mantle drivaren 14.1 finns för nerladdning nu "funkar inte bra för mig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proson86:

Jo, allt står i sign...

Men du har ju Nvidia-kort... Då funkar väl inte Mantle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheSquidCZ:

Det han skriver är pure bullshit. Jag har själv ett Gigabyte 280x OC och kan INTE använda Mantle. Han vill ba få lite uppmärksamhet

De tror jag inte. De står ingenstans på AMDs sida att vissa kort inte stöds. AMD skriver dock att HD7000, HD8000, R9 270X och R9 280X får begränsad prestandaökning i Mantle som man ännu jobbar på att förbättra och lovar att optimera i framtida drivrutiner. Läs lite noggrannare nästa gång du dömmer folk.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Men du har ju Nvidia-kort... Då funkar väl inte Mantle.

Exakt Så ta reda på att det verkligen är Mantle som gör prestandaboosten och inte den senaste patchen bara.

Visa signatur

GAME-PC: CPU i9-12900KS OC 5.5GHz GPUs Asus 4090 TUF OC 3060MHz COOLING Custom EK Dual Water Loops on GPU/CPU MOBO Asus ROG z690 Hero RAM Dominator P RGB 64GB DDR5 6200MHz SSD 2x Seagate FireCuda 530 2TB CHASSI Lian-Li PC-V3000 PSU Corsair AX1600i DAC/AMP Topping DX7s/THX AAA 887 HEADPHONES Sennheiser HD 800S/660S MIC Shure MV7X MOUSE FM Starlight-12 KEYBOARD KBD Bella w/lubed Tealios V2/Zeal stabs MONITORS 2x Samsung G7 32" | Citera mig för svar.

Permalänk
Skrivet av Lejkahh:

Jag uppnår i average mycket högre FPS på BF4 nu med mitt r9 280x. Innan så spelade jag med 55-60 i Siege of Shanghai på HIGH.
Nu spelar jag average 70 fps på ULTRA på Siege of Shanghai.

Problemet är att jag får en jävla massa tunga FPS drops ner till 5 fps var 10:nde sekund, vilket inte är ok. På banor som zavod och silk road så får jag knappt dem droppsen, kanske 1x per 2 minuter. Men det är extremt frustrerande på SoS när man inleder en firefight med 5 FPS

Jag hoppas att den riktiga versionen av mantle åtgärdar problemet, för ifall dom gör det så är Mantle extremt imponerande.

Kör 8GB ram, r9 280x, i5 2500k @ 3,3ghz.

Det han skriver är pure bullshit. Jag har själv ett Gigabyte 280x OC och kan INTE använda Mantle. Han vill ba få lite uppmärksamhet

Visa signatur

CPU FX4300 4,6GHz - GPU Gigabyte R9 280x OC - PSU Corsair CX500M - Moderkort ASUS Sabertooth AM3+

Permalänk
Skrivet av Evronius:

De tror jag inte. De står ingenstans på AMDs sida att vissa kort inte stöds. AMD skriver dock att HD7000, HD8000, R9 270X och R9 280X får begränsad prestandaökning i Mantle som man ännu jobbar på att förbättra och lovar att optimera i framtida drivrutiner. Läs lite noggrannare nästa gång du dömmer folk.

''Mantle performance for the AMD Radeon™ HD 7000/HD 8000 Series GPUs and AMD Radeon™ R9 280X and R9 270X GPUs will be optimized for BattleField 4™ in future AMD Catalyst™ releases. These products will see limited gains in BattleField 4™ and AMD is currently investigating optimizations for them.'' Står på AMD:s hemsida.

Visa signatur

CPU FX4300 4,6GHz - GPU Gigabyte R9 280x OC - PSU Corsair CX500M - Moderkort ASUS Sabertooth AM3+

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Men du har ju Nvidia-kort... Då funkar väl inte Mantle.

Hahaha, someone got OWNED eller hur Proson86 Varför ljuger folk så mycket.

Visa signatur

CPU FX4300 4,6GHz - GPU Gigabyte R9 280x OC - PSU Corsair CX500M - Moderkort ASUS Sabertooth AM3+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheSquidCZ:

''Mantle performance for the AMD Radeon™ HD 7000/HD 8000 Series GPUs and AMD Radeon™ R9 280X and R9 270X GPUs will be optimized for BattleField 4™ in future AMD Catalyst™ releases. These products will see limited gains in BattleField 4™ and AMD is currently investigating optimizations for them.'' Står på AMD:s hemsida.

De är precis den texten jag refferar till. Begränsad prestanda ökning! om de vore så att korten inte stödjer Mantle i drivrutinen så borde/skall AMD informera detta tydligt. Och dom har inte de.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

PerfOverlay.DrawFps true i console funkar iCrossfire funkar också, får exakt samma fps med som utan mantle (grafikkorten flaskar tydligen i single player).
Får hem två MSI Gaming 290X nästa vecka, se om det gör någon skillnad.

