Permalänk
Medlem

Lite fakta innan köp (HTPC)

Tjena!
Jag har en HTPC som jag skulle vilja byta ut lite saker i.

Detta sitter i just nu!

*AMD A10 5800K med stock kylare.
*ASRock FM2A75M ITX
* G.SKILL 8GB 2133 mhz Ares LP
*Intel 330 120GB
*Fractal Design Node 304
*Ett ruttet nätagg som låter som en ford med ett kapat avgasrör.

Jag skall byta ut Chassit och nätagget mot detta: www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=138990q1,163894q1
Då till min fråga, klaras det på 150w eller blir det för varmt, har också beställt ett Scythe Big Shuriken 2 Rev B som ska sättas i istället för stock kylaren.

Permalänk
Medlem

Då en 5800K är en helt sjuk overkill för en HTPC skulle jag reka dig att klocka ner den rejält samt undervolta.
Och ja, systemet klarar sig in under 150w, med marginal.
Kör en Scythe Big Shuriken 2 Rev B på min 5800K, den är inte märkvärdigt bra men är iaf tyst vilket ju är det viktigaste i en HTPC

Permalänk

Jag skulle kollat efter annat nätagg om ändå CPUn ligger runt 100 W TDP.

Är det inte mer utrymme i Streamcom-chassit du skaffar eller? För isf skulle jag tryckt in ett fetare nätagg där

Edit: sen vet jag inte hur pass lätt det är att hitta så tysta nätagg, gissar att det är vad du är ute efter. Kör du CPU i originalklock ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aurastream:

Jag skulle kollat efter annat nätagg om ändå CPUn ligger runt 100 W TDP.

Är det inte mer utrymme i Streamcom-chassit du skaffar eller? För isf skulle jag tryckt in ett fetare nätagg där

Edit: sen vet jag inte hur pass lätt det är att hitta så tysta nätagg, gissar att det är vad du är ute efter. Kör du CPU i originalklock ?

Ja, jag vill ha så tyst som möjligt, håller på att bli galen här hemma..
Ja, CPU orginal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Då en 5800K är en helt sjuk overkill för en HTPC skulle jag reka dig att klocka ner den rejält samt undervolta.
Och ja, systemet klarar sig in under 150w, med marginal.
Kör en Scythe Big Shuriken 2 Rev B på min 5800K, den är inte märkvärdigt bra men är iaf tyst vilket ju är det viktigaste i en HTPC

Det är marginal som gör mig orolig....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nreko:

Det är marginal som gör mig orolig....

CPU'n har en TDP på 100w, vilket inte nödvändigtvis betyder att den drar 100w.
För att få den att ens närma sig TDP så måste du plåga den med saker som en HTPC -aldrig- kör.
Så en 150w nätdel räcker gott och väl till ett 5800K system, förutsatt att du inte pillrar dit ett diskret grafikkort eller massor av hårddiskar.
Och följer du mitt råd om nerklockning/undervoltning så kommer den att dra betydligt mindre ström (= tystare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

CPU'n har en TDP på 100w, vilket inte nödvändigtvis betyder att den drar 100w.
För att få den att ens närma sig TDP så måste du plåga den med saker som en HTPC -aldrig- kör.
Så en 150w nätdel räcker gott och väl till ett 5800K system, förutsatt att du inte pillrar dit ett diskret grafikkort eller massor av hårddiskar.
Och följer du mitt råd om nerklockning/undervoltning så kommer den att dra betydligt mindre ström (= tystare).

Okej, men då köper jag det där! Eller finns det något bättre chassi som är litet och tyst?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nreko:

Okej, men då köper jag det där! Eller finns det något bättre chassi som är litet och tyst?

Fast varför köpa 5800 när 5700 presterar i princip likadant men med mycket lägre TDP?

Det blir mycket onödig värme som ska tas hand om och då blir datorn snabbt mer högljudd.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast varför köpa 5800 när 5700 presterar i princip likadant men med mycket lägre TDP?

Det blir mycket onödig värme som ska tas hand om och då blir datorn snabbt mer högljudd.

Då jag redan har 5800k så fortsätter jag med den tillsvidare.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nreko:

Då jag redan har 5800k så fortsätter jag med den tillsvidare.

Jaså okej, det missade jag, synd!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att kolla så att det finns tillräckligt med utrymme för kylaren i det lilla chassit. Nu är ju shuriken ganska låg profil på men det ska ju ändå då finnas utrymme för luft ovanför fläkten också.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]