Permalänk
Medlem

Teakcase.

Först och främst vill jag rikta ett stort tack till Noctua som sponsrat med 4 chassifläktar.

Min dator behövde flytta till vardagsrummet. Då tyckte jag att den kan få ett skal som passar in lite bättre än vad en stor vit plåtlåda gör. Ett minimalistiskt chassi i teak, som passar min fantastiska NH-D14 och som rymmer ett 30 cm grafikkort den dagen jag ska uppgradera. Det ska vara tyst och gå att överklocka.

Sagt och gjort. Här är resultatet.

Chassit är byggt av 7 mm teakplywood och 21 mm teaklist.
Ett oräkneligt antal timmar med dremel, knivar och allehanda mejslar. Stora mängder tålamod har gått åt. Att rita och bygga har gett mersmak. Det är nog inte den sista datorn jag bygger. Nästa gång blir det nog en lillebror.

Jag har kortat ner de kablar jag inte behöver från PSU och satt kabelstrumpa på några kablar. Prioritet har inte varit ett vacker innanmäte, men bra luftflöde.

Komponenter:
Asus z68 v-pro gen 3
i7 2600k, 4.3 ghz
2x4 ram corsair xms3 LP 1600
Noctua NH-D14
Asus gtx 660 oc
Fractal tesla 650w
120 gd Kingston ssd
500 gb wd green 5400 rpm

Teakcase.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem

Väldigt snygg och enkel. Dock lite tråkig

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Väldigt snygg och enkel. Dock lite tråkig

Agreed. Lite variation hade varit bra.

Permalänk
Medlem

3,6 poäng? wtf

killen förtjänar mycket mer, folk säger tråkig, jag säger kunglig det är sånt som man inte tröttnar på

Permalänk
Medlem

tyckte detta var helt klart värt mer än en 3a. bra påhit av ägaren samt riktigt bra byggt. har svårt med fläkt gallerna. . men de kan ju bytas ut . tack för du skickade in så vi andra kan se.
mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

3,6 poäng? wtf

killen förtjänar mycket mer, folk säger tråkig, jag säger kunglig det är sånt som man inte tröttnar på

Dock finns väl poäng systemet för en anledning, alla har egna åsikter och smaker.

Tycker den är väldigt välgjord, men håller med om att den är lite tråkig. Men som sagt det är bara vad jag tycker, gav den en 4/5 för att den ser väldigt kvalitativ ut. Undra hur mycket den väger ? Ser ut som en bjässe...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! Undra om det var trälådor noctua tänkte på när dom valde färg på sina fläktar för dom passar ju in bra!

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l be quiet PURE POWER 12M 850W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gigabyte RTX 3090 Ti GAMING OC 24G l Kingston A400 240GB M.2 SSD l PNY CS900 SATA 2TB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Toshiba 70" TV l

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Dock finns väl poäng systemet för en anledning, alla har egna åsikter och smaker.

Tycker den är väldigt välgjord, men håller med om att den är lite tråkig. Men som sagt det är bara vad jag tycker, gav den en 4/5 för att den ser väldigt kvalitativ ut. Undra hur mycket den väger ? Ser ut som en bjässe...

Visst är det som du säger om tycke och smak. Jag känner inte något behov av att samla poäng. Det är kul att se andras byggen och få inspiration och motivation att hitta på något som passar en själv. Därav tycker jag det är en fin ide med gallerierna här.

Måtten är 205x460x315 mm. Jag har inte vägt det men var förvånad över hur lätt det var när jag blev klar. Tomt chassi uppskattar jag väger ett par kg max. Trä av möbelkvalitet är väl torkat

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem

Första gången jag ser Noctuafläktar passa till något
Skitsnyggt! Det enda jag inte gillade var fläktgallren.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Håller med, du har nog hittat de ända Noctuafläktar passar till!

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Det är snyggt med trä, men jag skulle föreslå att du skulle limma fast en tunn metall platta för att sedan borra hål för att sätta dit distanser. På detta sätt håller du även "jord-planet" på samma potential.