Jag fick fps att funka nu. Sen kan jag säga att jag i 5760x1080 får ca 20 fps mer med mantle än utan.

290 cf ultra bf4

Konstiga är att innan jag installerade nya drivaren låg jag på ca 70fps.

Med mantle 55fps och nya drivaren med direkt x 11 ca 33 fps.

Är det inte konstigt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Specs
Q6600 G0 at 3.4 ghz
4gb ram
Radeon 7850 2gb at 1200 mhz core

Den största skillnaden jag märker nu är att avarage fps har gått upp med cirka 25% till 35%
Samt att förekomsten av microstuttering har förbättrats avsevärt i Mantle läget.

Lowest FPS är det jag märker mest skillnad på, inga sjuka drops till 20-30 fps i heta eldstrider längre, utan snarare ned till 40-45 fps kanske.

Detta gör BF4 mer spelbart för min del så jag är glad !

Efter Mantle patchen kan man också utläsa av perfoverlay.drawgraph att spelet nu nyttjar både CPU och främst GPU mycket bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

280x är väl ett av dom korten där man inte garanterat prestanda?

"Catalyst 14.1 är den första drivrutinen med stöd för AMD Mantle. Full prestanda utlovas för Radeon R9 290X, R9 290, R7 260X, HD 7790 samt den integrerade grafikdelen i Kaveri APU. M"

Läste detta nyligen, men läste också ordet prestanda ökning ''begränsad'' vilket kan betyda att den ökat men med begränsningar än så länge. Ifall Mantle inte gjorde någon skillnad till mitt kort måste det ha varit 14.1 i sig eller BF4 uppdateringen (att bf4 patchen ska ha ändrat det tvivlar jag på eftersom jag inte märkte bättre prestanda post patch pre 14.1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSquidCZ:

Det han skriver är pure bullshit. Jag har själv ett Gigabyte 280x OC och kan INTE använda Mantle. Han vill ba få lite uppmärksamhet

Vad för slags uppmärksamhet får jag för att skriva det? Hur är det pure bullshit?

Jag läste nyss att 280x är ett av korten som får en ''BEGRÄNSAD'' prestanda ökning. Jag kan slå på Mantle in-game, jag märker utan tvekan en prestanda ökning, jag upplever problem andra har rapporterat (frame drops till 5 fps eller liknande). Så innan du slänger ut onödiga och dumma kommentarer angående saker du inte har någon aning om, tänk, för allas bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejkahh:

Vad för slags uppmärksamhet får jag för att skriva det? Hur är det pure bullshit?

Jag läste nyss att 280x är ett av korten som får en ''BEGRÄNSAD'' prestanda ökning. Jag kan slå på Mantle in-game, jag märker utan tvekan en prestanda ökning, jag upplever problem andra har rapporterat (frame drops till 5 fps eller liknande). Så innan du slänger ut onödiga och dumma kommentarer angående saker du inte har någon aning om, tänk, för allas bästa.

Tror inte han har fattat att du har AMD R9 280X

Permalänk
Medlem

Från ~70fps avg till ~110fps avg med i5@4.5Ghz och stock sapphire trixx r9 290

Permalänk
Inaktiv

Funkar fint på mina 7970 kort. Men att joina en server tar bra mkt längre tid, och texturer "landskap" verkar ta längre tid att ladda. Sedan har vi problemet med bl,a SweetFX som inte fungerar. Inte heller Windows egna print screen funktion.

Permalänk
Medlem

Hur ska man få det att fungera?
Har försökt byta från 13.11 B9.5.
Använder Display Driver Uninstaller i safemode.
Startar om utan drivers och lägger in 14.1. Startar om.
Bf4/SS startar inte. Båda startar dock med 13.11...
Cfx av/på gör ingen skillnad heller.
iGPU är Avaktiverad i Enhetshanteraren, verkar inte kunna slå av de i bios -.-

Gått igenom ovanstående två gånger nu..

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Hur ska man få det att fungera?
Har försökt byta från 13.11 B9.5.
Använder Display Driver Uninstaller i safemode.
Startar om utan drivers och lägger in 14.1. Startar om.
Bf4/SS startar inte. Båda startar dock med 13.11...
Cfx av/på gör ingen skillnad heller.
iGPU är Avaktiverad i Enhetshanteraren, verkar inte kunna slå av de i bios -.-

Gått igenom ovanstående två gånger nu..

Det är fler som det gävlas för jag kan iallafall installera det men för mig blev det bara sämre (hackar o taskig fps) o det krachar av o till i bf4.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Så fort jag trycker på options i BF4 med nya drivrutinen så hänger sig spelet.
Bara att invänta fix från dice?

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |

Permalänk
Medlem

Det verkar funka bättre nu när jag installerat Drivrutinerna "felaktigt", dvs över 13.11b9.5 istället för fresh install.

