina amd kort................ GG

Gör om, gör rätt. Använd in game framtimes, Fraps hookar in i DX, som du precis slog av genom att använda mantle.

Skrivet av TheFuq:

Ska mantle vara något fungerande för spel mer än BF4 eller? För det känns som detta är en ursäkt för Dice och AMD's sammarbete att inte fixa spelet till t.ex. NVIDIA användare.

Mantle är mer ett nytt API likt OpenGL/DirectX och skalar bort några rätt tunga begränsningar som finns i DX. Nitrous Engine lägger ju ut mångdubbelt fler objekt samtidigt på skärmen genom att inte behöva köra DX har jag för mig.

En annan stor poäng är ju också att AMD är öppna för att lämna över Mantle till de som håller i OpenGL, alltså att det ska kunna vara en öppen standard som alla kan använda. Detta går väldigt mycket stick i stäv med t.ex. Nvidia, kolla på hur de hanterade physX och aktivit blockerade folk som ville köra både ATI och Nvidia kort i samma dator med nvidia som physX, etc. Det första kan gynna hela industrin, det andra gynnar bara Nvidia, vilket är rätt girigt.

Mantle har eg. inte så mycket med BF4 att göra annat än att det är det första spelet ut att stödja Mantle. Med tanke på att det är Frostbite gänget som verkar vara inblandade i första hand så lär väl samtliga större spel baserade på Frostbite ha motsvarande stöd. Även Oxides motor Nitrous, samt Star Citizen och Thief verkar ha signat upp för att stödja Mantle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Att köpa Amd före Nvidia pga Mantle ser jag inte som ett plus. Han man redan en starkprocessor så blir Mantle inte så värt längre. Men för alla andra som inte har det så tummen upp för dom!

Än så länge stödjs bara battlefield 4 så det lär fortfarande dröja länge innan Mantle blir så pass omfattande att det blir värt att gå över. Vi har just sett den första av väldigt många BETA drivrutiner med Mantle så Time will tell som man säger.
Nvidia har sin G,sync osv. Man kan debattera i evigheter om vad som skulle vara bäst!
Sen lär vi ju se uppdateringar av DX nu när Mantle förlöjligat deras hantering av Cpu kraften.

Frågan är ju egentligen vad är bäst för dig?

Ska man per automatik köpa nVidia bara för att man har en snabb CPU?
"- nVidia har G,sync osv".
Förklara gärna vad du menar med "osv", det vore intressant vad DU känner till om vad nVidia har att konkurrera med, som alla andra missat.
G-Sync kan ju knappast nyttjas av merparten av nVidia-ägare. Det kräver att man köper en (av de få) skärmarna som stödjer det, till ett högt pris dessutom.

Permalänk
Medlem

Låter toppen för AMD användarna. Resultaten ser mycket bra ut. Ett frågetecken är dock om amd passat på att optimera drivrutinerna mer än bara med Mantle. De har mycket att vinna på detta och med tanke på att de denna gång kunnat optimera med bf4 i fokus.
Jag hoppas verkligen att Microsoft kommer med ett motdrag då detta kan bli väldigt tungt för nvidia annars.

Permalänk
Avstängd

jag tycker bf funkade galant med ett lass extra fps och allt var frid och fröjd

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
SpelClockers

Ska bli spännande och se hur allt utvecklas synd bara att dom inte la in stöd för open Gl och linux hade fått mer prestanda då =( men som sagt ska bli spänande och se om Mantel blir standard eller om Mantel lägs in i Open Gl

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

http://www.anandtech.com/show/7728/battlefield-4-mantle-previ...

Med en 4670k/4770k är det inga jättesiffror att tala om, men 7-10% är visserligen en reko ökning. Verkar ge mer ju sämre processor/lägre frekvens...

... men de beror ju på hådvaran ... släng i ett graffe till och se skillnad eller klocka ner processorn om du vill se skillnand. mantle är ju till för att sänka belastningen på processorn så den slipper ganska mycket jobb. Stora skillnader blir de ju fört när processorn tidigare inte orkade med helt

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exider12:

Amd 8350 - 4.0ghz
8Gb Ram
W7 64bitarn SP1
Dubbla 7950 XFX

- Flimmer i bilden men den nya betan, i Windows och i spel ! "Kollade inte ens FPS i BF4"

Rekommenderar själv att köra mantle med endast ett grafikkort.

Men 7950 stöds väl inte än?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wingman92:

jävla bra fps du hade då :((

Kör 2600k 4.5 ghz, gtx 780 1050mzh och får knappt avg 70 och då är det på high

Vilket Windows kör du?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om något random benchmark program? visa oss spel!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Nu spelar ju inte jag sådär j'ttemycket BF4, men vart ju tvungen att starta up det igen, o testa mantle bara för att se.
På ren känsla, utan någon mätning så känns det som det flyter på bättre, men det flöt bra förut också så jag vet inte om jag skall vara helt ärlig, men nog var det lite skillnad allt.
Testade i 10 min. sen vart jag igen lika "boored" med spelet som innan så jag stängde ner igen... o gick tillbaks till favoriten BF3...synd vi inte fick mantle till den...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Inaktiv

Trevligt att siffrorna faktiskt verkar stämma med det Dice och AMD pratat om. Intresset hos utvecklarna borde nog öka nu också. Nvidia måste nog även uttala sig, huruvida de tänker stödja tekniken om Khronos Group upptar den eller om de tänker damma av Glide eller något.
Intressanta tider framöver!

Nu hoppas jag att mitt Sapphire R9 290 Tri-X kommer med posten i början av veckan.

Permalänk
Medlem

La en beställning på BF4 nyss, ska bli kul att jämföra DirectX och Mantle när det rullar inte lite senare i veckan Själv hoppas jag på High med ganska stabil 60+ fps.
Nu hoppas jag bara att Witcher 3 kommer stödja mantle! Ett annat är Dragon Age 3 men då det kommer bygga på samma motor som BF4 känns det ganska troligt att det kommer stödja mantle

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4