Det digitala hemmet - delsystem Media - Avoton, ZFSonLinux och Plex Media Server. Dedikerad eller virtuell PMS? Eller på NASen?

Permalänk
Medlem

Det digitala hemmet - delsystem Media - Avoton, ZFSonLinux och Plex Media Server. Dedikerad eller virtuell PMS? Eller på NASen?

Tjena!

Tänkte höra från fok med erfarenhet av ovan nämnda frågeställning vad som rekommenderas i hårdvaruväg. Var osäker på vilket forum det här skulle in i, men kände att här hänger nog mest ZFS-kunnigt folk. Man kan hoppas på att Sweclockers implementerar ett tag-system à la Stackoverflow till version 6.0!

Bakgrund:
Jag har i dagsläget inget av hårdvaran så jag kan inte testa någon lösning, annars hade jag inte behövt ställa frågan här :). Men planen är att sätta upp det digitala hemmet med central hantering av allt vad gäller elektronik och teknik (lampor, media, matinköp, allt) Men jag behöver alltså undersöka hur jag ska lägga upp inköpen till hemmet och detta är en liten del i det.

I framtiden ska jag införskaffa detta;

  • NAS (i denna. Porr! Eller så blir det en sådan här om jag kör med rack istället. Nördbegäret är stort, tålamodet(ekonomin) not so much... Jag har funderat på att köra NAS på nya Atom Avoton. Det kortet har även multipla NICs så man kan utnyttja Link Aggregation. Bifråga: Är det värt att skaffa en ZIL (på en SLC SSD) och en MLC SSD för L2ARC? NASen kommer ha ca 8x4tb i en raidz2 zpool och antingen 32 eller 64GB RAM.

  • Virtualiseringsserver med ESXi eller Hyper-V (GPU passthrough-lattjande eller eventuell nytta för jobbet)

  • pfSense - dedikerad maskin. Mest för att det är kul att nörda och för att jag inte tror att routrar är tillräckligt bra på att skicka igenom trafik på bästa sätt.

  • Plex Media Server?

  • HTPC(s) - Tänker använda de Raspberry Pi jag har, och om de suger (pga t.ex. lagg i menyer) blir det några enkla NUC och några mer avancerade hembyggen med möjlighet till spel. Troligen en blandning av allt. Tanken är dock att dessa ska vara så "tunna" som möjligt eftersom media servern sköter allt.

Krav:
Mina krav är att Plex servern ska kunna serva åtminstone 2 enheter, i framtiden fler, med samtidig uppspelning av 1080p-rullar. Dessa snittar på ~15GB och är .mkv-filer med i de allra flesta fall DTS-ljud.

Frågeställning:
Hur krävande är det för CPU att leverera flera strömmar av video i PMS? Såvitt jag förstått det behövs inte transcoding på os som stödjer ljud- och bildformaten (eller nåt åt det hållet), så det skulle i princip bara förekomma när man kollar på en surfplatta (eller telefon, men tjena). Och ja, jag menar iPad, ifall det nu skulle stödjas i Android

Enligt Plex så bör vad som helst > Core 2 Duo 2.4Ghz göra att jag är hemma. Och i samband med att ZFS inte ska vara så CPU-intensivt eftersom det mesta ligger i RAM-minnet så kanske det fungerar att köra båda tjänsterna på samma burk utan att göra avkall på vardera funktion? Jag får damp så fort saker går långsamt eller laggar, så om de ska köras på samma burk måste det vara helt lugnt, men jag gillar egentligen inte detta alternativ.

Annars har jag funderingar på att köra PMS i en virtuell maskin, tankar på det? Något man bör tänka på redan vid komponentval? Detta alternativ håller jag som lämpligast och det kommer i vilket fall testas innan jag kör in PMS på NASen eller köper en dedikerad burk.

Hoppas ni tar er tid att läsa igenom denna aningen långrandiga trådstart

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har testat lite olika strömmar med PMS i min NAS med en Core i3 4130T och har inte haft några som helst problem hitills. Jag tror inte du behöver en ZIL eller L2ARC så länge du har 32 eller 64 GB RAM om jag ska vara ärlig. Har dock hört att man kan öka skrivhastigheten lite med dessa, men generellt rekommenderas det inte på FreeNAS-forumet med ZIL/L2ARC så länge du har mycket RAM.

Jag skulle även dubbelkolla att Avoton stöds av FreeBSD. Det har varit lite diverse rapporter om stabilitetsproblem med Avoton och FreeBSD och det hela är ju så pass nytt fortfarande. Oavsett vad du gör tycker jag du ska skaffa en plattform som stöjer ECC-minnen.

Har tyvärr ingen erfarenhet av ZFS virtuellt men spontant är det i mitt tycke ingen bra idé. ZFS kan få otroligt mycket overhead om man har fler "lager" än om man kör det bare metal. Ser dagligen personer som klagar på FreeNAS-forumet på prestandan när de kör virtuellt.

Ska du köra Plex-klienten på en Raspberry finns det ju RasPlex som verkar lovande, jag har inte hunnit testa det själv än dock.

Edit: En bra tråd om du ska virtualisera FreeNAS finns på deras forum.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag har testat lite olika strömmar med PMS i min NAS med en Core i3 4130T och har inte haft några som helst problem hitills. Jag tror inte du behöver en ZIL eller L2ARC så länge du har 32 eller 64 GB RAM om jag ska vara ärlig. Har dock hört att man kan öka skrivhastigheten lite med dessa, men generellt rekommenderas det inte på FreeNAS-forumet med ZIL/L2ARC så länge du har mycket RAM.

Tack för svar, och vad bra att det fungerar för dig, vad för filer kör du? Storlek?

Jag är beredd att hålla med dig om att ZIL och L2ARC inte kommer behövas, även om ZIL inte har med RAM att göra utan med IOPS i din zpool (Källa om ZIL). Den kan jag dock vänta med för att se hur det fungerar utan den, så sparar jag ett par tusenlappar. Jag är visserligen lite mer för enterprise varianter av sakerna jag skaffar mig, så vi får se om köpdjävulen vinner till slut ändå. I och med att man kör ZIL på SSD så ökar skrivhastigheten förmodligen rätt markant, men frågan är väl huruvida det ens kommer behövas.

Efter att ha läst denna lathund om ZFS av en utvecklare/supportperson på Nexenta så är jag övertygad om att L2ARC inte kommer behövas.

Skrivet av Kr^PacMan:

Jag skulle även dubbelkolla att Avoton stöds av FreeBSD. Det har varit lite diverse rapporter om stabilitetsproblem med Avoton och FreeBSD och det hela är ju så pass nytt fortfarande. Oavsett vad du gör tycker jag du ska skaffa en plattform som stöjer ECC-minnen.

Har tyvärr ingen erfarenhet av ZFS virtuellt men spontant är det i mitt tycke ingen bra idé. ZFS kan få otroligt mycket overhead om man har fler "lager" än om man kör det bare metal. Ser dagligen personer som klagar på FreeNAS-forumet på prestandan när de kör virtuellt.

Fast jag har tänk köra ZFS på Linux (som i titeln ), och inte på FreeBSD eller FreeNAS. Men jag ska absolut kolla hur stödet för avoton ser ut innan jag köper något. Borde iof finnas stöd för det kan man tycka. Avoton stödjer dessutom ECC, vet inte om du försökte påpeka att det inte fanns stöd för det eller om det bara var ett påpekande. ECC är dock givet till NASen!

Tror du missuppfattade lite, jag tänker inte köra ZFS virtuellt, den får en helt egen maskin. Däremot funderar jag på om PMS ska köras dedikerat, på nasen eller virtuellt. Men det blir nog att köra som du gjorde, PMS på NAS till att börja med. Funkar det dåligt blir det att testa virtuellt och sen som sista utväg en dedikerad maskin, men det borde inte behövas, då borde det snarare bero på något annat

Skrivet av Kr^PacMan:

Ska du köra Plex-klienten på en Raspberry finns det ju RasPlex som verkar lovande, jag har inte hunnit testa det själv än dock.

Den ska jag absolut testa, har hittills bara testat Raspbmc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rashnu:

Tack för svar, och vad bra att det fungerar för dig, vad för filer kör du? Storlek?

Jag är beredd att hålla med dig om att ZIL och L2ARC inte kommer behövas, även om ZIL inte har med RAM att göra utan med IOPS i din zpool (Källa om ZIL). Den kan jag dock vänta med för att se hur det fungerar utan den, så sparar jag ett par tusenlappar. Jag är visserligen lite mer för enterprise varianter av sakerna jag skaffar mig, så vi får se om köpdjävulen vinner till slut ändå. I och med att man kör ZIL på SSD så ökar skrivhastigheten förmodligen rätt markant, men frågan är väl huruvida det ens kommer behövas.

Efter att ha läst denna lathund om ZFS av en utvecklare/supportperson på Nexenta så är jag övertygad om att L2ARC inte kommer behövas.

Fast jag har tänk köra ZFS på Linux (som i titeln ), och inte på FreeBSD eller FreeNAS. Men jag ska absolut kolla hur stödet för avoton ser ut innan jag köper något. Borde iof finnas stöd för det kan man tycka. Avoton stödjer dessutom ECC, vet inte om du försökte påpeka att det inte fanns stöd för det eller om det bara var ett påpekande. ECC är dock givet till NASen!

Tror du missuppfattade lite, jag tänker inte köra ZFS virtuellt, den får en helt egen maskin. Däremot funderar jag på om PMS ska köras dedikerat, på nasen eller virtuellt. Men det blir nog att köra som du gjorde, PMS på NAS till att börja med. Funkar det dåligt blir det att testa virtuellt och sen som sista utväg en dedikerad maskin, men det borde inte behövas, då borde det snarare bero på något annat

Den ska jag absolut testa, har hittills bara testat Raspbmc.

Låter bra! Jag kör PMS i en jail på min FreeNAS-burk, så det är lite halvt om halvt virutaliserat vilket spontant känns skönt. Angående ECC ville jag bara försäkra mig om att du köper ECC-minnen om du köper en fin Avoton-plattform, annars skulle du inte utnyttja denna plattform maximalt.

Lycka till med bygget och lägg gärna upp bygglogg/galleri när du är klar!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem

Nuvarande Avoton verkar dock inte stödja VT-d vilket är ett krav för passthrough, men det kanske du har koll på?
Spanar själv på en liknande lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Låter bra! Jag kör PMS i en jail på min FreeNAS-burk, så det är lite halvt om halvt virutaliserat vilket spontant känns skönt. Angående ECC ville jag bara försäkra mig om att du köper ECC-minnen om du köper en fin Avoton-plattform, annars skulle du inte utnyttja denna plattform maximalt.

Lycka till med bygget och lägg gärna upp bygglogg/galleri när du är klar!

Tack, det ska jag försöka göra. Dröjer nog ett litet tag dock

Skrivet av Calle:

Nuvarande Avoton verkar dock inte stödja VT-d vilket är ett krav för passthrough, men det kanske du har koll på?
Spanar själv på en liknande lösning.

Yes, tyvärr, annars hade den varit helt perfekt. Men Avoton hade jag bara tänkt ha till NASen (och ev. körs då PMS på samma system). Eller pfSense-burken kanske...