The irony is strong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunner357:

Mantle drivaren är bara att ladda ner nu på amds sida.

Kan säga att det funkar räv för mig. Och att köra cf då blir det still bilds show i bf4.

Ni kan skriva hur det funkar för er här.

Blir samma för mig med med CF 7950. Får stillbild nästan hela tiden. Det laggar till liksom.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Blir samma för mig med med CF 7950. Får stillbild nästan hela tiden. Det laggar till liksom.

Både med Cfx på o Av?
Får bara en vit bf4 ruta nu när jag drar igång BF efter jag fått till drivisarna (tror jag, SS funkar...)

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Både med Cfx på o Av?
Får bara en vit bf4 ruta nu när jag drar igång BF efter jag fått till drivisarna (tror jag, SS funkar...)

Det funkar lite bättre med cf av men va fan har man cf så vill man använda cf.

Kan säga att jag gått tillbaka till 13.12 drivaren o det flyter som smör nu 5760x1080 på ca 65-90 fps ultra för mig.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

Både med Cfx på o Av?
Får bara en vit bf4 ruta nu när jag drar igång BF efter jag fått till drivisarna (tror jag, SS funkar...)

med utan så funkar det bra.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av RexIce:

jag lyckas inte med OC min kareaska skärm till 110 som jag hade innan Mantle Nån som vet? lösning?

Ladda ner senaste versionen av "AMD/ATI Pixel Clock Patcher"

Satt själv och kliade mig i huvudet och undrade varför det inte fungerade först

Visa signatur

Mitt tält är så stort så jag kan stå raklång i det, om jag böjer på mig.

Permalänk
Medlem

Bf4 vill fortfarande inte starta med Mantle aktiverat. Varken med eller utan CFX..

/user/Battlefield4/Settings/PROFSAVE_profile <- Vars i den Disablear jag Mantle så jag kommer in i spelet igen? -.-

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Bf4 vill fortfarande inte starta med Mantle aktiverat. Varken med eller utan CFX..

/user/Battlefield4/Settings/PROFSAVEfile <- Vars i den Disablear jag Mantle så jag kommer in i spelet igen? -.-

Gå tillbaka till 13.12 drivaren o kör den tills det kommer ut en äkta variant av 14.1 drivaren. Och funkar inte den då så kommer jag att göra en ominstallation av os.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Hårdvara enligt följande:
AMD FX9550 @ 5ghz
Asus Corsshair V Formula-Z
Sapphire R9 290X
HP 27" 2560x1440px

BF4: Allting på High, 4xmsaa, HBAO, 100%res.

Utan mantle 75-90 fps
Med mantle 100-110

För mig så har det inte bara boostat utan även stabiliserat fpsen !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testade igår och då fungerade 14.1 med endast ett nytt problem. Att muspekaren i spelet inte fungerade som den skulle. Den "markerade" objekt någon cm ovanför sig själv vilket gjorde det knepigt att välja vapen, var man ska spawna osv. Annars tyckte jag inte att det var någon större skillnad. Laggade som vanligt, Fps-drops som vanligt. Mantle eller DX, alltså ingen märkbar skillnad.
Nyss när jag skulle spela en runda märkte jag av musproblemet direkt. Spawnade, sprang två meter och skärmen blir svart, BF4 dör och sedan hamnar man på skrivbordet igen och grafikdrivrutinen har återställt sig. Testade igen men hoppade då in på Test range. Samma sak igen. Så för mig blir BF4 bara sämre och sämre.

: /

Visa signatur

X99-A, i7-5820K@4,0, Tri-X R9 290X, Corsair: AX 850, H105, Air 540 White, 16Gb Vengeance. Eizo Foris FG2421,
Ducky + Zowie EC2. Nuforce Icon + Tangent Evo.

Battlefield 3/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1974a:

Testade igår och då fungerade 14.1 med endast ett nytt problem. Att muspekaren i spelet inte fungerade som den skulle. Den "markerade" objekt någon cm ovanför sig själv vilket gjorde det knepigt att välja vapen, var man ska spawna osv.

: /

Samma fenomen för mig...trodde att det var min mus som strulade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag fick svar från Fraps angående om Fraps kommer bli kompatibelt med Mantle, men det var inget vettigt svar

Citat:

Dear xxxx,

Thanks for your inquiry. We do not discuss specific technical information relating to the development/programming of Fraps. However I understand your concern and will certainly forward your suggestion on to our developers for consideration in a future version.

Regards,
Chris Van Graas

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Den nya uppdateringen har bara fuckat upp allt, Klickar man på Options ingame så crashar spelet direkt. Hoppar man in som gunner i tank/apc så crashar spelet. Och för att toppa det hela, så funkar inte Mantle för mig, eller den nya drivrutinen. Så har gått tillbaka till den gamla och då funkar det igen. Men spelet är fortfarande fuckedup = /

Kanske ska knäcka kortet och köpa nVIDA?

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-