Permalänk
Medlem

riktigt grymt arbete med I/O
tyvärr tycker jag nog att det hade varit snyggare om du bara använt dig av en klassisk I/O-plåt, samt att det hade varit smidigare och stoppa i kontakterna då, men som sagt - det var ändå snyggt gjort!
4p

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Det är snyggt med trä, men jag skulle föreslå att du skulle limma fast en tunn metall platta för att sedan borra hål för att sätta dit distanser. På detta sätt håller du även "jord-planet" på samma potential.

Tack. Jag läste runt lite angående detta, ev extrajordning och kom fram till att det borde gå bra utan. Jag misstänker att du är kunnig dock så du får gärna göra mig klokare. Hur funkar det? Worst case - vad kan hända och hur troligt är det?

Skrivet av morxy49:

riktigt grymt arbete med I/O
tyvärr tycker jag nog att det hade varit snyggare om du bara använt dig av en klassisk I/O-plåt, samt att det hade varit smidigare och stoppa i kontakterna då, men som sagt - det var ändå snyggt gjort!
4p

Tack. Här brast planeringen lite och jag är inte helt nöjd heller. Optimalt hade vart om jag satt moderkortet 3-5 mm längre ut. Då hade det passat bättre och sett snyggare ut. När det blir dags för uppgradering av systemet kommer det bli så att jag tar ur och sätter i/o-plåten till nästa moderkort. Såvida inte jag inte får för mig att göra en ny låda då

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robobin:

Tack. Här brast planeringen lite och jag är inte helt nöjd heller. Optimalt hade vart om jag satt moderkortet 3-5 mm längre ut. Då hade det passat bättre och sett snyggare ut. När det blir dags för uppgradering av systemet kommer det bli så att jag tar ur och sätter i/o-plåten till nästa moderkort. Såvida inte jag inte får för mig att göra en ny låda då

jag måste faktiskt säga att jag verkligen gillade i/o delen tycker det vart skitsnyggt. visserligen så hade det ju varit bättre om moderkortet hade suttit längre ut men väldigt snyggt ändå

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Skrivet av Robobin:

Tack. Jag läste runt lite angående detta, ev extrajordning och kom fram till att det borde gå bra utan. Jag misstänker att du är kunnig dock så du får gärna göra mig klokare. Hur funkar det? Worst case - vad kan hända och hur troligt är det?

Vad skulle en metallplatta göra för skillnad? ska man koppla samman alla distanserna, är det det som är meningen? borde inte de i så fall redan vara ihopkopplade på moderkortet från fabrik? Annars borde det väl räcka att slingra en ståltråd mellan alla distanser? Eller ska det kopplas samman med nätaggregatets hölje också? (fast då känns det ju som man kunde få ett ledande chassi, om man tänker ett normalt metall chassi...) Är inte hålen i moderkorten isolerade från alla elektriska banor på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som fick lite 70-tals vibbar av den där lådan?
När jag såg sista bilden där den står bredvid din TV-bänk så var väl de där 70-tals vibbarna snarare ett starkt dunkande...!

Läskigt och redigt coolt på samma gång!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Älskar sådana här byggen!

10/5 poäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Är det någon mer än jag som fick lite 70-tals vibbar av den där lådan?
När jag såg sista bilden där den står bredvid din TV-bänk så var väl de där 70-tals vibbarna snarare ett starkt dunkande...!

Läskigt och redigt coolt på samma gång!

Tack! Det är mina gamla alldeles för dyra pa-toppar, drivs av baslådan från ett logitec 2:1 system. Spelar så fint så.
Flickvännen hälsar att tv-bänken är från 50- eller 60-talet.

Skrivet av niklasloow:

Älskar sådana här byggen!

10/5 poäng

Tack, bästaste betyget ever.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

teak är så himla snyggt, bra jobbat

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

imgur.com/gallery/seX30
Din dator ligger ute på imgur.
Tänkta bara meddela utifall att det inte är gjort utav dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

imgur.com/gallery/seX30
Din dator ligger ute på imgur.
Tänkta bara meddela utifall att det inte är gjort utav dig

Tack, jag är själv skyldig.

Visa signatur