SweClockers besöker Kompletts huvudlager och PC-produktion

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

Kan säga att om man sitter ner så måste ändå esdarmband användas, har du inte fullgod kontakt med båda fötterna på golvet(ex sitter ner) så är det ipckrav på att armband måste användas.

Skickades från m.sweclockers.com

Stolarna kanske också är ESD-anpassade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zappkiller:

Ja detta var ju coolt även om jag hade tyckt om att fått mina produkter upplockade av människor.

Själva produkten plockas upp av människor men själva lådan med produkterna, från fack till hand, gör robotarna.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fifruz:

när dom plockar ihop datorerna. mosar in ram minnena och drar modekortet jäms med bordet. känns lite så där b

Det är kanske för att komponenterna är inte så fruktansvärt känsliga, speciellt när hela rummet är ESD säkrat, då är det ju bara att köra på.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Älskar Jonas röst som "How it's made"-berättare. Ni saknade bara musiken.

Permalänk
Medlem

Mer sånt här, riktigt roligt att se.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zappkiller:

Ja detta var ju coolt även om jag hade tyckt om att fått mina produkter upplockade av människor.

De blir ju upplockade av människor? ><

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem

Skitkul att se hur saker och ting utvecklas, jobbade på en av Sveriges största distributionsföretag av datorprodukter för ca 15 år sen och då fick man knata livet ur sig varje dag för att plocka produkter. Deras konfigavd. var på 3-4 personer som byggde burkar och servar men det var inte alls utrustat på det här sättet. Lite "LPP" på allt... Lösning På Plats. Tack för ett skitbra reportage, mycket intressant.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Där skulle man kunna tänka sig att jobba, vara svetsmontör är inget för mig.. Varmt, tungt och helt ointressant

Visa signatur
Permalänk

Häftigt!

Men känns sponsrat av Komplett??

Permalänk
Medlem

Vill se inet också! Inte för att de har lika omfattande produktion men ändå intressant att se.

Skrivet av DanneJanne:

Häftigt!

Men känns sponsrat av Komplett??

De har väl annonserat i många år på SweC så känns väl lite som ge och ta. Jag tyckte det var ett intressant reportage, har ju bara sett robotarna lite flyktigt innan.

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk

Intressant!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Bara jag som tyckte det såg ganska tråkigt ut att montera datorer där?
Jag har ingenting emot montering av datorer och ett jobb som det skulle nog vara väldigt roligt, men alla montörer verkar ju sitta med hörlurar så det måste ju bli väldigt tråkigt i längden? Måste ju vara bra mycket roligare att arbeta om folk pratar med varandra och har roligt, för just nu verkar det ju vara extremt tråkigt.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av RottingRhubarbs:

Lite slarvigt att ha chassina på kartong när de bygger datorerna, detta isolerar ju dom från det ESD-skyddade bordet de arbetar på.

Chassit har väl ändå gummifötter väl ? Segt att snurra på.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Mycket intressant artikel!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Hur funkar det?!

Gillar kanske inte riktigt "berättar"-metoden men mycket intressant repotage.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kass_best:

Stolarna kanske också är ESD-anpassade?

Antagligen, golvet skorna, arbetsbänkarna och de svarta plastbackarna är det säkert, misstänker även att "kartongen" som datorerna monteras på, är ESD-anpassad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Haha, vi slog precis vad om när den kommentaren skulle dyka upp. Jag satsade på inlägg nummer sex.

Faktum är att hela rummet är ESD-säkrat och därför behöver inte montörerna sitta med sladdar eller liknande anordningar.

Utveckla tack

Permalänk

mycket trevligt att få se hur deras lager ser ut och hur det fungerar.
dock kröp det i ryggraden när man såg datorerna byggas på kartong och sådär när man själv installerar delarna som om det vore glas eller nått

men får tacka swec för lite onsdagsunderhållning !

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Skrivet av fifruz:

när dom plockar ihop datorerna. mosar in ram minnena och drar modekortet jäms med bordet. känns lite så där b

Kan tänka mig att det ser ganska flamsigt, men komponenterna är faktiskt ganska stadiga. Allt har ju en garanti och jag tror att monteringen är bättre än om den som beställer skulle göra det själv (varför skulle man annars vilja att de ska montera?)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Xiqt:

Utveckla tack

Jag vet inte exakt hur lösningen fungerar men enligt PC-byggarchefen är det, jag citerar, "bara amatörer som använder ESD-armband" eftersom det finns mycket smidigare metoder nuförtiden. Som jag förstår det är allt i rummet anpassat för att inte ge upphov till ESD.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Entusiast

Jag hade aldrig klarat av att jobba i det där lagret. Hade bara stått och stirrat på när robotarna åkte runt och inte fått något gjort alls.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Otroligt imponerande!

Fler reportage, lite hemma hos företag vore trevligt!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Imponerande logistik. Robotsystemet påminner om systemet dom har i Rotterdamshamn fast då är det lite större robotorar som lastar och flyttar kontainrar.

Permalänk

Väldigt uppskattat reportage, mer av denna typ tack!

Visa signatur

MSI RTX 3080 10GB • Ryzen 5800X • NZXT Kraken X53 • MSI B550M Mortar • HyperX Fury 32GB @ 3600MHz • Asus Thor 850W • Meshify C Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Jag vet inte exakt hur lösningen fungerar med enligt PC-byggarchefen är det, jag citerar, "bara amatörer som använder ESD-armband" eftersom det finns mycket smidigare metoder nuförtiden. Som jag förstår det är allt i rummet anpassat för att inte ge upphov till ESD.

Citerar ,mina tankar "Bara fegisar som använder ESD armband"
Tack ändå

Permalänk
Medlem

blir o beställa en färdig byggt burk därifrån nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Utveckla tack

Golv, stolar, bord, skor, kläder, verktyg, tejp osv osv.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av putana:

blir o beställa en färdig byggt burk därifrån nästa gång.

Uff bygget är ju halva nöjet.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant. Åk gärna till andra ställen fortsättningsvis och se hur de gör där

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Bra gjort, intressant att se hur det går till.

Nu är det bara ut och göra fler liknande reportage.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact