FreeNAS / NAS4Free - Stort problem med överföringshastighet
Jag köpte nyligen en HP N54L och har kört in Intel PCI Express 1Gb/s nätverkskort, 8GB RAM, 4 X 3TB (WD RED) samt en 1TB (WD Black).
- ESXi körs i grunden på en USB3 sticka
- WD Black hårddisken används för Pfsense, NAS4Free (Endast själva OS) och loggar till ESXi
- De fyra stycken WD Red är endast mountade i NAS4Free, har jag provat i både ZFS (RAID-Z) och Software RAID5
Mitt stora problem är att Samba, FTP och SSH alla har en sjukligt låg överföringshastighet.. Ibland börjar den på ca 70MB/s men sedan droppar den _alltid_ ned till runt 5-10MB/s, vilket är sjukligt slött. Ibland så går den även ned på 0 och avbryts.
Det jag har gjort är:
Kört igenom SMART test på alla diskarna (inget fel på någon av dem)
Kört igenom WD Diagnostic (Inget fel på dem)
Formaterat helt och kört in Windows 7, sedan kört med Crystaldiskmark för att kolla hastighet. Körde varje disk för sig (JBOD) alla skriver/läser i ca 150MB/150MB vilket är riktigt bra
Provat ZFS i både freenas och nas4free (ingen skillnad)
Provat software raid (RAID5) (ingen skillnad)
Provat olika inställningar för själv disken (atime, Advanced Format osv)
Provat flytta över filer i olika protokoll (FTP, Samba, SSH)
Provat med ESXi på SATA disken istället (ingen skillnad)
Provat flytta över från en dator till en annan dator (för att se om det var något med pfsense som krångla). Fick hastighet på ca 75MB/s
Provat flytta filer från min gamla NAS (Synology DS211j) till en dator. Fick hastighet på ca 60MB/s
Min slutsats är: det är inget fel på själva diskarna, det är inget fel på nätverket (pfsense), det är något skit som ligger i freenas/nas4free som jag har missat eller så är det något skit med esxi som buggar ur helt.
Snälla är det någon som har några förslag?? börjar bli tokig